Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini on velkaannuttanut minut

Vierailija
28.02.2016 |

Tausta sen verran, että olen reilusti täysi-ikäinen, mutta kärsinyt mielenterveysongelmista muutaman vuoden. Tämän takia olen asunut äitini luona ja hän on hoitanut kaikki tämän talouden laskut, mukaanlukien vaateostokseni yms.
Olen luottanut siihen, että hän hoitaa asiat, vaikka hän stressaakin omista raha-asioistaan jatkuvasti. Nyt sitten huomasin postin joukossa laskutusyhtiöltä tulleen kirjeen nimelläni ja velkaa oli usempi sata euroa. Muistakaan laskuista en ole nähnyt aiemmin vilaustakaan ja nyt oikeasti pelkään, että miten paljon tuota velkaa oikein on. Tarkoitus olisi muuttaa pois kotoa, mutta en tiedä enää, että onko minulla säästössä rahaa edes takuuvuokraan.
Yritin keskustella asiasta äitini kanssa, mutta hän raivostui ja lähti pois. Tiedän, että olen itse vastuussa tästä, koska olen täysi-ikäinen ja itse minun pitäisi hoitaa asiani, mutta en vain tiedä mitä tekisin. Samaan aikaan raivostuttaa ja masentaa ja pelottaa.
Äh halusin vain saada ulos tämän itsestäni.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota heti huomenna yhteys pankkiin ja muuta tilisi käyttöoikeus vain itsellesi. Käy konttorilla tai soita. Pyydät samalla verkkopankkitunnuksia ja näin pääset tsekkaamaan tiliäsi, koska haluat. Ja hoitamaan laskusi.

Onkohan äitisi narsisti? Vaikuttaa siltä, kun ei ole antanut sinulle, aikuiselle ihmiselle, oikeutta omiin raha-asioihin. Ja suuttuu, jos esität itsenäistymisen merkkejä... No, tää on vain spekulointia.

Hienoa, että tienaat työlläsi! Hienoa, että esität selviä itsenäisyyden merkkejä - paranemaan päin olet kovaa kyytiä menossa!

Tsemppiä, ota oma elämä ja tilisi haltuusi!

Vierailija
22/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita perintäyhtiöihin ja pyri tarkistamaan mitä siellä on sinua odottamassa. Mikäli siellä luuraa valtava yllätys, täytynee tehdä äidistäsi rikosilmoitus. Pikku yllärin hoitaisin itse pois.

Onko sinulla mahdollisuutta asua jonkun muun luona, jos asunnon saaminen kestää. Pääasia, että pääset heti pois äitisi vaikutuspiiristä.

Ja tietysti äidiltäsi kaikki leinot päästä tilillesi pois välittömästi.

Kiitos, että sanoit tuosta perintäyhtiöihin soittamisesta! Aloitan soittokierroksen heti huomenna.

Ystäviä tai sukulaisia minulla ei ole paljon, mutta täytyy selvittää paikka mihin voin mennä, jos tilanne kärjistyy aivan sietämättömäksi. Äitini suuttuessa en halua/pysty olemaan paikalla, koska hän on silloin aivan sekaisin. Oikeasti kiitos sinulle. Tuntui, että ymmärsit. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota heti huomenna yhteys pankkiin ja muuta tilisi käyttöoikeus vain itsellesi. Käy konttorilla tai soita. Pyydät samalla verkkopankkitunnuksia ja näin pääset tsekkaamaan tiliäsi, koska haluat. Ja hoitamaan laskusi.

Onkohan äitisi narsisti? Vaikuttaa siltä, kun ei ole antanut sinulle, aikuiselle ihmiselle, oikeutta omiin raha-asioihin. Ja suuttuu, jos esität itsenäistymisen merkkejä... No, tää on vain spekulointia.

Hienoa, että tienaat työlläsi! Hienoa, että esität selviä itsenäisyyden merkkejä - paranemaan päin olet kovaa kyytiä menossa!

Tsemppiä, ota oma elämä ja tilisi haltuusi!

Hassua, että vauvapalstalla saamistani viesteistä voi tulla vähän valoa tähän tilanteeseen. Kiitos, oikeasti.

Suhde äitini kanssa on aina ollut todella vaikea. Hän haukkuu ja suuttuessaan rääkyy, jos pyydän esimerkiksi apua jossain arkipäiväisessä asiassa tai en ole esimerkiksi laittanut tiskejä hänen toiveidensa mukaisesti. Vasta viimeaikoina olen tajunnut, että tuollainen ei ole ok. Aiemmin syytin itseäni. Ap

Vierailija
24/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne sun verkkopankki tunnukset on siellä teillä kotona, pyydä ne ja kirjaudu tilillesi ennenkuin nyt mietit yhtään mitään muuta.

Äitini siis ei halua, että hankin omia tunnuksiani. Jos mainitsenkin asiasta, alkaa hirveä raivoominen. Olen paranemassa mielenterveysongelmastani ja nyt vasta tajuan tilanteen vakavuuden ja sen, että asiat on omissa käsissäni. Tiedän, että äitini tulee raivoamaan heti ja paljon, kun hankin tunnukset itselleni.

Todennäköisesti mielenterveysongelmasi juontaakin osin kotoa.  Äitisi ei vaikuta aivan tervepäiseltä. Sinuna tekisin nyt niin että menet pankkiin, lakkautat kokonaan nykyiset verkkopankkitunnukset, teet uuden verkkopankkisopimuksen ja saat saman tien mukaasi uuden asiakasnumeron ja uudet tunnukset. Poistat samalla käyttöoikeuden äidiltäsi tilillesi. Pankki voinee tarkistaa luottotietosi saman tien jos kerrot siellä ongelmasi.Todennäköistä on että sinulla on jo maksuhäiriöitä ja itsenäinen elämä kustu heti alkuunsa. Periaatteessa äitisi on syyllistynyt petokseen, rikokseen,  kun käyttää aikuisen ihmisen tiliä/rahoja ja mahdollisesti tekee velkaa nimelläsi. Pyydä aika myös esim.psykologille. Anna äitisi raivota; yritä saada pankista apua talouskysymyksiin liittyen. Äitisi ei todellakaan vaikuta terveeltä eikä edes luotettavalta.

Vierailija
25/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se näkyy taas, todella monen mielenterveysongelmat tai rahaongelmat kumpuavat kotoa, kotioloista. Kaikki eivät saa tasapainoista ja onnellista perhettä jossa kasvaa vahvaksi ja itsenäiseksi ihmiseksi. Jos elää täysin kierossa ympäristössä niin koko käsitys normaaliudesta ja tavallisista ihmissuhteista vääristyy.

Hyvä että olet Ap ottamassa elämääsi enemmän omiin käsiisi. Kannattaa myös aluksi ottaa reilusti etäisyyttä äitiin. Monesti ongelmat näkee kunnolla vasta etäämmältä. Tiedän mistä puhun.

Vierailija
26/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä usko, että ap on laittanut asuntohakemuksia menemään. Ei varmasti ole sellaista saanut aikaan tai osannut omin päin tehdä. Tämä avaus haiskahtaa tosi omituiselle.

Vierailija
27/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne sun verkkopankki tunnukset on siellä teillä kotona, pyydä ne ja kirjaudu tilillesi ennenkuin nyt mietit yhtään mitään muuta.

Äitini siis ei halua, että hankin omia tunnuksiani. Jos mainitsenkin asiasta, alkaa hirveä raivoominen. Olen paranemassa mielenterveysongelmastani ja nyt vasta tajuan tilanteen vakavuuden ja sen, että asiat on omissa käsissäni. Tiedän, että äitini tulee raivoamaan heti ja paljon, kun hankin tunnukset itselleni.

Todennäköisesti mielenterveysongelmasi juontaakin osin kotoa.  Äitisi ei vaikuta aivan tervepäiseltä. Sinuna tekisin nyt niin että menet pankkiin, lakkautat kokonaan nykyiset verkkopankkitunnukset, teet uuden verkkopankkisopimuksen ja saat saman tien mukaasi uuden asiakasnumeron ja uudet tunnukset. Poistat samalla käyttöoikeuden äidiltäsi tilillesi. Pankki voinee tarkistaa luottotietosi saman tien jos kerrot siellä ongelmasi.Todennäköistä on että sinulla on jo maksuhäiriöitä ja itsenäinen elämä kustu heti alkuunsa. Periaatteessa äitisi on syyllistynyt petokseen, rikokseen,  kun käyttää aikuisen ihmisen tiliä/rahoja ja mahdollisesti tekee velkaa nimelläsi. Pyydä aika myös esim.psykologille. Anna äitisi raivota; yritä saada pankista apua talouskysymyksiin liittyen. Äitisi ei todellakaan vaikuta terveeltä eikä edes luotettavalta.

Mä en nyt osaa sanoa paljon muuta ja toistan itseäni, mutta kiitos. Älyttömän paljon kiitos. Vaikka tämä onkin vauvapalsta, niin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tuntuu siltä, että joku haluaa auttaa. Se on näköjään aika iso juttu mulle, kun itkeä tuherran täällä.

Sen verran kysyn vielä, että tarvitseeko pankkiin muita tietoja, kun henkilötodistuksensa? Ap

Vierailija
28/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ymmärsinkö oikein että sinulla ei ole omia tunnuksia ollenkaan? Kun menet pankkiin ja haet ne, tilisi poistuu automaattisesti äitisi verkkopankista koska olet täysi-ikäinen ja hänen käyttöoikeutensa tiliisi lakkaa. Kannattaa siellä vielä sanoa että hoitavat asian heti. Suurin ongelmasi ei ole nyt äitisi raivoaminen vaan se että hän on mahdollisesti sössinyt luottotietosi. Periaatteessa äitisi on syyllistynyt rikokseen. Ota yhteys oikeusaputoimistoon kun saat pankista omat tunnarit ja tarkistat tilitapahtumat samalla, pyydä virkailijalta todistus siitä että tilisi on äitisi verkkopankissa ja äitisi on rahojasi hallinnut ja mahd. maksanut OMIA velkojaan niillä. Saat todnäk ilmaisen oikeusavustajan jos olet pienituloinen. Tottakai äitisi raivoaa koska on sössinyt paitsi omat asiansa, myös sinun raha-asiasi. Vika ei ole sinun ja syy mielenterveysongelmiinkin löytyy ihan sieltä kotoa. Ihan ekaksi menet sinne pankkiin aamulla ja hoidat itsellesi tunnukset ja todistukset siitä että äitisi on päässyt käyttämään rahojasi. Tämä on yksiselitteisesti rikos. Mahdollisesti joka penni on käytetty. Jos rahaa on yhtään, yritä päätä vaikka Forenomille asumaan ensialkuun tai johonkin hostelliin. 

Vierailija
29/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt osaa sanoa paljon muuta ja toistan itseäni, mutta kiitos. Älyttömän paljon kiitos. Vaikka tämä onkin vauvapalsta, niin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tuntuu siltä, että joku haluaa auttaa. Se on näköjään aika iso juttu mulle, kun itkeä tuherran täällä.

Sen verran kysyn vielä, että tarvitseeko pankkiin muita tietoja, kun henkilötodistuksensa? Ap

en ole tuo jolta kysyit mutta henkkarit riittää (voimassaolevat). Varaa aika neuvonnasta ja sano että asia on todella kiireellinen, kyse on mahdollisesti rikoksesta. 

Vierailija
30/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä usko, että ap on laittanut asuntohakemuksia menemään. Ei varmasti ole sellaista saanut aikaan tai osannut omin päin tehdä. Tämä avaus haiskahtaa tosi omituiselle.

Eipä se asuntohakemuksen tekeminen kovin vaikeaa ole. En mä nyt tyhmä ole, vaikka mielenterveysongelmista kärsinkin. Ap

Vierailija
31/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet luovuttanut alun perin pankki tunnukseksi tai tilin käytön äidillesi? Sinä olet niistä veloista vastuussa.

Mitä tunnuksia nyt olet hakemassa? Tilillehän on olemassa jo tunnukset, äitisi takana koska olet ne hänelle jostain kumman syystä luovuttanut. Pyydät ne itsellesi.

Vierailija
32/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kunnilla ja kaupungeilla on velkaneuvontaa.

Talous- ja velkaneuvonnassa annetaan tietoja ja neuvontaa talouden ja velkojen hoidosta ja taloudenpidon suunnittelusta, avustetaan eri ratkaisumahdollisuuksien selvittämisessä sekä hakemisessa.

Tavoitteena on auttaa selvittämään vaihtoehtoja velallisen talouteen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Lisäksi avustetaan selvittämään mahdollisuudet tehdä velkojien kanssa sovintoratkaisu.

Avustetaan sosiaalisen luoton ja opintososiaalisen luoton hakemisessa.

Avustetaan Takuusäätiön takauksen hakemisessa.

Autetaan velkajärjestelyn hakemisessa käräjäoikeudesta; velkajärjestelyhakemuksen laatimisessa, tarvittavien asiakirjojen hankkimisessa sekä lausumien ja vastineiden laatimisessa.

1.1.2015 alkaen velkajärjestely on mahdollinen laissa määriteltyjen kriteerien täyttyessä myös yksityisille ammatin- ja elinkeinonharjoittajille elinkeinotoiminnan velkojen järjestelyyn. Edellytyksenä on mm. toiminnan pienimuotoisuus, riittävä kannattavuus ja kirjanpidon ajan tasalle saattaminen. Talous- ja velkaneuvonnan asiakkuuden edellytyksenä on, että elinkeinonharjoittajalla on Yritys-Suomen Talousapu-neuvontapalvelusta saatu kirjallinen arvio yritystoiminnan edellytyksistä velkajärjestelyn kannalta.

Lisätietoa

Vierailija
33/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäile äläkä pelkää, otat nyt asiat haltuusi vaikka se tulehduttaisi välit. Äiti rauhoittuu kyllä. Sinulla on oikeus omiin rahoihisi ja omaan elämään. Olet tarpeeksi vahva ja selviät, usko pois:) epävarmoissa tilanteissa kysyt jostakin oikealta taholta(ei äidiltä), pankista, asunnonvuokraajilta, velkaneuvonnasta, perintätoimistosta jne.

Vierailija
34/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet luovuttanut alun perin pankki tunnukseksi tai tilin käytön äidillesi? Sinä olet niistä veloista vastuussa.

Mitä tunnuksia nyt olet hakemassa? Tilillehän on olemassa jo tunnukset, äitisi takana koska olet ne hänelle jostain kumman syystä luovuttanut. Pyydät ne itsellesi.

Olen jo sanonut tässä keskustelussa, että koen olevani vastuussa asioista. En ole luovuttanut tunnuksiani äidilleni tietoisesti, tiliin on vain käyttöoikeus vanhemmillani. Olen tietenkin täysi-ikäiseksi tullessani antanut vanhempieni jatkaa tilini käyttöä, koska en ole ilmeisesti tiennyt paremmin.

Vaikea sanoa, että miksi olen toiminut näin. Kukaan ei ole auttanut minua normaalissa elämisessä ja opettanut näitä asioita. Voi tuntua itsestäänselvältä, että jokainen kyllä tietää elämän perusasioista tarpeeksi, mutta entä jos niitä ei ole opetettu koskaan? Ja kun kouluun ei ole lapsena tarvinnut mennä, niin eipä ole sitäkään kautta näitä asioita oppinut. Kyllä minä nyt näen esimerkiksi hampaitteni kunnosta, että hammaslääkärissä olisi kannattanut käydä ja hampaat harjata, mutta ei sille enää mitään voi. En osannut lapsena ja nuorena toimia toisin.

Ainoa mitä voin nyt tehdä, on kantaa vastuuni nykyhetkestäni ja tulevaisuudestani. Ja niin aion tehdäkin. Ap

Vierailija
35/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, mutta halusin toivottaa ap:lle tsemppiä! Hienoa että olet ottamassa asiat haltuun.

Vierailija
36/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo sanonut tässä keskustelussa, että koen olevani vastuussa asioista. En ole luovuttanut tunnuksiani äidilleni tietoisesti, tiliin on vain käyttöoikeus vanhemmillani. Olen tietenkin täysi-ikäiseksi tullessani antanut vanhempieni jatkaa tilini käyttöä, koska en ole ilmeisesti tiennyt paremmin.

Vaikea sanoa, että miksi olen toiminut näin. Kukaan ei ole auttanut minua normaalissa elämisessä ja opettanut näitä asioita. Voi tuntua itsestäänselvältä, että jokainen kyllä tietää elämän perusasioista tarpeeksi, mutta entä jos niitä ei ole opetettu koskaan? Ja kun kouluun ei ole lapsena tarvinnut mennä, niin eipä ole sitäkään kautta näitä asioita oppinut. Kyllä minä nyt näen esimerkiksi hampaitteni kunnosta, että hammaslääkärissä olisi kannattanut käydä ja hampaat harjata, mutta ei sille enää mitään voi. En osannut lapsena ja nuorena toimia toisin.

Ainoa mitä voin nyt tehdä, on kantaa vastuuni nykyhetkestäni ja tulevaisuudestani. Ja niin aion tehdäkin. Ap

" Tausta sen verran, että olen reilusti täysi-ikäinen, mutta kärsinyt mielenterveysongelmista muutaman vuoden. Tämän takia olen asunut äitini luona ja hän on hoitanut kaikki tämän talouden laskut, mukaanlukien vaateostokseni yms." 

Mikä on reilusti täysikäinen, mutta ilmeisesti koko ikäsi asunut vanhempien luona mutta käyt töissä ja koet tienaavasi rahaa? 

Onko sulla nyt käsitys a) paljonko saat palkkaa b) mitän yksin asuminen maksaa c) oletko oikeutettu tukiin d) onko sulla kunnon hoito , jotenkin nyt tuntuu että tarvisit ulkopuolisen tuen tuon normielämän haltuun ottoon jos olet koko elämäsi antanut vanhempien hoitaa raha-asiasi ,alusta sai sen kuvan että olet elänyt jo omillasi - ja vain muutaman vuoden kärsinyt MT ongelmista, nyt kuulostaa siltä ettet ole koskaan elänyt normaalia elämää?

Jotta voidaan auttaa niin pitäisi tietää nyt vähän tarkemmin mitä tiedät ja mitä et. 

Vierailija
37/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh korjaan tätä, kun ymmärsin selvästi hiukan väärin. Alunperin minulla ei ollut minkäänlaisia tuloja, joten en miettinyt lainkaan koko tiliä. Kun aloin saamaan säännöllisiä tuloja, niin äitini vakuutti, että asiat on helpompi hoitaa niin, että hän hallinnoi tiliäni vieläkin. Lisäksi hän valehteli pankkejen aukioloajoista yms. ja olin itse ongelmieni kanssa ilmeisesti niin huonossa kunnossa, että en ottanut asioista selvää tai kyseenalaistanut asioita. Luotin, että hän tietää nämä asiat paremmin. Muita sukulaisia tai ystäviä minulla ei ole ollut auttamassa. Yksinkertaistettuna en vain ajatellut ja olin typerä.

Sen voin vielä mainita, että ehkä hiukan virheellisesti käytin aloitusviestissä ilmaisua "selvästi täysi-ikäinen". Olen siis hieman yli parinkymmenen.

Vierailija
38/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Tausta sen verran, että olen reilusti täysi-ikäinen, mutta kärsinyt mielenterveysongelmista muutaman vuoden. Tämän takia olen asunut äitini luona ja hän on hoitanut kaikki tämän talouden laskut, mukaanlukien vaateostokseni yms." 

Mikä on reilusti täysikäinen, mutta ilmeisesti koko ikäsi asunut vanhempien luona mutta käyt töissä ja koet tienaavasi rahaa? 

Onko sulla nyt käsitys a) paljonko saat palkkaa b) mitän yksin asuminen maksaa c) oletko oikeutettu tukiin d) onko sulla kunnon hoito , jotenkin nyt tuntuu että tarvisit ulkopuolisen tuen tuon normielämän haltuun ottoon jos olet koko elämäsi antanut vanhempien hoitaa raha-asiasi ,alusta sai sen kuvan että olet elänyt jo omillasi - ja vain muutaman vuoden kärsinyt MT ongelmista, nyt kuulostaa siltä ettet ole koskaan elänyt normaalia elämää?

Jotta voidaan auttaa niin pitäisi tietää nyt vähän tarkemmin mitä tiedät ja mitä et. 

Vastasin tuossa edellisessä viestissäni hiukan tarkentavammin. Tiedän tarkalleen, että paljon saan palkkaa. En halua sitä täällä kertoa, jotta minua ei tunnisteta. Olen myös ottanut selvää yksinasumisesta, mutta toki kaikista kustannuksista en varmastikaan ole selvillä. Olen myös hakeutunut hoitoon.

En osaa sanoa, että olenko koskaan elänyt normaalia elämää. Minulle tämä on ollut normaali enkä ole tiennyt, että jokaisessa perheessä ei raivota jos pyytää apua vanhemmiltaan. En myöskään osaa sanoa, että kauanko olen kärsinyt mielenterveysongelmista. Ap

Vierailija
39/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa neuvoa, mutta halusin toivottaa ap:lle tsemppiä! Hienoa että olet ottamassa asiat haltuun.

Kiitos älyttömästi. Oikeasti tällainen merkitsee aika paljon, vaikka nämä ovatkin täysin anonyymejä viestejä. En ole koskaan tajunnut, että tältä tuntuu, kun joku tsemppaa jaksamaan eteenpäin. Meinaan pistää tämän kiertoon ja oikeasti tehdä jotain hyvää jollekin muulle. Ap

Vierailija
40/70 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös itse elänyt narsisti vanhempien kanssa ja äitisi kuulostaa tälläiseltä. Mutta kuten muutkin on sanonut, nyt hankit te tunnukset HUOMENNA, voit myös soittaa sinne pankkiin, ei tarvitse edes käydä ( itse hukkaan säännöllisesti koodi listan ja soitan ja kyselevät kaikki turvakysymykset ja tulee sitten postilla ) . Tai jos on aikaa niin kävelet sinne pankkiin ja kerrot tilanteen- lopetat vanhempiesi oikeuden samantien ja otat tilanteen haltuun. Ehkä olisi tarpeen että avaat uuden tilin esim s-pankki Prisman neuvonnassa ja ilmoitat tämän tilin työnantajan palkkatoimistoon, mikäli äitisi on automatisoinut omia laskujaan sun tililtä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän