elämäntapamuutos - paino ei putoa
Alotin 4kk sitten remontin ja tavotteena on päästä eroon 30kg ylimääräistä. Liikun 5x viikossa (1xaerobinen, 3x sali ja 1x kehonhuolto). Palkkasin PT:n, jonka kanssa treenaan kerran viikossa. Tämän lisäksi tehtiin mulle ruokavalio, joka ei eronnut vanhasta paljoakaan (herkuttelua on 2x kuussa). Mutta paino ei putoa. Päin vastoin tuntuu, että paisun ja paisun koko ajan lisää. Vettä menee 2.5l päivässä (ei pysty enempää tai käyn vessassa 20min välein), joten se ei ole ainakaan auttanut. Kilpparit on testattu ennekun aloin lisäämään liikuntaa. Mikä avuksi?
Kommentit (36)
Minkälaiset annoskoot sinulla on? Vaihda pienempiin ruokalautasiin, on tutkittu juttu, että auttaa pienentämään annoskokoja. Take away ruoissa on tosi paljon syötävää per annos. Me otetaan miehen kanssa esim. nepalilaista yksi annos puoliksi ja hyvin riittää kahdelle tosi paljon urheilevalle.
Ap, oletko laskenut koskaan kuinka paljon kaloreita syöt päivän aikana? Meissä ihmisissä voi olla perusaineenvaihdunnan suhteen jo isoja eroja kulutuksessa ja ehkä sinä kuulut niihin jotka tulevat toimeen pienemmällä energiamäärällä. Nyt otat yhteyttä personal traineriin ja kerrot mikä on tilanne. Liikuntaa tuskin voit lisätä, joten joudut todennäköisesti karsimaan ruokavaliotasi.
Ja lisäys vielä edelliseen.. Kuinka paljon painosi on pudonnut viimeisen 4 kk:n aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama!
Olen miettinyt, että kuinka vähän oikeasti pitäisi syödä ja pystynkö mä siihen koko loppuelämän!?
En usko pystyvni, sillä nälkä tekee mut kiukkuiseksi ja se on väärin muita kohtaan.
Mutta mähän "olen" tällainen narsisti vain..Se, mitä syö vaikuttaa siihen kuinka paljon syö.
Tiedän kaikki ravitsemusasiat.
Olen myös laihduttanut 30kg. Silloin en tehnyt muuta kuin laskin kaloreita ja juoksin lenkillä ja ajattelin ruokaa, jatkuvasti. Siitä oli onnellisuus kaukana.
Myöskin mun pitäisi syödä tyyliin sisäfilettä päivälliseksi, joka päivä, että nälkä pysyisi kurissa. Ei ole varaa.
Jänönruualle mä nauran! Ne on aivan toiset mimmit jotka sillä pärjää. Sellaiset hentoiset, mulla on isot lihakset myös..
Vähäisistä herkuistani lihoan potenssiin 10. Että niin. Umpikuja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama!
Olen miettinyt, että kuinka vähän oikeasti pitäisi syödä ja pystynkö mä siihen koko loppuelämän!?
En usko pystyvni, sillä nälkä tekee mut kiukkuiseksi ja se on väärin muita kohtaan.
Mutta mähän "olen" tällainen narsisti vain..Se, mitä syö vaikuttaa siihen kuinka paljon syö.
Olen myös laihduttanut 30kg. Silloin en tehnyt muuta kuin laskin kaloreita ja juoksin lenkillä ja ajattelin ruokaa, jatkuvasti. Siitä oli onnellisuus kaukana.
Myöskin mun pitäisi syödä tyyliin sisäfilettä päivälliseksi, joka päivä, että nälkä pysyisi kurissa. Ei ole varaa.
Jänönruualle mä nauran! Ne on aivan toiset mimmit jotka sillä pärjää. Sellaiset hentoiset, mulla on isot lihakset myös..
Kukaan ei tiedä kaikkia ravitsemusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama!
Jaha, no oma oli valintasi laihduttaa tuolla tapaa.
Itse laihdutin 20kg näkemättä nälkää, ajattelematta ruokaa, laskematta kaloreita. Veriarvot priimaa ja lihasta löytyy, nykypaino 54kg jo kuudetta vuotta laihdutusprojektin jälkeen. Ihan onnellinen olin sekä laihdutusprojektin aikana että sen jälkeen, herkutella voi kunhan ei ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko laskenut koskaan kuinka paljon kaloreita syöt päivän aikana? Meissä ihmisissä voi olla perusaineenvaihdunnan suhteen jo isoja eroja kulutuksessa ja ehkä sinä kuulut niihin jotka tulevat toimeen pienemmällä energiamäärällä. Nyt otat yhteyttä personal traineriin ja kerrot mikä on tilanne. Liikuntaa tuskin voit lisätä, joten joudut todennäköisesti karsimaan ruokavaliotasi.
Sillonkun käytin sulamoa, niin 1000-1200kcal oli ennen työpaikkalounasta. Sitä on vaikea punnita joten menen lautasmallilla. Painoa on pudonnu 4kk aikana vaivaset 3kg. Pt:n ruokaohjeissa on 2000kcal määritelty ja esim. Aamupala on puuro+rajuusto+leipä+maitoa+hedelmä. Ei pysty tuollaista määrää vetämään niin syön pienen smoothien ja kanamunaleivän. Smoothieen tulee yleensä puolikas banaani tai avocado 2dl marjoja, 2dl mantelimaitoo ja 20g prodejauhoa (37g tais olla suositus, mutta alkaa maistua läpi jos laittaa liikaa)
Personal trainerin kanssa treeni sujuu ja näin, mutta ne ruokaohjeet on ihan kauheita. Paljon pastaa, leipää, rahkaa ja vihanneksia. Annoskoot tosi isoja kun yritin pari vk noudattaa kirjaimellisesti ohjeita. Itse en edes omista ns. Isoja ruokalautasia, vaan mulla on niitä teema-alkuruokalautasia, jotka on vähän pienempiä. Lähinnä ihmettelen, että miksi ne kuuluisat nesteet ei ole vielä lähtenyt sillä tosiaan nilkoissa huomaa vieläkin turvotusta ja pullataikinamainen olo.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina syönyt kasvis+liha/kalapainotteista ruokaa. Pasta, peruna ja tuollaiset ei ole oikeen mun juttu, sillä ne ei vaan maistu. Leipää syön aamusin kasvisten ja kanamunan alla. Eli olen aina syönyt suhkot terveellisesti, mutta ennen oli 5-6x kuuusa noutoruokapäivä, joka oli ehkä epäterveellisempää (nepalilainen, mäkki, pitsa, kiinalainen, sushi yms).
Paino lähti nousuun 4v sitten vähäsen (e-pillerit), mutta suurin harppaus nousussa tuli syksy 2014 kun liikunta loppu työttömyyden seurauksena kun ei jaksanut oikeen kotoa lähteä mihinkään. Syksyllä alotin uuden työn ja liikunta jälleen alko maistumaan, mutta muutosta ei näy. Olen jo 27v eli kohta alkaa ns. Ikä pistämään laihtumisen vaikeaksi.
Ikä on tekosyy, aina voi laihtua! T: 45v. -60kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama!
Vähäisistä herkuistani lihoan potenssiin 10. Että niin. Umpikuja..Jaha, no oma oli valintasi laihduttaa tuolla tapaa.
Itse laihdutin 20kg näkemättä nälkää, ajattelematta ruokaa, laskematta kaloreita. Veriarvot priimaa ja lihasta löytyy, nykypaino 54kg jo kuudetta vuotta laihdutusprojektin jälkeen. Ihan onnellinen olin sekä laihdutusprojektin aikana että sen jälkeen, herkutella voi kunhan ei ihan joka päivä.
Kun kävin kilpparikokeissa ja työhöntulotarkastuksessa, niin ihmettelen miten mun arvot (kolesteroli, sokeri, kaikkia) on hyviä vaikka olen lihonnut. Lihoin lyhyessä ajassa niin paljon, että arvet tulee olemaan reisissä loppuelämän. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama!
Vähäisistä herkuistani lihoan potenssiin 10. Että niin. Umpikuja..Kukaan ei tiedä kaikkia ravitsemusasioita.
Taivas! No ihan riittävän hyvin kuitenkin.
Tosiaankin, niin kuin jo sanoin, mulle ei ole ongelma saada painoa pois, mutta se ei ole mielekästä! Yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama!
Vähäisistä herkuistani lihoan potenssiin 10. Että niin. Umpikuja..Jaha, no oma oli valintasi laihduttaa tuolla tapaa.
No hyvänenaika, kerro MITEN!?????
Sitähän tässä muutkin kysyy..
Miksi maksat pt:lle, kun et kuitenkaan tee hänen ohjeiden mukaan? Ilmeisesti sovellat muissakin kuin aamupalassa. Olisiko tässä syy miksei mitään tapahdu?
dieetti on 95%, liikunta loput 5%, lähinnä mielenvirkeyden takia
Mä en usko, että kukaan voi laihtua hymy huulillaan.
Kyllä se on kovaa työtä, johon täytyy olla hyvä motivaatio, eli syy MIKSI?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun elämäntaparemontissani muutin vain ruokavalion. Syön nykyisin 5 kertaa päivässä (3 ateriaa, 2 välipalaa) ja juon paljon vettä. En ole koskaan pitänyt ns. herkuista (pulla, irtokarkit, vanukkaat) enkä perunasta tai pastasta. Siksi ruokavalion isoin muutos oli ruokailuvälien tiheneminen. Väipalat ovat marjasmoothieita (ainoa tapa saada alas ällöttäviä proteiinijauheita), ateriat salaattia ja kanaa. Tuon proteiinin saamisen kanssa on ongelmia, koska en pidä soijavalmisteista enkä maitotuotteista.
En liiku lainkaan kuntoilumielessä, mutta paino on tänä vuonna laskenut 5 kg (170 cm/72->67kg). Läski olen yhä eikä kukaan huomaa painonlaskua.
Tätä ruokavälien tihenemistä en oikein ymmärrä paitsi sillon jos syö vähemmän kerralla. Mutta tuntuu, että jos syö vähemmän niin jo tunnin päästä on karmee nälkä välillä. Herään aamusin 5.00 ja menen nukkumaan 22.00, joten jos pitäisi syödä ohjeen mukaan 2-3h välein niin tuntuu kauheelta. 5.30, 8.30, 11.30, 14.30, 17.30, 20.30 kuulostaa jotenkin kauhealta. En pysty syömään heti ku herään, joten syön vasta töissä 7.30, jolloin on jo kauhea nälkä mutta työmatkalla on vaikea syödä. Lounas on aina 11.00 niin ei oikein välipala maistu täyttävän aamupalan jälkeen. Lounaasta olen usein niin ähky, että en pysty ennen salia syömään välipalaa (treenaan 15-16), mutta salin jälkeen otan palautusjuoman. Olen kotona 18, millon syön iltaruuan ja iltapalan 21.
Ennen saatoin syödä aamulla palan leipää ja seuraavan kerran vasta palattuani töistä. Illalla söin sitten tiheään tahtiin ensin päivällisen ja sen perään (kiitos kiivastuneen insuliinintuotannon) muka nälkääni vielä hedelmiä ja juustoa.
Aamulla klo 6.00 syön marjasmoothien ja pähkinöitä, lounas on noin klo 11.00 (salaattia ja kanaa tai kalaa), välipala (maustamaton rahka tai yksi appelsiini tai pähkinöitä) noin klo 14.30 kun töissä on päiväkahviaika, päivällinen noin 18.00 ja iltapala (taas marjasmoothie tms.) noin klo 21.00. Kaloreita päivässä tulee noin 1300 eikä nälkä vaivaa, kun ne on jaettu aika tasaisesti. Nukkumaan menen noin klo 24.00.
Teen itse ruokani, sillä einekste on pahoja maksalaatikkoa lukuunottamatta. Mutta ehkä sitten annoskoot on liian isoja. Kai vihanneksiakin voi syödä liikaa. Kyllä tässä stressi alkaa iskemään kun paisumisen myötä kaikki parisuhteen läheisyys on alkanut vähentymään kun en viihdy kehossani. Sali on tuonut lisää voimaa kehoon, mutta kiinteymistä en ole huomannut. Samalla tavalla ne pöksyt kiristää.