Imetys " pakkomielteenä"
Hei,
tarvitsen apua. Jälleen kerran on virinnyt mojova keskustelu aiheesta imetyksen lopettaminen/vähentäminen. Lapsi on melkein 2v ja varsinkin iltaisin erittäin tissiriippuvainen. Äiti on takaisin työelämässä ja imetys on sitä kautta toki vähentynyt, mutta aina aamuisin saa ja joka ikinen ilta uni tulee sen tissin kautta. Yöimetys on loppunut, kun sitä itse aloin aktiivisesti vaatimaan. Niin, loppui kamalan kalabaliikin jälkeen.
Ymmärsin tiettyyn pisteeseen, että se imetys on maailman tärkein asia VAUVALLE, koska vauva saa ravintonsa siitä - fine - ja jonkin aikaa myös tärkeää, koska saa vasta-aineita yms. maidosta. Olen ollut nyt kaksin juniorin kanssa muutaman illan, ja on todella masentavaa nukuttaa lasta ilman tissiä ja ilman äitiä. Se mikä tästä tekee ison ongelman on mielestäni se, että äiti vetoaa imetyksen jatkamiseen pelkästään periaatteellisista syistä. Lisäksi pännii se, että päätöksen on tehnyt yksin ihminen diktaattorimaisesti. Mielestäni asia koskee koko perhettä, myös minua.
Olen esittänyt faktoja ja fiiliksiäni asiasta - nainen, joka imettää (tai ei imetä..) ei mielestäni ei voi ymmärtää isän tuntemuksia, kun lapsi kaipaa tissiä/äitiä ja kumpaakaan ei juuri silloin ole paikalla. Ei ole mielestäni oikein, että lapsi on NIIN riippuvainen tällaisesta asiasta tällä iällä. Lisäksi olen ymmärtänyt, että mitä pidempään tämä jatkuu, sen vaikeampaa se tulee tulevaisuudessa olemaan, lopettaminen siis. Enkä aikuisten oikeasti jaksa uskoa, että imetyksen lopettaminen jollain varhaisemmallakin iällä vaikuttaisi MITENKÄÄN negatiivisesti lapsen fyysiseen/mentaaliseen kehitykseen.
Äiti on hurahtanut johonkin aktiivi-imetyspuuhaan ja " tietää kaikesta kaiken" - esittää mielipiteidensä (jotka ovat mielestäni täysin pakkomielteen omaisia " mielipiteitä" - tyyliin kun olen päättänyt, olen päättänyt ja asiasta ei edes keskustella) tueksi kaikenlaisia nettikeskusteluita ja mielestäni humpuukitutkimuksia jostain jenkki- yms. nettisivuilta.
Auttakaa miestä mäessä.....
Kommentit (64)
Aika usein nämä luopumiset tuntuvat olevan kovia varsinkin etukäteen ja varsinkin vanhempien ja varsinkin äitien korvien välissä.
Ja sitten mitä tulee tuohon lkmk:n mainintaan että noinhan se usein tapahtuu, se vanhempi, joka ei imetä, ottaa vastuun nukuttamisesta, ellei haluta odottaa sitä, että lapsi itse luopuu imetyksestä. Kyllä meillä minä mielelläni otin vastuun nukuttamisesta silloin kuin luovuttiin tissille nukuttamisesta, ei olisi tullut mieleenkään laittaa sitä isän kontolle. Minusta yksi muutos oli riittävä, siis se että tissiä ei saanutkaan (tosin iltaimetyksen osalta pikkuhiljaa tein niin että imetin ensin lapsen rauhalliseksi ja nukutin sitten tavallaan ilman tissiä, jotta sain asian liukuvasti toimimaan, en kertalaakista poikki), en halunnut että yhtäkkiä äitikin olisi samalla kadonnut ja tilalla isä. Eli kyllä sen voi näinkin tehdä.
Mietityttää sitten nuo maininnat että lapsi lopettaa itse imemisen sitten kun on valmis siihen, että kuinka kauan vanhemmat ovat valmiita odottamaan? Päteekö sama lapsi tekee kaiken muunkin vastaavasti sitten kun on valmis siihen? Eikö tietyissä asioissa vanhemmat päätä ja iltarutiinit ja nukkumaanmeno on yksi niistä. Kyllä siitä varmaan hirveän rumban saa, jos lapsi saa päättää miten homma toimii- silloin nuo iltahuudot ja tuntikausien nukutukset voi olla edessäkin. Kannatan sitä samaa kuin mitä joku aiemmin: Selkeät rutiinit lapselle. Nämä rutiinit ja nukuttamisen voi tietenkin tehdä lapsen ehdoilla ja pehmeästi, mutta aikuisen tulee ottaa niistä vastuu, sitä vastuuta ei mielestäni pitäisi vierittää lapselle.
tehdä jotakin elämää suurempaa teatteria, ajeluttaa lasta autolla tms. kohtuullisen kummallista jota tässä nyt on aiemmin ehdotettu????
Siis eikö nyt yleensä 2-vuotiaallekjin (ja varsinkin) ala jo riittää että syödään iltapala, pestään, luetaan, pusutellaan ja annetaan unen tulla...
Sen enempiä tuohon palstan/palstojen muotisanaan ja mantraan " fanaatikko" puuttumatta.
Laittaa isän kontolle? hmmm, asiahan voi mennä varsin jouhevasti ja luontevasti niinkin päin, miksikäs sen nukkumaan meno puuhan tulisi olla jotenkin erityisesti äidin vastuulla? Meillä ainakin mies on erittäin onnellinen " asemastaan" siinä touhussa ja oikein mieltä lämmittää ja välillä liikuttaa katsella ja kuunnella kuinka isä poikiensa kanssa iltalampun valossa uppoaa unisatuun ja vastailee heidän kysymyksiin, silittelee ja kertoo rakastavansa jne. Muut iltapuuhat tapahtuvatkin yhteistuumin minun kanssani mitä nyt välillä mies hoitaa myös puuron ym syömisen jos minä vaikka saunassa tai en ole juuri silloin kotona.
Ja mitä muuten tulee siihen että sitten mentäisiin kutakuinkin kaikessa lapsen ehdoilla ja lapsi pomona niin en lainkaan ymmärrä miten sellainen touhu liittyy tähän? En tunne oikeastaan ketään (vaikka suurella osalla varmaan näin onkin) jolla olisi niinkin selkeät rutiinit ja rytmit mm iltapuuhissa lasten kanssa kuin meillä, he käyvät pesulla ehkä myös saunassa ja pukeudutaan yöpukuun, syövät, pestään hampaat ja kömmitään petiin satua kuuntelemaan jonka jälkeen mies poistuu huoneesta ja he nukahtavat ja ihan ilman venkoilua ja vanhempien hyppyyttämistä ovat unessa parin-15min sisällä eli viim.klo.21.
Uskon tässäkin asiassa nimenomaan siihen että kun lapsi saa edetä omaankin tahtiin ja häntä " luetaan" ja kuunnellaan niin asiat sujuvat luontaisemmin ja myös helpommin.
en osaa auttaa enkä neuvoa,imetin vain kuusi kuukautta ja sitten siirryttiin pulloon,mutta noin yleisesti ottaen mielipiteeni tähän ketjuun:Yli kaksivuotiaan imetys on kyllä mielestäni aivan turhaa!Siis lapselle!Äidille vissiin sitten ei,kun sitä jatketaan ja jatketaan.Lapsi ei itsekseen luovi tissistä,ei varmaan tutista tai pullostakaan,kyllä vanhempien täytyy ottaa vastuu siitä milloin on aika luopua mistäkin.
Nämä tissifanaatikot tuntuvat lietsovan toinen toistaan.
Ilmeisesti korvike&lehmänmaitofanaatikot tekee samaa.
Mulla on yksi kaveri joka imettää 2,5 vuotiasta lastansa ja en millään enää jaksaisi kuunnella että lapsi roikkuu tississä yöt ja päivät. Se on ihan sairaan näköstä ja kuulosta että imetystä ei pysty lopettaan. Kyllä se on äitin riippuvuus että tissejä imeskellään eikä lapsen. Kaikenlisäksi lapsen hampaat on syöpyneet suusta lähes kokonaan, mutta äiti ei ota hammaslääkäreiden varoituksia tosissaan vaan v:ttuiluna??
no.. voihan lapsi imeä rintaa niin kauan kun äiti sen touhun haluaa lopettaa. Järki käteen!
Kyllä vuoden imetys riittää, siitä eteenpäin se on turhaa. Läheisyyttä lapsi saa muutenkin kun rintoja imemällä=)
Kehitysmaissa äidit imettää jopa kouluikään asti, kun muuta ehkäisyä ei ole tarjolla. Koraanikin kehottaa jatkamaan imetystä kaksivuotiaaksi saakka. Kyllähän se on jokaisen äidin ja vauvan asia, kuinka kauan imetystä jatketaan. En kertakaikkiaan voisi kuvitella oman mieheni vetävän hernettä nenään omasta imetyksestäni. Mikä siinä niinkuin miestä häiritsee? Itse en kylläkään jättänyt imevää lasta miehen hoitoon, siltä osin kyllä ymmärrän ap:n ahdistuksen. Tuskin kuitenkaan se imetys enää kovin kauaa jatkuu ja loppujen lopuksi lapsi on pieni niin älyttömän lyhyen aikaa, ettei kannata käyttää energiaansa riitelyyn näinkin turhasta asiasta.
ei kait kukaan enää tosissaan luule että imetys tuhoaisi hampaiston? asiahan on ihan toisinpäin ja pullot,tutit y.m vasta vaikuttaakin negatiivisesti hampaisiin ja purentaan.Jos imetettävän lapsen purukalusto on heikoilla kantimilla niin syy on ihan muissa asioissa kuten siinä miten hampaiden puhtaudesta huolehditaan,altistetaanko lapsi karies bakteerille,syödäänkö vähän väliä välipaloja y.m
Aapeelle sanoisin että grow up ja olis kohteliasta kommentoida saamias mielipiteitä ja neuvoja !
Kun väsyneenä kirjoittaa " taaperoista" ja viimeiset pari viikkoa on pähkäillyt masussa kasvavalle vauvalle sopivaa turvakaukaloa, tietysti siis tarkoitus oli puhua turvaistuimesta ; ).
En tosiaan suosita autolla paikasta toiseen ajeluttamista lapsen nukuttamismielessä. Mutta jos nimimerkki on isiPULASSA ja moinen vonku siis ilmeisesti muutamasta illasta (eipä ole hän vielä korjannut ainakaan väittämääni), niin lienee tärkeintä että se väsynyt kärsinyt ressukka isi (puhumattakan lapsesta) vaikka edes yhtenä iltana vähän nopeammin nukahtaisi JONNEKIN nopeasti _ensimmäisen kerran_ ilman sitä äitinsä tissiä. - Tuon ikäisellä kun useimmiten polla pelaa jo niin hyvin, että itse todennäköisesti muistaa seuraavana päivänä jonnekin muualle nukahtaneensa kuin tissille - vautsi vau - ja saattaa itse ymmmärtää mitä on tehnyt ja peräti olla jopa ylpeäkin itsestään (jos tosiaan on valmis tissistä eroamaan)! Eli se ensimmäinen kerta on tärkeä ja kriittinen OMASTA mielestäni. Ja nimenomaan ääripäänä autoajelu HÄTÄtilanteessa, koska kovin monet isommatkin muksut väsyksissään tuppaavat kuukahtamaan autoon. Ja näin meidänkin muksumme on tehnyt joinain iltoina, kun jostain olemme olleet tulossa ja eikun vaan siitä petiin siirtämään ; ).
Mutta minäpä menen tästä nyt fanaattisesti tyrkkäämän väkisin tissini vastaankamppailevan tyttäreni suuhun, koska nautin siitä kivusta niin suunnattomasti tällä hetkellä jonka ko. toimenpiteestä saan ; ). Ja siinä ohessa hän saa osan päivittäisestä kalsiumannoksesta + muita turhia aineita, jota ei kovin monesta muusta lähteestä voi saada, kun ei ole hänen elimistönsä vielä valmis sille ah, niin ihanalle LEHMÄNmaidolle ja monelle muullekaan ruoka-aineelle tms., joista niitä kurjia saisi.
Mahdoinkohan kirjoittaa oikein..?! ; ) Paree lopettaa, ennen kuin tulee siansaksaa.
Kauniita unia!
- Tiina -
Tsemppiä kovasti! Toivottavasti saatte asian ratkaistua mahdollisimman pian!
Itse en voi ymmärtää noin ison lapsen imetystä millään tavalla, muualla kuin kehityismaissa, jossa muuta ruokaa ei ole saatavana, mutta kukin tyylillään. Ikävää vaan jos perheen dynamiikka kärsii äidin " pakkomielteestä" :(
Mutta se mihin on ihan PAKKO puuttua on toi imetys ehkäisynä juttu!!! Siis haloo!! Ei kai kukaan nyt ihan oikeeasti vakavissaan 2000-luvulla usko enää sen luotettavuuteen??? Se on tilastoissa yks suurimmista aborttien syistä, et jos joku tosissaan luottaa siihen niin kannattais varmaan miettiä vielä uudelleen et onko valmis vastaanottamaan mahdollisesti heti perään toisen lapsen.
Tiedän jo pelkästään lähipiiristä monia (itseni mukaan lukien) joiden menkat on akaneet 1-3kk synnytyksen jälkeen vaikka lapsi on ollu täsyimetyksellä jokaisella, et se siitä sitten. Yks tuttu on parhaillaan raskaana kun " luotti" siihen. Lapsille tulee ikäeroa tasan 1v! Onneksi rouva oli " yllätyksestä" kovin mielissään, samaa ei voinut sanoa hölmistyneestä miehestä. Että semmosta.
Sori, AP, nyt menee vähän ongelmasi ohi.
Miksi isoa (?) lasta ei voisi/saisi imettää? Mitä pahaa siinä on? Joillekin imetys yli vuoden ikään on suositeltavaa ja joskus lähes välttämätöntä. Aina se ei ole tarpeellista, mutta ei sen silti pahasta tartte olla. Sairasta on mielestäni nähdä imetyksessä jotain ällöttävää. Jos itse siitä ei tykkää, miksi silti kieltää se muiltakin? Miksi ainoan oikean maidon pitäisi olla lehmänmaitoa?
Miksi lapsia kylvetetään ammeessa, miksei suihku käy? Miksi liukurit on keksitty, kun pulkallakin pääsee? Miksi antaa lapselle leipää, kun puuroakin voi keittää?
.. että eikö tässäkin asiassa pitäisi ajatella sitä lapsen parasta? Kun imetyksen ei oikeasti voi väittää olevan enää järkisyillä perusteltua yli kaksivuotiaana, niin eikö olisi ap:n tilanteessa parempi jo luopua tissittelystä. Jokainen imettäköön lastaan niin kauan kuin haluaa, mutta eikö silloin pitäisi pitää huolta siitä, että lapsi ei turhaan joudu kärsimään siitä (esim. nukutetaan aina tissille ja sitten yhtäkkiä äiti jättääkin tämän homman isän tehtäväksi).
isipulassa:
Äiti on takaisin työelämässä ja imetys on sitä kautta toki vähentynyt, mutta aina aamuisin saa ja joka ikinen ilta uni tulee sen tissin kautta.
Päivällä nukkuu ilman äitiä ja tissiä ilmeisesti?
Miten taas tulee olo, että kun miehellä on ongelma, se on naisen ja hänen menetelmiensä syy. Siksi mies ei voi ongelmaa ratkaista, vaan naisen pitää ratkaista ne hänen puolestaan. Eihän äidillä mitään nukutusongelmaa ole, vaan isällä... ;) Jos lapsi osaa nukkua päivällä, ei se sen ihmeellisempää ole ilman tissiä illallakaan. Ryhdistäydy hyvä mies ja opettele tulemaan toimeen lapsesi kanssa.
...ainakaan tuon ensimmäisen kommentin jälkeen :/
Täytyy lisätä lusikkansa soppaan, vaikka meillä vauva vieroitti itse itsensä 6½kk vanhana, joten kokemusta täysipainoisesta aikuisesta lähtevästä vieroittamisesta tai sen tuomista varsinaisista ongelmista ei ole.
Siitä huolimatta nukutusmenot ovat olleet välillä maksimaalisia. 3,5 tunnin iltanukutuskaan ei jossain vaiheessa ollut harvinaista. Siinä vaan yhdeltä ihmiseltä olisi pälli levinnyt, joten onneksi pystyimme sentään vuorottelemaan. Eli ongelma ei välttämättä johdu pelkästään tissistä vaan vauvan siihen yhdistämistä rutiineista ja " sopivasta" kehityskaudesta.
Vaikka itse olisin mielelläni imettänyt sen hyvät ja huonot puolet mukaan lukien pitempään, en silti olisi lähtenyt äitini kuopuksensa kanssa käymälle linjalle: - 4-vuotias sai vielä iltatissinsä. Kuukautta vajaa 10-vuotiaana muutti vasta omaan huoneeseen nukkumaan. Nyt 12-vuotias pojankolli ei osaa vieläkään mennä nukkumaan ilman äitiä. Se ei ole ainoa ongelma. Eli napanuora jäi katkaisematta. Sivulliset odottavat kauhunsekaisin tuntein, milloin tämä tulee tapahtumaan. En väitä, että tissittelyllä olisi ollut pääosa tässä hommassa, luulisin että alkuunsa on kyse siitä, ettei äiti ole " malttanut" tehdä tarvittavia päätöksiä, varsinkaan kun kyseessä oli pahnanpohjimmainen. Siitä, missä vaiheessa ne ratkaisevat päätökset tulisi tehdä, voi olla montaa mieltä, mutta toisaalta olen silläkin kannalla että jos koko perhettä alkaa haittaamaan, niin pitäisi äidinkin osata vähän katsoa omaa napaansa ja miettiä, että mitähän asialle voisi tehdä ja pitäisiköhän jotain omaa mielipidettä vähän muokata toiseen suuntaan. Varsinkin, kun imettämisen lopettaminen/rajoittaminen noin 2-vuotiaana ei käsittääkseni aiheuta enää mitään sen fyysisempää haittaa kuin vaikka 3-vuotiaallekaan. Ja ihan hyvin se minunkin vauvani on kasvanut nyt 2-vuotiaaksi, vaikka on ollut jo 1,5 vuotta korvike/lehmänmaidon varassa, vaikka se äidinsydämen päälle on käynyt eri syistä useampaan kertaankin.
Eri asia on sitten, miten isä voi yrittää ohjailla vaimoaan hellävaraisesti tämän asian kanssa, joka on kuuluisa ristiriitaisuudestaan muutenkin, rikkomatta koko perhesopua...
Sanottakoon aluksi, että taaperoimettäjä olen itsekin ollut ja taaperoimetyksen puolestapuhuja myös, imetysfanaatikoksi en tunnustaudu :)
Itse jouduin kuopukseni kanssa käymään läpi pakkovieroituksen, kun hän vielä reilu yksivuotiaana söi vain ja ainoastaan rintaa, EI lusikallistakaan muuta. Hän asui yöt päivät rinnalla. Hän nukkui myös siihen asti yönsä 15min pätkissä läpi yön. Meillä on kolme pientä lasta hänen lisäkseen, joiden etua täytyy myös ajatella. Niinpä rinta sai jäädä. Mutta en koskaan unohda niitä öitä! Kannoin huutavaa, tuskaista lasta, silittelin, puhelin hellästi, heijasin, pussailin. MIKÄÄN ei korvannut rintaa! Lapsen pahaa oloa oli todella vaikea katsella. Rinta unohtui aikanaan, mutta helppoa se ei ollut.
Pystyn siis eläytymään ap:n huoleen. Mielestäni ON itsekästä imettää ja ehdollistaa isompi lapsi voimakkaasti rintaan, JOS ei ole sitä rintaa tarjoamassa, kun lapsi sitä voimakkaasti kaipaa. Muussa tapauksessa taaperoimetys on hieno juttu.
Joku väitti, että yöunille nukahtaa kyllä ilman rintaa, jos PÄIVÄunillekin kerran nukahtaa. Tämä on nyt taas näitä minäjaminunlapsenitekinäinsiiskaikkimuutkin-juttuja. Meillä kuopus on aina nukahtanut ongelmitta päiväunille, yöunille kaipasi äidin ja tissin.
että pahasti näyttää aikuisilla menevän homma välillä metsään !
Vanhempien on otettava vastuu lapsen kasvattamisesta, ja tehtävä rajat selviksi, koskee myös imettämistä ynnä muita perhepetisysteemejä. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että lapselle annetaan vastuu koko perheen elämästä, tämä imetysjuttu on yksi osa siinä.
Valitettavasti vanhemmuus tarkoittaa välillä sellaisiakin päätöksiä, joita lapsi protestoi.
tuossa Adelein ilmeisesti kommentoi kirjoitustani imetyksestä ja ehkäisystä. En kirjoittanut että jonkun pitäisi käyttää imetystä ehkäisynä, vaan että ennen on näin tehty ja kehitysmaissa tehdään vieläkin. Jokainen ymmärtää uskoakseni miksi, joten en sitä rupea sen enempää setvimään.
Ja olisi mukava kuulla ap:n kommentteja näihin moninaisiin vastauksiin.
ymmärrän huolesi, mielestäni se on täysin aiheellinen. Joillakin naisilla tuo imetyspuuha " jää päälle" joten pakonomaisuus olisi hyvä katkaista juuri mainitsemistasi syistä. TAISTELE! On erittäin hälyttävää, että äiti tekee lapsistaan neuroottisen riippuvaisia itsestään, mikä lie läheisriippuvuusongelma... TSEMPPIÄ, ole vain omilla ehdoillasi lapsesi kanssa ja kehitä joku aivan erikoisen ihana oma tapa viedä lapsen huomio pois tuosta tissittelystä - joka muuten sananakin on ihan hirveä!
isipulassa:
Sitä iltavieroitustahan oletkin noina parina iltana päässyt kokeilemaan, noinhan se usein tapahtuu, että se vanhempi, joka ei imetä, ottaa vastuun nukuttamisesta, ellei haluta odottaa sitä,että lapsi itse luopuu imetyksestä.
Monesti on myös mahdollista kehittää kaksi vaihtoehtoista nukahtamismallia, äidin ollessa paikalla imetetään, isän kanssa tehdään jotain muuta. Meillä ja monilla muilla tämä toimi jo nuoremmankin lapsen kanssa, ehkä teilläkin, kun jaksat lapsen kanssa harjoitella, mieti, haluaisitko kokeilla. Sitten voi olla se imetyksestä kokonaan luopuminenkin helpompaa, kun sen aika tulee. Kaksi vuotiaat ovat jo aika fiksuja tajuamaan asioita, kuten että " isiltä ei saa maitoa, vain äidiltä saa" . Lapsi varmasti protestoi kovasti, kun tutut tavat muuttuvat, mutta varmasti vielä saatte isi-illatkin toimimaan.
Voimia!