Äitini on velkaannuttanut minut
Tausta sen verran, että olen reilusti täysi-ikäinen, mutta kärsinyt mielenterveysongelmista muutaman vuoden. Tämän takia olen asunut äitini luona ja hän on hoitanut kaikki tämän talouden laskut, mukaanlukien vaateostokseni yms.
Olen luottanut siihen, että hän hoitaa asiat, vaikka hän stressaakin omista raha-asioistaan jatkuvasti. Nyt sitten huomasin postin joukossa laskutusyhtiöltä tulleen kirjeen nimelläni ja velkaa oli usempi sata euroa. Muistakaan laskuista en ole nähnyt aiemmin vilaustakaan ja nyt oikeasti pelkään, että miten paljon tuota velkaa oikein on. Tarkoitus olisi muuttaa pois kotoa, mutta en tiedä enää, että onko minulla säästössä rahaa edes takuuvuokraan.
Yritin keskustella asiasta äitini kanssa, mutta hän raivostui ja lähti pois. Tiedän, että olen itse vastuussa tästä, koska olen täysi-ikäinen ja itse minun pitäisi hoitaa asiani, mutta en vain tiedä mitä tekisin. Samaan aikaan raivostuttaa ja masentaa ja pelottaa.
Äh halusin vain saada ulos tämän itsestäni.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni meinasi kerran joutua ulosottoon ja se on semmoinen, että siihen ei voi joutua tietämättään. Kaikkien maksukehotusten jälkeen tuli vielä kirjattu kirje, joka piti käydä itse, omilla henkkareilla hakemassa postista ja siinä oli kutsu käräjäoikeuden istuntoon. Siinäkin vaiheessa voi vielä päästä pälkähästä maksamalla vaadittu summa. Sinun tilanteesi ei vielä ole kovin pitkällä, jos et ole tuollaista kirjettä saanut. Jos perintään on kuitenkin mennyt jotakin, niistä saa yleensä sovittua maksusuunnitelman. Toivotaan että tuo lappu minkä näit, oli vaan joku yksittäinen juttu, jonka saat helposti hoidettua pois tai ehkä äitisi on jo tehnyt sen.
Minä mietin tuota, että mitä mahtavat pankissa ajatella tai tehdä, jos sinne menee ja sanoo kärsineensä mielenterveysongelmista, mutta nyt voivansa hoitaa itse asiansa. Onko heidän pakko uskoa asiakasta? Olisiko kätevämpi vain mennä pankkiin avaamaan itselleen uusi tili sillä selityksellä, että haluaa jatkossa oman erillisen tilin ja vanha saa jäädä sinne roikkumaan ja lähettää sitten uusi tilinumero sille taholle, joka maksaa palkan? Meinaan jos yrität lopettaa äitisi tiliin yhteydessä olevan tilin, en ole varma onnistuuko se ilman että äitisi on paikalla. Minä en saanut ainakaan lopetettua minun tiliini myöhemmin liitettyä miehen kanssa yhteistä säästötiliä, vaikka tilillä ei ollut koskaan ollut rahaa, eikä miehelläni ollut koskaan ollut tunnuksia siihen. Mieheni olisi pitänyt käydä henk. koht. pankissa ilmoittamassa, että tilin lopettaminen sopii hänelle.
Onko aivan varmaa, että sinun äitisi ei ole sinun holhoojasi?
Tilinumero pitää muistaa lähettää myös kaikille n iille tahoille, joilta tulee sinulle laskuja. Voi olla haastavaa, kun et käsittääkesni tiedä kaikkia laskuttajia. Itse pitäisin vanhan tilin, mutta poistaisin äitisi tilinkäyttöoikeuden.
Ap, saitko asian hoidettua? Sinun kannattaa ottaa vapaaehtoinen luottokielto eli nimissäsi ei voi enää tehdä velkaa. Asiakastieto Oy osaa varmaan paremmin neuvoa. Käytännössä se tarkoittaa sitä että jos äitisi yrittää ottaa pikavippejä tai ostaa osamaksulla sinun nimissäsi ja henkilötunnuksella, hän ei pysty tekemään niin koska luottotietojen tarkastaja näkee että sinulla on luottokielto. Tosin jos äitisi on jo sössinyt asiasi, siitä ei ole hyötyä tai sille ei ole tarvetta.
http://www.lainanyt.fi/vapaaehtoinen-luottokielto/
Saat todistuksen siitä että olet itse tehnyt luottokiellon. Näin se ei estä esim. lainan hakemista.
Tee äidistäsi rikosilmoitus. Toivon että sinulla on kuitenkin edes jotain rahaa jäljellä että pääset omillesi. Paikkakunnaltasi saattaa löytyä turvakoti tai yömaja tai jokin edullinen hostel jonne voit majoittua. Myös Forenom vuokraa asuntoja vuokrasopimuksella ja siihen voi saada asumistuen.
Ihmiset, joilla on rahahuolia, eivät noin yleisesti ottaen ole luotettavia kirstunvartijoita. Ja mitä sitten, jos äiti suuttuu? Nappaat ranteesta ja sanot, että nyt kuule, akka, alat laulaa, mitä olet tehnyt minun rahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, joilla on rahahuolia, eivät noin yleisesti ottaen ole luotettavia kirstunvartijoita. Ja mitä sitten, jos äiti suuttuu? Nappaat ranteesta ja sanot, että nyt kuule, akka, alat laulaa, mitä olet tehnyt minun rahoillani.
Ap:n äiti vaikuttaa ihmiseltä joka on käyttänyt henkistä väkivaltaa koko lapsuusajan ja aiheuttanut ap.lle mielenterveysongelmia. Ei siinä tilanteessa ihminen uskalla tai pysty nousemaan vastarintaan. Vaikuttaa niin sekopäävanhemmalta että tiedä mitä muuta hänen taholtaan on odotettavissa. Ap on peloteltu hiljaiseksi ja nöyräksi. Toivottavasti kaikki järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n äiti vaikuttaa ihmiseltä joka on käyttänyt henkistä väkivaltaa koko lapsuusajan ja aiheuttanut ap.lle mielenterveysongelmia. Ei siinä tilanteessa ihminen uskalla tai pysty nousemaan vastarintaan. Vaikuttaa niin sekopäävanhemmalta että tiedä mitä muuta hänen taholtaan on odotettavissa. Ap on peloteltu hiljaiseksi ja nöyräksi. Toivottavasti kaikki järjestyy.
Niin, minua alkoi oikein säälittää ja surettaa ap:n kohtalo, millaisessa kodissa on joutunut kasvamaan. Mutta tosi positiivisia merkkejä näin myös, hän haluaa itse mennä elämässä eteenpäin ja on irtaantumassa paskasta. Hieno homma. Toivotan ap:lle oikein paljon voimia ja sisua, uskoa tulevaan ja omaan elämään. Jokainen saa olla oma seppänsä.
Normaali vanhempi yrittää jo 15-vuotiaan ikäisestä lähtien saada lapsensa itse huolehtimaan raha-asioistaan. Sitä kautta lapsi pikku hiljaa saa vastuuta ja kokemusta asioista. itse olen hoitanut omaa tiliäni lapsesta asti. Noh, ennen oli se sellainen tilikirja ja vein possun sisällön itse pankkiin. Mutta jos 20-v. asuu vielä kotona, niin kyllä hänen tililtään voi ottaa ruoka ym. menoja.
Ap:n äiti selvästi manipuloi lastaan ja haluaa pitää hänet kiinni itsessään ja estää itsenäistymisen (mikä kuuluu normaaliin kehitykseen). Toki hienoa, että ap saanut asua kotona, jos ei ole vaikeuksiensa vuoksi muuhun pystynyt.
Lapsilla ei ole elatusvelvollisuutta. Lasten rahoja voi käyttää esim. lasten hankintoihin (polkupyörä, harrasteet, matkat) mutta ei perheen ruokalaskuun. Ei myöskään vanhemman velkojen maksuun kuten ilm.ap:n tapauksessa. Koska ap:n tili on äidin verkkopankissa, tuollainen väärinkäytös on helppo todistaa. Pankilta vaan tositteet kaikista siirroista ja rikosilmoitus.