Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syödäänkö maaseudulla edelleen pullaa, perunaa ja kastiketta, leipää ja juodaan maitoa?

Vierailija
26.02.2016 |

Olen seuraillut kahden maaseudulla asuvan tuttavani perheen ruokailutottumuksia ja vieraillutkin heidän arjessa lähiaikoina.

Melkoisen yllättävää, että nuorehkot ihmiset syövät joka päivä kahvin kanssa pullaa, siis ihan perus itseleivottua vehnäpullaa. Vaaleaa ja tummaa leipää käytetään todella paljon ja maitoa juodaan litratolkulla kaiken ruoan kanssa. Myös litran purkit maustettuja jugurtteja näyttivät katoavan aika nopeaan tahtiin. Ruoaksi on aika usein perunaa tai joskus makaronia ja sen kanssa sianlihaa jossain muodossa tai jauhelihaa. Tuoreena on kurkkua tai etikkapunajuurta.

Osa perheenjäsenistä on "pullavia" eli löysiä pullukoita ja lapsilla aina räkä poskella.

Jäin vaan ihmettelemään, kun ruokailutavat muistuttivat 70-luvun mummolaa.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödäänhän kaupungeissakin? Lisää listaan vielä ranskalaiset, nakit ja hampurilaiset + makeat herkut niin ollaan aika lähellä kaupunkilaisperheen ruokavaliota.

Tyypillinen pullossa elänyt, jolle keitetyn perunan ja läskisoosin toisessa pässä on ranskalaiset ja nakit. Mitään muuta ei mahdu väliin? Saanko arvata, et ole koskaan maistanut muuta kasvista, kuin kurkkua ja tomaattia?

Vierailija
82/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla on terveellisempää kuin joku croissant. Kaikkien pitäisi syödä enemmän pullaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Amerikassa en leivo niinkään pitkoja vaan pikkupullia. Niitä sitten maidon kanssa, litroittain menee. Perunaa on usein ruuaksi. Etikkapunajuuria ja kurkkua, nam. Ja ainakin aamiaisella sianlihaa, pekonia tietty. Kunnon maalaiaisa ollaan.

Vierailija
84/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, syödään tietysti. Kuten kaikissa kaupunkilaiskodeissa syödään pelkästään mikroaterioita, mitä nyt välillä käydään mäkkärissä. Ruokajuomana kaikilla kaupunkilaisilla on pepsimax. Näin tehdään muutamassa kaupungissa asuvassa tuttavaperheessäni.

Meillä syötiin eilen alkuruuaksi caesar-salaattia, pääruuaksi bouillabaissea ja jälkkäriksi metsämarjoja ja kinuskikastiketta. Tänään on pizzapäivä, salaattipöytä tietysti alkuun ja jälkkäriksi on pakkasessa jäätymässä kotitekoinen jätski. Huomenna on tadaaaaa: perunamuusia ja ehtaa läskisoosia. Sunnuntaina haukipyöryköitä ja varmaan suklaamoussea. Maitoa meillä ei juo kukaan.

Ai niin, pullaakin joskus syödään, viime viikolla leivoin korvapuusteja.

Vierailija
85/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli muuten hyvä, mutta tuo sokerijourtti pilasi. Itse olen oikeasti maalta ja ei siellä mitään jogurtteja syöty. Itse hapatettiin viiliä. En ole tottunut jogurtteja syömään ollenkaan.

Edelleen syön pottua, kastiketta ja pullaa ja leipää, kuten lapsuudenkodissani. Kuten äitinikin, joka on terve 85 vuotias, eikä sairastele edes flunssaa. Itse olen myös terve päälle viiskymppinen ja tosi harvoin edes räkätautia ja ollaan oltu hoikkia koko suvussa aina.

Lapsena sairastettiin perus sikotaudit, vesirokot ja tuhkarokot. Mutta tosi harvoin oli räkä naamassa, koska oltiin terveitä ja syötiin hyvin ja oltiin paljon ulkona. Mikä ihanampaa, kun koko päivä juostiin naapurin lasten kanssa ulkona ja päivällisellä oli läskisoossi ja potut ja naapurista suoraan haettu maito, missä kerma päältä sekoitettiin maitoon, eikä kuorittu pois.

Jogurtteja ei nähty niihin aikoihin maalla ja ei niitä syö maalta tulleet usein vieläkään, koska niihin ei ole totuttu. Ja terveitä ollaan.

Vierailija
86/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin kerran tällä palstalla, vieläkö monessa perheessä ateria alkaa niin, että äiti kantaa keskelle ruokapöytää  kattilallisen kuorineen keitettyjä perunoita. Voi sitä alapeukkuen määrää!  Kommenteissa sain kuulla olevani vihreä hipsteri, kokoomuslainen hummerinsyöjä, typerä snobi ja tietenkin vanha kunnon vitun idiootti. Perinteet tuntuvat siis olevan kunniassa ruokapöydissä.

Meillä tehdään iso määrä perunoita aina kerralla (vähintään 2kg + porkkanat usein päälle) joten en jaksa joka kerta niitä itse raakana kuoria, lapset kuorikoon jokainen omansa. Eli minä laitan sen 10l kattilan höyryävien kuoriperunoiden kanssa pöytään kyllä jos ei ole spaghettia, riisiä tai muuta :)

p.s. Onhan se vähän snobin/hipsterin oloista kuoriperunoita hämmästellä :D

t. kuuden äiti

10. Litran kattilassa ei kannata vaan 2. Kiloa perunoita keittää. Kepeästi 4. Kiloa menee.

Vierailija
87/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitäisi täällä jään ja kaulaan saakka olevan lumen keskellä syödä aasialaisia tai eteläeurooppalaisia ruokia?

Me ainakin syömme valaanrasvassa paistettua jääkarhua, kun istumme hylkeennahkapuvuissamme kotinuotion äärellä. 

Vierailija
88/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, me syödään pelkkii niinku riisikakkui ja sit tota italialaist pellegrin-pullovettä. Ei pullaa, se on niin ärsyttävän epäterveellist ja siihe voi tukehtuu, mä ostan paljo mielummi niinku sipsii.

Kaikkee vaa kasviksii, kesäkurpistaa niinku ja bataattii ja tollasta terveellisempää.

Vierailija
89/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas hassuja kommentteja. Yleensä palstalla kaikki väittävät syövänsä trendikkäästi ja nyt taas kaikki vetävät kuoripottuja ja voisilmäpullaa.

Jännä, etteivät ihmiset täällä ymmärrä lainkaan, että on olemassa keskitie. Jos ap ei syö pullaa, perunaa ja jugurttia, niin hänen oletetaan olevan Helsingin snobi, joka ei joko osaa laittaa ruokaa tai syö vain macaronseja ja sushia.

Nimenomaan oli kysymys, että onko tällainen ruokavalio yleinen edelleen maaseudulla? Ei oletus.

Suomalaislapsilla on maailman eniten diabetestä, myös keliakiaa on täällä paljon. Jostainhan näidenkin täytyy johtua. Siksi perheeni ruokavalio ei sisällä arkena juurikaan valkoista vehnää ja sokeria (=pullaa, makaronia), peruna korvataan muilla kasviksilla, sianlihan sijaan käytämme paljon kalaa, jugurtti on aina maustamatonta ja siihen lisätään itse marjat. Maito ei ole ihmisen ruokavaliossa millään tavoin merkittävä (ainoastaan suomalaiset on tähän aivopesty).

Kontrasti näiden parin perheen ruokavaliolla muihin tuntemiini lapsiperheisiin ja omaan perheeseeni oli vaan todella suuri.

Ap

se lasten diabetes on juurikin yleistä. Lisääntynyt viime aikoina hurjasti. Mistä siis päättelit että ne modernimmat ruokatavat on vastaus, kun ennen oli tautia vähemmän? Eiköhän ongelmat oo ne karkit sipsit ja limpparit eikä peruna pulla ja soosi.

Lasten diabetes typpi 1 ei johdu sokerista, tyyppi 2 taas yleensä johtuu sokerista. Tyyppi 1 haima ei tuota insuliinia ollenkaan kun taas 2:ssa insuliinin tuotanto on rääkätty pihalle niin että joutuu insuliinia ottamaan eli on jo sairastunut. Nämä olisi kiva erottaa toisistaan.

Niin ja mistä haiman toimimattomuus johtuu? Miksi sitä on niin paljon Suomessa? Siihen ei ole saatu selvyyttä, eikä sokeria voida sulkea pois.

Syynä saattaa olla tulehdussairaus, joka on ollut lapsella. Asiaa tutkitaan edelleen tutkimuslaitoksissa.

Minä oletan, että syynä ykköstyypin diabetekseen Suomessa ovat sisäsiittoiset liitot. Suomessa mentiin aiemmin naimisiin oman kylän tytön tai pojan kanssa eikä haettu geenejä kauempaa. 

Vierailija
90/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh. Olen espoolainen, peruna- ja kasvimaan omistaja.

Pottukattilan (ja ei ole edes kuorittu)  ilmestyessä pari kolme kertaa viikossa  pöytään ei tarvitse ainakaan tuputtaa kellekään mitään, koska teinitkin syö niitä tosi mielellään.

Lihakin  tulee pöytään näköetäisyydeltä.

Kai sitä nyt mieluummin syö noita yllämainittuja kuin jotain indonesialaista pakastekalaa. Jokainen toki tyylillään ja vaihtelu virkistää. Mutta pääsääntöisesti mieluummin lähiruokaa landelta kun mössöä kaupasta.

Tein muuten joku aika sitten sukujuhliin ison määrän pullaa (joku geeni aktivoitui hetkellisesti) ja se oli sitten suuri hitti, hipsterit ja kuivakkaat kaupunkilaisnaiset veti sitä kilpaa. Joten taidetaan tässä olla ihan trendin aallonharjalla.

Vierailija
91/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa joka kerta naurattaa nämä jossa joku yleistää aloituksessa jotakin ja sitten muutama tollo tulee kovaan ääneen julistamaan että "en minä ainakaan!" ja siihen seikkaperäinen selostus siitä millä tavoin poikkeaa yleistyksestä.

Vierailija
92/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on tosi hyvä ruoka

t. kasvissyöjä

Vierailija
93/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole emäntä eikä nainen eikä mikään jos ei pullaleetaa leivo kerran pari viikossa, pitäähän sitä kahvin kanssa pullaa olla. Laiskoja etelänvetelehtijöitä sellaiset jotka eivät pullaa väännä. Juhlissa pitää olla karjalanpaistia, karjalanpiirakoita ja munavoita. Ilman munavoita ei ole juhlia!!

Näin täällä ajatellaan missä minä asun. Itselle tulisi huono olo jos joka päivä pullaa söisin.

Täällä päin pidetään myös normaalina että nelikymppisenä aletaan popsia verenpaine-, diabetes- ja kolesterolilääkkeitä. Jos niitä ei syö ja jos karjanhoidon(mikä se se vasta oikeaa liikuntaa on) sijaan käy zumbassa ja jumpassa useammin kuin 1 vk on ortorektikko.

Kerran sukujuhlissa tarjoilin kasvisruokaa, kukaan ei uskaltanut edes maistaa jos vaikka olisi kuollut myrkytykseen.

Mun mummo tosiaan leipoo pullaa koko ajan, ukki syö sitä aamupalaksi. Lämmin ruoka on lihaa ja perunaa. Kurkkua ja salaattia näytiksi reunalla (tosin tämäkin aika uusi juttu, ehkä 20v.) muuten vihannekset etikkaan säilöttyjä. Joskus on parsaa käärittynä pekoniin. Joskus keitettyä parsakaalia, mutta mielettömän vähän.

Molemmat aktiivisia liikkumaan, mummo hyötyliikuntaa metsässä, ukki harrasti aktiivisesti lentopalloa kunnes polvi meni. Ukki on myös hiihtänyt, uinut ja juossut nuoruudessa paaaaljon, urheiluhullu kaikin puolin.

Nyt 80 kolkutellessa ukilla 2 tyypin diabetes ja kaksi syöpää leikattu. Eikä mummokaan hyvin voi, nitroja karkaa suuhun. Samalla elämäntyylillä, tosin nuoruudessa kilpatasolla urheillut, isäni on reilu 50v. ja sydänkohtaus ja ohitusleikkaus.

Voi olla paskat geenit, mut erityisesti senkin takia todellakin teen jauhelihakastikkeen tomaattiin ja jatkan porkkaraasteella. Lisäksi 2x viikossa kalaa ja 2x kasvispäivä (syödään yleensä 2 päivää samaa) Lapsilla olen tarkka että syövät sen 5 nyrkillistä (autocorrect meinas että myrkyllistä 😄) vihanneksia päivässä ainakin. Molempien lempiherkku pakastemustikat. Vielä toimii 😊

Vierailija
94/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa on se, että kaikkien vastaajien isovanhemmat ovat 80-vuotiaita, täysin terveitä ja urheita, vaikka ovat koko ikänsä syöneet pullaa ja maitoa, läskiä ja perunaa, eikä koskaan kasviksia. Missä on ne sadat tuhannet mummot ja papat, jotka syövät verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä, käyvät ohitusleikkauksissa ja sairastavat syöpää ja diabetestä...

Vierailija
95/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24-vuotias ja ihan muutaman kuukauden sisällä olen tajunnut perunoiden ja kunnon ruskeankastikkeen (purkki smetanaa joukkoon) arvon. Ihan huikeeta ruokaa, kunnon palapaistista tehtynä. Itsekin kaiketi aikaisemmin ajattelin sen olevan "mummoruokaa" mutta teen nykyään viikottain :) Perunat on sitä paitsi sata kertaa ekologisempia kuin maapallon toiselta puolelta kannettu riisi.

Vierailija
96/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kateellinen kaikille jotka syö noin :) ide kun dieetillä! ;(

Vierailija
97/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti. Peruna ja makkarakastike. Söin juuri tällä viikolla koulun ruokalassa Tampereella.

Vierailija
98/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään ja syötiin myös, kun asuttiin kaupungin keskustassa.

Vierailija
99/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla samantyyppisesti syödään myös täällä Tampereen keskustassa. Maitoa ja leipää kuluu, tuoretta pullaa ei niin kovin usein mutta joskus sitäkin. Sianlihaa melkein päivittäin.

Vierailija
100/117 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko valitusta mutta tuollaisella ruokavaliolla esim.mummoni ja vaarini ovat edelleen 90-vuotiaina siinä kunnossa että hiihtävät, marjastavat ja muutenkin pystyvät elämään ilman minkäänlaista avustusta :)

Tässähän se totuus sanotaan: aktiivinen ja liikkuva elämäntapa ja monipuolinen ruoka. Kastikkeen, pullan, perunoiden ja ruisleivän lisäksi syövät paljon myös niitä pakastettuja marjoja. Mustikka, mustaherukka, tyrni jne. ovat parempia super-foodeja kuin muodikkaat vihersmoothiet, chiat ja macat.