Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on Tiltun koirakoulu?

Vierailija
23.02.2016 |

Meille tulee viikon päästä koiruus :D Koirakoulu pitäisi enää valita enkä osaa yhtään näitä arvioida kun ei ole kokemusta koirista itsellä eikä kavereillakaan. Olisiko tämä Tiltun koirakoulu Espoossa hyvä? Olisi ainakin lähellä jollei muuta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä ikinä kirjoita keskustelupalstoille mitään, mutta nyt oli pakko googlata ja kommentoida ihan vaan, jos joku suunnittelee tänne menevänsä niin voi harkita uudelleen. Käytiin Tiltun koirakoulussa ja ensimmäiseen kertaan jäi. Itse olen kouluttanut 4 koiraa pennusta aikuiseksi ja harrastanut näiden kanssa tokoa sekä agilityä enkä ole kyllä ikinä törmännyt tällaiseen kouluttajaan... Koen, että minulla on peruspohjaa koirankoulutukseen jo jonkin verran ja hain kurssilta lähinnä häiriötä pennulle treeniksi ja mukavaa treenipaikkaa meidän yhteisen harrastustaipaleen alkuun. Sen sijaan sain kuunnella tunnin mollausta siitä, kuinka olen kouluttanut koiriani väärin ja pitänyt "sirkusta" kotona. Kouluttaja puhui myös pennustani niin kuin tämä olisi ollut jokin ongelmakoira vaikka kyseessä oli vasta 10 viikon ikäinen pentu. Sain myös liudan epämääräisiä vinkkejä kuten, "koiraa ei saa ikinä treenata kotona nameilla", "koiran kanssa ei saa leikkiä kotona leluilla" ja "treenin voi lopettaa hyvin epäonnistumiseen". Koulutusvinkit olivat muutenkin hyvin epäjohdonmukaisia ja kumosivat toinen toisiaan... Kouluttajan tapa puhua oli myös nopea ja epäselvä. Välillä en ymmärtänyt puoliakaan, mitä hän selitti. Aloin itkemään kesken tämän paasauksen ja hän ei reagoinut siihen mitenkään, jatkoi vain monologiaan. 

En ole ikinä kohdannut näin epäammattitaitoista kouluttajaa. Jos tuollaista puljua pitää niin, pitäisi olla edes jonkin verran asiakaspalvelutaitoja saatikka valideja koirankoulutusvinkkejä! 

Vierailija
22/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Pakko tulla myös jakamaan oma kokemus paikasta ja kouluttajasta. Olimme varanneet yksityistunnin kouluttajalta eroahdistukseen liittyen. En valitettavasti ollut googlettanut tätä paikkaa etukäteen, vaan ajattelin että kyllä nyt vuonna 2021 kaikki koirakoulut perustuvat positiiviseen vahvistamiseen ja kuinka väärässä olinkaan.

Kouluttaja kyseli meiltä hirveästi asioita, mutta kun rupesin vastaamaan niin hän törkeästi keskeytti puheen ja alkoi paasata päälle että kuinka olemme pilanneet koiramme ja kuinka olemme tehneet kaiken väärin. Se että minun ei annettu edes puhua loppuun tai vastata kysymyksiin, niin kertoo kyllä siitä että tässä paikassa ei todellakaan olla kiinnostuneista juuri teidän tilanteesta ja siitä mitä te käytte koiranne kanssa läpi. Menin tuon tunnin aikana ihan sanattomaksi ja oikesati järkytyin että eihän tämä voi olla totta, näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt lähteä jo ensimmäisen kymmenen minuutin aikana.

Kouluttaja piti koiraa lyhyessä hihnassa ihan itseään lähellä ja huomasin kuinka kierroksilla koirani oli ja stressaantunut. Kouluttajaa ei kiinnostanut koiran stressi vaan koiran pitäisi pystyä rauhoittumaan täysin vieraan ihmisen kanssa, vieraassa paikassa ja ilman että saa mitään ohjausta mitä häneltä halutaan. Ei olla treenattu mitään tämmöistä koiran kanssa ja siis tuo että koiraa "koulutetaan" stressin alla on vain jotain mitä minä en ymmärrä. Kouluttaja kirjaimellisesti haukkui meidät omistajat ihan surkeiksi ja ehdotti treeniä missä jättäisimme koiran kiinni esim puuhun ja poistuisimme paikalta. Takaisin saisimme tulla kun koira on rauhoittunut. Koitin kysyä mitä tässä treenataan niin en saanut edes vastausta.

Kouluttaja vielä kysyi tunnin jälkeen että varataanko uusi aika, en aijo jalallanikaan astua kyseiseen paikkaan ja en suosittele myöskään muita viemään koiriaan sinne. Se että näin epäpätevä ihminen kutsuu itseään koirakouluttajaksi on todella jotain mitä en ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiltu ei käytä positiivisia menetelmiä koiran kasvatuksessa. Vanhat tiedot Tiltulla, ihan utopisia kilinäboxi menetelmiä yms muuta

moskaa ohjaa tekemään😵💫

Vierailija
24/30 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitän tähän ketjuun oman kokemukseni. Olen 50+ ja aina ollut koirien kanssa tekemisissä, joten kokemusta on, mutta silti nykyisellä koirallani on ollut haasteita reaktiivisuuden kanssa. Näitä on työstetty Nerokoiran Evi Koskisen kanssa, sekä muutaman muun yksityiskouluttajan avulla - Eviltä saatu parhaat opit. Koirakouluissa ollaan myös käyty useammassa sen mukaan missä ollut tilaa milloinkin; mm Heiluva häntä, Koirakoulu Kompassi, Koirakeidas ja Kivekon kurssit. Kaikki ihan hyviä kokemuksia. Oivakoiraan eksyin sijainnin takia. Alkuun oli tasokoe, eli yksityistilaisuus, jossa piti suorittaa Tiltun antamia tehtäviä. Tunnistan hyvin noista ahdistuneista kirjoituksista fiilikset! Tehtävänannot olivat epäselviä - tuli vähän tunne, ettei niissä voi mitenkään onnistua? Tarkoitus on vaan tykittää virheistä ja miten väärin toimitaan Esim pitää pujotella tötteröiden keskellä, muttei saa mennä "tokomaisesti". Ja koiralle pitää olla "tiukka". Itse käytän positiivista vahvistamista, jonka avulla ollaan edetty huimasti. Nyt tuo positiivisuus oli koiran kohtelemista kuin se olisi vielä vauva, päälle näyteltiin, kuinka typerästi "lässytän" koiralle. En pienestä pelästy ja yritän kyllä ottaa oppia ulosannista huolimatta, joten kuuntelin sujuvasti. Loppua kohden tunnelma oli ihan ok, joten jatkoin ryhmään. Päädyin sitten yksin erilliseen tilaan koirani reaktiivisuuden vuoksi. Tämä olisi ollut ihan ok, koska varsinainen tila oli pienehkö ja siellä oli sen verran paljon koiria, ettei tilan ottaminen olisi ollut mahdollista, mutta sain sitten olla tilassa yksin. Sieltä kuuntelin muille annettuja ohjeistuksia, joiden joukossa oli "en siedä yhtään, että koira haukkuu", "ota koira hallintaan", "ole tiukka". Ohjeita, jotka eivät oikeastaan sano mitään. Kävin muutaman kerran, peruin loput ja sain kyllä rahat takaisin. 

Vierailija
25/30 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella, että olisin lukenut tämän ketjun, ennen kuin menin. Luotin 20 v. kokemukseen ja Googlen arvosteluihin, mistä lie ne peräisin.

Aivan vastaavat kokemukset liian lyhyestä hihnasta, liian kapeasta pannasta, sekavista ohjeista ja omistajien lyttäämisestä. Ja saatiin myös ilmeisesti klassikkovinkki jättää koira kiinni puuhun ja kävellä pois :)

Vältä tätä paikkaa, jos arvostat positiivista vahvistamista tai jos haluat oikeasti sinun tarpeisiisi räätölöityä ja johdonmukaista koulutusta. Täältä niitä ei saa.

Olen kirjoittamassa juuri palautetta itse kouluttajalle.

Vierailija
26/30 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän liiankin hyvin "koirakouluttajan" jonka omat koirat ovat piilossa. Syystä.

Rahastaa isoilla summilla ja varmaan on uskottava puheillaan. Kursseille, joihin

osallistunut, ei sisäänpääsyvaatimuksia. Ei koskaan kouluta esim. ryhmää niin, että

oma koira olisi mallina edessä. Latasi kurssisivuilleen sellaisen runsaasti ruusukkeita

saaneen koiran, joka ei ole ikinä ollut hänen omansa. Järkyttävää, mutta totta.

Olkaa ihmiset varovaisia näiden uskottavaltakin tuntuvien täti-ihmisten kanssa.

Vierailija
27/30 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikana ei koiria pidetty häkeissä sielä. Häkit kyllä oli mutta ovet pidetään auki. Patjat tuuletetaan joka päivä ja lattiat pestään, imuroidaan päivittäin. Koirat saavat 3lenkkiä päivässä. Koirista sillon ainakin pidettiin hyvää huolta. Titu on ihmisenä ehkä hankala, ei moni sen kanssa pärjää..

Vierailija
28/30 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiltulla on jäänyt opit jonnekin 80-luvulle. Ei mitään osaamista positiivisestä vahvistamisesta ja muista nykypäivän opeista. Jos haluat aikamatkan 80-luvulle kolinapurkkien yms muiden luokse niin paikka on oikea🙄🤦.

En ihan helpolla järkyty, mutta tämä paikka on varmasti Espoon huonoimmista mitä olen nähnyt. 

Vierailija
29/30 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin huono kokemus nimenomaan Tiltu henkilöstä. Tulin pelokkaan rescue koiran kanssa, jota riuhtoi ja repi samalla kun sätti ja haukkui minua 5 minuutin sisällä ensitapaamisesta ihan kuin olisi tietänyt yhtään mitään meistä. Ihan järkyttävä kokemus. En todellakaan suosittele Tiltua tai maksaisi hänen "osaamisestaan". Kävin jonkun toisen ohjaajan kurssilla samassa paikassa ja se oli mukava kokemus. 

Vierailija
30/30 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette kouluta koirianne itse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan