Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies tuhosi juomalla meidän perheen ja nyt syy on minun?

Vierailija
28.02.2016 |

Minulla on niin paha olla. Katsoin 15 vuotta miehen juomista joka vapaapäivä ja toivoin muutosta ja uskoin, että juominen vähenee. Viime kesä oli viimeinen niitti. Mies oli lomalla koko heinäkuun ja minä lasten kanssa mummolassa ensimmäisen viikon. Kun tultiin takaisin, tyhjiä pulloja oli varasto ja keittiö täynnä ja jääkaappi tyhjänä. Rahat oli loppu. Kuun puoliväliin asti mies oli selvänä ja minä ostin ruuat, Linnanmäen rannekkeet, bensat, hotelliyöpymisen, jonka mies oli luvannut maksaa. Kuun puolivälissä tuli hänen palkkansa ja siitä alkoi uusi juoppoputki 2vkoa. Jouduin palaamaan loman jälkeen töihin viikkoa ennen miestäni ja koska herra oli koko ajan pienessä sievässä, vein lapset muualle hoitoon ma-pe, kun olin itse töissä. Risteilykeikankin hän ehti heittää parin kaverin kanssa sillä viikolla. Ihme kyllä mies lopetti juomisen pe-yöhön, kun työt alkoi hänellä ma. Mutta tietysti hän oli juonut rahansa ja kärvisteltiin elokuun alku (pari viikkoa) minun palkallani. Jouduin lainaamaan äidiltäni satasen sähkölaskuun, kun en ollut osannut varautua maksamaan yksin kaikkia ruokia, bensoja ja laskuja. Minulle riitti. Ilmoitin elokuun lopussa, että koska pelkkä juominen on hänelle tärkeämpää kuin perhe-elämä, niin on parempi lähteä eri suuntiin. Nyt olen ihan rikki. Mies on kertonut koko suvulle, että minä olen jättänyt hänet yhden risteilyreissun takia. Minun äidilleni hän oli sanonut, että minä lakkasin rakastamasta häntä, koska jouduin kerrankin maksamaan ruokakuluja ja laskuja yhtä paljon kuin hän on maksanut kaikki nämä vuodet. Se ei pidä edes paikkaansa. Yhdessä on puoliksi maksettu muulloin paitsi silloin kun olen ollut äitiyslomilla kotona pienemmillä tuloilla. Lastenvalvojan luona mies valehteli, että yritin eristää hänet lapsista jo viime kesänä ja vein heitä sukulaisten luo viikkokausiksi. Toki veinkin, mutta vain siksi, että hän oli koko ajan päissään! En haluaisi edes muistella viime kesää. Kaikki mitä olen eron jälkeen sanonut, kääntyy minua vastaan. Lastenvalvoja sanoi, että ei ole oikein, jos pieni lapsi on ollut erossa viikonkin molemmista vanhemmistaan. Minä luulin tekeväni oikein, kun vein lapset hoitoon viikoksi, kun mies joi ja minun oli pakko mennä töihin. Minusta tuntuu, että kukaan ei tajua, miten miehen juominen hajotti perheen. Jopa ihmiset lähipiirissä ovat ottaneet ymmärtävän kannan exääni kohtaan. Olen niin väsynyt ja vihainen, etten tunnu pääsevän normaaliin, positiiviseen olotilaani millään.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä syy miksei kannata elää kulississa

Vierailija
22/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin tutulta. Alkoholisti syyttää AINA muita, mutta sitä tarinaa voi muiden olla vaikea epäillä, koska jutut kerrotaan niin tosissaan. Ehkä alkoholisti itsekin osittain uskoo niihin? Totuus ja omat muistot hämärtyvät, kun ne sekoittuvat alkoholistin huuruisessa päässä.

Entinen mieheni kertoi myös kaikille, kuinka minä olin jättänyt hänet, koska hän kerran lähti kavereineen muutaman päivän reissulle. Että niin huumorintajuton, tunteeton ja kova ihminen minä olin, vaikka hän oli tehnyt sitä ja tätä avioliiton eteen. Todellisuudessa olin katsonut miehen juomista viisi vuotta, minä aikana tuurijuopon reissuja oli kertynyt yhteenlaskettuna kuukausikaupalla. Siinä viinanhimossa unohdettiin joulut, syntymä- ja hääpäivät, työt ja muut velvoitteet, sekä välillä myös se, että hän oli naimisissa oleva mies. Mies oli myös väkivaltainen ja avioliittomme loppui muutaman yön "lomaan" turvakodissa miehen pahoinpideltyä minut viimeisen kerran palattuaan ko. poikien reissusta.

Kerro ihan suoraan, mikä tilanne on, äläkä anna miehen mustamaalata sinua tai vähätellä syyllisyyttään kenellekään, jonka mielipiteellä on sinun tai lastesi elämän kannalta merkitystä. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Räväytetään kaikki törttöilyt vaan esiin koko suvulle ja tuttaville. Kirjoitetaan lehtiin vielä, mitä se puoliso nyt taas on tehnyt. Tulee mieleen Nykänen ja Tapola aikoinaan.

Vierailija
24/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on tuollaisia, nyt erottuu ne todelliset ystävät huonoista. Tuo on niin tuttua, että kaikki valheet uskotaan mutta mitä se edes kenellekään kuuluu, että miksi eroat. Saa erota oli syy mikä oli. Mutta turhaan olet kiltti, anna raivosi tulla ja näkyä. Sano suorat sanat kaikille urputtajille.

Vierailija
25/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten takia sitä sietää enemmän kuin pitäisi. Ainakin mulla oli pelko, että lasu tulee ja lapset viedään. Mun isä oli myös juoppo, eli mä en itsekään nähnyt toisenlaista isyyttä. Ei tajua, mikä on vialla, kun toinen ei muutu, vaikka lupaa ja RAKASTAA. Mun lasten isä rakasti meitä kaikkia valtavan paljon ja oli hyvä iskä selvin päin. Siks se sai niin monta mahista muuttua.

Vierailija
26/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, että päätit lähteä muuttamaan omaa ja lasten elämää. Kuka fiksu ihminen ajattelee, että nainen eroaa pitkäaikaisesta puolisosta ja lasten isästä kevyin perustein? Ja sinä ap kuulostat vastuuntuntoiselta ihmiseltä. Ehkä ihmisten on helpompi myönnellä ex-miehen valheita, kuin tunnustaa hänen alkoholisminsa.

Vierailija
27/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on tuollaisia, nyt erottuu ne todelliset ystävät huonoista. Tuo on niin tuttua, että kaikki valheet uskotaan mutta mitä se edes kenellekään kuuluu, että miksi eroat. Saa erota oli syy mikä oli. Mutta turhaan olet kiltti, anna raivosi tulla ja näkyä. Sano suorat sanat kaikille urputtajille.

Joskus minä hämmennyn niin, etten saa vastattua, kuten pitäisi. Esimerkiksi kun lastenvalvoja toi esille, että ei ole pienelle lapselle oikein, kun on viety viikoksi eroon molemmista vanhemmistaan, minä tunsin suurta häpeää. Ei tullut edes mieleen raivostua. Naama punaisena otin moitteet vastaan. Minä yritin toimia oikein, mutta ammattilainen moitti minua siitä ja itsekin ymmärrän, että asia näyttäytyy lapsen etua tarkastellen huonona ratkaisuna. Apua olisi pitänyt hakea jo aiemmin. Lastenvalvoja käytti ilmaisua: keskinäisten ristiriitojen ratkaiseminen. Minusta se perheen suuri ongelma ei ollut keskinäiset ristiriidat, vaan toisen osapuolen holtiton alkoholin käyttö ja siitä johtuneet ongelmat. Kun sanoin tämän perheneuvojalla, mies väitti, että suurentelen ja liioittelen asiaa, kun en halua käsitellä parisuhteen oikeita ongelmia, kuten kahdenkeskisen ajan vähyyttä tai hellyyden vähenemistä lasten saannin jälkeen. Eihän siitä pitkälle päästy, kun toisen mielestä haasteet ovat täysin toisenlaisia kuin toisen osapuolen mielestä. Vanhemmuuden kannalta merkitystä on enää vain sillä, että kyetään tekemään yhteistyötä lasten hyvinvoinnin eteen. Muunlaista "terapiaa" minä en enää sen miehen kanssa kaipaa.

-ap

Vierailija
28/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkoholistin tytär ja usean alkoholistin sisko ja voin sanoa että läheiset uskovat mitä ihmeellisempiä selityksiä alkoholistin ohareille ja puolison morkkaamisille kunhan vaan ei tarvitse nähdä totuutta saati tunnustaa että oma puoliso tai lapsi on alkoholisti koska se on niin suuri häpeä. Alkoholismi tunnustetaan vasta sitten kun tilanne on niin paha ettei sitä pysty mitenkään peittelemään. Ja sittenkin vielä saatetaan mennä mukaan siihen että juominen on jonkun toisen syytä. Juopolla kun on aina syy juoda. Itse asiassa mielestäni juurikin syy juoda erottaa juopot tavan alkon käyttäjistä, tavalliset ihmiset kun ei syitä lasilliseen tarvitse. Hienoa että olet vihdoin lähtenyt ja lopettanut hyysäämisen. Älä lannistu, kyllä juoppo näyttää vielä todellisen karvansa. Tähdennä vain lastenvalvojalle huolesi miehen alkoholin käytöstä eli miten voi sitä kontrolloida lasten ollessa isällään ja anna muiden ihmisten tajuta asiat omia aikojaan. Pitkää pinnaa siis.

Vierailija
29/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei satuta niin kuin epäreiluus. Ja sitähän tämä ex nyt harrastaa. Yritä jaksaa. Teit varmasti oikean ratkaisun. Jo se, että mies ei myönnä noiden asioiden johtuneen hänen juomisestaan on merkki siitä että hän ei aio ottaa vastuuta juomisestaan vielä pitkään aikaan.

Sovituista asioista pitää pitää kiinni varsinkin perheessä. Kumppaniin pitää voida luottaa.

Kyllä se miehen oikea karva vielä paljastuu muillekin. Hienointahan olisi jos raitistuisi tämän myötä. Lapset ansaitsevat raittiin (tai ainakin juomisensa kontrolloivan) isän.

Kyllä se siitä. Jonain päivänä tämä vielä sua vähän hymyilyttää.

Vierailija
30/34 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta juuri lassukoiden "nainen on aina syyllinen"-mentaliteetin takia ap kärsii tässä muiden takia. Sitä se patriarkaalinen kulttuuri teettää, sen ihannoijat eivät todellakaan ole kilttejä.

Vierailija kirjoitti:

Mitäs otit jännämiehen, etkä kilttiä lassukkaa.

Vierailija
31/34 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku uskoo miestä edes kuulematta sinun kantaasi, hän ei ole ystäväsi. Anna sellaisten ihmisten jäädä, et tee moisilla mitään. Todelliset ystävät kysyvät myös toisen puolen näkemyksen. Tässä ne lähimmäiset punnitaan.

Vierailija
32/34 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi olet ajatellut, että sinun pitää koko suvulle selvittää miksi erositte. Koska jokainen kuitenkin muodostaa oman mielipiteen teidän erosta. Puhu terapeutille ja ystäville. Jätä loput omaan arvoonsa. Älä loputtomiin arvostele miestä hänen sukulaisille. Veri on vettä sakeampaa jne. Pidä omana tietojasi, koska itse tiedät parhaiten miksi erositte.

En usko että lapsillekin tekee hyvää kuulla isästä huonoa.

Vierailija
33/34 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi olet ajatellut, että sinun pitää koko suvulle selvittää miksi erositte. Koska jokainen kuitenkin muodostaa oman mielipiteen teidän erosta. Puhu terapeutille ja ystäville. Jätä loput omaan arvoonsa. Älä loputtomiin arvostele miestä hänen sukulaisille. Veri on vettä sakeampaa jne. Pidä omana tietojasi, koska itse tiedät parhaiten miksi erositte.

En usko että lapsillekin tekee hyvää kuulla isästä huonoa.

Ai et ymmärrä? Minä ymmärrän erittäin hyvin, että tekee mieli selittää jos kerran mies kertoo aivan valheita ap:sta ja eron syistä. Miksi haluaisi että mahdollisesti suhteellisen läheisetkin ihmiset miehen suvun puolella tai ystävissä jäävät uskoon että ap on kamala, ilkeä, kovasydäminen ja kylmä ihminen? Se ensinnäkin voi vaikeuttaa tulevaa kanssakäymistä (ja lasten vuoksi ei ap voi kokonaan miehen suvustakaan "erota") ja toisekseen kyllä normaalia ihmistä nyt edes vähän hetkauttaa jos hänestä puhutaan pahaa valheellisesti.

Ja olen sitä mieltä että ap:n täytyy vaan jokaiseen ilkeään kommenttiin vastata miten asia todellisuudessa on, jos ei edes puolustaudu niin tokihan kaikki olettavat että mies silloin puhuu totta.

Vierailija
34/34 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap puolustautuu kertomalla vain totuuden, se ei ole "pahan puhumista" tai mustamaalausta. Ei miestä tarvitse suojella, ja jos totuus on "paha", se on miehen vika eikä apn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme