Sukututkimus ! Ihmisen yksityiset tiedot ilman lupaa julki "nettisukupuuhun"?
Onko tämä laillista.
Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas adotiolapsen sukupuu? Lisätäänkö sukupuuhun adotioisän isät ja isoisät adoptiolapsen sukulaisina, esi-isinä? Kun lapsi saa 18 v tietää biologisen isän, voi siis lisätä senkin jonon jatkoksi?
Kohteliain adoptoituja lapsia sen perheensä mihin heidät on adoptoitu lapsina.
Biologinen isä ja isoisä jäävät unholaan ja tilalle astuu adoptioisi.
Niin tietysti. Adoptoitu lapsi on juridisesti oma vaikkei biologinen olekaan.
työskentelin aikoinaan syyttäjänä vaimoni sosiaali alalla. yksi vanhapiika serkku oli hurahtabut sukututkimukseen ja oli julkaissut meidänkin ja lasten tiedot. ilmoitin serkulle 3vrk aikaa poistaa tietomme alkoi selitellä itkua tihrustaen. ilmoitin 3vrk sitten oikeuteen vaade 500000e seuraavana päivänä soitteli sivuston ylläpitäjä huijari seli seli seli alko myös selittelemään etten voi vaatia ilmoitin ammattini ja tuntemukseni lakiin. koko sivu poistui 28h päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman kyseenalaiset käyttöehdot ainakin myheritagessa näyttää olevan. Eivät ole pätevät Suomessa, mutta maailmanlaajuista tiedonkeruuta vartenhan nämä palvelut on perustettu, eikä rahoituskuvioista ole mitään selvyyttä. Sinnehän sitä pitää tietysti kovalla vaivalla kerätyt tiedot ilmaiseksi mennä tallentamaan tyhmyyksissään. Näin se maailmanherruus toimii.
Kerropa nyt tarkemin että mitä hyötyä siitä on jollekin maailman herralle, että tietää julkiset tiedot? JA näkee että mulla on ollut sukulaisia myös satoja vuosia, jotka on tuhansien muidenkin sukua??? Tekeekö ne musta dna testit ja evää multa pankkilainan???
"Kerropa nyt tarkemin että mitä hyötyä siitä on jollekin maailman herralle, että tietää julkiset tiedot? JA näkee että mulla on ollut sukulaisia myös satoja vuosia, jotka on tuhansien muidenkin sukua??? Tekeekö ne musta dna testit ja evää multa pankkilainan???"
Naiivia typerehtimistä. Et varmuudella ole lukenut yhtäkään tieteen etiikka-kirjaa, jossa ulostulosi aiheetkin nousee esiin. Itse luin viimeisimmän muutama kuuausi sitten. Eikä ollut mikään tuore julkaisu edes. Eettisiä ongelmia on/potentiaalisia uusia ongelmia ja sitä pohditaan asiantuntijoiden keskuudessa globaalisti. Skenaario kirjoittamasi perusteella: Joku sukulaisesi on laittanut tietosi johonkin "sukupuu"-sivustolle. Äitisi/isäsi on uteliaisuuttaan laittanut johonkin "myheritage"-sivustolle DNA-testauksensa. Potentiaalinen seuraus: Sinun lapsesi/tuleva lapsesi ei tule eläissään saamaan kunnollisia vakuutuksia/lainoja/saa vain karsittua sairaudenhoitoa/ei saa kuin akuuttisairaanhoitoa rajoitetusti. Perusteena ylenevän polven geenitiedot. Pankit ja vakuutuslaitokset on usein yhtä ja samaa korporaatiota. Ollut jo pitkään. Samaan ryppääseen kuuluu terveyden-/sairaudenhoitoinstansseja jne. Joten laajat rekisterit (myös valtiolliset), mahdollistaa laajan tietomäärän saannin. Päätösvaltaisille ulkopuolisille tahoille.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt sukupuut sekä geni.comista että my heritagesta. syöttänyt molempiin tuhansien henkilöiden gedcomin jossa ei varmaan ole montakaa oikeaa tietoa. geenitestinkin tein my hertagessa ulkomaalaisen kaverin näytteellä. helpoin tapa suojautua urkinnalta ja tietojenkeruulta on syöttää mahdollisimman paljon väärää tietoa.
Tämä on järkevä tapa toimi. Geni ym. on todella huonoja palveluita ja käyttävät vapaaehtoisten ilmaista työtä hyväkseen. Eli sukututkijat kokoaa tietoja ja he rikastuvat tiedolla.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei häiritse jos oma nimi, syntymäaika ja puolison ja lapsen vastaavat tiedot ovat nettisukupuussa.
Tuollaiset sukupuut ovat tärkeitä että pysyy kärryillä miten suku laajenee j alöytää outojakin tuttuja omasta suvusta.
Hohhoijaa. Kannattaa ottaa huomioon, että on mm. erinäisiä työtehtäviä ja ammatteja, joissa ei parane julkistaa perheenjäsentenkään tietoja. Ja ne työtehtävät eivät ole marketin siivooja eikä bussikuski.
Vierailija kirjoitti:
Ei nimi ja syntymäaika ole mikään salaisuus. Typeriä ihmiset jotka kuvittelevat että kaikki pitää salata tai muuten mörökölli vie.
Kun synnyt ja kuolet se lukee lehdessä. Mitä väliä?
Ihmiset jotka salailee kaikkea ovat vainoharhaisia ja luulevat että kaikki kyttäävät vain heidän asioitaan kuin ihmisillä ei olisi muuta mielenkiintoisempaa.
Ja samat ihmiset laittaa Facebookiin nimensä, lasten nimet, lastenlasten nimet, osoitteen, numeron, työpaikan, mökin, auton ja aivan kaiken koko nettikansan eteen.
Juu nou Facebook tosiaan on NETISSÄ ja kaikki mitä sinne laittaa päätyy juurikin sinne NETTIIN! Yrittäkää nyt boomerit sisäistää tämä asia.
Mitäpä ap tuuminnee sukukirjoista?
Vierailija kirjoitti:
työskentelin aikoinaan syyttäjänä vaimoni sosiaali alalla. yksi vanhapiika serkku oli hurahtabut sukututkimukseen ja oli julkaissut meidänkin ja lasten tiedot. ilmoitin serkulle 3vrk aikaa poistaa tietomme alkoi selitellä itkua tihrustaen. ilmoitin 3vrk sitten oikeuteen vaade 500000e seuraavana päivänä soitteli sivuston ylläpitäjä huijari seli seli seli alko myös selittelemään etten voi vaatia ilmoitin ammattini ja tuntemukseni lakiin. koko sivu poistui 28h päästä.
Yksikään syyttäjänä toiminut ei kirjoita noin kelvotonta tekstiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt sukupuut sekä geni.comista että my heritagesta. syöttänyt molempiin tuhansien henkilöiden gedcomin jossa ei varmaan ole montakaa oikeaa tietoa. geenitestinkin tein my hertagessa ulkomaalaisen kaverin näytteellä. helpoin tapa suojautua urkinnalta ja tietojenkeruulta on syöttää mahdollisimman paljon väärää tietoa.
Tämä on järkevä tapa toimi. Geni ym. on todella huonoja palveluita ja käyttävät vapaaehtoisten ilmaista työtä hyväkseen. Eli sukututkijat kokoaa tietoja ja he rikastuvat tiedolla.
Geniä voi käyttää ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään syyttäjänä toiminut ei kirjoita noin kelvotonta tekstiä!
Voihan sitä muita syytellä ihan harrastuksenakin, nih. Ei tuo missään kohtaa väitä että olisi mitään lakitieteen koulutusta :D
En ymmärrä miksi kenenkään pitäis salata sukunsa? Hyvin vanhakantaista ajattelua sellanen on. Avoimuus on nykyään in ja sitä kannatan. Oli sitten suvussa murhaajia tms niin ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas adotiolapsen sukupuu? Lisätäänkö sukupuuhun adotioisän isät ja isoisät adoptiolapsen sukulaisina, esi-isinä? Kun lapsi saa 18 v tietää biologisen isän, voi siis lisätä senkin jonon jatkoksi?
Kohteliain adoptoituja lapsia sen perheensä mihin heidät on adoptoitu lapsina.
Niin tietysti. Adoptoitu lapsi on juridisesti oma vaikkei biologinen olekaan.
Adoptio ja biologia merkitään sukututkimuksessa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki sukututkijat on ajattelemattomia nuuskijoita. Olen laittanut sukututkimuskiellon juuri siitä syystä. Minusta on törkeää jos nimen, kuvan ja lasten henkilöllisyyden suojelu ei kuulu tämän sukututkimuskiellon piiriin!
Kauheeta, kuvankinko voi laittaa ilman lupaa?!?
Elävien tietoja ei saa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki sukututkijat on ajattelemattomia nuuskijoita. Olen laittanut sukututkimuskiellon juuri siitä syystä. Minusta on törkeää jos nimen, kuvan ja lasten henkilöllisyyden suojelu ei kuulu tämän sukututkimuskiellon piiriin!
Kauheeta, kuvankinko voi laittaa ilman lupaa?!?
Mitään tietoja ei elävistä saa laittaa
Ihmisillä voi olla stalkkereita menneisyydessä. Eivät kaikki ihmiset halua turvallisuussyistä olla löydettävissä netistä.
Vierailija kirjoitti:
Löysin omat tietoni miehen serkun suvun sukupuusta eli olen siellä sedän perheen "jälkeläisissä". Tietoja on haettu eri lähteistä, mm. LinkedIn, joten aika lailla tarkasti on asiat merkitty. Julkista tietoahan ne ovat, mutta kun sinne on kirjattu myös 2 keskenmenoani, joita ei virallisista papereista hevin löydy... Ja tiedot exästäni, jonka kanssa olin aviossa 90-luvun lopussa 2 vuotta.
Missä sukupuussa kerrotaan ihmisten keskenmenot? Olen nähnyt paljon sukupuita, mutta missään ei ole mainittu keskenmenoista tai aborteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvussani on lehti"julkkis"rikollinen. En halua nimeäni yhdistettävän häneen millään tavalla. Jotain muuta ei ehkä häiritsisi, minua haittaa. Joten kysykää lupa kaikilta, kiitos.
Ihme nipo! Kyllä se vaan on sulle sukua, halusit tai et. Kaikki sen tietää jotka sun sukua on. Ei kukaan vieraitten sukupuita lue.
Voi, kyllä lukee. Jos joku on kiinnostunut googlaamaan sinut, vaikkapa työnantaja, kumppaniehdokas, uusi tuttavuus, naapuri tai vanha luokkakaveri. Googlaus sitten johtaa netin sukupuuhun.