Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys " pakkomielteenä"

17.02.2006 |

Hei,

tarvitsen apua. Jälleen kerran on virinnyt mojova keskustelu aiheesta imetyksen lopettaminen/vähentäminen. Lapsi on melkein 2v ja varsinkin iltaisin erittäin tissiriippuvainen. Äiti on takaisin työelämässä ja imetys on sitä kautta toki vähentynyt, mutta aina aamuisin saa ja joka ikinen ilta uni tulee sen tissin kautta. Yöimetys on loppunut, kun sitä itse aloin aktiivisesti vaatimaan. Niin, loppui kamalan kalabaliikin jälkeen.

Ymmärsin tiettyyn pisteeseen, että se imetys on maailman tärkein asia VAUVALLE, koska vauva saa ravintonsa siitä - fine - ja jonkin aikaa myös tärkeää, koska saa vasta-aineita yms. maidosta. Olen ollut nyt kaksin juniorin kanssa muutaman illan, ja on todella masentavaa nukuttaa lasta ilman tissiä ja ilman äitiä. Se mikä tästä tekee ison ongelman on mielestäni se, että äiti vetoaa imetyksen jatkamiseen pelkästään periaatteellisista syistä. Lisäksi pännii se, että päätöksen on tehnyt yksin ihminen diktaattorimaisesti. Mielestäni asia koskee koko perhettä, myös minua.

Olen esittänyt faktoja ja fiiliksiäni asiasta - nainen, joka imettää (tai ei imetä..) ei mielestäni ei voi ymmärtää isän tuntemuksia, kun lapsi kaipaa tissiä/äitiä ja kumpaakaan ei juuri silloin ole paikalla. Ei ole mielestäni oikein, että lapsi on NIIN riippuvainen tällaisesta asiasta tällä iällä. Lisäksi olen ymmärtänyt, että mitä pidempään tämä jatkuu, sen vaikeampaa se tulee tulevaisuudessa olemaan, lopettaminen siis. Enkä aikuisten oikeasti jaksa uskoa, että imetyksen lopettaminen jollain varhaisemmallakin iällä vaikuttaisi MITENKÄÄN negatiivisesti lapsen fyysiseen/mentaaliseen kehitykseen.

Äiti on hurahtanut johonkin aktiivi-imetyspuuhaan ja " tietää kaikesta kaiken" - esittää mielipiteidensä (jotka ovat mielestäni täysin pakkomielteen omaisia " mielipiteitä" - tyyliin kun olen päättänyt, olen päättänyt ja asiasta ei edes keskustella) tueksi kaikenlaisia nettikeskusteluita ja mielestäni humpuukitutkimuksia jostain jenkki- yms. nettisivuilta.

Auttakaa miestä mäessä.....

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksestä ja lapsen jonkinlaisena pikkupomona olemisesta mitä tulee perheen elämänmenoon ja puuhiin ylipäänsä. Sama sävy aina silloinkin kun jotkut toteavat että ilman fyysistä kurittamista kasvava lapsi kasvaa kuin elo pellossa, ilman rajoja/kuria.

Nyt kun joku vain vielä kertoisi että mitähän haittaa, tutkittua sellaista mieluummin, on siitä että lasta imetetään ns lapsentahtisesti ja kauemmin kuin 1-2v ajan? Päinvastaisia juttuja siitä on kyllä tullut kuultua/luettua eli miten pitkä ja lastakin kuunteleva imetys on hyväksi myös hänen psyykkiselle kehitykselleen.

Mutta tämä taitaakin olla niitä juttuja mitä puitiin täällä jokin aika sitten eräässä ketjussa eli kuinka ihmisillä ja vanhemilla sekä yhteiskunnalla on hirmuinen kiire saada lapset isoiksi, pitää heitä isoina, kohdella heitä jo 1-2v iässä jotenkin hirmuisen isoina, virikekyllästää ja retuuttaa harrastuksesta toiseen heti 3v täytettyään jne.

Vierailija
42/64 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tähän väliin muistuttaa, että maailman terveysjärjestön suositus on täysimettää 6kk asti, ja osaimettää 2v asti.

paljon tekisi mieli kommentoida, mutta jätän sanomatta, kun en halua fanaatikon leimaa otsaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tissiin kiinni. Kyllä sanoisin, että kulta sinä olet hassu, ethän sinä enää mikään vauva ole. Tule, luetaan vaikka jotain kivaa sylikkäin.

Vierailija
44/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

useinhan ne vielä pohjaa tietämättömien, kateellisten ja suvaitsemattomien vauhkoamiseen. Toista imetin 2v2kk koska hän sen koki niin tärkeäksi eikä käynyt edes mielessä että pitäisi väkivalloin se lopettaa tai ettei kukaan kutiaisi peräpäästään

Vierailija
45/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 5 lapsen kokemuksella oppinut sen että useat vielä alle 2-vuotiaat lapset ja varmaan erityisesti kuopukset ovat kovasti kiinni äidissä imetettiin heitä tai ei, mutta takaan sulle että kyllä sekin aika tulee kun isä pääsee äidin rinnalle ja varmasti välillä ohikin suosiossa kunhan vain omalla tavallaan tekee asian eteen töitä eikä suostu syrjäytymään. Imetys on äidin ja lapsen välinen juttu hyvin pitkälle mutta isällä ja lapsella on taas omat juttunsa ja iän myötä niitä tulee enemmän. Meillä ainakin kaikki yli 3 vuotiaat ovat olleet täydellisiä isäfaneja ja äiti on vain välttämätön paha ;).

Ja imetyksen loppumisesta sen verran että tuskin pelkosi lopetuksen vaikeutumisesta toteutuu. Lapset useimmiten kai itsestäänkin vieroittuvat 2-4v iässä ja jos vähän avittaa pikkuhiljaa vähentämällä imetyksiä silloin kun muut asiat alkavat enemmän kiinnostaa, tuskin vieroittaminen koituu hirveäksi ongelmaksi. Ja itse olen huomannut että vieroituspäätös vaan tulee joskus omalla ajallaan enkä itse olisi tykännyt että minua olisi siihen painostettu. Siitä olisi jäänyt tosi paha maku, mutta kun sain itse päättää siitä niin imetyksestä ja vieroituspäätöksestä on vain hyviä muistoja :).

Haluan vain sanoa että ei teidän perheellänne oikeasti ole mikään kiire minnekään. Myöhemmin ehkä ajattelet että pitikö tästäkin asiasta nyt vaimon kanssa riidellä kun lapsikin on pieni niin vähän aikaa eikä se pitkäkään imetys loppujen lopuksi kovin pitkä ole kun sitä jälkeenpäin ajattelee.

Eli siis malttia toivoisin isukeiltä yleensäkin, kyllä ne lapset siitä kasvavat, joskus tuntuu että liiankin nopeasti :).

Vierailija
46/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lyhyesti: jos teillä sekä lapsi, että lapsen äiti haluavat jatkaa imetystä, niin etkö sinä silloin häviä äänestyksessä 2-1? Miljoonaa muuta perustelua imetyksen jatkamiselle en tässä jaksa luetella, niitä on tullutkin jo paljon.

Vierailija
47/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käyty hieman samankaltaisia keskusteluja molempien lasten imetyksen kohdalla, eli mieheni on kysellyt lasten tultua reilun vuoden ikään, että " aionko imettää pitkään" . En ole itse kokenut tätä kyselyä mitenkään ahdistavana tai kokenyt, että mieheni haluaa rajoittaa imetystäni. Hän on vain halunnut keskustella asiasta aivan samalla tavoin, kun hän edelleen kysyy, että ottavatko lapset iltapalaksi puuroa vai leipää! Ja mielestäni miehellä/isällä on yhtäläinen oikeus olla päättämässä lapsen ruoasta.

Ja varsinkaan en ole alkuperäisen kysyjän (isipulassa) vaimon tavoin tehnyt imetyksestä mitään valtataistelun välinettä. Onhan aika kamalaa, jos imetysmyönteinen (mielelläni vältän sitä " f-sanaa" ) kävelee näin isossa asiassa isän yli. Taitaa täällä kyllä tosin muillakin äideillä olla imetyksen ihannointi noussut aivan mystisiin sfääreihin...

Minulle imetys on ollut tapa ruokkia jälkeläisiäni. Piste. Hellyyttä ja hoivaa voi lapselle tarjota niin monella muullakin tapaa, kuin imettämällä mahdollisimman pitkään.

Vierailija
48/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. niin mitä jos näyttäisit tämän ketjun vaimollesi? Monia hyvin persuteltuja mielipiteitä on tuotu julki, ehkä ainakin saisit asiasta paremmin aikaiseksi keskustelua.

Vierailija
49/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ajatellut asiaa siltä kannalta voisiko vaimollesi olla tuo imetyksen jatkaminen niin tärkeää koska on päivät töissä, siis kokee jotenkin enemmän korvaavansa sitä poissaoloaan sillä tissittelyllä kuin vaikka vaan sylittelyllä ja ehkä kokee poissaolostaan huonoa omaatuntoa ja siksikin lopettaminen voi tuntua vaikealta... Jos lähestyisit asiaa siltä kannalta...? Mutta tuohon iltatouhuun se lopettaminenkaan ei välttämättä apua tuo, meillä lopetettiin 1v iässä ja siitä huolimatta vielä vuodenkaan jälkeen isä ei kelpaa nukuttajaksi.

Vierailija
50/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli 11kk yökylässä viikonloppuna ensimmäisen kerran mummulassa. Ja vaikka kotona tissitellään aamua iltaa ja välillä öisinkinkin, ei siellä kaivannut, ei heräillyt yöllä tms.

Kiikkustuoliin nukahtaa mummun syliin (tai kenen vaan) eli keino ilman tissiä löytyy (kun ei ole ko.tuolia mies opettanut kävelyttämisen, eli kävelee ja tepastelee kunnes urho nukahtaa).

Ihmettelen, että nukutusongelmasi olisi vaan siitä tissittelystä kiinni (ei taida tämä isukki olla enää paikalla, keskenämme äitit taas kinastelemme?). Pitää vaan löytää tyyli, jolla nukahtaa sinun kanssasi. Vaunut, kiikkutuolit, kävelyttämiset mitä ufompi idea sitä toimivampi, ainakin meillä. Ja kyllä ne pahimmat tissi-itkut tulee vasta sitten kun se huomaa että äiti on tullut takaisin ja muistaa että mikä se illasta onkaan puuttunut ;)

Vierailija
51/64 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni homma menee vähän niinkin että jos haluaa imettää, pitää olla silloin myös paikalla. Imetys on sitovaa. Voisit mielestäni vaatia vaimoa olemaan paikalla imetysaikaan, jos esim. nukkumaan meno on muuten hankalaa. Itse imetin nuorimmaista 1v8kk ikään asti ja imetyksen lopettaminen oli viimekädessä kuitenkin helpotus monessa suhteessa elämäämme. Lapsi nukkuu kaikki unet paremmin eikä vaadi raivokkaasti rintaa. Lapsi on myös alkanut itsenäistymään tai kehittymään monessa mielessä. Itse olen saanut uutta virkistävää vapautta. Puhu vaimosi kanssa asiasta. lapselle on kyllä myös väärin ja ikävää että joutuu itkemään äidin/rinnan perään. Meillä tosin isän kanssa ei vaadittu mitään ja itku loppui lyhyeen kun tiesi ettei isältä " irtoa maitoa" .

Vierailija
52/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on säälittävä selitys kuin pedofiilin suusta. Eivätkös hekin näe asian juuri noin? Ja niin kauan, kuin asioista ei voi puhua " normaalilla" tavalla ja keskustella ilmiön monista puolista, on asiassa jotain vialla. Jos aviomies on asiasta huolissaan, on siihen suhtauduttava vakavasti. Aivan niin kuin muihinkin asioihin, kun joku on huolissaan jostakin. Ei tässä auta vaahtoaminen ja höyryäminen tunteenomaisella paatoksella ja syyttelyllä. Kyllä sitä järkeäkin voi käyttää, mitä lasten kanssa olemiseen tulee. Ja eihän kukaan ole lapsuutta viemässä keneltäkään, vaan nimenomaan tarjoamassa lapselle kokonaisvaltaisempaa rakkauden kokemisen mahdollisuutta.

Vierailija
53/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut jos jonkinlaista mielipidettä esillä, mutta aihe on sen verran mielenkiintoinen, että on pakko kommentoida! Minä imetän edelleenkin 1v10kk ikäistä tyttöstäni, eikä loppua vielä näy. Meillä isäkään ei ole kokenut asiaa mitenkään hankalana, sillä tarpeen vaatiessa saa kyllä tytön nukahtamaan kainaloonsa ilman tisuakin. Jospa keksisit oman tapasi nukuttaa lapsi? Meillä nukutaan vielä kaikki samassa huoneessa, ja nukutus sujuu niin että vanhempi näyttelee nukkuvaa ja odottelee että lapsi sammuisi... Jos iltarutiinit rullaa mukavasti ja nukkumaan mennään sopivaan aikaan, niin eiköhän se nukutuskin suju. Tuon(ja tämänkin)ikäinen ymmärtää jo että isillä ei ole tisua, äidillä on. Isin kanssa lapsella on omat juttunsa.

Haluan kannustaa sinua löytämään oman juttusi isänä, enkä todellakaan usko että nämä ongelmat johtuvat siitä, että äiti vielä imettää.

Vierailija
54/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Maanmainiolle;hae hyvä ihminen apua,noi sun kommenttis imetyksen

ja pedofilian rinnastamisesta ym, muut älynväläykset viittaa siihen että tarviit apua.

Terveisin kolmen lapsen äiti ja taaperoimettäjä,ei läheisriipuvainen,ei pedofiili vaan ihan vaan ihminen ja ennenkaikkea äiti.

Vierailija
55/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei tässä auta vaahtoaminen ja höyryäminen tunteenomaisella paatoksella ja syyttelyllä. Kyllä sitä järkeäkin voi käyttää, mitä lasten kanssa olemiseen tulee."

Samaa mieltä. Itse kyllä klutsuisin vaahtoamiseksi taaperoimetyksen rinnastamista pedofiliaan. Jonka pää sellaisen assosiaation saa aikaiseksi, taitaa itse ajatella aika kummia...?

Mielestäni muutenkin ketjussa on ollut paljon enemmän asiallisia ja " vaahtoamattomia" mielipiteitä kuin höyryämistä.

Vierailija
56/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan totta että äidit imettää vielä yli 1v lasta, saati sitten 3v!Vauva juo maitoa rinnasta tai pullosta koska ei osaa vielä muuten syödä. 1-vuotias lapsi osaa syödä jo kiinteää ruokaa, usein jo saa samaa ruokaa kuin muukin perhe.Miksi imettää?äidinmaito on vuoden imetyksen jälkeen " pliisua litkua" ja lapsi varmasti saa muinkin keinoin lohtua. Täytyyhän lapsen kumminkin oppia juomaan muuta kuin tissimaitoa. Merkillistä. Se on tosiaan äidin omaa läheisyyden hakemista, itse haen tisseilleni huomiota mieheltäni vällyjen välissä...

Vierailija
57/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" viisaana" esikoiseni äitinä jonka vieroittaminen rinnasta oli helppoa ja kivutonta.Mutta mutta,siperia opettaa,sitten syntyikin kakkonen ja asiat mutkistuivat.Eli tytölle rinta oli henki ja elämä,ei kelvannut tutti,ei tuttipullo,ei sitten millään.Tytön ollessa vuoden aloitin vierottamisen,päivä imetykset sain melko vähiin,mutta iltaisin väsyneenä se tissi tuntui olevan toosi tärkeä.Päätimme lopettaa imetyksen nukahtamistilanteessa,sillä seurauksella että tyttö huusi itsensä sananmukaisesti henkihieveriin;oksenteli,huulet olivat siniset hapenpuutteesta,koska oli huutanut niin paljon.Ei auttanut syli,ei paijaus,ei mikään.Kaksi iltaa kestin, sitten päätin että imeköön,on tässä maailmassa pahempia rikoksia kuin taaperon imettäminen,tosin tätä ketjua kun olen lukenut niin enpä tiedä.

Lapsemme söo rintaa kaksi vuotiaaksi,lopetus silloin sujui täysin kivuttomasti.

Kolmosemme on nyt 1v4kk ja imetän,hyi hyi minua.

Älkää hyvät ihmiset tuomitko niin helposti.Kukin taplaa tyylillään,ja jos joku näkee imettämisen jollain tapaa seksuaalisena,kannattaa katsoa peiliin,vika löytyy sieltä!!

Vierailija
58/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään muulla tullut mieleen, että tämä saattaisi olla PROVO? Joku keksi hyvän aiheen, mistä mammat taas jaksaa tapella mellastaa kuin kakarat hiekkalaatikolla (juu, korvikeruokitut vastaan imetetyt :)).

Vierailija
59/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät immeiset menkö tuon Maanmainion lankaan. Hän yrittää vain provosoida ja tekee sitä säännöllisesti samalla tyylillä, en usko että kukaan on oikeasti noin tietämätön saati suvaitsematon tai ei ainakaan olisi väliksi tietää.

Tuota muuten ihmettelen myös miten säännöllisesti joku luulee että äm koostumus muuttuu jotenkin " sokerivedeksi" tai " litkuksi" ajan myötä, asiahan on aivan päinvastoin mutta ehkä sekin oletus tuo jonkinsortin helpotusta heille.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Taaperoimetys

Vierailija
60/64 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miletä olen monen kanssa, että jos äiti haluaa lastaan imettää ja uni tulee iltaisin tissin kautta (kuten ekassa viestissä sanottiin), niin kyllä silloin äidin pitää olla iltaisin paikalla imettämässä. Minusta äiti voi imettää niin kauan kuin hän ja lapsi sitä haluavat KUNHAN siitä ei aiheudu kohtuutonta vaivaa muille. Aika kohtuuttomalle kuulostaa jättää isä jolta ne rinnat puuttuvat nukuttamaan lasta joka ei ilman rintaa nukahda.... Vähän isän aliarvoimiselle kuulostaa myös nuo kommentit ettei isä vaan osaa nukuttaa... onneksi ainakin swang pari viestiä aiemmin kuvaili, kuinka lapsi huusi itsensä näännyksiin ilman rintaa eikä mikään muu korvaava auttanut. Meillä nuorin on tottunut nukahtamaan tietyn unilelun kanssa ja yhdessä vaiheessa tarvitsi sen aina. Aika väärin olisi ollut niin lasta kuin nukuttavaa vanhempaakin kohtaan jos toinen vanhemmista olisi häipynyt tämän unilelun kanssa nukuttamisen ajaksi...