Törkeä temppu veljen vaimolta: influenssasairas lapsi hoitoon isovanhemmille missä serkkuja viettämässä hiihtolomaa!
En kyllä ollut uskoa korviani kun kuulin tästä. Mun veljeni vaimo siis kävi eilen viemässä heidän sairaan lapsen mun vanhemmille hoitoon, missä meidän lapset on jo viettämässä hiihtolomaa! Ja tänään sain tietää, että lapsella on influenssa! Nyt vanhempien kaikki aika menee tän potilaan hoitamisessa ja vaarana on että sairastuvat kaikki muutkin!
Ja paras juttu on se että veljen muu perhe (siis terveet lapset) lähti veljen vaimon vanhempien luokse huvilalle Lappiin!
Olen yrittänyt soittaa sekä kälylelle että veljelleni, mutta eivät pelkurit vastaa puhelimeen edes! PRKL!
Ehdotuksia mitä mun pitäisi tehdä? Lapsia en voi hakea kotiin kun ovat liian pieniä ja ollaan molemmat töissä.
Kommentit (129)
Jaahas, taas puskee esiin av-palstan mädäntyneet ja kieroutuneet moraalikäsitykset. Mammat ovat syyllistämässä niin että sylki roiskuu näppiksille kaikkia muita, paitsi sitä, joka tässä selvästi on käyttäytynyt rumasti ja jopa vaarantaa muiden terveyden, eli tätä miniää.
Mielenkiintoisesti palstamammojen päänsisäiset jumittumat pääsevät haukkaamaan raitista ilmaa. Odotetaan lisää samaa, viihdearvo on suuri vaikka tietysti vähän kyseenalainen.
Terv,. M52
No mut kaikkein kurjinta se on varmasti kuitenki sillä lapsella joka sairastaa. Tosi kiva hiihtoloma. Ja muu perhe vielä lähtee reissuun.
Hehe, hauskaa että veli on ihan viaton... 😁
No miettikää vähän miltä siitä sairaasta lapsesta tuntuu. 12-vuotias (viides- tai kuudesluokkalainen) on jo sen ikäinen, että haluaa hiihtolomalla rentoutua koulunkäynnistä, mutta nyt sairastaa influenssaa ja vieläpä oma äiti tuuppaa mummolaan hoitoon ja muu perhe matkustaa Lappiin laskettelemaan ja pitämään hauskaa.
Kirjoitit sen sitten tänne.
Otan kyllä asian puheeksi, kun seuraavan kerran nähdään!
Siihen asti, näkemiin!
Nopea päivitys. Mies tuli töistä vajaa tunti sitten. Käytiin läpi vaihtoehdot:
1. Lähden ajamaan mummolaan 240 km suuntaansa ja haen lapset. Ollaan kotona noin kello 2 yöllä ja minun täytyy olla työpaikalla aamulla kello 8. Mies lähtee aikaisin aamulla reissuun. Lapset jäävät yksin kotiin kymmeneksi tunniksi, koska mistään ei saa ketään lastenhoitajaa näin lyhyellä varoitusajalla, ja joka muuta väittää ei oikeasti ole vanhempi!
2. Lapset pysyvät mummolassa ja jos joku katastrofi tapahtuu, lähden sinne keskiviikkona tai torstaina. Muuta ei tässä oikeastaan voi tehdä mitä meidän lapsiin tulee. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Eli kakkosvaihtoehdon mukaan mennään. Olen soitellut mummolaan useamman kerran ja tilanne on pysynyt ennallaan. Kukaan muu ei ole sairastunut mutta serkku minua surettaa, koska hänellä on korkea kuume ja on kovin sairas.
Käly oli saanut pojan jätettyä mummolaan käyttäen todella likaisia konsteja. Mummo oli yrittänyt vastustella että sairaan lapsen paikka on vanhempien luona. Lapsi oli ollut surkea ja sanonut äidilleen että haluaisi kotiin ja omaan sänkyyn, niin tästä käly oli sanonut hyvin painokkaasti äidilleni: "Etkö sinä hyvä ihminen ollenkaan ymmärrä miten puheillasi loukkaat lasta. Ajattele nyt miltä tuntuu kun oma mummo ei välitä ja torjuu omalta oveltaan" tai jotain sinnepäin. Mun äiti on nyt surrut tätä asiaa koko päivän. Haluaisi pyytää jopa miniältään anteeksi, mutta kun nämä eivät its yhteyttä ja äiti ei uskalka heilke soittaa, ettei häiritse :(
Monet on kommentoineet miksen sano mitään veljestäni tämän asian tiimoilta! Sanoisin toki, jos mulla olisi jotain mitä kommentoida. Mutta kun ei ole. Koko miehestä ei ole kuulunut pihaustakaan. Pakoilee vastuutaan ja piilottelee vaimonsa leveän selän takana kuten tavallista. Molemmille olen laittanut viestiä ja soittanut mutta ei ole vastattu. Ap
Jättäisin minäkin noissa vaihtoehdoissa lapset mummolaan sairastumisen riskillä. Koska hankalampi homma se on, jos muksut sairastuvat kotona sen 10h yksinolon aikana. Tartunnan ovat ehtineet jo saada. Meillä lapsi sai päiväunien aikana parissa tunnissa 40 asteen kuumeen, kun ennen sitä leikki ihan virkeänä. Seuraavana päivänä oli niin heikkona, että oli aika lähellä osastohoito ja lähinnä uskalsin pitää kotona, koska hoidan työkseni samanlaisia potilata. Sairastuin itsekin rokotuksesta huolimatta. Ensi vuonna kyllä rokotutan lapsetkin, mutta eipä sen suoja täysin varma ole.
Voisko provohuutelijat kertoa, mikä tästä tekee provon? Sillä mä en huomaa näitä. :)
Itselle sattui kaksi viikkoa sitten niin, että oli lapsen 10v synttärit. Yksi vieraista lapsista oli sairas. Siis oikeasti kipeä, mutta oli pumpattu särkylääkettä sen verran, että "jaksaa juhlia". Mä en sitä tuodessa vielä huomannut, kun oli sitä tuontihäslinkiä.
Pöytään kun kutsuttiin, niin tämä jäi sohvalle lojumaan ja kysyi, onko pakko syödä. Ei tietenkään ja keskityin sitten häneen. Yleensä niin reipas ja hyvä herkuttelija, mutta... aivan sippi toinen. Ihmettelin sitä ääneen, että onko tauti suhun nyt iskenyt. Ei, kun toissapäivänä. Äiti antoi lääkettä, että pakko mennä, kun on kutsuttu. Synttärisankarille tulee muuten paha mieli.
Nappasin tämän lapsen sitten takkahuoneeseen pötköttämään ja edes limua juomaan, vähän sipsiäkin maistoi. Katteltiin Barbie juttuja ja hän nukahtikin.
Äitinsä vielä ilmoitti, että myöhästyy hausta, ilmoitti tekstarilla. Tässähän ei normaalisti mitään, koska tämä muksu on meillä muutenkin paljon ja usein yökylässäkin.
Kyllähän sitä kiukkusuonta jo pullotti sen verran, kun rouva vihdoin saapui. Ihanaa, kun hän sai hieman omaa aikaa! Siinä vaiheessa sitten ripitin tämän, käytin rumaa kieltä ja huusinkin. Yritti vielä, että on sairastunut meillä ollessa. Mä otan lapsen mielelläni milloin tahansa muuten meille (joululomalla oli uudestavuodesta loppiaiseen!), että saa sitä omaa aikaa, mutten tuommoisessa taudissa. Tarvii lepoa ja rakkautta kotona. Lapset eivät kuulleet tätä purkaustani. Omani olivat omissa puuhissaan ja tämä sairaslapsi yhä nukkui takkahuoneessa, mieheni oli silloin seuralaisena.
Nainen ihan änkkänä vaan kävi herättämässä lapsensa ja lähtivät. Ei mitään sanonut, ei mitään.
Kun tuo lapsi tervehty on taas palannut nurkkiin omana iloisena itsenään. Hienoa! Äiti on kuulemma ollut myös kipeä... Tämä äiti soitteli perjantaina, kun loma alkoi, hieman kireällä äänellä, että pitääkö se hiihtolomareissukaan enää paikkansa, ettei lapsi vaan ole "liian kipeä" sinnekin lähtemään. HUOH!
Kyllä, lapsille on luvattu reissu ja se on maksettukin, heidänkin puoleltaan, joten tervetuloa terveenä. Saa rahat takaisin, jos on taas taudissa. Siihen sitten tämä äiti sanoi, kiitos.
Nyt on se lapsi ollut lauantaista saakka "yökylässä". Saa olla, hän on hyvää seuraa meidän muksuille ja lapsilla on paljon yhteistä tekemistä. Keskiviikkona lähdetään reissuun ja lauantaina tullaan takaisin.
Yksinhuoltajalla varmasti on omat stressinsä, mutta voi hyvä jumala sentään! Milloin se vaatii yhtä kärkkäästi laatuaikaa lapsen kanssa?! Isää ei ole juuri näkynyt ja onneksi tämä on ainoa lapsi. Isovanhemmillaan on sitten niinä viikonloppuina ja lomina kun ei ole meidän matkassa.
Että kyllä näitä omaa napaansa tuijottavia vanhempia vaan on tosi elämässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi influenssassa ja itse lomailee? Hyvä sylvi kun meitä on niin moneen junaan ja asemallekin jää... Ja älä ny meinaa et ovat vielä siellä lomallaan koko viikon? Mitä jos lapsen kunto romahtaa ja joutuu sairaalaan? Tuntien ajaminen sydän syrjällään... Mä en kyllä kestäisi..
En usko että vanhemmat lähtisivät ajamaan sydän syrjällään kotiin vaikka lapsi sairaalaan joutuisi... Millaiset vanhemmat jättää sairaan lapsen loman takia hoitoon?
Tuo on ap. ls-ilmoituksen paikka. Millaiset vanhemmat jättävät isovanhemmille influenssa sairastavan lapsensa hoitoon ja itse lähtevät satojen kilometrien päähän lomalle?
Miniän harkintakyky on todella pettänyt, jättää nyt mummo yksin hoitamaan kolmea lasta, kun vielä huomasi ja tiesi teidänkin lapset olevan mummolassa ja riski sairastua on kaikilla, myös mummolla.
Trolli. Ei kukaan jätä sairasta lasta noin.
Yksikään täysjärkinen ja vastuullinen vanhempi ei vie sairasta lasta isovanhemmille hoitoon ja soita matkalta, että nyt ollaan tulossa, vaan sopii etukäteen, sopiiko tulla.
Ymmärrän täysin ap. kiukun, kun kaikki suunnitelmat meni uusiksi, yhden itsekkään perheen vuoksi, jolle isovanhemmat ovat pelkkiä hoitoautomaatteja.
Itellä sellaset välit anoppiin, että voisin hyvinkin viedä lapsen sille hoitoon puhumatta miehelle mitään. Eli kyllä se voi olla pelkästään sen kälyn vika. :-) Mutta, ehkä ne välit on näin hyvät juuri sen takia, ettei tulisi mieleenkään viedä lasta hänelle hoidettavaksi jos vähänkin kuulostaa, ettei nyt sovi. Saati viedä sairasta lasta yhtään mihinkään. Ja kyllä meillä on niin päin, että usein isovanhempien suunnalta ihan pyydetään lasta hoidettavaksi, ei tarvi ajatella, että mummua jotenkin käytettäisiin hyväksi. Kyllä se sanoo, jos on jotain muuta menoa.
Kerran lapsi 8 v sairastui anoppilassa ja samantien soitti, että kuume nousee. Joten mies kävi poimimassa lapsen pois.
Toki näitä kilometrejä on vaan muutamia kymmeniä, mutta silti. Lapsi haluaa olla omassa kodissaan, omassa sängyssään ja perheensä kanssa. Ihan sama minkä ikäinen lapsi onkaan.
Jos duunissa tuntuu kipeä olo, niin kyllä mä lähden omaan kotiin. Se on tarve ja hyve. Käyn tarvittaessa kaupan ja apteekin kautta, mutta se on aikuisuutta.
Sairaat lapset tarvii arkirakkaitaan lähelleen. Aikuisetkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi influenssassa ja itse lomailee? Hyvä sylvi kun meitä on niin moneen junaan ja asemallekin jää... Ja älä ny meinaa et ovat vielä siellä lomallaan koko viikon? Mitä jos lapsen kunto romahtaa ja joutuu sairaalaan? Tuntien ajaminen sydän syrjällään... Mä en kyllä kestäisi..
Perhe on LAPISSA, influenssaan sairastunut lapsi on HELSINGISSÄ. Mikäli lapsen vointi romahtaa, niin saa siinä on enemmän ku muutaman tunnin ajaa sydän syrjällään. Ja vaikka tulis lentäen, niin kyllä siinäki on järjestämistä ja vie aikaa.
Lapsi ei ole Helsingissä, vaan satojen kilometrien päässä sieltä.
Ja tuskin sairaan lapset vanhemmat ajaisivat sydän syrjällään, sillä tuskin keskeyttäisivät lomaansa, vaikka lapsi olisi henkihieverissä, kun eivät koko päivänä ole vastanneet puhelimeen tai kysyneet lapsen vointia puhelimella, vaikka lähes vuorokausi on kulunut ja lapsi influenssa. Aika vastuutonta porukkaa.
Ja millainen vanhempi vie influenssaa sairastavan lapsensa isovanhempien hoidettavaksi ja syyllistää vielä mummon, kun hän empii hoitovastuusta ja itse lähtevät viettämään lomaa.
Mammat eivät näemmä hoksaa jutun todellista pointtia.
Tämän vuotinen influenssa on todella vaarallinen etenkin iäkkäille ihmisille.
Isovanhemmat tässä jutussa ovat ne todelliset vaarassa olijat.
Muutenkin miettikää ennen kuin viette, tai menette mummolaan kylään ollessanne itse, tai lapsenne ovat sairaita.
Mummot ovat joka talvi flunssakierteessä, kun tapaavat näitä räkätautisia kakaroita. Siis ei mummolaan flunssaisia/räkätautisia lapsia!
Mä en tajua, miksi ap:ta syyllistetään lapsien hoidattamisesta isovanhemmilla. Itse ainakin olin lapsena usein viikon mummolassa hoidossa siskoni kanssa, ja niin olivat muutkin serkut. Nytkö se on jotenkin liikaa vaadittu, että tästä edusta nauttineet vanhemmat tekisivät itse saman? Kyllä mä odotan, että sieltä saa lastenhoitoapua, kun kyseessä on hyväkuntoiset juuri eläköitymässä olevat ihmiset. Tietenkään en ole lastani väkisin mihinkään tuputtamassa, mutta kyllä hieman ihmettelen, jos sitä ei tarjota.
Vastaako ne kellekkään puhelimeen tai soittavatko isovanhemmille? Aika julmaa jos ei vastata puhelimeen kun oma lapsi on kipeänä kaukana toisella paikkakunnalla. En kyllä itse sairasta lastani toisten hoiviin hylkäisi mutta jos joku pakkotilanne, esim. työmatka niin varmaan kulkisin koko ajan puhelin kädessä ja soittelisin vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaako ne kellekkään puhelimeen tai soittavatko isovanhemmille? Aika julmaa jos ei vastata puhelimeen kun oma lapsi on kipeänä kaukana toisella paikkakunnalla. En kyllä itse sairasta lastani toisten hoiviin hylkäisi mutta jos joku pakkotilanne, esim. työmatka niin varmaan kulkisin koko ajan puhelin kädessä ja soittelisin vähän väliä.
Ja yleensä tuossa vaiheessa kun vuorokauteen ei ole vastattu puhelimeen, eikä sieltä päin soitettu, herää huoli ja epäilys, että jotakin on sattunut. Yleensä asiat selvitetään aikuisten kesken, eikä hävitä kuin pieru Saharaan. Harvat vanhemmat pystyvät olemaan noin julmia, ettei välitetä edes omasta sairaasta lapsesta.
Ja oli miten hyväkuntoinen mummo tahansa, kyllä se voimille käy, kun on kolme lasta hoidettavana ja ruokittavana ja yksi vielä influenssassa, joka vaatii hoivaa kellon ympäri, myös yöllä.
Siis miten tämä liittyy kysymykseeni? Ap syyllistää vain ja ainoastaan veljen vaimoa, ei veljeään, jonka vanhemmat tässä ovat kuitenkin kyseessä eli olisin aika varma, että veli on ollut tietoinen siitä, että lasta ollaan viemässä HÄNEN vanhemmilleen.