Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukututkimus ! Ihmisen yksityiset tiedot ilman lupaa julki "nettisukupuuhun"?

Vierailija
23.02.2016 |

Onko tämä laillista.
Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt niin, ettei elävien henkilöiden tietoja nettisukupuihin laita, voi toki olla maininta, että tällä hetkilöllä näin monta lasta ja lasten sukupuolet, mutta ei nimiä tai syntymäaikoja. Jotkut laittavat kyllä aika surutta sukulaistensa koko nimet ja syntymäajat esim. myheritagen sukupuihin.

Vierailija
2/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kielto maistraattiin ettei mun tietoja saa käyttää sukututkimukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.sukuhistoria.fi ohjeistaa:

"Sukututkija saa erilaisista lähdeaineistoista kerätä henkilöiden perustiedot ja muut suku- ja henkilöhistorian kannalta tarpeelliset tiedot. Perustietoihin kuuluvat myös henkilön puoliso ja lapset. Myös henkilöä esittävä valokuva on henkilötieto. Sukututkimusrekisteriin saa tallentaa ainoastaan sellaisia tietoja, joiden keräämiseen sukututkijalla on lupa. Käytännössä tämä tarkoittaa kaikkia muita kuin elossa olevien arkaluonteisia henkilötietoja. Sukututkijan ei tarvitse kysyä lupaa henkilötietojen sukututkimusrekisteriin tallentamiseen muuten kuin elossa olevien arkaluonteisten tietojen kohdalla. Niiden keräämiseen ja tallentamiseen on aina ehdottomasti saatava lupa henkilöltä itseltään."

Vierailija
4/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kielsin laittamasta tietojani -- ja siitä huolimatta sukulainen laittoi koska "halusi".

Miten voi henkilö voi poistaa omat tiedot internetin jostain myheritagesta tai  vuodatusnetin sukupuupalstalta? En tiedä vielä minne muualle laitettu enkä oikeastaan uskalla kysyäkään.

Toisaalta mikään ei koskaan poistu internetistä . Aivan järkyttävän ilkeää ladata toisen yksityisiä tietoja ilman lupaa "sukurakkauden" nimissä. Kymmeniin vuosiin oltu edes tekemisissä.

Vierailija
5/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nimi ja syntymäaika ole mikään salaisuus. Typeriä ihmiset jotka kuvittelevat että kaikki pitää salata tai muuten mörökölli vie.

Kun synnyt ja kuolet se lukee lehdessä. Mitä väliä?

Ihmiset jotka salailee kaikkea ovat vainoharhaisia ja luulevat että kaikki kyttäävät vain heidän asioitaan kuin ihmisillä ei olisi muuta mielenkiintoisempaa.

Vierailija
6/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki sukututkijat on ajattelemattomia nuuskijoita. Olen laittanut sukututkimuskiellon juuri siitä syystä. Minusta on törkeää jos nimen, kuvan ja lasten henkilöllisyyden suojelu ei kuulu tämän sukututkimuskiellon piiriin!

Vierailija
7/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? En keksi yhtään syytä.

Vierailija
8/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kielsin laittamasta tietojani -- ja siitä huolimatta sukulainen laittoi koska "halusi".

Miten voi henkilö voi poistaa omat tiedot internetin jostain myheritagesta tai  vuodatusnetin sukupuupalstalta? En tiedä vielä minne muualle laitettu enkä oikeastaan uskalla kysyäkään.

Toisaalta mikään ei koskaan poistu internetistä . Aivan järkyttävän ilkeää ladata toisen yksityisiä tietoja ilman lupaa "sukurakkauden" nimissä. Kymmeniin vuosiin oltu edes tekemisissä.

Niin kerro nyt mitä haittaa siitä on että täysin julkiset tiedot on sukupuussa, joka on sun oma suku?

Vierailija
9/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikki sukututkijat on ajattelemattomia nuuskijoita. Olen laittanut sukututkimuskiellon juuri siitä syystä. Minusta on törkeää jos nimen, kuvan ja lasten henkilöllisyyden suojelu ei kuulu tämän sukututkimuskiellon piiriin!

Siis mikä henkilöllisyyden suoja? Miltä suojelet?

Täysin julkisia tietoja jotka laitetaan lehteen kun on ristiäiset pidetty.

Vierailija
10/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kerro nyt mitä haittaa siitä on että täysin julkiset tiedot on sukupuussa, joka on sun oma suku?

Kerropa sinä siellä puolestasi miksi pitää laittaa internettiin toisen tiedot vaikka kysyttäessä asianomainen sanonut ettei selkeästi halua? Kiusaamisen muoto? Ihan vittuillakseen ehkäpä?

Kyllä ihmisellä on oikeus kieltäytyä itseään koskevista asioista ja normaali ihminen kunnioittaa toisen toivomusta.

Ihmisellä on oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.

Sellainen joka kävelee toisen yli intimiteettiasioissa on se joka tekee väärin.

Vierailija
11/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin omat tietoni miehen serkun suvun sukupuusta eli olen siellä sedän perheen "jälkeläisissä". Tietoja on haettu eri lähteistä, mm. LinkedIn, joten aika lailla tarkasti on asiat merkitty. Julkista tietoahan ne ovat, mutta kun sinne on kirjattu myös 2 keskenmenoani, joita ei virallisista papereista hevin löydy... Ja tiedot exästäni, jonka kanssa olin aviossa 90-luvun lopussa 2 vuotta.

Vierailija
12/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää laittaa ilman lupaa toisen nimeä yhtään mihinkään julkisiin rekistereihin.

Vierailija
13/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten merkkaisit minut, sukupuolen korjanneen? En halua sitä julki.

Vierailija
14/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin omat tietoni miehen serkun suvun sukupuusta eli olen siellä sedän perheen "jälkeläisissä". Tietoja on haettu eri lähteistä, mm. LinkedIn, joten aika lailla tarkasti on asiat merkitty. Julkista tietoahan ne ovat, mutta kun sinne on kirjattu myös 2 keskenmenoani, joita ei virallisista papereista hevin löydy... Ja tiedot exästäni, jonka kanssa olin aviossa 90-luvun lopussa 2 vuotta.

Voi ei. Järkyttävää.

Ketä tuollainen muka palvelee? Sairaalloista uteliaisuutta, ehkäpä.

Äärimmäisen loukkaavaa ja väärin. Tuollaiset asiat ei todellakaan kuulu kenellekään !

Todelliset sukurakkaat ihmiset keskittyvät täysin muihin asioihin kuin tonkimaan muiden yksityisiä tietoja.

Sukukirjat ovat suvun aarteina huolella  säilytetyssä paikassa.

Vierailija
15/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa sinä siellä puolestasi miksi pitää laittaa internettiin toisen tiedot vaikka kysyttäessä asianomainen sanonut ettei selkeästi halua? Kiusaamisen muoto? Ihan vittuillakseen ehkäpä?

Kyllä ihmisellä on oikeus kieltäytyä itseään koskevista asioista ja normaali ihminen kunnioittaa toisen toivomusta.

Ihmisellä on oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.

Sellainen joka kävelee toisen yli intimiteettiasioissa on se joka tekee väärin.

Miksi se turhaan edes kyseli? Sinä olet sen kans samaa sukua, ei se ole sun asia vaan sen sun sukulaisen. Se joka sukupuuta tekee on oikeutettu tekemään se täydelliseksi ilman että joku vittuuksissaan siihen aiheuttaa typerän tyhjän kolon. Mikä puu se on jos oksia puuttuu?

Sun tiedot on miljoonassa muussakin paikassa, halusit tai et. Mitä väliä?

Vierailija
16/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole selitysvelvollinen kenellekään miksi on päättänyt näin. Se on hänen yksityisasia.

Miksi itse tunnet tarvetta udella, vaikka toinen haluaa pitää kiinni yksityisyydestään, mietipä sitä.

Vierailija
17/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini kertoi sukututkijalle sisareni ja minun tiedot. Kummallakin on ammatti väärin. En pitänyt tilanteesta, koska kysymys olisi pitänyt esittää meille eikä mummille. 

Vierailija
18/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään keskenmenoja ei tietenkään kuulu sukupuuhun laittaa. Nehän on kuin sairaudet. Vain julkiset tiedot saa laittaa. Avioliitto on julkista ja on laittaa. Oletko itse ne keskenmenot jossain julkisesti kertonut? Eihän niitä muuten tiedä kukaan.

Vierailija
19/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummini kertoi sukututkijalle sisareni ja minun tiedot. Kummallakin on ammatti väärin. En pitänyt tilanteesta, koska kysymys olisi pitänyt esittää meille eikä mummille. 

Tarkoitin koulutus.

Mummi oli erittäin mukava, mutta hän ajatteli asioista eri tavalla kuin me. 

Vierailija
20/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole selitysvelvollinen kenellekään miksi on päättänyt näin. Se on hänen yksityisasia.

Miksi itse tunnet tarvetta udella, vaikka toinen haluaa pitää kiinni yksityisyydestään, mietipä sitä.

Itse tuli osallistumaan keskusteluun. Siksi.