Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini on velkaannuttanut minut

Vierailija
28.02.2016 |

Tausta sen verran, että olen reilusti täysi-ikäinen, mutta kärsinyt mielenterveysongelmista muutaman vuoden. Tämän takia olen asunut äitini luona ja hän on hoitanut kaikki tämän talouden laskut, mukaanlukien vaateostokseni yms.
Olen luottanut siihen, että hän hoitaa asiat, vaikka hän stressaakin omista raha-asioistaan jatkuvasti. Nyt sitten huomasin postin joukossa laskutusyhtiöltä tulleen kirjeen nimelläni ja velkaa oli usempi sata euroa. Muistakaan laskuista en ole nähnyt aiemmin vilaustakaan ja nyt oikeasti pelkään, että miten paljon tuota velkaa oikein on. Tarkoitus olisi muuttaa pois kotoa, mutta en tiedä enää, että onko minulla säästössä rahaa edes takuuvuokraan.
Yritin keskustella asiasta äitini kanssa, mutta hän raivostui ja lähti pois. Tiedän, että olen itse vastuussa tästä, koska olen täysi-ikäinen ja itse minun pitäisi hoitaa asiani, mutta en vain tiedä mitä tekisin. Samaan aikaan raivostuttaa ja masentaa ja pelottaa.
Äh halusin vain saada ulos tämän itsestäni.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hätäile äläkä pelkää, otat nyt asiat haltuusi vaikka se tulehduttaisi välit. Äiti rauhoittuu kyllä. Sinulla on oikeus omiin rahoihisi ja omaan elämään. Olet tarpeeksi vahva ja selviät, usko pois:) epävarmoissa tilanteissa kysyt jostakin oikealta taholta(ei äidiltä), pankista, asunnonvuokraajilta, velkaneuvonnasta, perintätoimistosta jne.

<3 Kiitos. Ap

Vierailija
42/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vielä ap,

Ota yhteys paikkakuntasi AIKUISSOSIAALITYÖNTEKIJÄÄN. Sinun kannattaisi ihan ensimmäiseksi pakata mukaan vähän vaatetta ym perustarvikkeita siltä varalta ettet palaakaan kotiin huomenna heti pankkireissun jälkeen. Äitisi on todnäk ihan hiilenä.

Täsmällisemmin vielä: 

Etene näin: menet aamulla pankkiin heti kun se aukeaa (älä kerro äidillesi etukäteen) ja sano palveluneuvonnassa että tarvitset kiireellisesti ajan virkailijalle koska epäilet rikosta, ja että äitisi on käyttänyt rahasi etkä omista edes omia verkkopankkitunnuksia. Et ole vastuussa äitisi tekemistä veloista jos sinulla ei alunalkaenkaan ole ollut omia tunnareita nettipankkiin. Äitisi on yksin vastuussa. 

Teet sopimuksen verkkopankkitunnareista, poistat äitisi käyttöoikeuden ja tilisi hänen verkkopankistaan. He pankissa neuvovat sinua verkkopankin käytössä, se on heidän työtään. Koska tilisi on äitisi verkkopankissa, he pystyvät näkemään rahaliikenteen ja sen että rahasi ovat menneet äidin käyttöön. Tästä seuraa todnäk rikosilmoitus jos palkallasi on maksettu selkeästi äitisi velkoja. En tiedä kuinka nopeasti asiat etenevät mutta saattavat pyytää poliisin paikalle jos on tapahtunut räikeitä väärinkäytöksiä. Ota vastaan kaikki apu mitä saat. Sinä et ole tehnyt mitään väärää. 

Aikuissosiaalityöntekijä (sosiaalitoimistossa) neuvoo sinua eteenpäin asuntoasioissa, mahdollisessa velkajärjestelyssä jne. Äitisi on velvollinen korvaamaan sinulle takaisin rahojasi. Näetkö rahojasi koskaan, se  on toinen juttu. 

Nyt selvität etukäteen pankkisi aukioloajan, sijainnin,sosiaalityöntekijän numeron tai sosiaalitoimiston sijainnin, soittoajan jne, ja soitat sossuun heti kun olet saanut pankkiasian hoidettua tai mene käymään. Pyydä pankista jokin todistus tilanteestasi. Toimi kaikessa hiljaisuudessa, älä kerro äidillesi etukäteen, ja yritä pysyä pois ainakin päivä, pari. Nosta tililtäsi rahaa ja varaudu siihen että olet muutaman yön jossain muualla. Äitisi on varmaan aivan raivona kun huomaa että rahantulo loppui mutta tee rikosimoitus poliisille ennen kuin näytät naamaasi kotona, sitten äitisi ei ainakaan uskalla käydä kimppuusi jos hänellä on sellaisia taipumuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa tarvitset myös jonkinlaista terapiaa ja vertaistukea kasvaaksesi ulos lapsuuden traumoista ja sairastuttaneista olosuhteista. Sosiaalityöntekijä osannee neuvoa myös siinä asiassa ja ehkä pistää vähän vauhtia asioihin niin että pääset oikean avun piiriin. Voimia! Kaikki järjestyy. 

Vierailija
44/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet usein kirjoittanut äidistäsi täällä. Oliko niistä aiemmista kerroista apua?

Vierailija
45/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vielä ap,

Ota yhteys paikkakuntasi AIKUISSOSIAALITYÖNTEKIJÄÄN. Sinun kannattaisi ihan ensimmäiseksi pakata mukaan vähän vaatetta ym perustarvikkeita siltä varalta ettet palaakaan kotiin huomenna heti pankkireissun jälkeen. Äitisi on todnäk ihan hiilenä.

Täsmällisemmin vielä: 

Etene näin: menet aamulla pankkiin heti kun se aukeaa (älä kerro äidillesi etukäteen) ja sano palveluneuvonnassa että tarvitset kiireellisesti ajan virkailijalle koska epäilet rikosta, ja että äitisi on käyttänyt rahasi etkä omista edes omia verkkopankkitunnuksia. Et ole vastuussa äitisi tekemistä veloista jos sinulla ei alunalkaenkaan ole ollut omia tunnareita nettipankkiin. Äitisi on yksin vastuussa. 

Teet sopimuksen verkkopankkitunnareista, poistat äitisi käyttöoikeuden ja tilisi hänen verkkopankistaan. He pankissa neuvovat sinua verkkopankin käytössä, se on heidän työtään. Koska tilisi on äitisi verkkopankissa, he pystyvät näkemään rahaliikenteen ja sen että rahasi ovat menneet äidin käyttöön. Tästä seuraa todnäk rikosilmoitus jos palkallasi on maksettu selkeästi äitisi velkoja. En tiedä kuinka nopeasti asiat etenevät mutta saattavat pyytää poliisin paikalle jos on tapahtunut räikeitä väärinkäytöksiä. Ota vastaan kaikki apu mitä saat. Sinä et ole tehnyt mitään väärää. 

Aikuissosiaalityöntekijä (sosiaalitoimistossa) neuvoo sinua eteenpäin asuntoasioissa, mahdollisessa velkajärjestelyssä jne. Äitisi on velvollinen korvaamaan sinulle takaisin rahojasi. Näetkö rahojasi koskaan, se  on toinen juttu. 

Nyt selvität etukäteen pankkisi aukioloajan, sijainnin,sosiaalityöntekijän numeron tai sosiaalitoimiston sijainnin, soittoajan jne, ja soitat sossuun heti kun olet saanut pankkiasian hoidettua tai mene käymään. Pyydä pankista jokin todistus tilanteestasi. Toimi kaikessa hiljaisuudessa, älä kerro äidillesi etukäteen, ja yritä pysyä pois ainakin päivä, pari. Nosta tililtäsi rahaa ja varaudu siihen että olet muutaman yön jossain muualla. Äitisi on varmaan aivan raivona kun huomaa että rahantulo loppui mutta tee rikosimoitus poliisille ennen kuin näytät naamaasi kotona, sitten äitisi ei ainakaan uskalla käydä kimppuusi jos hänellä on sellaisia taipumuksia. 

Kiitos neuvoista. Ja paljon. Sait minut ajattelemaan, että se on nyt vaikka täysillä päin puuta ja kaikki peliin. En voi jatkaa enää näin ja haluan olla vapaa. Mä haluan elää nyt. Kiitos. Mä pystyn siihen. Ap

Vierailija
46/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole tähän asti ollut hoidon piirissä? Kuka sinut sitten on diagnosoinut? Yl.lääkäri vai psykiatri?

Vierailija
47/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne sun verkkopankki tunnukset on siellä teillä kotona, pyydä ne ja kirjaudu tilillesi ennenkuin nyt mietit yhtään mitään muuta.

Äitini siis ei halua, että hankin omia tunnuksiani. Jos mainitsenkin asiasta, alkaa hirveä raivoominen. Olen paranemassa mielenterveysongelmastani ja nyt vasta tajuan tilanteen vakavuuden ja sen, että asiat on omissa käsissäni. Tiedän, että äitini tulee raivoamaan heti ja paljon, kun hankin tunnukset itselleni.

Mitä vatvomista tässä on? Jos et ole holhouksenalainen, niin haet omaan tiliisi omat verkkotunnukset ja poistat äidiltäsi tilinkäyttöoikeuden ja poistat kytkennän äitisi verkkopankkiin. Sen jälkeen hän ei voi käyttää tai katsoa tiliäsi. Mutta muista että jos asut äitisi luona, niin yhteisasumisesta tulee myös velvotteita. Voi olla äidillesikin helpotus jos muutat omillesi.

Vierailija
48/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet töissä ja kyse on satasten veloista, niin tuskin olet kovin kusessa.

Vierailija
49/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni meinasi kerran joutua ulosottoon ja se on semmoinen, että siihen ei voi joutua tietämättään. Kaikkien maksukehotusten jälkeen tuli vielä kirjattu kirje, joka piti käydä itse, omilla henkkareilla hakemassa postista ja siinä oli kutsu käräjäoikeuden istuntoon. Siinäkin vaiheessa voi vielä päästä pälkähästä maksamalla vaadittu summa. Sinun tilanteesi ei vielä ole kovin pitkällä, jos et ole tuollaista kirjettä saanut. Jos perintään on kuitenkin mennyt jotakin, niistä saa yleensä sovittua maksusuunnitelman. Toivotaan että tuo lappu minkä näit, oli vaan joku yksittäinen juttu, jonka saat helposti hoidettua pois tai ehkä äitisi on jo tehnyt sen.

Minä mietin tuota, että mitä mahtavat pankissa ajatella tai tehdä, jos sinne menee ja sanoo kärsineensä mielenterveysongelmista, mutta nyt voivansa hoitaa itse asiansa. Onko heidän pakko uskoa asiakasta? Olisiko kätevämpi vain mennä pankkiin avaamaan itselleen uusi tili sillä selityksellä, että haluaa jatkossa oman erillisen tilin ja vanha saa jäädä sinne roikkumaan ja lähettää sitten uusi tilinumero sille taholle, joka maksaa palkan? Meinaan jos yrität lopettaa äitisi tiliin yhteydessä olevan tilin, en ole varma onnistuuko se ilman että äitisi on paikalla. Minä en saanut ainakaan lopetettua minun tiliini myöhemmin liitettyä miehen kanssa yhteistä säästötiliä, vaikka tilillä ei ollut koskaan ollut rahaa, eikä miehelläni ollut koskaan ollut tunnuksia siihen. Mieheni olisi pitänyt käydä henk. koht. pankissa ilmoittamassa, että tilin lopettaminen sopii hänelle.

Onko aivan varmaa, että sinun äitisi ei ole sinun holhoojasi?

Vierailija
50/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompi homma, jos äitisi ei ole virallisesti edunvalvojasi. Sinulla ei lain mukaan ole oikeutta luovuttaa pankkitunnuksiasi äidille. Jokainen vastaa itse omista pankkitunnuksista ja niillä tehdyistä asioista. Pystyt kuitenkin töissä käymään, mutta et huolehtimaan raha-asioistasi, en ymmärrä. Otahan pankkiisi yhteys ja hanki uudet pankkitunnukset ja alat hoitaan asiasi.

Tällä palstalla on jostain syystä jatkuvaa epäselvyyttä näistä pankkiasioista. Omia pankkitunnuksia ei tosiaan saa luovuttaa kellekään, ne ovat henkilökohtaiset. Mutta ihmisellä on mahdollisuus halutessaan antaa aivan kenelle hyvänsä, vaikka naapurin Pertille, käyttöoikeus omaan tiliinsä. Jos tilinomistaja hyväksyy, Pertti voi saada omiin nimiinsä pankkikortin, jolla voi käyttää tuota tiliä, tai hän voi saada mahdollisuuden tarkastella tilitapahtumia ja käyttää rahoja omilla pankkitunnuksillaan.

Jos menee pankissa kertomaan että nykyiset tunnukset ovat äidin käytössä ja tarvit siksi uudet että pääset itsekkin tilillesi, niin voi olla että tilisi suljetaan koska olet rikkonut tilisääntöjä.

Vierailija
51/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni meinasi kerran joutua ulosottoon ja se on semmoinen, että siihen ei voi joutua tietämättään. Kaikkien maksukehotusten jälkeen tuli vielä kirjattu kirje, joka piti käydä itse, omilla henkkareilla hakemassa postista ja siinä oli kutsu käräjäoikeuden istuntoon. Siinäkin vaiheessa voi vielä päästä pälkähästä maksamalla vaadittu summa. Sinun tilanteesi ei vielä ole kovin pitkällä, jos et ole tuollaista kirjettä saanut. Jos perintään on kuitenkin mennyt jotakin, niistä saa yleensä sovittua maksusuunnitelman. Toivotaan että tuo lappu minkä näit, oli vaan joku yksittäinen juttu, jonka saat helposti hoidettua pois tai ehkä äitisi on jo tehnyt sen.

Minä mietin tuota, että mitä mahtavat pankissa ajatella tai tehdä, jos sinne menee ja sanoo kärsineensä mielenterveysongelmista, mutta nyt voivansa hoitaa itse asiansa. Onko heidän pakko uskoa asiakasta? Olisiko kätevämpi vain mennä pankkiin avaamaan itselleen uusi tili sillä selityksellä, että haluaa jatkossa oman erillisen tilin ja vanha saa jäädä sinne roikkumaan ja lähettää sitten uusi tilinumero sille taholle, joka maksaa palkan? Meinaan jos yrität lopettaa äitisi tiliin yhteydessä olevan tilin, en ole varma onnistuuko se ilman että äitisi on paikalla. Minä en saanut ainakaan lopetettua minun tiliini myöhemmin liitettyä miehen kanssa yhteistä säästötiliä, vaikka tilillä ei ollut koskaan ollut rahaa, eikä miehelläni ollut koskaan ollut tunnuksia siihen. Mieheni olisi pitänyt käydä henk. koht. pankissa ilmoittamassa, että tilin lopettaminen sopii hänelle.

Onko aivan varmaa, että sinun äitisi ei ole sinun holhoojasi?

Mitä sä oikein selität? Eihän ap ole menossa sulkemaan mitään tiliä, vaan hakemaan omaan tiliinsä käyttöoikeudet ja poistamaan ne äidiltään. Ei siihen äidin lupaa tarvita, tietenkään. Kyse on ap:lle alaikäisenä avatusta tilistä, joka on vain liitetty äidin pankkitunnuksilla näkymään ja liitetty äidille käyttöoikeus. Ihan normaalia alaikäiselle. On myös normaalia, että täysi-ikäisen tililtä tuo vanhemman käyttöoikeus poistetaan, nyt se jäänyt äidin vastustuksesta tekemättä, kun ap ei ole halunnut haastaa riitaa ja mennä äidin selän takana pankkiin. Nyt menee ja tekee

Vierailija
52/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompi homma, jos äitisi ei ole virallisesti edunvalvojasi. Sinulla ei lain mukaan ole oikeutta luovuttaa pankkitunnuksiasi äidille. Jokainen vastaa itse omista pankkitunnuksista ja niillä tehdyistä asioista. Pystyt kuitenkin töissä käymään, mutta et huolehtimaan raha-asioistasi, en ymmärrä. Otahan pankkiisi yhteys ja hanki uudet pankkitunnukset ja alat hoitaan asiasi.

Tällä palstalla on jostain syystä jatkuvaa epäselvyyttä näistä pankkiasioista. Omia pankkitunnuksia ei tosiaan saa luovuttaa kellekään, ne ovat henkilökohtaiset. Mutta ihmisellä on mahdollisuus halutessaan antaa aivan kenelle hyvänsä, vaikka naapurin Pertille, käyttöoikeus omaan tiliinsä. Jos tilinomistaja hyväksyy, Pertti voi saada omiin nimiinsä pankkikortin, jolla voi käyttää tuota tiliä, tai hän voi saada mahdollisuuden tarkastella tilitapahtumia ja käyttää rahoja omilla pankkitunnuksillaan.

Jos menee pankissa kertomaan että nykyiset tunnukset ovat äidin käytössä ja tarvit siksi uudet että pääset itsekkin tilillesi, niin voi olla että tilisi suljetaan koska olet rikkonut tilisääntöjä.

Et sitten ymmärtänyt, mitä lainaamassasi viestissä sanottiin? Ap:n äidillä on nähtävästi ihan viralliset käyttöoikeudet ap:n tiliin, ja siksi hän saa käyttää niitä omilla pankkitunnuksillaan. Ap ei ole rikkonut mitään sääntöjä.

Vierailija
53/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuspankin sivuilta löysin tiedon, että alaikäisen lapsen vanhempi toimii lapsensa edunvalvojana pankkiasioissa, kunnes tämä on täysi-ikäinen. Tässä tekstiä:

"Edunvalvojien tilinkäyttöoikeudet lakkaavat, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vastaavasti samalla lakkaavat edunvalvojien muille henkilöille antamat tilinkäyttöoikeudet." Jos sinä et ole täysi-ikäisenä antanut äidillesi erikseen lupaa käyttää sinun tiliäsi, hän on toiminut väärin tuossa.

Vierailija
54/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon tsemppiä Ap, olet hurjan rohkea! :) jään seuraamaan tätä ketjua, tulehan päivittämään sitten miten asiat on alkanut sujumaan :)

Itseänikin on laiminlyöty lapsena ja tiedän miten vaikea voi olla irrottautua, mutta kun se hetki tulee, se on menoa (hyvällä tavalla)! Ja itseänikin hämmästytti huomata miten ystävällisiä ja auttavaisia esim virkailijat ja muut, keiden kanssa aloin laittamaan elämääni kuntoon, olivatkaan, eivätkä ilkeitä ja välinpitämättömiä niinkuin luulin :).

Vierailija
55/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro omien tulojesi suuruutta, mutta äitisi voi vaatia sinulta kohtuullisen summan vuokraa eli puolet asumiskuluista ja lisäksi ruuasta useampi satanen kuussa. Eläminen on yllättävän kallista eli jos sinun tulosi ovat vaikka 600-700 €/kk, niin äitisi voi sanoa, että sinun menoihisi on mennyt sen verran.

Vierailija
56/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla sen verran rahaa, että saat takuuvuokran maksettua? Jos ei, niin yritä saada sosiaalitoimistosta maksusitoumus. Ylipäätään kannattaa pyytää ihan reippaasti sossusta apua, ovat siellä kaiken mahdollisen ja mahdottoman jo nähneet. Osaavat varmasti neuvoa eteenpäin. Ja jos pankissa epäilevät että rikos tapahtunut, niin hae oikeusapua. Ne oikeusavustajat ihan oikeasti tietävät todella paljon, itse ei tarvitse olla kaikesta perillä kun sinne menee, kunhan on riittävät asiakirjat mukana (pankista).

Vierailija
57/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän hänellä ole alun alkaenkaan ollut omia tunnareita. Äidillä on ollut ap:n lapsuudesta saakka käyttöoikeus tiliin kuten kenellä tahansa huoltajalla ja sama meno jatkuu edelleen vaikka ap on täysi-ikäinen. Hän käyttää ap:n tiliä omilla tunnareillaan. Ei ap ole tehnyt mitään väärää tässä. 

Vierailija
58/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänny vain rohkeasti kaikkien virkailijoiden puoleen pankissa ja sossussa. Voit ottaa yhteyttä myös turvakotiin. Äitisi harjoittaa henkistä väkivaltaa, jopa rikollista, ja kun asetut häntä vastaan, se saattaa muuttua fyysiseksi. Hän on paitsi rikkonut mielenterveytesi, mahdollisesti sotkenut myös taloutesi. Jos olet saanut jotain haasteita velkomusasiassa, hän on voinut kuitata ne väärennetyllä valtakirjalla (onko sellainen mahdollista?). Nimissäsi saattaa olla pikavippejä ym. Joka tapauksessa ennen kuin poistat tilisi äitisi verkkopankista pyydä kaikki tiliotteet niin pitkältä ajalta kuin mahdollista. Hänellä ei ole ollut oikeutta rahoihisi edes silloin kun olet ollut alaikäinen ja jos näkyy selkeästi että on käyttänyt palkkaasi omien velkojensa maksuun, se on rikos. Sinun on päästävä tuollaisesta elinympäristöstä pois että voit aloittaa oman elämän. Äitisi käyttää sinua vain hyväkseen ja haluaa pitää sinut vallan alla. Katkaise kaikki välit häneen niin pääset toipumaan. Et ole yksin, on varmasti paljon vertaistukiryhmiä. Jos teillä ei ole mitään kirjallista sopimusta siitä paljonko maksat asumisesta ym niin unohda koko juttu. Olet jo varmasti nyt maksanut enemmän kuin osasi. Pankissa ei ehkä kannata mainita että sinulla on ollut mielenterveysongelmia, sanot vaan että olet toiminut painostuksen alla. Mielenterveysongelmalla ei ole merkitystä sen kannalta onko rikos tapahtunut ja sinulla on oikeus omiin terveystietoihisi.Ne ovat luottamuksellisia eivätkä kuulu pankille tai muullekaan taholle, ainoastaan alan henkilökunnalle.

Saat omaan asuntoon asumistukea ja mahd. takuuvuokran sossusta. Pärjäät kyllä. Onnea matkaan ja tule kertomaan sitten kun ehdit että miten asiat etenevät. Voimahalaus!  

Vierailija
59/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
60/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka äidilläsi on ollut käyttöoikeudet sinun tiliin, ei hän saa käyttää varoja "miten haluaa". Esimerkiksi lasten vanhemmilla on pääsääntöisesti aina käyttöoikeudet alaikäisen tileihin mutta lain mukaan he eivät saa nostaa rahaa sieltä esimerkiksi omiin menoihinsa. Väärinkäyttötilanteet ovat haastavia, koska asioiden korjaaminen vaatisi rikosilmoituksen, mikä todennäköisesti katkaisee välit vanhemman ja lapsen välille hyvin pitkäksi aikaa. Voi lisäksi olla haastavaa jaotella, mitkä ovat omia ja mitkä lasten menoja. Voiko esimerkiksi lasten rahoilla maksaa koko perheen ruokakauppalaskun? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä