Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukututkimus ! Ihmisen yksityiset tiedot ilman lupaa julki "nettisukupuuhun"?

Vierailija
23.02.2016 |

Onko tämä laillista.
Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kunnia-asia, että omat tietoni löytyvät sukuselvityksistä. Itse olin pettynyt, kun sukukirjastamme puuttui oman sukupolveni tiedot, mutta toivottavasti ne lisätään tuleviin painoksiin.

Internetin kohdalla tilanne on hieman toinen, koska hakukoneiden avulla on mahdollista löytää tietoja erittäin helposti. Sukukirjassa olevat tiedot saa näkyville vain lainaaja.

Internetiin haluan antaa itsestäni vain kaikki nimeni, syntymävuoden ja -paikan. Jos kukaan sukulaiseni ei käy lisäämässä noita tietoja myheritageen tai muualle, niin teen sen itse. Tärkeintä on, että sukujani tutkivat löytävät minut ja osaavat yhdistää tietoni myös tulevia sukukirjaprojekteja varten. Kirjoihin annan mielelläni enemmän tietoja itsestäni, jos niitä vain pyydetään.

Juuri näin. Tosin en pidä nettiä pahempana, koska siellä ei yleensä elävien tiedot näy kuin niille joilla on oikeus sukupuuhun. Kirjastosta kirjan saa katsottavaksi kuka vaan.

Ja höpöhöpö. Ai että netistä löytää tiedot vain ne joilla on "oikeus" sukupuuhun niin kuin myheritageen? Onko näin tosiaan? .  Jos olet jotain nettiin mennyt lataamaan se kyllä sieltä tarvittaessa pystytään kaivamaan. Älkää olko naiiveja.

Tiedot on arvokkaita jälkipolville, ei niitä sukupuuhun laiteta mitenkään tirkistelyä varten, vaan sen takia että tulevaisuuden ihmisilläkin olisi juuret.

Kyse tässä olikin siitä että ah niin arvokkaita sukupuutietoja (jotka saa ihan maistraateista) ladataan asianomaisilta kysymättä NETTIIN.

Vierailija
42/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on kielto maistraattiin ettei mun tietoja saa käyttää sukututkimukseen. 

Sama täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainauksia Finlex henkilötietolaista

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523

Nettiin tehty sukututkimuspuu on henkilörekisteri jos "3) henkilörekisterillä käyttötarkoituksensa vuoksi yhteenkuuluvista merkinnöistä muodostuvaa henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, jota käsitellään osin tai kokonaan automaattisen tietojenkäsittelyn avulla taikka joka on järjestetty kortistoksi, luetteloksi tai muulla näihin verrattavalla tavalla siten, että tiettyä henkilöä koskevat tiedot voidaan löytää helposti ja kohtuuttomitta kustannuksitta"

JA "Rekisterinpitäjän tulee käsitellä henkilötietoja laillisesti, noudattaa huolellisuutta ja hyvää tietojenkäsittelytapaa sekä toimia muutoinkin niin, ettei rekisteröidyn yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojan turvaavia perusoikeuksia rajoiteta ilman laissa säädettyä perustetta. Sama velvollisuus on sillä, joka itsenäisenä elinkeinon- tai toiminnanharjoittajana toimii rekisterinpitäjän lukuun."

LISÄKSI

"Henkilötietoja saa käsitellä ainoastaan:

1) rekisteröidyn yksiselitteisesti antamalla suostumuksella;"

LISÄKSI

"Sukututkimus

Sukututkimusta varten pidettävään henkilörekisteriin saa muilla kuin 8 §:n 1 momentissa säädetyillä perusteilla kerätä ja tallettaa sukuun kuuluvasta henkilöstä ja tämän aviopuolisosta rekisterin tarkoituksen kannalta tarpeelliset yksilöintitiedot samoin kuin muut sukututkimuksen kannalta tarpeelliset henkilötiedot sekä yhteystiedot yhteydenottoa varten, jollei rekisteröity ole kieltänyt itseään koskevien tietojen keräämistä ja tallettamista.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua sukututkimusrekisteriä varten saa henkilörekisteristä luovuttaa ne tiedot, jotka rekisterinpitäjällä on 1 momentin mukaan oikeus kerätä ja tallettaa tällaiseen rekisteriin, jollei rekisteröity ole kieltänyt tietojen luovuttamista."

Rangaistavuus:

"Rangaistus henkilörekisteririkoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 38 luvun 9 §:ssä"

"...vaarantaa rekisteröidyn yksityisyyden suojaa tai hänen oikeuksiaan, on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, henkilörekisteririkkomuksesta sakkoon"

Eli katsokaa vähän mitä kirjoittelette sukupuihinne ja onko teillä siihen lupa.

Vierailija
44/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lehteen muka tulee syntymästä tieto?

Vierailija
45/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummini kertoi sukututkijalle sisareni ja minun tiedot. Kummallakin on ammatti väärin. En pitänyt tilanteesta, koska kysymys olisi pitänyt esittää meille eikä mummille. 

Nykyaikana myös sukupuolenkorjausleikkaukset ovat yleistyneet, eli nettisukupuiden sukulaisten sukupuoletkin voivat olla virheellisiä koska ei ole vaivauduttu kysymään ja tarkistamaan tietoja, monet yksityiset asiat kun pidetään ymmärrettävästi ihan siinä lähipiirissä.

Vierailija
46/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu kun niiden pöljien pitää just julkaista kaikki internetissä. Eivät ymmärräkään, miten vaarallista se jollekin voi olla, jolla on vainoaja perässä tai salainen työ, mutta virallisesti vain joku tavisduuni.

Keräisivät vain harrastuksekseen itselleen sen tiedon. Mutta kun pitää päästä pätemään.

Kyllähän kiinnostuneet voivat erikseen kysellä sukututkijalta, jos tämä vaan tiedottaa selvittäneensä tietyn suvun historiaa. Miksi kaiken pitäisi olla valmiiksi netissä?

Vierailija
47/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kielsin laittamasta tietojani -- ja siitä huolimatta sukulainen laittoi koska "halusi".

Miten voi henkilö voi poistaa omat tiedot internetin jostain myheritagesta tai  vuodatusnetin sukupuupalstalta? En tiedä vielä minne muualle laitettu enkä oikeastaan uskalla kysyäkään.

Toisaalta mikään ei koskaan poistu internetistä . Aivan järkyttävän ilkeää ladata toisen yksityisiä tietoja ilman lupaa "sukurakkauden" nimissä. Kymmeniin vuosiin oltu edes tekemisissä.

Olin yhteydessä tuohon mainittuun huijaussivustoon (myheritage) ja onneksi poistivat tietoni.

Vierailija
48/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Ei niin mihinkään lehteen tule tieto ellei itse ilmoita tyyliin iloisesta perhetapahtumasta ja se ilmoituksen julkaiseminen lehdessä tietysti maksaa.

Vierailija
49/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kyseenalaiset käyttöehdot ainakin myheritagessa näyttää olevan. Eivät ole pätevät Suomessa, mutta maailmanlaajuista tiedonkeruuta vartenhan nämä palvelut on perustettu, eikä rahoituskuvioista ole mitään selvyyttä. Sinnehän sitä pitää tietysti kovalla vaivalla kerätyt tiedot ilmaiseksi mennä tallentamaan tyhmyyksissään. Näin se maailmanherruus toimii.

Vierailija
50/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu kun niiden pöljien pitää just julkaista kaikki internetissä. Eivät ymmärräkään, miten vaarallista se jollekin voi olla, jolla on vainoaja perässä tai salainen työ, mutta virallisesti vain joku tavisduuni.

Keräisivät vain harrastuksekseen itselleen sen tiedon. Mutta kun pitää päästä pätemään.

Kyllähän kiinnostuneet voivat erikseen kysellä sukututkijalta, jos tämä vaan tiedottaa selvittäneensä tietyn suvun historiaa. Miksi kaiken pitäisi olla valmiiksi netissä?

TÄMÄ.

Kiitos.

Vierailija
51/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen serkku teki sukututkimusta. Hän ilmoitti kyllä ihan selkeästi, että julkisesti tulee näkyviin vain 100 vuotta sitten ja aiemmin syntyneet. Seuraava sukupolvi voi sitten täydentää tietoja, joten ei siitä tule haittaa suvulle satoja vuosia eteenpäin, kuten yksi täällä ilmoitti.

Onhan siitä haittaa kun yksi sukuhaara on ikuisiksi ajoiksi tutkimuspimennossa. Kukaan ei sadan vuoden päästä enää selvitä sen lapsia kun tiedoissa on katkos.

Alkuperäinen kysymys oli NETTI sukupuista. Ei maistraatista mitkään tiedot katoa jos kieltää oman tietojensa käytön sukututkimukseen. Ja sadan vuoden jälkeen ne tiedot ovat varmasti taas käytettävissä ja kyseinen henkilö jo kuollut. (Tosin oma isoäitini eli 101 vuotiaaksi)

Kuten ylen uutisessa sanotaan:" Suomen perustuslain ja EU:n lainsääädännön mukaan henkilö voi itse päättää tietojensa käytöstä." Lisää ylen uutisesta: "Sukututkijalla pitää olla elossa olevan henkilön lupa julkaista tämän tietoja. Pelkkä asiasta tiedottaminen ei riitä."

Tietosuojavaltuutetulle voi kannella jos tietosi on lisätty ilman lupaa rekisteriin.

Niin mitähän hyötyä siitä maistraatin kiellosta sitten on jos se ei päde enää sadan vuoden päästä??? Miksi sukupuu saa olla vaan kuolleista henkilöistä? Eikö ole hyvä jo hengissä ollessaan tuntea sukunsa, voi vaikka joskus jollekin olla jotain asiaa. Miten henkilö voi päättää itse tietojensa käytöstä, jos laittaa lehteen ilmoituksen että on saanut lapsen tai mennyt naimisiin? Täysin julkista tietoa.

Edelleen ihmettelen mitä haittaa jollekin sukupuusta on, oli se netissä tai kirjassa vaikka kirjastossa. Minä olen itse MH:ssa ja mun tietoja ei silti googlella löydy, muuta materiaalia kyllä löytyy koska olen ollut mediassa esillä monesti.

Vierailija
52/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen serkku teki sukututkimusta. Hän ilmoitti kyllä ihan selkeästi, että julkisesti tulee näkyviin vain 100 vuotta sitten ja aiemmin syntyneet. Seuraava sukupolvi voi sitten täydentää tietoja, joten ei siitä tule haittaa suvulle satoja vuosia eteenpäin, kuten yksi täällä ilmoitti.

Onhan siitä haittaa kun yksi sukuhaara on ikuisiksi ajoiksi tutkimuspimennossa. Kukaan ei sadan vuoden päästä enää selvitä sen lapsia kun tiedoissa on katkos.

Kyllä tiedoilla ja "tiedoilla" on eroja.

Pääasia että jotain tietoja merkitään ettei tule "katkos" vaikka tietoja ei ole tarkistettu?

Joltain mumminkumminkaimalta kun kysellään "suvun vanhimpana" tietoja koska "kyllä se ny tietää" voi  vastaus olla tyyliin " ..ööö  olikos se elviiran poika ammatillaan insenjööri vai maisteri, ainakin silloli aikoinaan ylioppilaslakki heinätalkoissa joten kirjaas ny sinne jotta maisterismiäs mietin suvussa oli!"

Sukututkimus, validi sellainen, kannattaa tilata ammattisukututkijoilta tilaustyönä.

Nettitutkimuksiin en luottaisi.

Koskas se muuten se Kaukovainaa syntyikään, se meirän suvun siniverinen?

Oota mä katon... nettisukupuusta!

(Nettiin taitaa voida merkitä vaikka ammatikseen saaban herttuatar ja titteliksi angelinajolien siskonkumminnaapurinkoirankaima)

Kyllä tiedot voi tarkistaa ihan rekistereistä, ei tarvi olla huhupuheen varassa, ja ei sukupuussa ammattia tarvikaan olla, vaikka en tajua mikä helvetin salaisuus sekin muka pitää olla. Vaikea se on töissä salaa käydä.

Vierailija
53/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kunnia-asia, että omat tietoni löytyvät sukuselvityksistä. Itse olin pettynyt, kun sukukirjastamme puuttui oman sukupolveni tiedot, mutta toivottavasti ne lisätään tuleviin painoksiin.

Internetin kohdalla tilanne on hieman toinen, koska hakukoneiden avulla on mahdollista löytää tietoja erittäin helposti. Sukukirjassa olevat tiedot saa näkyville vain lainaaja.

Internetiin haluan antaa itsestäni vain kaikki nimeni, syntymävuoden ja -paikan. Jos kukaan sukulaiseni ei käy lisäämässä noita tietoja myheritageen tai muualle, niin teen sen itse. Tärkeintä on, että sukujani tutkivat löytävät minut ja osaavat yhdistää tietoni myös tulevia sukukirjaprojekteja varten. Kirjoihin annan mielelläni enemmän tietoja itsestäni, jos niitä vain pyydetään.

Juuri näin. Tosin en pidä nettiä pahempana, koska siellä ei yleensä elävien tiedot näy kuin niille joilla on oikeus sukupuuhun. Kirjastosta kirjan saa katsottavaksi kuka vaan.

Ja höpöhöpö. Ai että netistä löytää tiedot vain ne joilla on "oikeus" sukupuuhun niin kuin myheritageen? Onko näin tosiaan? .  Jos olet jotain nettiin mennyt lataamaan se kyllä sieltä tarvittaessa pystytään kaivamaan. Älkää olko naiiveja.

Tiedot on arvokkaita jälkipolville, ei niitä sukupuuhun laiteta mitenkään tirkistelyä varten, vaan sen takia että tulevaisuuden ihmisilläkin olisi juuret.

Kyse tässä olikin siitä että ah niin arvokkaita sukupuutietoja (jotka saa ihan maistraateista) ladataan asianomaisilta kysymättä NETTIIN.

Niin, mitä sitten? Netti on nykyaikaa ja ympäri maailman olevat sukulaiset saa tiedot sieltä, munkin esikoinen on julistautunut "maailmankansalaiseksi" ja aikoo lapsensa kasvattaa sellaisiksi.

Vierailija
54/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule ihan sanomalehteen. Katopa vaikka. Sielä niitä on vaikka miten. Se ja se on saanut tytön, ja nyt on pidetty ristiäiset ja kuvan kanssa on Topi-Jessikasta tiedot, on kummit ja sisarukset ja kaikki mainittu.

Vierailija
55/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jolla on vainoaja perässä??? Siis se että se vainoaja saa tietää sukupuusta että koska sä oot syntynyt? Eikö se sun vainoaja ole sitä sun tietoa muka mistään muualta saanut selville? Vaikka kysymällä joltain tutulta että koskas sillä Erkillä olikaan synttärit...

Jos vainoaja on entinen puoliso, kuten usein on, niin hänelle tuskin sukupuusta tulee uutta tietoa.

Ja jos on salanen työ, niin se sitten on salainen jokapaikassa, ei sitä sitten sukututkijakaan tiedä, ja jos tietää on varmasti velvollinen olemaan laittamatta sitä mihinään julkisuuteen. Ja edelleen, nettisukupuissa ei julkisteta elossa olevien tietoja.

Vierailija
56/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on edelleenkin ihmisen OMA päätös haluaako tietonsa näkyville, ja heiltä ITSELTÄÄ tulee kysyä lupa tietojen näkyville laittamisesta. Jos SINÄ haluat tietosi kaikkialle, siitä vain, mutta se ei poista ihmisten jo laissa suomaa oikeutta päättää asioistaan ja tiedoistaan. Katso aikaisempi viesti tässä ketjussa jossa on lainattu tietosuojalakia.

Tässäkin ketjuissa on jo kerrottu että on hulluja jotka vainoaa, kyllä ihmisillä tulee oikeus puolustautua tälläisia vastaan.

Kaikki eivät halua kaikkea näkyviin kaikkialle, onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
57/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman kyseenalaiset käyttöehdot ainakin myheritagessa näyttää olevan. Eivät ole pätevät Suomessa, mutta maailmanlaajuista tiedonkeruuta vartenhan nämä palvelut on perustettu, eikä rahoituskuvioista ole mitään selvyyttä. Sinnehän sitä pitää tietysti kovalla vaivalla kerätyt tiedot ilmaiseksi mennä tallentamaan tyhmyyksissään. Näin se maailmanherruus toimii.

Kerropa nyt tarkemin että mitä hyötyä siitä on jollekin maailman herralle, että tietää julkiset tiedot? JA näkee että mulla on ollut sukulaisia myös satoja vuosia, jotka on tuhansien muidenkin sukua??? Tekeekö ne musta dna testit ja evää multa pankkilainan???

Vierailija
58/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jolla on vainoaja perässä??? Siis se että se vainoaja saa tietää sukupuusta että koska sä oot syntynyt? Eikö se sun vainoaja ole sitä sun tietoa muka mistään muualta saanut selville? Vaikka kysymällä joltain tutulta että koskas sillä Erkillä olikaan synttärit...

Jos vainoaja on entinen puoliso, kuten usein on, niin hänelle tuskin sukupuusta tulee uutta tietoa.

Ja jos on salanen työ, niin se sitten on salainen jokapaikassa, ei sitä sitten sukututkijakaan tiedä, ja jos tietää on varmasti velvollinen olemaan laittamatta sitä mihinään julkisuuteen. Ja edelleen, nettisukupuissa ei julkisteta elossa olevien tietoja.

Niin, mutta kun on niitä pöljiä jotka julkaisevat elossaolevan tietoja ilman lupaa. Kaikki olis hyvin jos kunnioitettaisiin ihmisten tietosuojaa ja ei julkaistaisi ilman lupaa toisten tietoja.

Vierailija
59/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmisillä ole mielikuvitusta? Itse keksin monia syitä siihen miksi joku haluaa ns. salata tietonsa, esim. :

-Työ jossa pitää olla ns. "tiedot salaisina", koska muuten asiakkaat voivat alkaa vainoamaan/pelottelemaan, näitä ammatteja voisi olla vaikka sosiaalityöntekijä, poliisi, tuomari etc.

-Hullu vainoaja (joka saattaa tietää paljon ihmisestä jota vainoaa) esim. ex-puoliso.

Noissa em. on huomioitava sekin, että sukutietojen kautta saa tietoa myös siitä milloin ko. esim. henkilön lapsi on syntynyt ja uhka voi kohdistua perheenjäseniinkin.

-Sukukirjan avulla voi käyttää tietoja hyväksi, esim. esittää että on "Maijan pikkuserkun vaimo" ja hyötyä tuosta jollakin tavalla,  vaikka huijata että pääsee jonkun vanhuksen kotiin viemään hänen rahansa tai vastaavaa, moni vanhus ei ymmärrä pelätä "tuttua".

-Sukuun voi kuulua ns. mustia lampaita, ja joku ns. "ei tuttu" voi yhtäkkiä olla samassa sukukirjassa. Jos vaikka Matilla on jotain hampaankolossa Villeä vastaan ja ovat pikkuserkun-pikkuserkkuja (samassa sukupuussa) Matti voi tuolta etsiä esim. Villen äidin tiedot ja alkaa häntä ahdistelemaan "kostona".

HULLUJA ON MAAILMA TÄYNNÄ!

Mitä enemmän jakaa tietojaan esim. netissä, sitä helpommin myös täysin tuntematon saa selville kaikenlaista materiaalia ihmisestä. Identiteettivarkaudet ovat yleistyneet, kannattaa ennemmin olla liian niuho näiden asioiden kanssa...

Vierailija
60/181 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on edelleenkin ihmisen OMA päätös haluaako tietonsa näkyville, ja heiltä ITSELTÄÄ tulee kysyä lupa tietojen näkyville laittamisesta. Jos SINÄ haluat tietosi kaikkialle, siitä vain, mutta se ei poista ihmisten jo laissa suomaa oikeutta päättää asioistaan ja tiedoistaan. Katso aikaisempi viesti tässä ketjussa jossa on lainattu tietosuojalakia.

Tässäkin ketjuissa on jo kerrottu että on hulluja jotka vainoaa, kyllä ihmisillä tulee oikeus puolustautua tälläisia vastaan.

Kaikki eivät halua kaikkea näkyviin kaikkialle, onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää.

Ja edelleen, mitä haittaa niistä tiedoista on eli nimestä ja syntymäajasta, eihän siinä ole edes koko sos.turvatunnusta? Ja toisekseen, mun tiedot on MH:ssa, eikä näy muille kuin niille joilla on siihen mun lupa, eli mun lähisukulaiset jotka tietää ne muutenkin. EI ole tiedot missään "näkyvillä" vaan sukupuussa, oli se sitten missä hyvänsä, netissä tai paperilla.