Mielenterveysongelmia? Olen lukossa.
Hei!
Osaiskohan joku kertoa, että mihin nää mun oireet viittais..
Ja onko kellään ollu vähääkään samantyyppisiä ongelmia, kuinka ootte hoitaneet niitä?
Oon aina ollut vähän ujo, mutta nyt tässä pikkuhiljaa iänmyötä ujouden lisäksi on tullut vaikka minkälaisia mielenterveydellisiä(?) ongelmia ja lukkoja.
Esimerkiksi mulle on todella vaikeaa kommunikoida itselleni vieraiden ihmisten kanssa.
Voi olla että syvällä sisimmässäni pelkään, mitä he musta ajattelevat. Menen aivan lukkoon yksinkertaisissakin kysymyksissä. Mulla ei tulisi mieleenkään jäädä esim. kaupan kassalle lörpöttelemään kassaneidin kanssa säästä tai yleisesti vaikka kuulumisista. Pyrin kauppatilanteissa suoriutumaan vaan nopeasti pois kassalta ja lähes aina ainoa kommunikointi johon kykenen on "moi", ja se olikin sitten siinä.
Virallisten asioiden hoitaminen on mulle erittäin vastenmielistä ja vaikeaa..
Virallisten puheluiden soittaminen on lähes ylitsepääsemätöntä. Kaikki uusi pelottaa mua, menen ihan paniikkiin. Jos pitää vaikka asioida jossakin paikassa/virastossa, jossa en tarkalleen tiedä kuinka toimia - olen aivan paniikin oma. Kädet hikoaa, sydän tykyttää, ahdistaa, pelottaa, jännittää, sekoilen sanoissa…
Uusiin ihmisiin tutustuminen on mulle vaikeaa ja isossa ihmisporukassa olo työlästä…
Mietin jatkuvasti, että mitähän ihmiset ajattelee musta ja jos suuni auki saan: sanoinko jotain väärin. Usein myös kuvittelen ihmisten nauravan mulle. Sosiaaliset taitoni katoavat uusien ihmisten kanssa, kun ahdistun. Tuntuu että vajoan jonnekin lapsen tasolle näissä tilanteissa.
Tuntemattomat ihmiset usein saavat musta kuvan ettei mua kiinnosta ja että olen ylimielinen. Ja joskus pidemmissä keskusteluissa huomaan itselläni myös keskittymisongelmia, mieleni vain ajelehtii muualle.
Myös tunteista puhuminen on mulle järjettömän vaikeaa.
Mun on nykyään vaikea sanoa jopa kumppanilleni, että rakastan häntä, ilman että alan itkemään, koska jollain ihmeen tavalla herkistyn liikaa tunteideni avaamisesta muille. Ja jos joku kysyy niinkin yksinkertaisen asian, kuin "mitä kuuluu?", menen lukkoon ja on helpompaa vastata etten tiedä tai ei mitään. Jos joku ihminen (ketä en hyvin tunne) kysyy mielipidettäni jostain tai miltä jokin asia minusta tuntuu, olen taas lukossa, enkä ole kykenevä vastaamaan.
Yksinkertaisesti tunnen itseni huonoksi ihmiseksi. Toisaalta perus arkielämässä olen ja elän omassa pienessä kuplassani, johon kuuluvat vain minulle läheiset ihmiset, joten selviydyn hyvin. Mutta jos joku mainitsee näistä ongelmistani tai alan itse niitä tarkemmin miettimään, niin kyllähän tässä aika kehno elämänlaatu on.
Kiinnostaisi tietää, mihin oireeni viittaavat ja millaista apua näihin on saatavilla.
Kommentit (8)
No siis kukaan täällä palstalla ei tietenkään voi kertoa sulle mitään varmaa diagnoosia, mutta voin kyllä sanoa, että mulla on estynyt persoonallisuus ja sosiaalisten tilanteiden pelko, ja kuulostat kyllä ihan minulta. Tuli heti mieleen etenkin toi persoonallisuushäiriö, kun noiden sosiaalisten vaikeuksien lisäksi mainitsit, että sun on vaikea puhua kumppanillesikin tunteista ja elät vähän kuin omassa pienessä kuplassa.
Lakatkaa nyt hitto soikoon olemasta mt-ongelmaisia. Onko tänä joku muotisairaus nykyään! Sinussa ei ole mitään vikaa, olet vain vähän ujo. Mitkään lääkkeet eivät sinua muuksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa nyt hitto soikoon olemasta mt-ongelmaisia. Onko tänä joku muotisairaus nykyään! Sinussa ei ole mitään vikaa, olet vain vähän ujo. Mitkään lääkkeet eivät sinua muuksi tee.
Ai susta ap:n kuvailemat ongelmat on ihan normaaleja? Varsinkin kun ap sanoi, että oireet ovat pahentuneet.
Ei ole olemassa mitään "muotisairauksia", monista sairauksista vain tiedetään nykyään enemmän jolloin niitä osataan myös paremmin diagnosoida. Elämää huomattavasti häiritsevät oireet ovat lähes varmasti merkki jostakin sairaudesta.
Elkää olko niin tylyjä vastauksissanne.
Ite aikanaan olin kans suht ujo mimmi. Rohkasin vaan itseäni hokemalla et kyllä mä kelpaan tällaisena. Ja pikkuhiljaa koittaa rentoutua uusien ihmisten seurassa. Väkisin ei tarvi porista mut lähtee liikenteeseen jostaki. Kerta kerrallaan se tuntuu luontevammalta. Mä kovasti toivotan sulle rohkeutta ja tsemppiä. Sulje silmät, mene peilin eteen, toista itsellesi että olet tavallinen ja mukava persoona. Just sellaisena kun sä oot. Helpommin sanottu ku tehty, mut elä anna toisille liikaa valtaa. Se mitä muut susta ajattelevat, eihän sillä ole merkitystä. Mitä sä ajattelet jostakin ihmisestä kun se tekee jotain hölmöä sun nenäsi edessä. Luultavasti se on hauskaa hetken, kunnes unohdat sen. Ihan niinku sunkin kohdalla. Jos tonttuilet virastossa, se työntekijä tuskin muistaa sitä enää kuukauden päästä. Ihmisiä me vaan ollaan... Kaikkea hyvää sinulle :)
Kokeileppa seuraavan kerran sanoa "moi" sijasta "hellurei tai moikuli koikuli tms".
Siitä se sitten lähtee.
Ahdistushäiriö tms? Sosiaalisten tilanteiden pelko? Mulla samoja tuntemuksia hyvin usein, paskaa tämä :(