Syödäänkö maaseudulla edelleen pullaa, perunaa ja kastiketta, leipää ja juodaan maitoa?
Olen seuraillut kahden maaseudulla asuvan tuttavani perheen ruokailutottumuksia ja vieraillutkin heidän arjessa lähiaikoina.
Melkoisen yllättävää, että nuorehkot ihmiset syövät joka päivä kahvin kanssa pullaa, siis ihan perus itseleivottua vehnäpullaa. Vaaleaa ja tummaa leipää käytetään todella paljon ja maitoa juodaan litratolkulla kaiken ruoan kanssa. Myös litran purkit maustettuja jugurtteja näyttivät katoavan aika nopeaan tahtiin. Ruoaksi on aika usein perunaa tai joskus makaronia ja sen kanssa sianlihaa jossain muodossa tai jauhelihaa. Tuoreena on kurkkua tai etikkapunajuurta.
Osa perheenjäsenistä on "pullavia" eli löysiä pullukoita ja lapsilla aina räkä poskella.
Jäin vaan ihmettelemään, kun ruokailutavat muistuttivat 70-luvun mummolaa.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Helvetti. Peruna ja makkarakastike. Söin juuri tällä viikolla koulun ruokalassa Tampereella.
Ja sen parempaa arkiruokaahan ei ole. Paitsi tietysti muusi ja makkarakastike. Vihannekseksi riittää suolakurkut tai punajuuret.
Ainakin meidän mummolassa (mun anoppilassa) näin.
Aamupala; kahvi, leipä, leikkele, juusto, pulla, maito
Aamiainen (lounas siis); perunaa, kastiketta (sis. lihaa, kalaa, kanaa) riisiä tai harvoin pastaa, leipää, maito
Päiväkahvi; kahvia/teetä, pullaa, piirakkaa, keksiä, keksiä, keksiä, keksiä, leipää, maito/kaakao
Illallinen; aamiaisen jämiä sekä perunaa kastikkeella, paistettua kananmunaa, leipää, paistettua kalaa, maito
Iltapala; kahvia, jäätelöä, keksiä, leipää leikkeleillä, paistetun kalan rääppeet, maito
Anoppi ja appi ihania, oikein vanhanajan persoonia ja voin sanoa, että tuossa taloudessa ei kerkee tulla nälkä kellekään..=)
Osittain maalla ehkä on hieman "vanhanaikaisempaa" kun kaupungissa. Vaaleaa limppua tehdään itse, kun kerran on leivinuunit ja lihaa ja maitoa tulee mahdollisesti itseltä, joten ruokavalio varmaan koostuu enemmän punaisesta lihasta, kun esim. kanasta tai kalasta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että tuo AP:n kuvaama ruokavalio on AINOA mitä tai miten syödään. Esim. kasviksista puhuttaessa, tuntemani maalla asuva perhe on todella innokas kasvisten, juuresten, salaattien ja hedelmien käyttäjä. Sekin on itseasiassa ihan perinteistä. Maalla ihmisillä on ehkä enemmän omia ryytimaita tai kasvihuoneita ja tuoreita omia tomaatteja saatetaan saada vaikka ympäri vuoden. Yleistykset ja omat ennakkoluulot on rasittavia ja ne ärsyttävät ihmisiä ja ovat tässäkin tapauksessa turhia.
On Suomen kokoisella alueella ihan todellisia kulttuurieroja. Sekä maantieteellisesti että isommissa kaupungeissa myös eri väestöryhmien välillä.
Mutta niin kuin täälläkin on mainittu, onhan ihan parasta välillä mennä pöytään, johon nostetaan keitetyt perunat ja karjalanpaisti, ruislimppua ja ne keitetyt punajuuret ja porkkanat. Jälkkäriksi marjakiisseliä.
No mä syön töissä lounaan yleensä, ihan henkilöstöravintolassa Helsingissä. Saattaa olla pottua myös lautasella. Tällä viikolla söin salaattiannoksen kahtena päivänä ja muina päivinä lämpimän ruuan. Työpäivän jälkeen ajelen maalle ja laitan kotona esim. spagettia ja jauhelihakastiketta, lohta, perunaa ja kermaviilikastiketta, lihapullia kermakastikkeessa kera perunamuusin ja kasvissosekeittoa kasvispiiraan kera. Tuossa oli siis meidän ruuat ma-to. Itse syön yleensä niukasti kotona, kun tulee syötyä töissä. Viikonloppuisin vedän ihan sikana pullaa ja kahvia, jos meillä on. Olen laiska leipuri ja mies ei osaa, joten pullaa leivon vain kerran kuussa. Jos meillä ei ole pullaa, syön suklaata. Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa on se, että kaikkien vastaajien isovanhemmat ovat 80-vuotiaita, täysin terveitä ja urheita, vaikka ovat koko ikänsä syöneet pullaa ja maitoa, läskiä ja perunaa, eikä koskaan kasviksia. Missä on ne sadat tuhannet mummot ja papat, jotka syövät verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä, käyvät ohitusleikkauksissa ja sairastavat syöpää ja diabetestä...
Niin tai kuten minun isovanhemmat: söivät aina kasviksia ja marjoja paljon. Kesät melkein elettiin järvestä kalastetulla kalalla ja itse kasvatetuilla porkkanoilla, salaateilla, tomaateilla, omenoille jne. Mummo elää vielä, on 90 v., mutta ukki kuoli jo 74-vuotiaana. Toisen puolen isovanhemmista isoisä eli ikänsä terveellisesti ja kuului raittiusseuraan, eikä läskiä suuhunsa laittanut, oli hoikka ja terve ja kuoli hiihtoladulle alle 70-vuotiaana. Mommo taas sairastui alzheimeriin nuorella iällä, enkä häntä monta kertaa tavannut. Kuoli muistaakseni noin 68-vuotiaana.
ExoPol kirjoitti:
Aamiainen (lounas siis); perunaa, kastiketta (sis. lihaa, kalaa, kanaa) riisiä tai harvoin pastaa, leipää, maito
Päiväkahvi; kahvia/teetä, pullaa, piirakkaa, keksiä, keksiä, keksiä, keksiä, leipää, maito/kaakao
Illallinen; aamiaisen jämiä sekä perunaa kastikkeella, paistettua kananmunaa, leipää, paistettua kalaa, maito
Iltapala; kahvia, jäätelöä, keksiä, leipää leikkeleillä, paistetun kalan rääppeet, maito
Anoppi ja appi ihania, oikein vanhanajan persoonia ja voin sanoa, että tuossa taloudessa ei kerkee tulla nälkä kellekään..=)
Niin mutta ei ne itse välttämättä syö noin paljon herkkuja, jos te ette ole siellä! Vieraiden aikaan kun on tapana laittaa pöytää koreaksi.
Maaseudulla nyt on edelleen tapana käydä kalssa ja pilkillä ja monet metsästää.Omasta pihasta saadaan marjat ja omenat sekä metsästä sieniä ja marjoja.Tää vaikuttaa melkoisesti maaseudun syömisiin.Täällä koitetaan vielä hyödyntää luontoa.Perunaa tulee omalta pellolta kuin muutakin juuresta.
Tää saattaa kuulostaa todella vieraalta kaupunkilaisten mielestä joilla on 10 neliön takapiha jos sitäkään mutta näin täällä meillä.
Pullaa leivotaan koska se vaan kuuluu tälläiseen perinteiseen elämäntyyliin.
Ollaan muutoinkin me nuoret varsinkin jotka täällä syrjemmällä asuu vähän toisenlaisia joten tää kaipuu johonkin vanhaan ja hyvään näkyy ruoassakin.
mulle on kunnia-asia hyödyntää kaikki mitä ympäriltä saadaan.Ja kun keväällä ostaa pari kiloa siemenperunaa ja tuossa itsekseen kasvaa niin miksi sitä ei söisi melkein kyllästymiseen asti?
Vierailija kirjoitti:
ExoPol kirjoitti:
Niin mutta ei ne itse välttämättä syö noin paljon herkkuja, jos te ette ole siellä! Vieraiden aikaan kun on tapana laittaa pöytää koreaksi.
Tämä hyvin totta ja kaiken pitää luonnollisesti olla itse tehtyä. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei todellakaan syödä mitään juntttia perunaa, sehän on pelkkää tärkkelystä, saati mitään vehnästä tehtyä, yäk. Riisissä on arseenia eikä ole hyväksi kenellekään, vähiten lapsille. Jokaisen pitäisi jo vuonna 2016 ymmärtää mikä on terveellistä. Ja sitten vielä ihmetellään miksi sairastellaan.
Siis riisi, sitähän syö Aasiassa suurin osa ihmisistä. Eikä ne mitenkään erityisen sairaita ole
Miten niin monelle sana kasvikset = salaatti, kurkku, tomaatti?
Jos kerron että meillä ei syödä salaattia juuri koskaan, moni järkyttyy ja ajattelee että me syömme epäterveellisesti vaikka oikeasti syömme kasviksia enemmän kuin moni muu. Minulle kasvis = porkkana, parsakaali, kyssäkaali, kukkakaali, parsa, pinaatti, yrtit, kesäkurpitsa, myskikurpitsa, avokado, paprika, pavut, herneet...
Ja niitä syödään joka päivä joka aterialla vähintään puolet lautasesta.
Salaatti on suurelta osin pelkkää vettä jolla on suuret kuljetuskustannukset.
"Itse asiassa kasviksista ravinnollisesti huonoimmat ovat kaikki salaatin ainesosia; ne ovat kurkku, retiisi, jäävuorisalaatti ja selleri. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että ne kaikki sisältävät lähestulkoon pelkkää vettä.
Vettä on toki lähes kaikissa kasviksissa, esimerkiksi bataatissa sitä on 77 prosenttia. Mutta äsken mainituista vetisistä salaattivihanneksista vettä on peräti 95-97 prosenttia. Jäävuorisalaatissa on siis sama määrä vettä kuin vesipullossa; 96 prosenttia vettä, 4 prosenttia pulloa. Pelkkään veteen verrattuna sen ravintoarvo on vain hiukkasen parempi."
Jaksamatta lukea koko ketjua muistutan, että maaseudulla edelleen tehdään varsin paljon raskastakin fyysistä työtä. Jostakin se 3000 kcal (tai näin pakkaspäivinä jopa yli) pitää repäistä.
Juodaan myös kaivovettä ja soijaa ei käytetä ja pojista kasvaa miehisiä miehiä.
Olen kai tarpeeksi maalla, kun meillä syödään noin. Matkaa torille on vajaa 100 metriä.
Rasvattoman maidon ja kevytmaidon kulutuksen raja kulkee ainakin kehä ykkösellä.
Nyt on pakko kysyä ihan siksi koska itse tykkään syödä leipää että mitä te syötte leivän sijasta?? Saatan siis syödä aamupalalla tai välipalaksi leipää. Karkeasti kaksi palaa leipää päivässä.