Voiko yksityislääkärillä käydä antamatta henkilötietoja, lähinnä henkilötunnusta?
Haluaisin keskustella tietyn alan lääkärin kanssa eräästä mieltäni vaivaavasta asiasta. En kuitenkaan haluaisi, että minusta ja keskusteltavasta asiasta jäisi mitään rekisteritietoja. Voiko yksityislääkärillä käydä ilmoittamatta esimerkiksi henkilötunnusta?
Kommentit (63)
Ap haluaa varmaan salata jotain vakuutusyhtiöltä. Tai suunnittelee vakuutuksen ottamista eikä halua että terveysselvityksessä tulee tämä ko asia esille
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa varmaan salata jotain vakuutusyhtiöltä. Tai suunnittelee vakuutuksen ottamista eikä halua että terveysselvityksessä tulee tämä ko asia esille
Aivan!
Ap yrittää kieroilla.
Kysy asiaa netistä löytyvistä lääkäripalveluista. Vastaavat kirjalliseen kysymykseen kirjallisella vastauksella.
Sulla on se arvoituksellinen kutina ihossa.
Nykyäänhän kaikki laitetaan sinne kantaan joka paikasta. Juu, voi kieltää, että se ei näy kaikille, mutta voidaan pakottaa jossain tilanteessa, että kannasta on annettava lupa katsoa.
Musta olis kiva voida käydä lääkärissä ilman että joka käynnistä jää kantakirjaus. Tuntee itsensä ihan hemmetin sairaaksi kun eksyy kantaa selaamaan. Lisäksi tälläkin hetkellä mulla on nolo vaiva, johon en halua hakea apua koska en halua että siitä jää tieto mihinkään. En varmasti ole ainoa.
Ja kukaan ei varmasti enää vastaamon tietomurron ja lukuisten sotealan työntekijöiden väärinkäytösten jälkeen luota, etteikö kantakirjauksetkin voisi päätyä vääriin käsiin. Olin kerran hammaslääkärissä, kun hammaslääkärin ruudulle ilmestyi kuva mun ihottumasta. Onneksi se oli kädessä eikä vaikka alapäässä...
Keskustele täällä, niin pysyt nimettömänä. Kyllä täällä joskus ihan oikeitakin neuvoja saa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele täällä, niin pysyt nimettömänä. Kyllä täällä joskus ihan oikeitakin neuvoja saa.
Vaan ei esim lääketeseptejä. Enkä kyllä hetkeäkään usko etteikö täältäkin joku hakkeri saa henkilöllisyyttä selville.
Suomesta tullut sosialistien isoveli valvoo paratiisi. Et pääse edes lääkäriin ilman merkintää sairausrikosrekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Heh no ei tietenkään voi
Niin Suomessa onkin yksityisyys ja yksilönvapaus ihan tuntemattomia asioita. Ei saa hoitoa ilman rekisterimerkintöjä. Aika sairasta, vaikka tähän totuttukin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Musta olis kiva voida käydä lääkärissä ilman että joka käynnistä jää kantakirjaus. Tuntee itsensä ihan hemmetin sairaaksi kun eksyy kantaa selaamaan. Lisäksi tälläkin hetkellä mulla on nolo vaiva, johon en halua hakea apua koska en halua että siitä jää tieto mihinkään. En varmasti ole ainoa.
Ja kukaan ei varmasti enää vastaamon tietomurron ja lukuisten sotealan työntekijöiden väärinkäytösten jälkeen luota, etteikö kantakirjauksetkin voisi päätyä vääriin käsiin. Olin kerran hammaslääkärissä, kun hammaslääkärin ruudulle ilmestyi kuva mun ihottumasta. Onneksi se oli kädessä eikä vaikka alapäässä...
Se "nolo vaiva", josta et halua merkintää, voi olla hengenvaarallisen tärkeä tieto, jos joskus joudut tiedottomana sairaalaan.
Netissähän on näitä verkkolääkäreitä, myös erikoislääkäreitä joille voi esittää kysymyksiä. Niin tein itsekin joskus aikoinaan, tosin syy ei ollut mikään salailu, vaan se että en viitsinyt pienen asian takia mennä vastaanotolle. Taisi silloin olla jopa ilmainen palvelu.
Soita ensin terveysneuvontaan. Onko pakko puhua lääkärille ensinkään?
Mene Viroon ja siellä yksityislääkärille. Suomea osaavia lääkäreitä löytyy kyllä, varsinkin Tallinnassa.
Tosiaan ulkomaille vaan, sieltä ei tule merkintöjä Kantaan, mutta älä erehdy sitten asian tiimoilta olemaan yhteydessä Kelaan tai vakuutusyhtiöösi.
On tosiaan vttumaista, että kaikki kirjataan - ja hei, laitetaan ne nettiin! Mahtava idea!
On se nyt peeveli, että jos ei halua kaiken näkyvän ties mille viranomaiselle tai uteliaalle naapurissa asuvalle hoitsulle tai Kelan akalle, niin on käytävä ulkomailla lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se "nolo vaiva", josta et halua merkintää, voi olla hengenvaarallisen tärkeä tieto, jos joskus joudut tiedottomana sairaalaan.
Itsepähän sen riskin ottaa. Kai sen pitäisi saada olla aikuisen ihmisen oikeus?
Äläs nyt.
Mikset voi kertoa kun monen mielenkiinto heräsi. Eihän kukaan sen perusteella tunnista?