Teenkö jotain väärin kun koen, että AMK:ssa opiskelu on liian helppoa?
Olin varautunut siihen, että opiskeluun pitää käyttää ihan tajuttomasti aikaa, mutta tuntuu koko ajan siltä, etten tee mitään. Minulla on tosi paljon ylimääräistä aikaa, sillä olen vähentänyt töitäkin. Välillä kirjoitan jonkin diipadaapa-esseen parissa tunnissa, välillä teen muutaman monivalintatehtävän, silloin tällöin ryhmätöitä, mutta nyt taas tuntuu ettei ole mitään tekemistä. Onko tämä tällaista, vai kuuluisiko tähän panostaa jotenkin enemmän?
Kommentit (18)
Teet väärin. Sun kuuluu opiskella itsenäisesti ja kerätä tietoa itseäsi varten, ei siksi että saat jotain suoritteita opettajia varten. Sulle annetaan koulun puolesta aiheita ja työkaluja, oppiminen on sun omalla vastuulla.
Teet väärin siinä, että opiskelet väärässä paikassa. Sinun pitää hakeutua yliopistoon, jossa saat tasoistasi opetusta.
Eikö teillä ole kokeita ollenkaan?
Mulla taas yliopistossa oli löysää aikaa ja kunnon diipadaapaa. AMK (insinööri) taas vaati oikeasti kunnolla opiskelua ja paljon jäi kotiin tehtävää ja opittavaa.
Mikä ala? Itse kun olin AMK:ssa tehtävää, projektia ja työssäoppimista oli kyllä ihan riittävästi. Tekeminen ei kyllä loppunut. Kävin myös parina iltana viikossa töissä.
Tässä on kaksi vaihtoehtoa.
-ensimmäinen on se, että sulla on hyvät opettajat, jotka näkevät paljon pedagogista vaivaa tehdäkseen oppimisesta helppoa ja loogista - ja onnistuvat siinä. Tulos on, että opiskelija ei koe joutuvansa työskentelemään kovasti, koska oppiminen tulee melkein itsestään. Haittapuolena voi olla, että opiskelija ei välttämättä edes huomaa oppimistaan.
-toinen vaihtoehto on, että oppimisesi on tosiaan pinnallista, eikå järjestä osaamistasi uudelleen tai nosta sitä uudelle tasolle. Kertaat vain mielessäsi samaa, minkä jo tiesitkin, mutta uutta tai syvempää osaamista ei synny.
-täältä käsin en pysty sanomaan, kummasta aapeen kohdalla on kyse. Sen osaan kuitenkin sanoa, että työn määrä ja varsinkaan työn tunne ei välttämättä ole kovin tiukasti sidoksissa oppimiseen. Samoin esimerkiksi kirjallisissa tehtävissä kirjoitettu sivumäärä ei välttämättä korreloi opitun syvyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas yliopistossa oli löysää aikaa ja kunnon diipadaapaa. AMK (insinööri) taas vaati oikeasti kunnolla opiskelua ja paljon jäi kotiin tehtävää ja opittavaa.
Tuo yliopistoaika ei tainnut olla DI-opintoja.
Mitä sä opiskelet? Kaupalliset opinnot on sekä AMK:ssa että yliopistossa kyllä huttua, josta selviää vähän hutkimalla.
Vaikea sanoa. On kouluja, joissa taso on naurettavan helppo. Olen huomannut tämän campus onlinen kautta. Voi myös olla, että omaat tietoa nopeasti, olet älykäs ja pärjäät vähemmällä panostuksella. Sinänsä itse olen kokenut, että lukio oli vaikeampi, koska piti opiskella vähän kaikkea. Ekan vuoden käytin kyllä paljon aikaa opintoihin, mutta sen jälkeen työllistyin ja käytännössä olen tehnyt kurssit aika nopeasti. Luulen syynä olevan se, että minulla on helppo omaksua tietoa ja kirjoittaminen on luontevaa. Paljonhan amk on "kopioi, leikkaa, liimaa ja kerro omin sanoin".
Riippuu mikä ala. Tradenomiopinnot menee noin mutta esim. rakennus- tai koneinsinöörin ei.
Itse tein sairaanhoitajien AMK opintoja kerran muutaman kurssin ja aidosti ihmettelin, kuinka taso oli niin naurettavan alhainen.
Aikaa meni kurssista riippumatta n. 5-10min/opintopiste ja läpäisin ne hyvin arvosanoin, ilman mitään pohjatietoa asiasta.
Eli joo, amiksessa on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein sairaanhoitajien AMK opintoja kerran muutaman kurssin ja aidosti ihmettelin, kuinka taso oli niin naurettavan alhainen.
Aikaa meni kurssista riippumatta n. 5-10min/opintopiste ja läpäisin ne hyvin arvosanoin, ilman mitään pohjatietoa asiasta.
Ethän sä nyt pelkästään tuon perusteella voi mitään johtopäätöksiä vetää. Olen minäkin suorittanut yhden kurssin illassa campus onlinessa, mutta omassa koulussa tuollainen aika ei olisi mitenkään edes mahdollista, vaikka sinänsä en ole opintoja haastaviksi kokenutkaan.
Amk:ssa pärjää pitkälle, jos lukee ohjeet ja tekee tehtävät tarkasti ohjeiden mukaan. Yllättävän moni ei tähän kykene.
amk-ope
Vierailija kirjoitti:
Opitko mitään? Itse suoritan sh-opintoja parhaillaan monimuotona ja olen huomannut ryhmässä olevan kaltaisiasi. Suorittavat vauhdilla mutta kun pitäisi jotain selittää tai perustella, eivät sitten osaakaan mitään ja ymmärrys asioista on jäänyt heikoksi. Eniten hirvittää, että nämä päästetään hoitamaan potilaita.
Tentit tosiaan olleet ryhmätenttejä, joissa tuntuu olevan vaan ideana keskustella jotain höpö höpöä, ja kysymykset on vaikuttaneet siltä, ettei niihin oikein ole selkeitä oikeita tai vääriä vastauksia. Opiskelen sosiaalialaa. Ekat pari kuukautta vasta käynyt, toivottavasti tämä tästä vielä muuttuu.
Ap
Osaaminen ja oppiminen ratkaisevat, eikä pelkästään tehtävien tekeminen. Kovin paljoa ei kannata ammattitaidostaan ja asenteestaan oppimiseen olla ylpeä, jos hutkii menemään ilman aitoa halua osata ammattiaan. Tätä näkee valitettavan paljon, ja ryhdytään neuvottelemaan lehtorien kanssa, jos ei meinaa pärjätä. Tullaan paikalle lähinnä päivähoitoon. Sellaiset, jotka pyrkivät osaamiseen kärsivät/ kokevat epätasa-arvoa opinnoissaan, kun kaikenlaiset kikkailijat sähläävät luennoilla ja ryhmissä. Sinällään ei haittaisi, ja joillain aloilla johtaa siihen, että myös työnantajat huomaavat surkean osaamisen, eivätkä palkkaa töihin. Mutta muttajoillain aloilla kyse on ihmisten terveydestä. Silti myös hoitoaloille pääsee opiskelemaan tyhjäntoimittajia, ja valitettavasti myös saavat tutkinnon (AMK saa opiskelijoista rahaa valmistumisen mukaan).
Sellaistahan se amiksessa on, eikä välttämättä yliopistossakaan sen vaikeampaa: Riippuu tavoitteista.