Itken ja imetän
Vauvani on nyt kuukauden vanha. Imetys sujunut alusta asti hyvin PAITSI minä itken ja imetän. Sattuu niin jumalattomasti että ärräpäät lentää ja itku tulee silmään.
Imuote on tarkistettu sataan kertaan ja se on oikea. Sammasta ei ole. Kaalinlehtiä ja rahkaa olen kokeillut. Maitoa on riittävästi. Pumppaaminen ei satu joten annan osan päivän maidoista pumpattuna. Haluaisin kovasti imettää, mutta en tiedä kauan kestän tämän kivun kanssa. Onko linjoilla ketään joka osaisi auttaa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista!
Olen kokeillut paljon erilaisia otteita ja asentoja mutta aina vaan sattuu. Kyljellään etenkin aivan älyttömästi.
Maitoa heruu todella paljon imetysten välissäkin ja tosiaan pulloon asti sitä riittää. Itkettää jo valmiiksi ajatus seuraavasta kerrasta kun tietää mitä tuleman pitää. -ap
Voi reppanaa, nyt apteekkiin kumin ostoon. Voi kun tiedän niin hyvin ton kivun se ei ole mitään pikku nipistelyä, vaan repimistä.
No jos olet jo imettänyt eikä se onnistu ilman kipua, mikset vain juottaisi rintamaitoa pullosta? Sylissä lapsi saa saman läheisyyden ja pumpatusta maidosta kaiken saman kuin suoraan rinnasta imetystä maidosta. Et ole mikään huono äiti, jos nyt lopetat imettämisen. Itseään ei tarvitse rääkätä edes äitiyden vuoksi.
Saan nyt varmasti alapeukkutulvan, mutta minkä ihmeen takia naisten on pakko kiduttaa itseään, jos imettäminen sattuu niin paljon, että itkettää? :O Samahan se on, että saako vauva sen maidon suoraan tissistä vai pullon kautta...
Ja minkä ihmeen takia missään ei kerrota, että imettäminen sattuu ihan jumalattomasti?? Neuvolassa ja joka paikassa vain toitotetaan, miten ihana ja hellä hetki imetys on... :O
Ongelma voi olla myös siinä, että maitoa tulee liian runsaasti, joten vauvan imuote huonontuu imetyksen aikana. Tähän voi auttaa ns. suihkutissihoito, mutta muistaakseni sitä suositetaan vasta 6vkon tai 2kk:n kohdalla, kun maidontulo on tasaantunut. Itse sain tästä avun, mutta vasta useamman kuukauden iän kohdalla. Tällöin siis yhdestä rinnasta imetetään usemapi kerta putkeen, esim. 2-3 krt. Sen jälkeen vasta vaihdetaan, ei siis joka kerran jälkeen.
Muistan kyllä, mitä tuskaa se imettäminen väärällä imuotteella oli, meiltäkin se katsottiin "oikeaksi" useammassa paikassa, vaikkei se ollut sinnepäinkään. Imetys on parhaimmillaan todella helppoa ja vaivatonta ja kivutonta sen pitäisi olla alkumetrejä lukuunottamatta.
Suosittelen ottamaan imetyksen tukeen yhteyttä, käymään imetystuki-illassa ja tutustumaan http://maitolaituri.imetys.fi/-sivustoon, jossa moni muukin on paininut samantyylisten ongelmien kanssa. Valitettavan usein neuvolat ja sairaalat eivät osaa antaa oikeanlaista imetystietoutta. Onneksi parempaa kohden mennään.
Tsemppiä!
haluun suihkutissihoitoon....hmmm
Lisää vinkkejä? Samassa veneessä apn kanssa..
Niin ja meidän lapsilla ei ollu tuttia, ja rinnat tottu kyllä parissa kuukaudessa, sitten toinen söi vuotiaaksi ja toinen 2-vuotiaaksi.
Että ei ne ole mitään tuttipullohommia.