Imetys " pakkomielteenä"
Hei,
tarvitsen apua. Jälleen kerran on virinnyt mojova keskustelu aiheesta imetyksen lopettaminen/vähentäminen. Lapsi on melkein 2v ja varsinkin iltaisin erittäin tissiriippuvainen. Äiti on takaisin työelämässä ja imetys on sitä kautta toki vähentynyt, mutta aina aamuisin saa ja joka ikinen ilta uni tulee sen tissin kautta. Yöimetys on loppunut, kun sitä itse aloin aktiivisesti vaatimaan. Niin, loppui kamalan kalabaliikin jälkeen.
Ymmärsin tiettyyn pisteeseen, että se imetys on maailman tärkein asia VAUVALLE, koska vauva saa ravintonsa siitä - fine - ja jonkin aikaa myös tärkeää, koska saa vasta-aineita yms. maidosta. Olen ollut nyt kaksin juniorin kanssa muutaman illan, ja on todella masentavaa nukuttaa lasta ilman tissiä ja ilman äitiä. Se mikä tästä tekee ison ongelman on mielestäni se, että äiti vetoaa imetyksen jatkamiseen pelkästään periaatteellisista syistä. Lisäksi pännii se, että päätöksen on tehnyt yksin ihminen diktaattorimaisesti. Mielestäni asia koskee koko perhettä, myös minua.
Olen esittänyt faktoja ja fiiliksiäni asiasta - nainen, joka imettää (tai ei imetä..) ei mielestäni ei voi ymmärtää isän tuntemuksia, kun lapsi kaipaa tissiä/äitiä ja kumpaakaan ei juuri silloin ole paikalla. Ei ole mielestäni oikein, että lapsi on NIIN riippuvainen tällaisesta asiasta tällä iällä. Lisäksi olen ymmärtänyt, että mitä pidempään tämä jatkuu, sen vaikeampaa se tulee tulevaisuudessa olemaan, lopettaminen siis. Enkä aikuisten oikeasti jaksa uskoa, että imetyksen lopettaminen jollain varhaisemmallakin iällä vaikuttaisi MITENKÄÄN negatiivisesti lapsen fyysiseen/mentaaliseen kehitykseen.
Äiti on hurahtanut johonkin aktiivi-imetyspuuhaan ja " tietää kaikesta kaiken" - esittää mielipiteidensä (jotka ovat mielestäni täysin pakkomielteen omaisia " mielipiteitä" - tyyliin kun olen päättänyt, olen päättänyt ja asiasta ei edes keskustella) tueksi kaikenlaisia nettikeskusteluita ja mielestäni humpuukitutkimuksia jostain jenkki- yms. nettisivuilta.
Auttakaa miestä mäessä.....
Kommentit (64)
Äm ei muutu pliisuksi litkuksi, vaikka jatkaisi imetystä yli vuoden ikään. Miksi pieni lapsi pitäisi totuttaa muun eläimen maidolle?
Meillä 1-vuotias söi kiinteää ruokaa ja hyvin söikin, joi jo lehmänmaitoakin. Meille lääkärit erityisesti suosittelivat pitkää imetystä, jopa yli vuoden ikään (hui!).
Alkaa olla jo aika huvittavaa.
plutuna:
Onko tosiaan totta että äidit imettää vielä yli 1v lasta, saati sitten 3v!Vauva juo maitoa rinnasta tai pullosta koska ei osaa vielä muuten syödä. 1-vuotias lapsi osaa syödä jo kiinteää ruokaa, usein jo saa samaa ruokaa kuin muukin perhe.Miksi imettää?äidinmaito on vuoden imetyksen jälkeen " pliisua litkua" ja lapsi varmasti saa muinkin keinoin lohtua. Täytyyhän lapsen kumminkin oppia juomaan muuta kuin tissimaitoa. Merkillistä. Se on tosiaan äidin omaa läheisyyden hakemista, itse haen tisseilleni huomiota mieheltäni vällyjen välissä...
oiskin kiva kuulla tieteellisiä perusteluja noilta taaperoimetyksen vastustajilta... kun maito on muka litkua ja lapselle siitä on muka haittaa... tää että imetetään vaan puolivuotiaaksi jos sitäkään on todella uusi asia ympäri maailmaa ja myös suomessa.... on monia tieteellisiä tutkimuksia että ihmislasta olisi hyvä imettää 2-4vuotiaaksi, kuten koko ihmisen historian ajan on tehty suurimmassa osassa maapalloa, aivan viime vuosisadalle asti... että jos jollain on tätä faktatietoa mikä siinä nyt yhtäkkiä vahingoittaa lasta niin kertokaa ihmeessä. pedofiliaa se ainakaan ei ole, sitä väittävät ovat itse sairaita.. mutta nykyään tietysti ajatellaan lapsista ihan eri tavalla, 1v on taapero eikä vauva, 2vee on jo niin iso että jos äiti vielä hoitaa niin sairastahan se on... 13vee onkin jo aikuinen, valmis seksiin ja viinaan.. ja tän kehityksen todella näkee ympärillään ja useimmat lapsitutkijat ja psykologit on sitä mieltä että tämä nykyinen tilanne vahingoittaa lasta. että annettais vauvojen olla vauvoja ja lasten lapsia vähän pidempään..
ap:n tilanteeseen sen verran, että ymmärrän toisaalta hänenkin puoltaan asiassa mutta eikö tää ole taas niitä mistä sun pitäis keskustella vaimosi kanssa rauhassa ja avoimin mielin. sopisitte yhdessä kompromissin joka olisi LAPSEN parhaaksi ei iskän mieliksi.
terveisin
" ei fanaattinen" imetyksen puolesta silti.... esikoista imetin vaan 7kk kun se tuntui hyvältä.
Luin " isä pulassa" ketjua ja sitä tässä vaan mietin, että miten niiden hampaiden käy, jos joka ilta juo maitoa hampaiden pesun jälkeen ja hampaat jäävät likaisiksi? Kaksivuotiaalla on todennäköisesti jo suu täynnä hampaita ja maitohampaat reikiintyvät/syöpyvät tosi helposti, jos joka ilta ne jäävät likaisiksi. Minä kyllä ajattelisin myös lapsen tulevaisuutta hampaiden kannalta, en pelkästään imetyksen kannalta. Eikö imetystä voisi sitten tehdä joskus aikaisemmin illalla, peestä hampaat ja sitten nukuttaa jotenkin muuten, jos imetyksen jatkaminen tuntuu vielä tärkeältä. Jos nukutusimetys on säännöllistä ja hampaita on ollut todennäköisesti jo yli vuoden, niin luulisi siitä olevan jotain haittaa. Ja hampaathan eivät todellakaan ole mikään yhdentekevä asia lapselle, koska niiden kunto vaikuttaa myös pysyvien hampaiden kuntoon.
Tämä ei ole tarkoitettu hyökkaykseksi taaperoimetystä vastaan, vaikka itse en sitä ihan ymmärräkään. Kukin taaplaa tyylillään, mietin vain tätä näkökantaa asiaan.
Mutta saatiinpa tästäkin keskustelu aikaiseksi ; ). Mutta kun taas tässäkin ketjussa on niin paljon annettu sympatioita meidän vanhempien kärsimyksille vaikeuksissa nukutuksissa etc. niin kuinka moni muisti taas OIKEASTI sen lapsen.
Tuntuu, että tällä palstalla useimmiten kerätään ja kaivataan itselleen niitä sympatioita - vaikka olisi joskus tullut oikein ikävyyksiä itse kerjättyä konsanaan kuin kaivaisi verta tikulla nenästä. Ja se joka eniten niistä maksaa on lapsi oman hyvinvointinsa ja jopa terveytensä kustannuksella.
Itse näitäkin kommentteja lueskellessani aloin puhisemaan päässäni kulttuurisidonnaisuudesta yhdistettynä " kalenterikasvatukseen" . Eli edelleenkin kovasti ilmassa se, kuinka monet pitävät luonnottamana imettää (jopa edes pikkutilkan verran) yli 1v. saati isompaa. Imetys ollaan valmis lopettamaan, vaikka todellista syytä ei vielä siihen olisikaan ja tuottamaan imetystä haluavalle lapselle pahaa oloa. Mutta sen sijaan samanikäisille ja nuoremmillekin annetaan karkkia ja vaikka mitä, etteivät nuo kärsisi katsoa, kun muut syövät vieressä niitä(tai muut eivät jaksa odottaa toisen nukkumaanmenoa, tai muuten ko. tilanteessa rajojen asettaminen lapsen oman hyvin voinnin vuoksi on aikuisille liian vaativa homma).
Odottelen tässä päivää, jolloin samalla asenteella suhtauduttaisiin lapsen " vaipattamiseen" , " tuttipullottamiseen" , tai muutoin lapsen kehittymiseen, ja meidän vanhempien/yhteiskunnan niihin luomiin rajoihin. - Olivat ne sitten oikeasti tarpeellisia tai ei. Eli esim. vaipat päivisin veks, kun ikää 1v. halusi lapsi sitä tai ei.. tai oli tuo siihen valmis tai ei. Taikka sitten päinvastoin vajaa 1v:na vaipat väkisin päivällä kotona päälle, vaikka lapsi hysteerisesti parkuisi ja pistäisi vastaan, ja hänellä olisi herkkyyskausi kuivaksiopettelemiselle menossa.. Noh, tässä tosiaan vain tuo vaippahomma esimerkkinä - miettikääs muut vastaavia.
Hyvä pomo osaa kuunnella alaisensa mielipidettä ja ottaa sen vakavissaan huomioon päätöstä tehdessä sekä suhtautua siihen asiallisesti.. Mielestäni tuota mottoa kannattaa ja välillä pitääkin käyttää myös lasta kasvattaessa puhumattakaan siitä, kun lapsen luonnollisiin tarpeisiin vaikutetaan tai yritetään vaikuttaa. Eikös se aito kunnioitus lapselta vanhempaa kohtaan siitä synny ja lapsen hyvinvointi siitä lähde?
- Tiina -