Iittalan tarrat laseissa
Päädyin äskettäin johonkin blogiin, jossa bloggari oli jättäny tarrat Iittalan laseihin brassailumielessä. Teettekö te itse tätä samaa. Sehän on tarra eikä lasiin painatettu kuva ihan syystä. Onko se tärkeää itselle vai pitääkö vieraille näyttää, ett massii löytyy vai mikä syynä. Itse pidän sitä aina todella nolona, jos joku jättänyt astiastoonsa tarroja kiinni.
Ihan näin huomautuksena. Iittala ei pidä omilla sivuillaankaan tarroja esittelytuotteissa, jos joku nyt haluu vängätä sen olevan osa designia.
Kommentit (109)
Onneksi lähtevät astianpesukoneessa yleensä. Muutamasta ei ole lähtenyt ja ne ovat kaapissa perimmäisenä tai pinossa alimmaisena, en tykkää tarroista mutta olen laiska.
Vierailija kirjoitti:
Jättäähän joku niitä vaatteisiinkin.. esim new eran lippiksiin sen hologrammi tarran 😂 on aito on on ;)
Joo niin jättää mun 15-vuotias veli justiinsakin :D Oikee tyyli-idoli.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kuulu irrottaa. Irtoavat pesun myötä joskus, sille ei sitten enää voi mitään.
Haloo, se on TARRA, ei mikään tuotteen designiin kuuluva ominaisuus. Ei ole mitään järkeä säilöä käyttöastioissa valmistajan logoa kirkuvan värisenä muovikalvon palasena, joka on liimapinnalla kiinni siinä astiassa. Iittala ei edes ole mikään erityinen luksusmerkki, vaan ihan jokaisesta Cittarista hyllyltä ostoskärryyn sinne vessapaperin kanssa poimittava kulutustuote.
Hehe, mieheni juuri kauhisteli kun revin viinilaseista tarroja irti. Aivan yhdentekevää mitä joku siitä ajattelee, minun kirjoissani lasi ei ole puhdas ja hygieeninen jos siinä on tarra juuri käyttökohdassa. Eikä ne mitään kauniitakaan ole kyllä. Pois vain. Enhän minä jätä minkään muunkaan merkin tarroja paikalleen.
Alkuperäiset tarrat on niin pieniä ettei niitä välttämättä huomaa. Mun miehen opiskelupaikassa on hyvät skannerit, kuvankäsittelyohjelmat ja tarratulostimet joten laitoin hänet tekemään alkuperäisistä 184% suurennetut tarrat ja liimattiin ne astioihin. Nyt ne huomaa paljon paremmin.
<3
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vielä glögilasi, jossa nuutajärvi tarra, hieman salmiakin muotoinen sininen tarra, tosin taitaa olla kalankuva. Samanlaisissa laseissa on ollut , myös iittalan tarra joten taisi ehkä iittala ostaa nuutajärven. Ei tietoa, arvausta.
En kyllä jätä tiskikoneisiin meneviin mitään muovitarroja, tukkii koneen putkistot pahimmillaan tuloksena vesivahinko tai korjaajakäynti.
Nuutajärvihän se oli! Nuo lasien tarrat muuten menevät siihen sihtiin, johon kaikki muutkin kökkäreet joutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiset tarrat on niin pieniä ettei niitä välttämättä huomaa. Mun miehen opiskelupaikassa on hyvät skannerit, kuvankäsittelyohjelmat ja tarratulostimet joten laitoin hänet tekemään alkuperäisistä 184% suurennetut tarrat ja liimattiin ne astioihin. Nyt ne huomaa paljon paremmin.
<3
liimasitteko Ikeankin laseihin?
tarrat pois!
ne on rumia ja ällöttää varsinkin juomalaseissa
jos näen jollain tarroja esineissä niin ajattelen että hän ei käytä niitä eikä arvosta niitä.
design ei ole tarkoitettu myytäväksi vaan elinikäiseen käyttöön.
i-tarrojen jättäminen totally wt.
Ne ovat tarroja, vain tarroja eivätkä edes hyvin kiinni. Ne saa pienellä nipsaisulla pois ja ne on tarkoitus ottaa pois. Jokuhan oli joskus kysynyt Iittalasta tätä ja olivat vastanneet, että tarrat erottavat I-laadun II-laadusta ja ne on tarkoitus ottaa pois. Ovat vain myyntiä varten. Mutta ei, jotkut juntit pitävät tarroja, kun ovat niin juntteja että eivät edes IIttalaa tunnista ellei logo huuda sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tarravastaiset: irrotatteko myös tuikkukipoista ja maljakoista i-tarrat?
Irrotin joo. Keräilen kivi-tuikkuja ja ne ovat paljon kauniimpia paljaaltaan. Kai tarrat säästäisin, jos haluaisin säilyttää esineen arvon ja olisin joku jälleenmyyjäkeräilijä, mutta eihän käytössä oleva esine säilytä tarralla muuta kuin tunnearvoa. Plus ei toi Iittala nyt kauheen kallista ole :D
Esimerkkinä Iittalan sivut: https://www.iittala.com/se/sv/search?text=kivi
(sori tekstit, asun svedulassa)
No, en mie edes itse tiedä, että olenko jättänyt :D Mä en tuollaisiin pikkuasioihin kiinnitä huomiota.
Sen verran nyt katsoin, kun keittiön työpöydän ja kaapistojen luona istuksin, että juomalaseissa ei ole tarroja, mutta tuikkukupissa näyttää olevan. Mutta monessakaan tuikkukupissa ei siten taas ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole niitä lähtenyt irrottamaan. Lähtevät sitten omia aikojaan jos lähtevät. Totta puhuen mulla on elämässäni hiukan suurempiakin murheita kuin i-tarrat ja se mitä joku muu niistä ajattelee.
Jätätkö muutenkin vaatteihin esim. hintalaput tai tarrat asenteella "on suuremmatkin murheet"?
En jätä koska lapuista on haittaa. Sekä estettisesti että muutenkin esim pesussa. Tarroista ei ole haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole niitä lähtenyt irrottamaan. Lähtevät sitten omia aikojaan jos lähtevät. Totta puhuen mulla on elämässäni hiukan suurempiakin murheita kuin i-tarrat ja se mitä joku muu niistä ajattelee.
Jätätkö muutenkin vaatteihin esim. hintalaput tai tarrat asenteella "on suuremmatkin murheet"?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta tuossa on se ero, että vaatteessa roikkuva hintalappu haittaa käytössä, iittalan tarraa ei edes huomaa. Tiskikoneessahan ne irtoavat, mutta jos tiskaa käsin, ne yleensä jäävät laseihin. Mäkään en ole niitä erikseen irrotellut, ehkäpä joku on saattanut vaikkapa viinilasien kohdalla ajatella, että mä brassailen. Kaikkea sitä.
Ei ole kyllä iso vaiva niitä poistaa. Lisäksi ne rispaantuneet tai tarrat ylipäätään ovat bakteeripesiä ja niiden alle/niihin jää bakteereja. Hyi yök. Itse otan aina pois tarrat kaikista tuotteista ja kyllä hieman naurattaa, jos joku ei ota. Ei ole iso vaiva.
No eikös se ole hyvä juttu sitten, että sä saat siitä hyvän mielen (kyllä hieman naurattaa)?
Naurattaa ihan siitä syystä, että aika juntti saa olla, kun 1) haluaa muiden tunnistavan, että hänellä on Iittalaa 2) lähipiiri ei selvästikään tunnista Iittalaa, koska sitä pitää tarralla tehdä selväksi. Haloo, se on Iittala eikä mikään grand design.
Naurattaa aina kun blogi- ja somekuvissa asettelevat astiat niin että varmasti jokaisessa näkyy se tarra :D
Mä oon aina irrottanut ne heti, ihan helposti on irronnut. Ihan vaan jo sen takia, kun miettii mitä kaikkea sinne alle kertyykään!
Just pari päivää sitten kävin kaverilla kahvilla ja Teema-mukissa komeili se tarra just siinä kohdassa mihin huulet juodessa osu. Oli ikävän tuntuinen.. Jouduin vaihtamaan kättä :D
Ostettiin uusia essence-laseja, että kaikille vieraille riitti. Ehdin kiireellä tunkea ne paketeista pesukoneeseen ja nostaa sieltä just esiin ennen vieraiden saapumista. Sain yhdestä revittyä tarran pois, mutta tuli ärsyttävät sormenjäljet ja pieni liimaläikkä siihen kohtaan. Näin parhaaksi vaan jättää tarrat kiinni.
Eli vanhoissa laseissa ei ollut tarroja, uusissa oli ja siitä, mistä rävelsin sen tarran juuri ennen, join itse kun en kehdannut laittaa vieraille.
Nyt tajusin, etten vielä tähän päivään mennessä ole muistanut poistaa niistä uusista tarroja. Plääh.. Pitäisi, ettei kenelläkään mene herne nenään.
On jollain huolet ja naurunaiheet. Voi elämä. Mä en todellakaan tiedä kellä mun ystävistä edes on iittalaa! Kun meen kylään niin keskityn ihan muuhun kun astioihin. Saati sitten siihen että onko niissä tarrat! Hankkikaa itsetunto niin ei tarvi kyyläillä muita. Elämä helpottuu kummasti.
Alan aina kyläpaikoissa tahallani nyppimään niitä tarroja kohdalleni osuneista astioista jos ne jollakin ovat vielä tarjoiltaessa paikoillaan. Sitä emäntien kiemurtelua on hauska seurata kun laiskuuttaan eivät muka jaksa ottaa niitä pois mutta näkee että kuitenkin kaihertaa :D
Tarrojen jättäminen on mielestäni junttia. Ok, jos ei jaksa alkaa uusista heti kynsimään niitä irti ja irrottelee sitä mukaa, kun tiskatessa irtoavat. Olen kuullut, että jotkut varjelee tarroja hysteerisesti. Tosi huvittavaa. Tarrahan alkaa aina väistämättä reunoistaan irtoilemaan ja kerää alleen bakteereja. Yäk!
Tarran säilyttäisin ainoastaan siinä tapauksessa, jos keräilisin jotain vitriiniin. Viinilasit ovat kuitenkin käyttötavaraa ja niitä tehdään sellaisia tuotantoeriä, ettei niillä ole keräilyarvoa. Ainoastaan taidelasia kannattaa kerätä hyllyyn pölyttymään, jos tykkää.
Mua harmittaa aina, kun käyn kylässä jossain, missä aalto-vaasit ja mariskoolit on hyllyssä koristeena. Käyttöön vaan, siihen ne on tarkoitettu. Ei ne nyt niin arvokkaita ole. Mariskooleja käytän ruokapöydässä mm. puolukan ja suolakurkkujen tarjoiluun. Niihin saa myös tehtyä kivannäköisiä jäätelöannoksia.
Ihmettelen suomalaisten Iittalan palvontaa. Yläpeukuttakaa, jos teillä tai teidän äidillä on hyllyssä mariskoolit kaikissa sateenkaaren väreissä ja niihin ei saa koskea. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta tuossa on se ero, että vaatteessa roikkuva hintalappu haittaa käytössä, iittalan tarraa ei edes huomaa. Tiskikoneessahan ne irtoavat, mutta jos tiskaa käsin, ne yleensä jäävät laseihin. Mäkään en ole niitä erikseen irrotellut, ehkäpä joku on saattanut vaikkapa viinilasien kohdalla ajatella, että mä brassailen. Kaikkea sitä.
Ei ole kyllä iso vaiva niitä poistaa. Lisäksi ne rispaantuneet tai tarrat ylipäätään ovat bakteeripesiä ja niiden alle/niihin jää bakteereja. Hyi yök. Itse otan aina pois tarrat kaikista tuotteista ja kyllä hieman naurattaa, jos joku ei ota. Ei ole iso vaiva.
No eikös se ole hyvä juttu sitten, että sä saat siitä hyvän mielen (kyllä hieman naurattaa)?
Naurattaa ihan siitä syystä, että aika juntti saa olla, kun 1) haluaa muiden tunnistavan, että hänellä on Iittalaa 2) lähipiiri ei selvästikään tunnista Iittalaa, koska sitä pitää tarralla tehdä selväksi. Haloo, se on Iittala eikä mikään grand design.
No mutta edelleen: eikö ole kiva juttu, että saat tuntea itsesi paremmaksi ihmiseksi? Joissain meidän laseissa on tarrat, mutta eivät ne niissä siksi ole, että muut tunnistaisivat (ovat aika yleisiä Iittalan tuotteita, joten kai astioista kiinnostuneet tunnistavat ne Iittalan tuotteiksi muutenkin, ne taas, jotka eivät ole kiinnostuneita, tuskin kiinnittävät huomiota tarraankaan), vaan siksi, etten... rummunpärinää... ole tullut niitä poistaneeksi. Mutta jos tulet meille, niin ajattele, miten kivaa sulla sitten on, kun voit ajatella, että muhahaa, vittu mikä juntti. Kenties teet siitä avauksen AV:llekin ja saat kymmeniä yläpeukkuja!
Asumme Iittalassa (tulokkaita) ja ostin lasit Iittalaa. Tottakai jätin tarrat paikoilleen, niin muistamme aina juhlahetkinä, että lasitkin ovat Iittalaa. Eli tämä on ok iittalaan muuttaneille, niin erotumme ei-hypeä kaipaavasta alkuperäisväestöstä (luulisin).