Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamulla herääminen mahdottoman vaikeaa

Vierailija
25.02.2016 |

En ole aamuihminen, en ole koskaan ollut. Olen työelämässä pärjännyt loistavasti liukuvalla työajalla esim. niin, että herään n. 7.45 ja olen töissä yhdeksän maissa, ja kotiin olen lähtenyt viideltä. Hyvin on jäänyt aikaa kotihommille, harrastuksille ja illalla vielä lukemiselle yms., nukkumaan menen arkisin mielellään 22-23 välillä.

Nyt uudessa työpaikassa on tapana, että kaikki tulevat töihin kahdeksaksi. Käytännössä sillä ei olisi mitään merkitystä millä aikavälillä istun pöytäni ääressä, mutta tämä on työyhteisön tapa eikä siitä jousteta. Minulle tämä rytmi tuottaa huomattavasti haittaa, vaikka toivoin kropan ajan kanssa tottuvan.

Minun on käsittämättömän vaikea nousta klo 6.30. Jokainen aamu on ihan hirveää tuskaa, valo sattuu silmiin ja olo on jatkuvasti sellainen kuin heräisin keskellä yötä. Lisäksi kaikki energiani kuluu työpäivän aikana, ja olen iltaisin vain suunnattoman väsynyt. Nukkumaan saatan mennä joskus jopa ennen yhdeksää, koska silmät eivät pysy auki. Sinänsä ero entiseen ei ole suuri, vain n. tunti, mutta syystä tai toisesta en vain totu tällaiseen rytmiin millään.

Neuvoja, miten kääntää sisäistä kelloa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin vuosikymmeniä olevani iltaihminen, mutta en ollutkaan. Kyse oli lähinnä siitä, että olin suunnitellut tekeväni kaikki asiat töiden jälkeen ja iltaisin. Aamulla herääminen oli vaikeaa, mutta siitä huolimatta venytin kaikki asiat iltaan. Sitten sairastuin vakavasti. Koska olin sairaslomalla, ei ollut oikeastaan väliä, mihin aikaan päivästä jotain teen. Päivät olivat aika tylsiä ja jo klo 19 aikaan lähdin viemään koiraa iltalenkille, sitten suihkuun ja sänkyyn katsomaan  telkkaria tai lukemana. Aika nopeasti nukahdinkin jo klo 21 aikoihin tai pian sen jälkeen ja heräsin aamulla aikaisin ilman herätyskelloa. Nykyisin teen kotihommat aamulla, ehdin jopa piipahtaa klo 7 aukeavassa lähikaupassa aamulla ennen töihinlähtöä. 

Vierailija
2/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että työpäivä vie energiasi, koska olet väsynyt ja ennenkaikkea tyytymätön tilanteeseen. Vaikka sinulla iltaisin on aikaakin tehdä asioita, et saa itsestäsi irti. Eikä aikaisemmin nukkumaan meneminen oikeastaan auta tähän tyytymättömyyteen, koska kyse ei oikeastaan ole unenpuutteesta vaan tekemättömistä asioista, jotka - ainakin alitajunnassasi - vaivaavat sinua. Mutta jos mietit asiaa niin päin, että työpäiväsi jälkeen tulisitkin puhtaaseen siivottuun kotiin eikä sinun tarvitsisi töiden jälkeen oikeastaan tehdäkään muuta kuin laittaa pikaisesti ruoka tai lämmittää jääkaapissa oleva ruoka ja sen jälkeen rentoutua työpäivän päätteeksi, niin tilanteesi voisi olla aivan toinen.

t. Nro 1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet nyt joutunut menemään töihin klo 8?

Itse menen klo 7

Ainahan se aamulla väsyttää, ei sille mitään voi, mutta kun alkaa työn touhuun niin väsymys poistuu.

Vierailija
4/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menen klo 7

Ainahan se aamulla väsyttää, ei sille mitään voi, mutta kun alkaa työn touhuun niin väsymys poistuu.

Useamman kuukauden jo, joten sisäisen kellon pitäisi olla jo kääntynyt aikaisempaan rytmiin. Väsymys poistuu toki minullakin kun aloitan työt, mutta aiemmasta kokemuksesta tiedän, että hiukan myöhäisemmällä rytmillä en olisi väsynyt ollenkaan :) Olen nuorempana mennyt säännöllisesti töihin klo 6, ja se oli myös ihan kauheaa. Jos voisin mennä vaikka yhdeksäksi töihin, en tarvitsisi edes herätyskelloa. Nyt saa olla useampi herätys varmistamassa, että varmasti havahdun ja nousen. 

1&2, varmasti tilanne olisi jossain määrin helpompi, jos iltaisin ei olisi sitä pakollista touhua ja tekemistä. Minulle kuitenkin vain on luonnollista valvoa hieman myöhempään, olen iltaisin normaalisti varsin energinen ja aikaansaava :)

ap

Vierailija
5/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menen klo 7

Useamman kuukauden jo, joten sisäisen kellon pitäisi olla jo kääntynyt aikaisempaan rytmiin. Väsymys poistuu toki minullakin kun aloitan työt, mutta aiemmasta kokemuksesta tiedän, että hiukan myöhäisemmällä rytmillä en olisi väsynyt ollenkaan :) Olen nuorempana mennyt säännöllisesti töihin klo 6, ja se oli myös ihan kauheaa. Jos voisin mennä vaikka yhdeksäksi töihin, en tarvitsisi edes herätyskelloa. Nyt saa olla useampi herätys varmistamassa, että varmasti havahdun ja nousen. 

1&2, varmasti tilanne olisi jossain määrin helpompi, jos iltaisin ei olisi sitä pakollista touhua ja tekemistä. Minulle kuitenkin vain on luonnollista valvoa hieman myöhempään, olen iltaisin normaalisti varsin energinen ja aikaansaava :)

ap

On harmillista, mutta minkäs teet ellei työsi ole sellaista että ilman lisäharmia saat sovittua työnantajasi kanssa työajat eri tavalla.

Vierailija
6/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt puoli vuotta mennyt joko kuuteen tai seitsemään, työpaikan tarpeen mukaan. Ei tähän vieläkään totu. Varsinkin kuuden päivät menevät neljän-viiden tunnin yöunilla ja vapaapäiviksi kertyy univelkaa.

Vierailija
7/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menen klo 7

ap

Sulla on ilmeisesti pieniä lapsia? Tai siis alle teini-ikäisiä? Se tosiaan mutkistaa asiaa. Mä pidin itseäni iltavirkkuna miltei 50-vuotiaaksi asti ja tosiaan olin iltaisin ihan energinen. Monesti energinen jopa iltayöstä, enkä malttanut mennä nukkumaan. Paitsi niinä iltoina, jolloin olin tosiaan ihan ryytynyt, mutta ei pidempi yöunikaan auttanut vaan lopulta ainoastaan tuo, että en jättänyt enää asioiden tekemistä töiden jälkeen vaan aloin tehdä ne ennen töihin lähtöä. Perheellisen toki vaikeaa toteuttaa, jos muu perhe valvoo illalla pitkään ja odottaa, että asiat tehdään illlalla.

Vierailija
8/8 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, aika vanha ketju. Mutta tuli mieleeni että kannattaa mitata aamusokerit jos vaikka on piilevä diabetes - jos on vaikea herätä päivään...korkeat sokerit tekee pöhnän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi