Miksi et tykkää / valitset olla tykkäämättä Facebookissa?
Olen miettinyt tätä jonkun aikaa, miksi sellaiset ihmiset joiden oletan pitävän minusta normaalielämässä eivät tykkää kuvistani tai kirjoituksistani Facebookissa? Tulee jotenkin todella ristiriitainen olo, jos joku ihminen on todella mukava, kahvittelee kanssani ja nähdään usein, eikä kuitenkaan tykkää lähes koskaan jutuistani sitten Facebookissa. Ihan kun häntä ei kiinnostaisi / vituttaisi suorastaan asiat joita sinne kirjoitan.
Kommentit (42)
Päivitätkö päivittäin jotain ihan peruskauraa tyyliin "päiväkahvit", "olipa rankka päivä", "siivousta" tms.? Tai pahimmillaan monta kertaa päivässä? Toivotatko joka päivä hyvät huomenet tai yöt? Postaatko jatkuvasti kuvia lapsestasi?
Noita ei vaan jaksa. Tosin, en ole ennen ajatellut että joku laskee tykkäyksiä...
Vierailija kirjoitti:
Noh, yhden kaverin jutuista en tykkää siksi, että hän tekee vain ns. kehuskelupostauksia. Kaikki on aina niin hienoa ja tyylikästä, on varattu matkaa, ostettu sitä ja tätä, lapset on niin taitavia ja ihania blaa blaa.... ei koskaan laita mitään arkista, pientä mukavaa, vaan kaikki on aina jotain hehkutusta. Ja todellakin tiedän, ettei heidän elämänsä oikeasti niin mielettömän hienoa ja ihanaa ole. En tykkää enkä tue tuollaista showta.
Suomalainen katkera ihminen ei voi iloita toisen ilosta. Säälittävää. Ja minusta on hienoa että osaa iloita onnellisista asioista ja nostaa ne tärkeimmiksi asioiksi vaikka ei se elämä 100 % onnea olekaan. Tekstistäsi huokuu kateus ja ilkeys. Pitäisikö tuon ihmisen päivittää vain huonoja juttuja niin olisit iloinen???
Vierailija kirjoitti:
Jos on paljon kavereita, ei kaikkien päivityksiä millään ehdi nähdä jos käy FB:ssa vaikka kerran päivässä tai kerran viikossa.
Minua henk koht ärsyttää kaikki mindfullness-bullshit, en todellakaan tykkää kenekään jakamista "ylevistä" mietelauseista.
Ja nämä testit, Mikä väri olet? Miltä näyttäisit jos olisit elänyt kivikaudella? Jne jne. Miksi joku jakaa niitä??
En tykkää poliittisista kannanotoista. En tykkää vaikka olisin periaatteessa samaa mieltä.
En tykkää kuvista, joissa on jonkun kuolaisen tai ruokatöhnäisen lapsen naamakuva joka ikinen päivä.
Sen sijaan tykkään aina lemmikkien jutuista ja matkailuaiheisista päivityksistä.
Mua taas just vituttaa elukat ja matkailupäivitykset. En liketä niitä juurikaan koskaan. Ei taida olla ihan yksiselitteistä se miksei postauksista tykätä.
Sori, en yleensä tykkää huonolaatuisista ja tärähtäneistä profiilikuvista, vaikka ne olisi ottanut Jeesus Kristus.
Jonkun hienosta kuvasta tai hyvästä päivityksestä voin tykätä, vaikka en tekemisissä tyypin kanssa olisikaan.
Hyvä kaveri ei tykkää ikinä julkaisuistani. Hänellä on huono itsetunto, joten luulen hänen tuntevan jotain alemmuutta, vaikka syytä ei olisikaan.
Itse ainakin jätän tykkäämättä, koska olen hyvin arka ihminen ja harvoin puhun mitään suuren väkijoukon läsnäollessa. Tykkääminen Facebookissa näkyy monesti sadoille tuntemattomille ihmisille ja minulle se on sama asia, kuin kertoisin ääneen sille koko porukalle, että minä tykkään tästä asiasta. En oikeassa elämässänikään kertoisi ääneen ajatuksiani niiden satojen ihmisten edessä, niin yhtä lailla en tee sitä Facebookissakaan.
Kyllä voi! Minä tiedän yhden ihmisen, joka seuraa hyvinkin tarkkaan, kuka tykkää hänen jutuista ja lakkaa tykkäämästä vastaavasti näiden jutuista. Kamalan lapsellista mun mielestä. Kyseessä viiskymppinen hlö.
Jos joku päivittää paljon, en tykkää kuin niistä parhaista päivityksistä. Joku, joka päivittää tosi harvoin saa minulta tykkäyksen helpommin. Ihan vain se huomioarvo ja pistää silmään paremmin, ei mitään henkilökohtaista.
Toinen syy on se, että käyn aika harvoin fb:ssa.
Kolmas syy on se, jos kaverin päivitys on julkinen, niin en tykkää siitä, koska se tykkäys tulee näkyviin sitten kaikille kavereilleni.
Koska koko fb on ihan naurettava. Lammaslaumana tykkäillään kaikesta huuhaasta mitä joku "kaveri" sinne keksii laittaa. Mitä hiton väliä!?
Mitä merkitystä koko tykkäämisellä on jos kaikesta pitää tykätä. Hankkikaa ihmiset ihan oikea elämä!
No vähän samaa ihmettelin, miten eräs mukava ihminen, jota kovin tuntui kiinnostavan seurani livenä ei kuitenkaan halunnut jutella kanssani messengerissä (vaikka ison osan ajasta kulki naama luurissa kiinni). Alkoi tuntumaan, että kelpasin seuraksi vain siinä yhdessä ympäristössä ja siinä kulki raja.
En ole facebookissa siksi, että saisin nähdä fb-kaverieni päivityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin jätän tykkäämättä, koska olen hyvin arka ihminen ja harvoin puhun mitään suuren väkijoukon läsnäollessa. Tykkääminen Facebookissa näkyy monesti sadoille tuntemattomille ihmisille ja minulle se on sama asia, kuin kertoisin ääneen sille koko porukalle, että minä tykkään tästä asiasta. En oikeassa elämässänikään kertoisi ääneen ajatuksiani niiden satojen ihmisten edessä, niin yhtä lailla en tee sitä Facebookissakaan.
Minäkin katson aina, että kenelle juttu jakautuu ennenkuin menen tykkäilemään tai peräti kommentoimaan. Joitain juttuja ei kiinnosta jakaa kaikille joten jäävät sitten tykkäämättä.
Miksi hän tykkäisi? Oliko päivityksessä jotakin erityisen hauskaa, kiintoistaa, kaunista, erilaista tai tärkeää?
Fb:ssa vastaan tulee kymmeniä tai satoja päivityksiä. Tykkään vain niistä, jotka oikeasti säväyttävät. En tykkää kaverin tavanomaisista, neutraaleista tai arkipäiväisistä päivityksistä. Se etten tykkää päivityksestä, ei tarkoita etten tykkäisi kaverista itsestään. Kaikki eivät ole kirjallisesti ja verbaalisesti tai visuaalisesti lahjakkaita.
Miten edes tiedät, ettei hän koskaan tykkää päivityksistäsi? Kuinka tarkkaan sinä niitä seuraat? Minullaei ainakaan ole mitää tietoa, kuka kaverini ei koskaan klikkaile tai vastaa päivityksistäni, en pidä sitä tärkeänä. Toki kuitenkin olen huomannut, ketkä tykkäävät erityisen usein.
Mä en facessa tykkää mistään. Koskaan. Jos on reagoitavaa, kommentoin.
Tuntuu et porukka homona jakaa peukutuksia kun se on vaan tapa tykätä joka kaverin joka vitun puskan rasahdusta.
Mun mielestä typerintä koko facessa on jengi, joka ei koskaan sano mitään, painelevat vaan peukkuja ja hymiöitä.
Kaverisi ei välttämättä edes näe päivityksiäsi, sillä Facebook ei nosta tasaisesti kaikkia päivityksiä kaikkien uutisvirtaan.
Itse näen lähinnä linkkejä erilaisiin uutisiin, ja välillä pitää käydä oikein erikseen katsomassa, onko joku kaveri lopettanut päivittämisen, kun häneltä ei näy mitään pitkään aikaan. Usein profiilista käy ilmi, että päivityksiä on, mutta ne eivät vain ole näkyneet mulle. Etenkin kuvattomat päivityksen tuntuvat nykyään jäävän vain päivättäjän omaksi iloksi.
Kyse ei siis ole lainkaan siitä, mitä kaveri ajattelee päivityksistäni, vaan siitä miten Facebook nykyään toimii.
Mulla just kaveri joka liittyi Faceen jonka olen tuntenut 15 vuotta ei ole tykännyt yhdestäkään mun julkaisusta mutta eipä ole itsekään julkaissut mitään juurikaan. Kuitenkin näkyy aktiivisena aamusta iltaan...Luulisi että nämä 'oikean elämän kaverit' peukuttaisi nimenomaan..? Sitten on paljon jotka pyytää kaveriksi ja peukuttaa aluksi paria juttua ja sen jälkeen ei enää ollenkaan. Itse tykkäilen ja julkaisen kerta-kaksi viikossa jotain. Sarjajulkaisijat eli yli 10 kertaa päivässä aamusta iltaan julkaisevat on kyllä itseäkin alkanut ärsyttää välillä ja niistä valitsen 'parhaat palat' niistä sitten. Itse julkaisen suht hyviä itseotettuja lintujen kuvia. Jos ei välitä linnuista niin ei kai sitten niistä tykkää.
Kuinkahan paljon on vaan stalkkaajia, pitää olla kaveri että näkee toisten elämään. Mutta vaikka niitä lukee ja ne kiinnostaa, niin ei voi niistä tykätä kuitenkaan..
Joo yhyy ku se ja se ei tykänny mun päivityksist! On toi fb kyl ihme aikuisten leikkikenttä :D kyl pienestä tulee paha mieli.