Miten suhtaudutte ystävään, joka matkii tai varastaa ideoitasi?
Esimerkkinä: Keskustelet ystävän kanssa aiheesta, ja kerrot jotain josta olet innoissasi. Seuraavana päivänä ystävä postaa tästä asiasta facebookiin.
Omasta mielestäni hän ottaa ideoita suoraan minulta, ja minua tämä häiritsee. Miten te muut suhtaudutte tähän? Mitä tekisitte?
Kommentit (268)
Mulla kanssa kaveri joka matki jatkuvasti, jos ostin vaatteen niin osti perässä samanlaisen. Kerran jopa kun kerroin ostaneeni tietyt kengät, pyysi käydä ostamassa hänelle myös, kauppa kun oli mun työpaikan vieressä. Kellon ja puhelimenkin osti samanlaisen, puhumattakaan sisustusjutuista ja koruista.
Jos omat ideat on niin hyviä,että joku niitä haluaa matkia niin kannattaa olla ideoistaan vaan iloinen.
Minulla miehen sisko matkii kaikkea mitä teen,sanon tai kirjoitan..Hän on ottanut meidän lapsen nimen omalle lapselleen,nyt hän hankki samanlaisen koiran ja listaa voisi jatkaa vaikka kuinka..
Välillä ei tiedä itkeäkkö vaiko nauraa.Toivottavasti hän vielä joskus uskaltaa nojata ihan omiin ideoihinsa ja olla ylpeä niistä.
Tällaiset ihmiset ovat todella kilpailumielisiä. Ja myöskin haluavat että muut kadehtivat heitä. Usein myös totetavat jos joku on heille epäystävällinen tai muuta sen johtuvan heidän kateudestaan tätä kohtaan.
Nykyään on todella yleistä että ihmiset pönkittääkseen omaa egoaan ovat riippuvaisia muiden ihalusta ja kateudesta. Jos on tehnyt jonkun hyvän teon tai saanut jonkun positiivisen kommentin tai huomiota, se täytyy kertoa mahdollisimman monelle.
Harva edes tulee ajatelleeksi ettei välttämättä ole hyvä asia ensinnäkään jos muut kadehtivat sinua...eräässä vanhassa unohdetussa ja parjatussa kirjassa on varoituksia tähän liittyen. Kerskuminen ja tahallisesti muiden kateuden ruokkiminen eivät ole hyveitä vaikka nykyään halutaankin uskoa niin.
Matkijat haluavat viedä huomion ideoistasi itselleen, kun eivät muuta osaa. Sitten voivat kerskua muille, että hehän tämän juuri keksivätkin, ja oma alkuperäinen ideasi jääkin pimentoon. Se matkija voi olla kilpailuhenkinen ja kateellinen naapurikin, joka kyttää ja tekee heti saman ja vielä vähintään tuplaten enemmänkin, jotta ei jäisi toiseksi. Omituista väkeä.
Otsikko pahasti pielessä. Eihän se ole ystävä, joka matkii ja ja varastaa. Miksi ylläpito ylläpitää valhetta?
Entinen "ystävä" varasti minulta jopa lauseen kunnallisvaalikampanjaan. Se ei haitannut muuten koska olin ehdottanutkin sitä hieman vitsillä vaalilauseeksi, mutta hän ei koskaan hiiskunut asiasta minulle ja sain tietää siitä muuta kautta. Lisäksi hän julkaisi mm. sähköpostissa linkkinä lähettämäni erikoisen maisemakuvan Facebookissa ja väitti löytäneensä sen "jostain netistä" eli jopa valehteli löytäneensä kuvan itse, vaikka ei osannut kertoa mistä se oli löytynyt. Välit katkesi muista syistä ja tuo ideoiden salaa varastelu oli yksi merkki henkilön vakavista ongelmista. Olen myöhemmin ymmärtänyt todennäköisesti kaiken henkilön tekemän ja sanoman olleen muiden keksimiä ideoita. Hänellä oli esim. samoja harrastuksia kuin äidillään ja siskollaan oli ollut ensin.
Matkiminen voi kertoa juurikin huonosta itsetunnosta. Ei luoteta omiin ajatuksiin ja tuntemuksiin, joten pitää tukeutua muiden ideoihin. Kova hyväksytyksi tulemisen tarve siinä myös on läsnä.
Sanoppa sille, että olet perustanut onlyfans-tilin ja teet erittäin likaista sisältöä sinne.
Sinänsä huvittavaa että syytetään muita matkimisesta kun kuitenkin mihin tahansa meneekään niin näkee ihmiskopioita.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa että syytetään muita matkimisesta kun kuitenkin mihin tahansa meneekään niin näkee ihmiskopioita.
Sisustuksesta puhumattakaan
Tunnen oikeasti tosi omaperäisiä ihmisiä, ja he teettävät tai tekevät itse sisustuksensa ja vaatteensa. Niitä vaatteita ei löydä mistään, koska he muokkaavat kaavoja, käyttävät eri kankaita jne. Eli matkiminen vaatii jo todella paljon vaivaa.
Sitten on näitä, jotka ostavat massakaupoista kaiken, ja ihmettelevät kun kaikilla on samat jutut. Muistatteko sen bloggarin joka raivostui kun jollain oli samanlainen IKEA-hylly kuin hänellä?
Eikös se ole hieno asia, jos on jokin harrastus ja kaveritkin sen kautta sen löytää hyväksi todettuaan? Tai koirarotu, joka miellyttää ja vaikuttaa hyvältä? Jne. Onko se matkimista?
Ennemminkin, jos toinen on erikoistunut vaikkapa piirtämään torneja ja on siinä lahjakas, ja on identifioitunut hevosihmisenä ja on tiettyjä tapoja ja arvoja. Jos kaveri tämän kaiken toistaa ja kehuskelee sosiaalisessa mediassa omana persoonanaan, ehkä hieman laittaa miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei puhuta ihmiselle luontaisesta ja täysin normaalista alitajuisesta tai tietoisesta vaikutteiden ottamisesta muilta, vaan systemaattisesta ja pitkään jatkuvasta tietyn ihmisen/ tiettyjen ihmisten tyylin, ajatusten, ideoiden tai osaamisen kopioinnista. Olisin itsekin pitänyt aiemmin näitä puheita liioiteltuna, ellen olisi omakohtaisesti joutunut kyseisen käytöksen kohteeksi. Aluksi se tuntui vain oudolta ja yritin selittää asioita sattumalla, mutta mitä pidemmälle tämä ihminen toiminnassaan meni, niin sitä ilmiselvemmäksi asia kävi ja sitä enemmän se alkoi vaivata ja ärsyttää. Lopulta otin asian puheeksi kyseisen henkilön kanssa ja hän myönsi ihan suoraan minulle, että on matkinut ideoitani epäterveen paljon ja oli olevinaan pahoillaan, mutta ei kuitenkaan korjannut asioita kunnolla. Sama toiminta jatkuu siis edelleen ja on niin läpinäkyvää, että sen on moni muukin jo huomannut ja tullut sanomaan asiasta minulle. Itse en ole niin pikkumainen, että lähtisin julkisesti kertomaan, mitä tämä henkilö on minulle tunnustanut, joten olen vain keskittynyt omaan tekemiseeni ja antanut hänen toimia, miten toimii.
Nykyään tuo oma ärtymykseni on väistynyt ja tilalle on tullut sääliä, kun tämä ihminen ei näytä ymmärtävän, että hänen toimintansa alkaa olla joidenkin puheissa jo naurun ja ihmettelyn aihe. Hänellä olisi kykyjä muuhunkin ja surettaa katsoa vierestä sitä epätoivoista räpistelyä, mikä ei oikein edes tunnu tuottavan hänen toivomiaan lopputuloksiakaan. Ihmiset eivät ole tyhmiä ja tunnistavat kyllä epäaitouden, mutta jos hän valitsee sitä tietä kulkea, niin minkäpä sille kukaan muu voi.
Sitähän voi sanoa tällaiselle ystävälle, kun ollaan menossa samoihin bileisiin, niin kertoo etukäteen millaisiin vaatteisiin pukeutuu, millaisen meikin tekee ja millaiset kengät laittaa. Sitten voikin itse pukeutua niin, että on varmasti erilainen ulkoasu kuin tällä "ystävällä". Saattaa tulla ikimuistoiset bileet.
Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö tulee mieleen näistä tai jokin persoonallisuushäiriö pitää näillä matkijoilla olla.
Huono itsetunto, ei ole tyytyväinen siihen mitä itse on ja on kateellinen tai jopa ihailee sitä jota matkii.
On ärsyttävää, itsekin tollasen kohteeksi joutunut usein esim työelämässä. :s
Sellainen tyyppi on kusipää, joka " varastaa " toisen jutut.
Mulla oli aikoinaan kaveri , joka varasti vitsini ja kertoi ne naisille. Tämä jätkä sai pesää ja itse tyydyin händyyn. Lopulta tämä kaveri sitten kuoli melko nuorena. Näin päätti kohtalo.
Tämä ketju on aloitettu v, 2016!!! eli joku ei keksi omia aloituksia. just tästä aloittaja vaikeroi.. aiheesta.