Äitini on velkaannuttanut minut
Tausta sen verran, että olen reilusti täysi-ikäinen, mutta kärsinyt mielenterveysongelmista muutaman vuoden. Tämän takia olen asunut äitini luona ja hän on hoitanut kaikki tämän talouden laskut, mukaanlukien vaateostokseni yms.
Olen luottanut siihen, että hän hoitaa asiat, vaikka hän stressaakin omista raha-asioistaan jatkuvasti. Nyt sitten huomasin postin joukossa laskutusyhtiöltä tulleen kirjeen nimelläni ja velkaa oli usempi sata euroa. Muistakaan laskuista en ole nähnyt aiemmin vilaustakaan ja nyt oikeasti pelkään, että miten paljon tuota velkaa oikein on. Tarkoitus olisi muuttaa pois kotoa, mutta en tiedä enää, että onko minulla säästössä rahaa edes takuuvuokraan.
Yritin keskustella asiasta äitini kanssa, mutta hän raivostui ja lähti pois. Tiedän, että olen itse vastuussa tästä, koska olen täysi-ikäinen ja itse minun pitäisi hoitaa asiani, mutta en vain tiedä mitä tekisin. Samaan aikaan raivostuttaa ja masentaa ja pelottaa.
Äh halusin vain saada ulos tämän itsestäni.
Kommentit (70)
Eikö tämä ole niin päin, että sinä olet velkaannuttanut äitisi?
Mikä laskutusyhtiö??? Jos olet ollut äitisi hoidossa ja hän sinun edunvalvojasi oman kyvyttömyytesi takia...
Vaiko vain olet ollut saamaton? Millaisia tuloja sinulla on? Mihin äitisi ne on mielestäsi käyttänyt? Ruokiisi, vaatteisiisi, lääkkeisiin, vuokraan, terapiamaksuihin? Millä hän elättää sinut?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Äidilläni on rahani käytössään. Tyhmää, mutta totta.
Miten olet säästänyt rahaa? Mistä tuloista?
Vierailija kirjoitti:
Mikä laskutusyhtiö??? Jos olet ollut äitisi hoidossa ja hän sinun edunvalvojasi oman kyvyttömyytesi takia...
Vaiko vain olet ollut saamaton? Millaisia tuloja sinulla on? Mihin äitisi ne on mielestäsi käyttänyt? Ruokiisi, vaatteisiisi, lääkkeisiin, vuokraan, terapiamaksuihin? Millä hän elättää sinut?
Hän ei ole virallisesti edunvalvojani. Käyn töissä ja äidilläni on käyttöoikeus tiliini, itselläni ei ole verkkopankkitunnuksia, joten en ole voinut tarkkailla rahaliikennettä tililläni. Sen vain tiedän, että äitini on käyttänyt lähes koko palkkani menoihin ja niin se on sovittukin. Tiedän, että olen itse vastuussa tilanteestani ja siitä, että en ole rahojani hallinnoinut, mutta uskoin äitini olevan luotettava. Ap
Kuules, äiti ei aina ole luotettava vaikkei uskoisi. Nyt otat omat rahat haltuusi. Heti. Tai hommaat edunvalvojan. Heräät nyt ajoissa ennen kun olet pulassa.
Sittenhän ongelmaa ei ole. Hanki verkkopankkitunnukset, ala hoitaa maksuliikennettä, maksa itse äidillesi vuokraa ja sopivaa ruokakulumaksua. Poista häneltä pankissa käyttöoikeus tiliisi ja ota homma haltuun.
Säästä takuuvuokrat ja muuta omillesi.
Tarkista halutessasi oma luottokelpoisuutesi.
No ne sun verkkopankki tunnukset on siellä teillä kotona, pyydä ne ja kirjaudu tilillesi ennenkuin nyt mietit yhtään mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän ongelmaa ei ole. Hanki verkkopankkitunnukset, ala hoitaa maksuliikennettä, maksa itse äidillesi vuokraa ja sopivaa ruokakulumaksua. Poista häneltä pankissa käyttöoikeus tiliisi ja ota homma haltuun.
Säästä takuuvuokrat ja muuta omillesi.
Tarkista halutessasi oma luottokelpoisuutesi.
Näin olen ajatellut toimia. Aloituksen tein lähinnä siitä syystä, että saisin tämän tilanteen aiheuttaman pahan olon pois ja jaksaisin hoitaa nämä asiat. Perhesuhteet on siis alunalkaenkin vaikeat eikä oikein siltä suunnalta ole apua.
Vierailija kirjoitti:
No ne sun verkkopankki tunnukset on siellä teillä kotona, pyydä ne ja kirjaudu tilillesi ennenkuin nyt mietit yhtään mitään muuta.
Äitini siis ei halua, että hankin omia tunnuksiani. Jos mainitsenkin asiasta, alkaa hirveä raivoominen. Olen paranemassa mielenterveysongelmastani ja nyt vasta tajuan tilanteen vakavuuden ja sen, että asiat on omissa käsissäni. Tiedän, että äitini tulee raivoamaan heti ja paljon, kun hankin tunnukset itselleni.
Äitisi on velvollinen selvittämään sinulle rahan käytön. Kaikki täytyy olla kirjattuna ylös. Muuten hän on kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini siis ei halua, että hankin omia tunnuksiani. Jos mainitsenkin asiasta, alkaa hirveä raivoominen. Olen paranemassa mielenterveysongelmastani ja nyt vasta tajuan tilanteen vakavuuden ja sen, että asiat on omissa käsissäni. Tiedän, että äitini tulee raivoamaan heti ja paljon, kun hankin tunnukset itselleni.
Niin, no sunhan ei aikusena ihmisenä tarvitse luonnollisestikkaan kertoa äidilles, että oot hankkinut tunnukset itelles. Toki ite kertoisin ja perustelisin esim. sillä, että haluan ottaa vastuuta ja opetella rahankäyttöä itse tms.
Huonompi homma, jos äitisi ei ole virallisesti edunvalvojasi. Sinulla ei lain mukaan ole oikeutta luovuttaa pankkitunnuksiasi äidille. Jokainen vastaa itse omista pankkitunnuksista ja niillä tehdyistä asioista. Pystyt kuitenkin töissä käymään, mutta et huolehtimaan raha-asioistasi, en ymmärrä. Otahan pankkiisi yhteys ja hanki uudet pankkitunnukset ja alat hoitaan asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no sunhan ei aikusena ihmisenä tarvitse luonnollisestikkaan kertoa äidilles, että oot hankkinut tunnukset itelles. Toki ite kertoisin ja perustelisin esim. sillä, että haluan ottaa vastuuta ja opetella rahankäyttöä itse tms.
En ehkä osannut aloituksessa kertoa, että mielenterveysongelmani johtuvat pääasiassa vaikeasta lapsuudesta ja vanhemmistani. Heti kun äitini saa selville, että hänen käyttöoikeutensa tiliini on viety, niin todennäköisesti alkaa kamala raivoaminen ja kaaos. Hän on pystynyt maksamaan velkojaan rahoillani. Asuntohakemuksia olen laittanut menemään, jotta pääsen mahdollisimman pian pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi maksaa asumisesi ja muut peruskulusi?
Ehkä hyvinkin pienistä tuloistaan. Millä oikeudella vaadit täysi-ikäisenä elatusta äidiltäsi?
Mt-ongelmiin voi aina vedota maailman tappin asti.
Vierailija kirjoitti:
Huonompi homma, jos äitisi ei ole virallisesti edunvalvojasi. Sinulla ei lain mukaan ole oikeutta luovuttaa pankkitunnuksiasi äidille. Jokainen vastaa itse omista pankkitunnuksista ja niillä tehdyistä asioista. Pystyt kuitenkin töissä käymään, mutta et huolehtimaan raha-asioistasi, en ymmärrä. Otahan pankkiisi yhteys ja hanki uudet pankkitunnukset ja alat hoitaan asiasi.
Työni on pääasiassa luovaa työtä, jolla kuitenkin pystyn elättämään itseni hyvin. En siis tee mitään ns. tavallista työtä.
En ole ajatellutkaan asettaa äidilleni mitään vaatimuksia, koska tiedän hyvin, että olen itse tilanteeni aiheuttanut eikä sille mitään enää voi. Äidilläni on ollut käyttöoikeus tiliini lapsesta lähtien, verkkopankkitunnuksia ei ole koskaan tiliin hankittu. Hän siis hallinnoi tiliäni oman tilinsä kautta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi maksaa asumisesi ja muut peruskulusi?
Ehkä hyvinkin pienistä tuloistaan. Millä oikeudella vaadit täysi-ikäisenä elatusta äidiltäsi?
Mt-ongelmiin voi aina vedota maailman tappin asti.
Kuten sanottu, tienaan itse rahani. Äitini vaan on ollut se henkilö, joka hoitaa käytännönnössä maksamisen tililtäni. En vetoa mielenterveysongelmiin, halusin vaan avata, että miksi tällaiseen tilanteeseen on päädytty. Olen edelleen itse vastuussa asioistani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on jostain syystä jatkuvaa epäselvyyttä näistä pankkiasioista. Omia pankkitunnuksia ei tosiaan saa luovuttaa kellekään, ne ovat henkilökohtaiset. Mutta ihmisellä on mahdollisuus halutessaan antaa aivan kenelle hyvänsä, vaikka naapurin Pertille, käyttöoikeus omaan tiliinsä. Jos tilinomistaja hyväksyy, Pertti voi saada omiin nimiinsä pankkikortin, jolla voi käyttää tuota tiliä, tai hän voi saada mahdollisuuden tarkastella tilitapahtumia ja käyttää rahoja omilla pankkitunnuksillaan.
Soita perintäyhtiöihin ja pyri tarkistamaan mitä siellä on sinua odottamassa. Mikäli siellä luuraa valtava yllätys, täytynee tehdä äidistäsi rikosilmoitus. Pikku yllärin hoitaisin itse pois.
Onko sinulla mahdollisuutta asua jonkun muun luona, jos asunnon saaminen kestää. Pääasia, että pääset heti pois äitisi vaikutuspiiristä.
Ja tietysti äidiltäsi kaikki leinot päästä tilillesi pois välittömästi.
Paljonko sun tulot on kuukaudessa jotka on äitisi käytössä? Mitä tarkoittaa laskutusyhtiö, siis perintää? Paljonko takuuvuokra on ?