Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itken ja imetän

Vierailija
26.02.2016 |

Vauvani on nyt kuukauden vanha. Imetys sujunut alusta asti hyvin PAITSI minä itken ja imetän. Sattuu niin jumalattomasti että ärräpäät lentää ja itku tulee silmään.
Imuote on tarkistettu sataan kertaan ja se on oikea. Sammasta ei ole. Kaalinlehtiä ja rahkaa olen kokeillut. Maitoa on riittävästi. Pumppaaminen ei satu joten annan osan päivän maidoista pumpattuna. Haluaisin kovasti imettää, mutta en tiedä kauan kestän tämän kivun kanssa. Onko linjoilla ketään joka osaisi auttaa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuote voi olla ihan oikea, mutta vauvan suu vähän liian pieni. Ainakin itsellä helpotti n. 2-3 kk:n imetyksen jälkeen, kun vauva kasvoi isommaksi. Imuotetta tarkastettiin ainakin kolmessa eri paikassa ja ammattilaisten toimesta, mutta mitään varsinaista vikaa ei löydetty. Myös nännien iho oli ehjä, punoittava tosin ja lanoliinia laitoin, pumppaaminen sattui vähemmän, joten pomppasin "alkunykäisyt" ennen kuin nostin vauvan rinnalle. Reilun vuoden sitten kuitenkin imetin alkurääkistä huolimatta, oli itselle tärkeä juttu.

Vierailija
22/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Jos sattuu lopeta imettäminen, hyvin helppoa, lypsä pulloon ja anna siitä tai siirry korvikkeisiin.

Meillä muijalla oli imetyksen kanssa ongelmia ja molemmat huuti, akka ja pentu, piti ihan tiukasti puuttua asiaan, lapselle korviketta pullolla ja oli ihan tyytyväinen ja akalle sanoin suoraan että turpa kiinni ja lopettaa pelleilyn, pari päivää meni ennenkuin sisäisti asian ja sen jälkeen loppui turhat kitinät.

Muija selitti, että kun laitoksella ja neuvolassa ym. Mutta asioista on turha tehdä vaikeampia kuin on.

Onneksi oma mieheni ei toiminut noin. Itkin alkuun imettäessä, mutta pian rinnat tottuivat siihen ja pystyin imettämään suositusten mukaan. Kipua ei ollut kuin alkutaipaleella. Olisi ollut hölmöä heittää hanskat tiskiin. Ja muutenkin törkeää mieheltä puuttua täysin naisen reviirillä olevaan asiaan = imetykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa tarkistettu ote, samoin neuvolassa joka kerta ja jopa pari muuta äitiä :D nännivoide on käytössä ja tissit ovat kyllä ihan pehmoiset ja nännit ehjät joka puolelta.

Muuten voisin siirtyä kokonaan pumpattuun maitoon, mutta siinäkin on oma hommansa ja vaivansa. Imetys se tietysti helpointa kaikille olisi jos ei vaan sattuisi. Öisin myös välillä vihloo rintojen sisäpuolelta.

-ap

Sitten on todennäköisesti kyse siitä, että sinulla on maito vähän ns tiukassa. Kun vähän jännität sitä sattumista niin se sattuu vielä enemmän kun vauva yrittää imeä vielä lujempaa kun maito ei tule suosiolla. Osaatko sanoa tuleeko maitoa reilusti vai vähän, valuuko esim syöttöjen välillä paljon itsestään? Kokeile käydä tosiaan lämpimässä suihkussa ennen imetystä ja hiero rintoja ja lypsä vähän sormin juuri ennen kuin annat nännin vauvan suuhun. Yritä olla mahdollisimman rentona imetyksen ajan, silloin maito tulee helpommin ja vauvan ei tarvi imeä niin lujaa. Pistä mies myös hieromaan niskoja aina välillä. Jos jännität niskoja niin jännität myös imetystä.

Piti vielä lisätä, että jos nämä ei auta ja sattuminen jatkuu niin lopeta tosiaan imetys. Lypsä ja anna pullosta tai anna korviketta. Mä imetin esikoista noin 2kk ja toista reilu 3kk ja molemmille jouduin antaa välillä pullosta korviketta. Kaikki eivät vain ole luonnollisia lehmiä. ;-) Eikä kannata yhtään surra jos joku sanoo että pitää imettää ainakin vuosi. Sitä varten korvikkeet on keksitty, että niitä käytetään. Olet lapsellesi paljon parempi äiti iloisena ja itkuttomana korvikkeen syöttäjänä kuin itkevänä ja kärsivänä pakkoimettäjänä.

Vierailija
24/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vihlominen voi olla maidon nousuAkin. Itselläni se ainakin tuntuu juuri vihlomisena

Tarkoitat varmaankin herumisrefleksiä. Maitohan "nousee" äidistä riippuen muutama päivä synnytyksen jälkeen. Mutta ei se ole ainakaan minulla tuntunut kuin pienenä kihelmöintinä joka imetyskerta. Joka lapsen tapauksessa (mulla 3) ensimmäiset imetysviikot olivat kamalia siksi, että nänninpäät menivät vereslihalle ja lisäksi jälkisupistukset sattuivat. Ajan kanssa rinnat sitten karaistuivat. Ilmakylvyt ja bepanthen auttoivat, myöhemmin riitti kun imetyksen jälkeen puristi muutaman tipan maitoa ja levitti sen nänneille ja antoi kuivua. 

Vierailija
25/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisisko teidän paikkakunnalla mahdollista käydä vielä ammattilaisella näyttämässä imetysotetta? Neuvolan th ei välttämättä ole saanut koulutusta imetyksen ohjaamiseen, joten häntä en laskisi ammattilaiseksi tässä asiassa. Ja synnärin jälkeen ote on voinut muuttua. Apua kannattaa etsiä esim imetyksen tuki ry:n kautta. Ja rintakumia kannattaa kokeilla! Monet imettävät onnistuneesti vuosia rintakumin kanssa.

Tärkeintä olisi nyt koittaa löytää apua. Ei ole mitään syytä kärsiä yksin. Ja muista, että jos imetys ei lopulta syystä tai toisesta onnistu, se ei tee sinusta huonoa äitiä! <3

Vierailija
26/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun tällaisia keskusteluja lukee, niin ne imetyksen tuntemukset tuntuvat vieläkin kehossa. Sitä en kuitenkaan muista, miten kauan imetys oli kivuliasta. Ihan ensimmäiset hetket taisivat sattua kuukausien ajan. Kokeile erilaisia imetysasentoja, netistä varmasti löytyy paljon kuvia. Tsemppiä!

Vierailija
27/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui imetys nänneihin varmaan 1-2kk eli kyllä se pian sullakin helpottaa! Lansinoh rasva on ollut mun pelastus jokaisen lapsen kohdalla ne ekat viikot. Ja osta semmosia liivin suojia, jotka ei tartu nänneihin imetyksen välillä (maidon takia). Esim. Itse huomasin että rainbown suojat jäi kastuessaan ja kuivuessaan kiinni nänneihin ja niiden irrottaminen sattui entistä enemmän. Pirkalla taas oli sellaisia suojia, jotka ei tarttunut.

Lisäksi toi heruminen tuntui alkuun siltä kuin neulalla joku pistelis tiuhaan tahtiin mua tisseihin. Teki tosi kipeää aluksi. Sitten kun maidon tuli tasaantuu (2-3kk), ei heruminenkaan enää tee niin kipeää.

Nyt vauva 4kk ja imettäminen ei satu enää lainkaan. Tsemppiä!

Vierailija
28/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista!

Olen kokeillut paljon erilaisia otteita ja asentoja mutta aina vaan sattuu. Kyljellään etenkin aivan älyttömästi.

Maitoa heruu todella paljon imetysten välissäkin ja tosiaan pulloon asti sitä riittää. Itkettää jo valmiiksi ajatus seuraavasta kerrasta kun tietää mitä tuleman pitää. -ap

Vierailija
29/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auttanut kuin rintakumit. Ah, sitä helpotusta sitten.

Vierailija
30/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys oli tosi kivuliasta mullakin,

mutta päädyin sitten siihen ratkaisuun, että lypsän ja annan pullosta ja

sen lisäks lisämaitoo tarvittaessa. En kadu päätöstä ja samoin tein seuraavankin lapsen kohdalla.

Vierailija
31/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa tarkistettu ote, samoin neuvolassa joka kerta ja jopa pari muuta äitiä :D nännivoide on käytössä ja tissit ovat kyllä ihan pehmoiset ja nännit ehjät joka puolelta.

Muuten voisin siirtyä kokonaan pumpattuun maitoon, mutta siinäkin on oma hommansa ja vaivansa. Imetys se tietysti helpointa kaikille olisi jos ei vaan sattuisi. Öisin myös välillä vihloo rintojen sisäpuolelta.

-ap

Sitten on todennäköisesti kyse siitä, että sinulla on maito vähän ns tiukassa. Kun vähän jännität sitä sattumista niin se sattuu vielä enemmän kun vauva yrittää imeä vielä lujempaa kun maito ei tule suosiolla. Osaatko sanoa tuleeko maitoa reilusti vai vähän, valuuko esim syöttöjen välillä paljon itsestään? Kokeile käydä tosiaan lämpimässä suihkussa ennen imetystä ja hiero rintoja ja lypsä vähän sormin juuri ennen kuin annat nännin vauvan suuhun. Yritä olla mahdollisimman rentona imetyksen ajan, silloin maito tulee helpommin ja vauvan ei tarvi imeä niin lujaa. Pistä mies myös hieromaan niskoja aina välillä. Jos jännität niskoja niin jännität myös imetystä.

Piti vielä lisätä, että jos nämä ei auta ja sattuminen jatkuu niin lopeta tosiaan imetys. Lypsä ja anna pullosta tai anna korviketta. Mä imetin esikoista noin 2kk ja toista reilu 3kk ja molemmille jouduin antaa välillä pullosta korviketta. Kaikki eivät vain ole luonnollisia lehmiä. ;-) Eikä kannata yhtään surra jos joku sanoo että pitää imettää ainakin vuosi. Sitä varten korvikkeet on keksitty, että niitä käytetään. Olet lapsellesi paljon parempi äiti iloisena ja itkuttomana korvikkeen syöttäjänä kuin itkevänä ja kärsivänä pakkoimettäjänä.

Halusit lohduttaa imetysongelmaista äitiä, ja menit sitten loukkaamaan niitä joille imetys on helpompaa.

Lehmä on lehmä, ja ihminen on ihminen.

Vierailija
32/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, pure hammasta, kohta helpottaa. Niin vaivatonta seuraavat kuukaudet kun saat vauvan paidan alle piiloon ja ruoka aina tarjoilulämpöistä. Ei tarvitse pullojen ja korvikkeiden kanssa säätää, ja vauvankin saa halutessaan hiljaiseksi kun antaa tissin suuhun.

Vierailija
33/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ap löytää lähialueesi imetystukihenkilö! Imetykseen vaikuttaa niin tuhat ja yksi asiaa, että ei haittaa, jos vielä yksi ihminen tarkistaisi sekä sinun että vauvan toiminnan syödessä. Kannattaa myös tosiaan tarkastaa nännit huolella tiehyetukoksen varalta.

Eihän rintatulehdus ole kyseessä? Ei ole kuumetta ollut?

Jos on aivan mahdotonta, niin pumppaa ja juota pullosta. Ei äidin pidä olla itku kurkussa joka kerta kun vauva syö ja sehän syö koko ajan. Muistan kyllä itsekin, miten se aluksi sattui välillä niin että hiki valui, mutta se helpottaa kyllä.

Tsemppiä! Etsi rohkeasti apua ja muista, että saa luovuttaa!

Vierailija
34/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista!

Olen kokeillut paljon erilaisia otteita ja asentoja mutta aina vaan sattuu. Kyljellään etenkin aivan älyttömästi.

Maitoa heruu todella paljon imetysten välissäkin ja tosiaan pulloon asti sitä riittää. Itkettää jo valmiiksi ajatus seuraavasta kerrasta kun tietää mitä tuleman pitää. -ap

Jos tosiaan sattuu niin, että seuraava imetyskerta itkettää jo etukäteen, miksi jatkaa itsensä kiduttamista? Pumppaa maitoa pulloon ja syötä pullosta. Samaa tavaraa se on, eikä useimmat vauvat välitä tuleeko se maito rinnasta suoraan vai pullosta pumpun kautta. Kunhan sitä tulee. Ei se äitiä huononna jos ei pysty syystä tai toisesta imettämään.

Vierailija
35/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei imetys sattunut missään välissä, ei ollut iho rikki ja joku pahkura kerran tuli ja meni, muttei aiheuttanut sen kummempia.

Maidonnousu oli ensituskan jälkeen sellainen pistos, vähän niinkuin syljen herahdus voi joskus olla.

Eli en voi sanoa mitään imetysongelmista sinänsä, kun minulla niitä ei ollut.

Mutta jos kipukynnyksesi ei ole erityisen matala, niin ei kuulosta ollenkaan normaalilta.

Tulehdus ei esimerkiksi aiheuta pakosti kuumetta - ja huomaako imetyshikinen ihminen kuumetta muutenkaan? Vaatisin ainakin tulehdusarvojen tsekkauksen, ja kokeilisin samalla kaikkia mahdollisia sammaksentorjuntamenetelmiä - jos mitään ulkoista ongelmaa tisseissä ei kerran näy.

Ja kysyisin tietty äidiltä että miten sillä on aikanaan imetys sujunut, jos mahdollista. Boihan sitä isänsäkin sukujn tulla, mutta mulla ainaki oli fysiikka ilmeisesti suora kopio äireeltä, kun neuvot aina tuntuivat osuvan kohdilleen :)

Vierailija
36/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauvalla sammasta? Hiiva voi levitä äidin nänneihin ja aiheuttaa kipua. Googleta lisää. Ekan ja tokan imetys sattui minulla ekoina kuukausina paljon, vaikka kaiken piti olla kunnossa. Myöhemmin luin vasta tuosta sammaksesta, ja osasin yhdistää tuohon. Sitä voi yrittää hoitaa kotikonsteinkin esim. puolukkamehulla.

Vierailija
37/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei imetys onnistunut kun järkyttävä kipu ja verenvuoto jatkui kuukausia. Oli pakko siirtyä korvikkeisiin ja terve ja hyvinvoiva lapsi on. Jos ei muu auta niin korvikkeita/maidon pumppaus

Vierailija
38/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui ja oli arat rinnanpäät pari ekaa kuukautta. Käytin välillä rintakumia ja aina sitä lanoliinirasvaa imetyksen jälkeen. Paljon ilmakylpyjä ja maitoa myös imetyksen jälkeen.

Tyttö imee vieläkin tosi kovaa ja nykyään myös venyttää rintaa työntäen itseään käsillä taaksepäin. Ja välissä oli vaihe, jolloin nuljutti tissiä suussaan, sekin sattui. Muiden vinkkien lisäksi, koita imettää melkein unella olevaa lasta, meidän vauva imee parhaimmalla otteella puoliunessa.

Vierailija
39/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytä rintakumia! Mä olen imettänyt kaksi lasta täysin rintakumin avulla, ei olisi muuten onnistunut. Toista jopa melkein 1-vuotiaaksi asti. Kipu lievittyy aivan valtavasti rintakumien ansiosta, suosittelen ehdottomasti! Ihan marketeista saa, samoin apteekeista.

Vierailija
40/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsemii, kohtalotoveri olen, sanoin jollekin että mitäs  synnytyskivuista mut tää imettäminen!

Onks sulla niitä nännikumeja...(onks niitä vielä) ei ole kivoja mutta niiden avulla onnistui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä