Miten minä pääsen psykoterapiaan? :(
Kävin aikaisemmin 2v psykologilla, mutta sielläkään ei mua kertaakaan ohjattu tuohon psykoterapiaan, enkä itse edes tajunnut että tuollanenkin terapiamuoto on olemassa. Nyt käyn harvakseltaan vaan jonkun sairaanhoitajan luona juttelemassa eikä tuollakaan olla psykoterapiasta puhuttu mitään.
Ihmettelen vain että miksi? Eikö noiden ammattilaisten tehtävä juurikin ole neuvoa ja ohjata asiakasta oikean avun piiriin?
En ole kertaakaan päässyt edes psykiatrille. Luin Kelan sivuilta, että saadakseen psykoterapiaan edes tukea, niin pitäisi siihen hakemukseen olla psykiatriltakin joku lausunto.
Tuntuu kaikki niin vaikealta ja monimutkaiselta :(
Kommentit (27)
Kyllä sä voit saada kuntoutuspsykoterapiaa jos olet työikäinen.
Sano sairaanhoitajalle, että tarvisit ihan psykoterapiaa. Sairaanhoitaja ei todellakaan ole samalla tasolla kuin psykoterapeutti ja psykoterapia on itsellä tuonut suurta muutosta aikaan vaikka en olekaan sitä kauaa saanut vielä tässä vaiheessa. Tosin ei kannata tietenkään sairaanhoitajalle vähätellä hänen ammattitaitoaan, voivat olla herkkiä sen faktan kanssa, että eivät ole useinkaan koulutukseltaan riittävän päteviä hoitamaan vaikeita psyykkisiä sairauksia.
Mutta kerrot sh:lle, että olisi terapian tarve. Sitten etsit yksityispuolelta psykoterapeutin ja lääkäri kirjoittaa lausonnon ja sinä kirjoitat hakemuksen kelaan. Kelaterapiasta tulee valitettavasti jonkin verran omavastuuta, mutta silti se on huomattavasti halvempi kuin itse maksaen.
Jos jostain syystä et olisi oikeutettu Kelan terapiaan, niin voitte sitten sh:n ja lääkärin kanssa miettiä, mitä muuta kautta saisitte psykoterapiaa sinulle :)
Ehkä he ovat ajatelleet, ettei psykoterapia sovi sinulle? Minun psykologini sanoi, että psykoterapiaan tarvitaan suhteellisen tasainen mielenterveys ja älyllistä lahjakkuutta, koska sen tarkoitushan on oman itsensä analysoiminen. Liian masentuneena tai tyhmänä sitä ei voi tehdä.
Aina voit kuitenkin varata ajan psykoterapeutilta jos sinulla on siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta sun inisijän kanssa. Meinaatko sä joka päivä täällä haukkua sitä "vaan sairaanhoitajaas"? Suljetulle sä kuulut
Oletpä sä aggressiivinen. Miksi sinua suututtaa, että psyykkisesti sairaat haluavat hoitoa eivätkä vain viikosta toiseen turhaa lätinää? psykoterapia ja sh:n käynnit nyt ovat aivan eri maailmasta...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he ovat ajatelleet, ettei psykoterapia sovi sinulle? Minun psykologini sanoi, että psykoterapiaan tarvitaan suhteellisen tasainen mielenterveys ja älyllistä lahjakkuutta, koska sen tarkoitushan on oman itsensä analysoiminen. Liian masentuneena tai tyhmänä sitä ei voi tehdä.
Ei kyse ole siitäkään. Vaikeita psyykkisiä sairauksia nimenomaan hoidetaan psykoterapiassa. Kevyt voidaan hoitaa sh:lla. Esim itselläni on niin vaikea psyykkinen sairaus, että julkisella ei riittänyt resurssit sen hoitamiseen. Sain sitten rahoituksen yksityispuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Tosin ei kannata tietenkään sairaanhoitajalle vähätellä hänen ammattitaitoaan, voivat olla herkkiä sen faktan kanssa, että eivät ole useinkaan koulutukseltaan riittävän päteviä hoitamaan vaikeita psyykkisiä sairauksia.
Niin no todellisuudessahan esim. suljetulla osastolla suurimman osan hoitotyöstä tekee lähi- ja sairaanhoitajat. Psykologia tavataan kerran kahdessa viikossa. En minä itse mielenterveystyön lähihoitajana ole mitenkään herkkä sille, että koulutus oli riittämätön, koska nykyään tiedän, että tätä työtä oppii vain tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitäkään. Vaikeita psyykkisiä sairauksia nimenomaan hoidetaan psykoterapiassa. Kevyt voidaan hoitaa sh:lla. Esim itselläni on niin vaikea psyykkinen sairaus, että julkisella ei riittänyt resurssit sen hoitamiseen. Sain sitten rahoituksen yksityispuolelle.
Just. Varmaan skitsofreenikotkin sopivat mielestäsi psykoterapiaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin ei kannata tietenkään sairaanhoitajalle vähätellä hänen ammattitaitoaan, voivat olla herkkiä sen faktan kanssa, että eivät ole useinkaan koulutukseltaan riittävän päteviä hoitamaan vaikeita psyykkisiä sairauksia.
Niin no todellisuudessahan esim. suljetulla osastolla suurimman osan hoitotyöstä tekee lähi- ja sairaanhoitajat. Psykologia tavataan kerran kahdessa viikossa. En minä itse mielenterveystyön lähihoitajana ole mitenkään herkkä sille, että koulutus oli riittämätön, koska nykyään tiedän, että tätä työtä oppii vain tekemällä.
Niin, hoitotyöstä, ei psykoterapiasta. Ja todellakaan, vaikka sh olisi alalla kymmeniä vuosia, ei hänen ammattitaitonsa ole verrattavissa psykoterapeuttiin. Psykoterapeutin ja sh:n lähestymistapa on täysin erilainen. Varmasti tiesitkin jo, että esim psykologikaan ei ole automaattisesti psykoterapeutti. Tässä puhuaan siis nyt psykoterapista, jota varten on ihan erikseen koulutus. Sh:n kanssa jutustelu ei ole psykoterapiaa. Hoitajasta ei ole tule terapeuttia edes kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Varmaan skitsofreenikotkin sopivat mielestäsi psykoterapiaan? :)
mitä just?? :D
Ei julkisella puolella todellakaan ole resursseja hoitaa vaikeita psyykkisiä sairauksia. Ja kyllä, skitsofreenikotkin sopivat psykoterapiaan. Sulla on vähän stereotypinen käsitys esim skitsofreniasta...
Ap, täältä ei kannata juurikaan psyykepuolen asioista kysellä, kun vastaukset ovat usein hyvin aggressiivisia. Ihmiset eivät esim tajua, mikä ero psykologilla, psykoterapeutilla ja sairaanhoitajalla on.
Suosittelen, että seuraavan kerran tuot esille psykoterapia tarpeesi hoitokontaktin kanssa.
:)
voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta sun inisijän kanssa. Meinaatko sä joka päivä täällä haukkua sitä "vaan sairaanhoitajaas"? Suljetulle sä kuulut
Oletpä sä aggressiivinen. Miksi sinua suututtaa, että psyykkisesti sairaat haluavat hoitoa eivätkä vain viikosta toiseen turhaa lätinää? psykoterapia ja sh:n käynnit nyt ovat aivan eri maailmasta...
ap inisee täällä tätä samaa asiaa päivittäin. Se tässä ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luuletko tosissaan, että tällä palstalla on vain yksi joka on huomannut sairaahoitajien käynnit turhiksi? :D Esim ap:n lisäksi minä olen kirjoittanut palstalle monesti, kuinka eri maailmasta nuo hoidot ovat. Ei se ole mitään ininää, että tosissaan haluaa parantua ja haluaa sairauteensa oikeaa hoitoa. Terveillä on niin ruusuinen kuva julkisen puolen psyykkisestö hoidosta, että melkein naurattais jos ei itkettäis. :D
En ole koskaan tullut ajatelleeksi kun ei ole ollut tietoa, että tuo hoito on noin kallista.
Onko kaikilla tarvitsevilla edes varaa tuollaiseen vai onko ne esimerkiksi syömättä tai jotain?
Järkyttävän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luuletko tosissaan, että tällä palstalla on vain yksi joka on huomannut sairaahoitajien käynnit turhiksi? :D Esim ap:n lisäksi minä olen kirjoittanut palstalle monesti, kuinka eri maailmasta nuo hoidot ovat. Ei se ole mitään ininää, että tosissaan haluaa parantua ja haluaa sairauteensa oikeaa hoitoa. Terveillä on niin ruusuinen kuva julkisen puolen psyykkisestö hoidosta, että melkein naurattais jos ei itkettäis. :D
Ap tyylin tunnistaa. Aina sama vinkuna "vaan sairaanhoitaja" ja "psykoterapiapsykoterapiapsykoterapia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tyylin tunnistaa. Aina sama vinkuna "vaan sairaanhoitaja" ja "psykoterapiapsykoterapiapsykoterapia"
Itsekin olen kirjoittanut noin. Joten mitenkäs nyt ajattelet? Sulla on tässä ainakin pari ihmistä, jotka ajattelevat, että sairaanhoitaja on vain tosiaan sairaanhoitaja ja psykoterapeutti on psykoterapeutti. Kerro, miksi sinua ärsyttää, että joku halua parantua ja haluaa itselleen hyvää hoitoa? Tajuatko, että sh on tosiaan vain sh, hänen luonaan käydään jutustelemassa, sen sijaan psykoterapiassa ei käydä jutustelemassa vaan tehdään rankkaa työtä parantumisen eteen.
Kela maksaa yhdestä käynnistä vähän alle 60 euroa ja psykoterapeutin hinnat ovat noin 100 euroa/kerta. Hyvä olla siis tietoinen, että loppu maksetaan omavastuuna itse. Ei ole täysin ilmaista siis.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tullut ajatelleeksi kun ei ole ollut tietoa, että tuo hoito on noin kallista.
Onko kaikilla tarvitsevilla edes varaa tuollaiseen vai onko ne esimerkiksi syömättä tai jotain?
Järkyttävän kallista.
No niinhän se todellakin on, että kaikki tarvitsevat eivät saa tarvitsemaansa hoitoa. Hyvä, että tämäkin fakta alkaa pikkuhiljaa tavoittamaan myös terveiden ihmisen mielet. Jos ei ole varaa hoitoon, niin sitten käydään kerran pari kuussa moikkaamassa julkisen puolen hoitajaa ja lätistään ja katsotaan että potilas on hengissä. Psyykepuolen hoito on siis lähinnä sitä, että katsotaan, että potilas hengissä, sh sanoo muutaman kliseen ja sitten lääkäri laittaa reseptin. Siinä se. Tervetuloa pahoinvointivaltioon.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa yhdestä käynnistä vähän alle 60 euroa ja psykoterapeutin hinnat ovat noin 100 euroa/kerta. Hyvä olla siis tietoinen, että loppu maksetaan omavastuuna itse. Ei ole täysin ilmaista siis.
psykoterapeuttien hinnat ovat kyllä 70-100, eli tosiaan ei tuo satanen mikään normi ole. Aikalailla tällä hetkellä 75-85..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveillä on niin ruusuinen kuva julkisen puolen psyykkisestö hoidosta, että melkein naurattais jos ei itkettäis. :D
Ja päättelit tämän mistä? Ei minulla ole koskaan ollut.
Kysy tuolta sairaanhoitajalta asiasta. Pitäähän siihen olla psykiatrin lausunto, siihen riittää yksi käynti ja kun sinulla on nyt olemassa tuo sairaanhoitajan hoitosuhde niin se täyttänee sen 3 kk:n hoitosuhteen kriteerit. Katso kuntoutuspsykoterapia Kelan sivuilta.