Törkeä temppu veljen vaimolta: influenssasairas lapsi hoitoon isovanhemmille missä serkkuja viettämässä hiihtolomaa!
En kyllä ollut uskoa korviani kun kuulin tästä. Mun veljeni vaimo siis kävi eilen viemässä heidän sairaan lapsen mun vanhemmille hoitoon, missä meidän lapset on jo viettämässä hiihtolomaa! Ja tänään sain tietää, että lapsella on influenssa! Nyt vanhempien kaikki aika menee tän potilaan hoitamisessa ja vaarana on että sairastuvat kaikki muutkin!
Ja paras juttu on se että veljen muu perhe (siis terveet lapset) lähti veljen vaimon vanhempien luokse huvilalle Lappiin!
Olen yrittänyt soittaa sekä kälylelle että veljelleni, mutta eivät pelkurit vastaa puhelimeen edes! PRKL!
Ehdotuksia mitä mun pitäisi tehdä? Lapsia en voi hakea kotiin kun ovat liian pieniä ja ollaan molemmat töissä.
Kommentit (129)
mene muualle valehtelemaa kirjoitti:
Trolli. Ei kukaan jätä sairasta lasta noin.
Valitettavasti jättää, joitakin ihmisiä ei kiinnosta kuin oma napa. Mulle on ihan sama provoileeko ap, mutta aihe on tosielämästä. Tämän vuoden influenssa on vakavampaa laatua ja toisia ihmisiä (varsinkaan vanhuksia ja pikkulapsia) ei saa tahallaan altistaa tälle.
Vierailija kirjoitti:
Voisko provohuutelijat kertoa, mikä tästä tekee provon? Sillä mä en huomaa näitä. :)
Itselle sattui kaksi viikkoa sitten niin, että oli lapsen 10v synttärit. Yksi vieraista lapsista oli sairas. Siis oikeasti kipeä, mutta oli pumpattu särkylääkettä sen verran, että "jaksaa juhlia". Mä en sitä tuodessa vielä huomannut, kun oli sitä tuontihäslinkiä.
Pöytään kun kutsuttiin, niin tämä jäi sohvalle lojumaan ja kysyi, onko pakko syödä. Ei tietenkään ja keskityin sitten häneen. Yleensä niin reipas ja hyvä herkuttelija, mutta... aivan sippi toinen. Ihmettelin sitä ääneen, että onko tauti suhun nyt iskenyt. Ei, kun toissapäivänä. Äiti antoi lääkettä, että pakko mennä, kun on kutsuttu. Synttärisankarille tulee muuten paha mieli.
Nappasin tämän lapsen sitten takkahuoneeseen pötköttämään ja edes limua juomaan, vähän sipsiäkin maistoi. Katteltiin Barbie juttuja ja hän nukahtikin.
Äitinsä vielä ilmoitti, että myöhästyy hausta, ilmoitti tekstarilla. Tässähän ei normaalisti mitään, koska tämä muksu on meillä muutenkin paljon ja usein yökylässäkin.
Kyllähän sitä kiukkusuonta jo pullotti sen verran, kun rouva vihdoin saapui. Ihanaa, kun hän sai hieman omaa aikaa! Siinä vaiheessa sitten ripitin tämän, käytin rumaa kieltä ja huusinkin. Yritti vielä, että on sairastunut meillä ollessa. Mä otan lapsen mielelläni milloin tahansa muuten meille (joululomalla oli uudestavuodesta loppiaiseen!), että saa sitä omaa aikaa, mutten tuommoisessa taudissa. Tarvii lepoa ja rakkautta kotona. Lapset eivät kuulleet tätä purkaustani. Omani olivat omissa puuhissaan ja tämä sairaslapsi yhä nukkui takkahuoneessa, mieheni oli silloin seuralaisena.
Nainen ihan änkkänä vaan kävi herättämässä lapsensa ja lähtivät. Ei mitään sanonut, ei mitään.
Kun tuo lapsi tervehty on taas palannut nurkkiin omana iloisena itsenään. Hienoa! Äiti on kuulemma ollut myös kipeä... Tämä äiti soitteli perjantaina, kun loma alkoi, hieman kireällä äänellä, että pitääkö se hiihtolomareissukaan enää paikkansa, ettei lapsi vaan ole "liian kipeä" sinnekin lähtemään. HUOH!
Kyllä, lapsille on luvattu reissu ja se on maksettukin, heidänkin puoleltaan, joten tervetuloa terveenä. Saa rahat takaisin, jos on taas taudissa. Siihen sitten tämä äiti sanoi, kiitos.
Nyt on se lapsi ollut lauantaista saakka "yökylässä". Saa olla, hän on hyvää seuraa meidän muksuille ja lapsilla on paljon yhteistä tekemistä. Keskiviikkona lähdetään reissuun ja lauantaina tullaan takaisin.
Yksinhuoltajalla varmasti on omat stressinsä, mutta voi hyvä jumala sentään! Milloin se vaatii yhtä kärkkäästi laatuaikaa lapsen kanssa?! Isää ei ole juuri näkynyt ja onneksi tämä on ainoa lapsi. Isovanhemmillaan on sitten niinä viikonloppuina ja lomina kun ei ole meidän matkassa.
Että kyllä näitä omaa napaansa tuijottavia vanhempia vaan on tosi elämässäkin.
No huhhuh. Thank god sillä lapsella on teidän kaltainen ystäväperhe.
Vierailija kirjoitti:
mene muualle valehtelemaa kirjoitti:
Trolli. Ei kukaan jätä sairasta lasta noin.
Valitettavasti jättää, joitakin ihmisiä ei kiinnosta kuin oma napa. Mulle on ihan sama provoileeko ap, mutta aihe on tosielämästä. Tämän vuoden influenssa on vakavampaa laatua ja toisia ihmisiä (varsinkaan vanhuksia ja pikkulapsia) ei saa tahallaan altistaa tälle.
Tiedän tässä useammakin pariskunnan joka lähtee 1-2viikon ulkomaan matkalle ja 2-4 lasta, rokotttamatonta , tulee isovanhemmat hoitamaan. Mutta eikai sitä voi toivoa toisten huomioon ottamista, jos lähtökohtaisesti haluaa jättää pk-alakouluikäiset kotiin kun itse rantalomalle, että edes olisi minimoitu sairastelun mahdollisuus, ei varmaan ole käynyt pienessä mielessäkään.
Huh huh aamupäivän palaverit ohi! Soitin äidilleni ja kaikki voivat hyvin! Serkun kuume laskenut ja on pirteämpi. Meidän lapset laskee mäkeä ulkona. Taidettiin selvitä säikähdyksellä!
Luin ketjun läpi myöhään eilen illalla eka kertaa. Kiitos kaikille mukana eläneille <3 Huomasin, että monet kyseli rokotusasiasta. Joo, ikävä kyllä meiltä jäi rokotukset ottamatta muka työkiireiden vuoksi! Täytyy sanoa, et nyt hävettää. Ja lupaan, että oli viimeinen kerta kun emme ota koko perhe flunssapiikkiä! Minun vanhemmilla onneksi on rokotukset kunnossa.
Minun veli oli soittanut eilen illalla myöhään äidille. Olivat kuulemma olleet jossain hiihtoretkellä ja puhelimet ei toiminut. Minun äiti lupasi hoitaa lasta koko viikon kun "mukavampihan hänen on täällä olla kun on ihmisiä ympärillä eikä Urpon ja Jurpon [keksityt nimet] tarvitse keskeyttää lomaa tämän takia. Kaikki on taas ihan auvoista ja hyvin, joten olenko minä ihan kamala ihminen kun olen edelleen niin saakelin vihainen minun veljelle ja sen vaimolle!! Äiti nimenomaan kielsi, etten saa sanoa mitään ettei ne suutu! (Veli ja vaimonsa ovat niin vähän tekemisissä meidä puolen sukulaisten kanssa, että minun vanhemmat koko ajan pelkäävät etteivät näe heitä enää!) Ap
Ymmärrän suuttumuksesi, ap! Onneksi lapsenne eivät sairastuneet.
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös influenssan itämisaika ole 1-3 vkr eli ihan vielä ei tiedä tarttuiko vai ei kun se serkku on yhä kipeä kuitenkin vaikka jo pirteämpi.
Ja suojaako se rokote kaikilta influensoilta koska eikös niitäkin ole useampi kuin se pelkkä yksi? Eri vuosina rokote suojaa eri teholla?
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös influenssan itämisaika ole 1-3 vkr eli ihan vielä ei tiedä tarttuiko vai ei kun se serkku on yhä kipeä kuitenkin vaikka jo pirteämpi.
Ja suojaako se rokote kaikilta influensoilta koska eikös niitäkin ole useampi kuin se pelkkä yksi? Eri vuosina rokote suojaa eri teholla?
Juu, eivät ole mitenkään vielä selvinneet säikähdyksellä, jos ekan potilaan kuume laskenut. Ihan hyvin voinut tarttua muihin. Ja rokete ei tosiaan suojaa kaikilta, eikä sataprossasesti siltäkään mitä vastaan kehitetty. Teho vaihtelee vuosittain ja joinain vuosina tosi huono.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh aamupäivän palaverit ohi! Soitin äidilleni ja kaikki voivat hyvin! Serkun kuume laskenut ja on pirteämpi. Meidän lapset laskee mäkeä ulkona. Taidettiin selvitä säikähdyksellä!
Luin ketjun läpi myöhään eilen illalla eka kertaa. Kiitos kaikille mukana eläneille <3 Huomasin, että monet kyseli rokotusasiasta. Joo, ikävä kyllä meiltä jäi rokotukset ottamatta muka työkiireiden vuoksi! Täytyy sanoa, et nyt hävettää. Ja lupaan, että oli viimeinen kerta kun emme ota koko perhe flunssapiikkiä! Minun vanhemmilla onneksi on rokotukset kunnossa.
Minun veli oli soittanut eilen illalla myöhään äidille. Olivat kuulemma olleet jossain hiihtoretkellä ja puhelimet ei toiminut. Minun äiti lupasi hoitaa lasta koko viikon kun "mukavampihan hänen on täällä olla kun on ihmisiä ympärillä eikä Urpon ja Jurpon [keksityt nimet] tarvitse keskeyttää lomaa tämän takia. Kaikki on taas ihan auvoista ja hyvin, joten olenko minä ihan kamala ihminen kun olen edelleen niin saakelin vihainen minun veljelle ja sen vaimolle!! Äiti nimenomaan kielsi, etten saa sanoa mitään ettei ne suutu! (Veli ja vaimonsa ovat niin vähän tekemisissä meidä puolen sukulaisten kanssa, että minun vanhemmat koko ajan pelkäävät etteivät näe heitä enää!) Ap
Perheelle kannattaa ilmaista että antaa olla vipa kerta kun tuo kipeää lasta hoitoon kun lomailevat. Sulla ap on ihan syytä olla vihainen ja et ikävä kyllä vielä ole selvillä vesillä. Urpo ja jurpo ihan olisivat saaneet keskeyttää lomansa. Uskomatonta itsekkyyttä ja lyhytnäköistä toimintaa. Ja linkkaa tää ketju niille. Molemmat vanhemmat saisivat hävetä vaarantaessaan isovanhemmat ja sun lapsesi noin törkeästi.
Saattaapi Lapin reissaajatkin vielä sairastua koko porukka. On ehtinyt tartuttaa tämä sairastunut lapsi.
Kyllä, saattavat vielä sairastua, itää muutaman pvän ja kipeä lapsikin voi mennä vielä pahemmaksi. Jälkitaudit ym- Ja tosiaan, rokotekaan ei suojaa kaikkia tartunnoilta. Vielä puuttuisi että joku sairastuisi vakavasti. Kaiken kaikkiaan sairaan lapsen paikka on kotona vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saattaapi Lapin reissaajatkin vielä sairastua koko porukka. On ehtinyt tartuttaa tämä sairastunut lapsi.
- Kyllä siinä saattaa olla vielä isokin porukka infulenssassa. Serkut ja äipät ja iskät.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle 67, parempaa lukemisen ymmärtämistä! Ap:n perhepäivähoitaja itsdkin lomalla, ei siis voi viedä hoitoon. Mies matkoilla huomisesta kolme päivää. Ja se serkku oli jo valmiiksi kipeä sinne mummolaan tullessa.
Ap, laita tämä keskustelu vinkkinä sille sun kälyllesi tai veljellesi. Vaikka linkkaat.Eikö perhepäivähoidossa oleville lapsille ole järjestetty varahoitopaikka pph:n vapaa- ja sairaspäiviä varten? Totta kai ymmärrettävää, että lapset ovat mieluummin isovanhempien luona, mutta tuskin se sentään ainoa vaihtoehto on ollut?
Ei tietenkään ole varattu mitään päiväkoti paikkoja jos lapset ovat ilmoitettu lomalaisiksi ja onhan sillä koululaisella loma joka tapauksessa!
Mä ap panisin linkin fb sivuilta tähän keskusteluun!
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole selvitty pelkällä säikähdyksellä, kun huomioi itämisajan.
Mun tuttu juuri kertoi pöpöjen elävät pinnalla jopa pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miksi ap:ta syyllistetään lapsien hoidattamisesta isovanhemmilla. Itse ainakin olin lapsena usein viikon mummolassa hoidossa siskoni kanssa, ja niin olivat muutkin serkut. Nytkö se on jotenkin liikaa vaadittu, että tästä edusta nauttineet vanhemmat tekisivät itse saman? Kyllä mä odotan, että sieltä saa lastenhoitoapua, kun kyseessä on hyväkuntoiset juuri eläköitymässä olevat ihmiset. Tietenkään en ole lastani väkisin mihinkään tuputtamassa, mutta kyllä hieman ihmettelen, jos sitä ei tarjota.
Ennen mummot vain olivat paljon nuorempia esim. oma mummi tuli isoäidiksi vähän päälle 40v. eikä se ollut mitenkään harvinaista ja nyt äitini on yli 70v. ja huomaan, ettei hänellä ole enää niin paljon voimavaroja kuin nuoremmilla. Ja ehkä lapsemme synnyttävät vielä vanhempana ja sulloin me ollaan jo ikäloppuja, kun synnyttäneiden keski-ikä nousee vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Nopea päivitys. Mies tuli töistä vajaa tunti sitten. Käytiin läpi vaihtoehdot:
1. Lähden ajamaan mummolaan 240 km suuntaansa ja haen lapset. Ollaan kotona noin kello 2 yöllä ja minun täytyy olla työpaikalla aamulla kello 8. Mies lähtee aikaisin aamulla reissuun. Lapset jäävät yksin kotiin kymmeneksi tunniksi, koska mistään ei saa ketään lastenhoitajaa näin lyhyellä varoitusajalla, ja joka muuta väittää ei oikeasti ole vanhempi!
2. Lapset pysyvät mummolassa ja jos joku katastrofi tapahtuu, lähden sinne keskiviikkona tai torstaina. Muuta ei tässä oikeastaan voi tehdä mitä meidän lapsiin tulee. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Eli kakkosvaihtoehdon mukaan mennään. Olen soitellut mummolaan useamman kerran ja tilanne on pysynyt ennallaan. Kukaan muu ei ole sairastunut mutta serkku minua surettaa, koska hänellä on korkea kuume ja on kovin sairas.
Käly oli saanut pojan jätettyä mummolaan käyttäen todella likaisia konsteja. Mummo oli yrittänyt vastustella että sairaan lapsen paikka on vanhempien luona. Lapsi oli ollut surkea ja sanonut äidilleen että haluaisi kotiin ja omaan sänkyyn, niin tästä käly oli sanonut hyvin painokkaasti äidilleni: "Etkö sinä hyvä ihminen ollenkaan ymmärrä miten puheillasi loukkaat lasta. Ajattele nyt miltä tuntuu kun oma mummo ei välitä ja torjuu omalta oveltaan" tai jotain sinnepäin. Mun äiti on nyt surrut tätä asiaa koko päivän. Haluaisi pyytää jopa miniältään anteeksi, mutta kun nämä eivät its yhteyttä ja äiti ei uskalka heilke soittaa, ettei häiritse :(
Monet on kommentoineet miksen sano mitään veljestäni tämän asian tiimoilta! Sanoisin toki, jos mulla olisi jotain mitä kommentoida. Mutta kun ei ole. Koko miehestä ei ole kuulunut pihaustakaan. Pakoilee vastuutaan ja piilottelee vaimonsa leveän selän takana kuten tavallista. Molemmille olen laittanut viestiä ja soittanut mutta ei ole vastattu. Ap
Aiotko mussuttaa tästä aiheesta koko talviloman? Kattiakaan kiinnostaa sun vinksahtaneet perhekuviot joita täällä levittelet.
Jos sun lapset tulee kipeiksi siellä, niin kiikutat vaan sitä seuraavat lääkäri- tai sairaalalaskut veljen vaimolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopea päivitys. Mies tuli töistä vajaa tunti sitten. Käytiin läpi vaihtoehdot:
1. Lähden ajamaan mummolaan 240 km suuntaansa ja haen lapset. Ollaan kotona noin kello 2 yöllä ja minun täytyy olla työpaikalla aamulla kello 8. Mies lähtee aikaisin aamulla reissuun. Lapset jäävät yksin kotiin kymmeneksi tunniksi, koska mistään ei saa ketään lastenhoitajaa näin lyhyellä varoitusajalla, ja joka muuta väittää ei oikeasti ole vanhempi!
2. Lapset pysyvät mummolassa ja jos joku katastrofi tapahtuu, lähden sinne keskiviikkona tai torstaina. Muuta ei tässä oikeastaan voi tehdä mitä meidän lapsiin tulee. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Eli kakkosvaihtoehdon mukaan mennään. Olen soitellut mummolaan useamman kerran ja tilanne on pysynyt ennallaan. Kukaan muu ei ole sairastunut mutta serkku minua surettaa, koska hänellä on korkea kuume ja on kovin sairas.
Käly oli saanut pojan jätettyä mummolaan käyttäen todella likaisia konsteja. Mummo oli yrittänyt vastustella että sairaan lapsen paikka on vanhempien luona. Lapsi oli ollut surkea ja sanonut äidilleen että haluaisi kotiin ja omaan sänkyyn, niin tästä käly oli sanonut hyvin painokkaasti äidilleni: "Etkö sinä hyvä ihminen ollenkaan ymmärrä miten puheillasi loukkaat lasta. Ajattele nyt miltä tuntuu kun oma mummo ei välitä ja torjuu omalta oveltaan" tai jotain sinnepäin. Mun äiti on nyt surrut tätä asiaa koko päivän. Haluaisi pyytää jopa miniältään anteeksi, mutta kun nämä eivät its yhteyttä ja äiti ei uskalka heilke soittaa, ettei häiritse :(
Monet on kommentoineet miksen sano mitään veljestäni tämän asian tiimoilta! Sanoisin toki, jos mulla olisi jotain mitä kommentoida. Mutta kun ei ole. Koko miehestä ei ole kuulunut pihaustakaan. Pakoilee vastuutaan ja piilottelee vaimonsa leveän selän takana kuten tavallista. Molemmille olen laittanut viestiä ja soittanut mutta ei ole vastattu. Ap
Aiotko mussuttaa tästä aiheesta koko talviloman? Kattiakaan kiinnostaa sun vinksahtaneet perhekuviot joita täällä levittelet.
Mitä ihmettä sä höpötät. Höpsö. Keskustelu on saanut runsaasti huomiota ja kommentteja, vaikka ap. teki eilen illalla aloituksen.
Kyllä aihe herättää huomiota ja kiinnostusta, millaiset vanhemmat jättävät influenssi sairaan lapsen mummolaan ja itse lähtevät lomalle.
Monet eivät usko edes tätä todeksi, vaan pitävät provona, mutta kommentistasi päätellen sinä päättelet, että kyllä tämä voi olla totta ja tälläisiä vanhempia ja miniöitä on olemassa.
On kyllä törkeä temppu saattaa sairastumisvaaraan serkut (vieläpä hiihtolomallaan) ja isovanhemmat (jotka olivat lupautuneet lapsia hoitamaan). Olisin ap:na todella raivoissani. Influenssa on aina ikävä ja joillekin jopa hengenvaarallinen tauti. Vatsatauti on myös samanlainen: se hoidetaan omassa kotona ilman isovanhempien apua, liian tarttuva ja ikävä tauti. Tavallinen flunssa on eri juttu, tällaisessa tilanteessa kyllä flunssankin yhteydessä hattu kourassa neuvottelisin hoitajien kanssa. Ja lomalta en todellakaan jättäisi yhtä lasta pois vaan peruisin oman matkani.
Ap:nä soittaisin kälyn vanhemmille. Selvittäisin tilanteen ja toteaisin, että voisivatko hoitaa veljeni mahdollisimman nopeasti lennolla etelään. Koska veli ja käly eivät vastaa puhelimeen. Olette kovasti yrittäneet saada kiinni.
Lapsen tila on huonontunut, tarvitsee (ehkä) sairaala hoitoa. (Jos tila on parantunut, kun veli saapu paikalle, niin sillehän kukaan ei enää mahda mitään ;-) ) Sitten isoäidille ja -isälle sana, että vaativat veljeä viemään sairaan lapsen kotiin heti. Ja, että antaa olla viimeinen kerta, kun tekevät tämmöisen tempun. Vaarantavat oman huvin pidon vuoksi anopin ja apen hengen, ja asettavat siskon lapset myöskin taudille alttiiksi. Suunnatonta itsekkyyttä!!
Ja että eivät vastaa veljen tai kälyn puheluihin ennenkuin jompi kumpi saapuu paikalle. Jos tulee myöhemmin kysymyksiä, että miksi eivät vastanneet puheluihin. Niin toteavat, että oli tilanne päällä. EIvät tajunneet, että akku on loppu.
Olisi aika näyttää miniälle kaapin paikka kohteliaasti...