Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkailmoitukseen vastaaminen, puhelinkammo, neuvoja!

Vierailija
22.02.2016 |

Minulla on pahanlaatuinen puhelinkammo, ollut jo lapsesta asti. Suunnittelen kaikki viralliset puhelut kyllä hyvin etukäteen ja tsemppaan itseäni "nyt kyllä soitan heti, ihan helppo homma!". Sitten jäädyn, aina. Olen kirjoittanut lunttilapulle asiat ylös ja sitten alankin perääntyä. "Ehkä siellä ei kukaan vastaa tähän aikaan/Onkohan tämä nyt kuitenkaan minun juttu/mitä jos kyselenkin vain tyhmiä" jne.

Nyt olisin kiinnostunut yhdestä työpaikasta, jonne pyydettiin ottamaan yhteyttä, jos on kysymyksiä. Ajattelin, että totta kai olisi fiksua ottaa yhteyttä, jotta jäisin heidän mieleensä. En vain saa asiaa hoidetuksi. Joku tuossa puhelimessa ahdistaa. Mitä jos alan änkyttää? Mitä jos minulle vastaa joku ilkeä täti?

Mitä kannattaisi tehdä, että uskallan ja millaisista kysymyksistä työnantajat tykkää?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sähköpostia.

Vierailija
2/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mietippä nyt että jos sinne 100 soittaa niin miten sä erotut joukosta, ja jos sulla ei OIKEASTI tule mitään mieleen on se soitto ihan turha. Paljon noita meillekin tulee ja voin sanoa että sitä helpompaa tapaa ei ole saada hakemusta roskakoriin kun änkyttää nasaalilla "että niin tota " 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kysynyt esim. tarkentavaa infoa työtehtävistä ja työajoista, koska niitä ei mainittu ilmoituksessa. Kannattaako tuollaisia kysyä? Voiko vetää jotain "johtopäätöksiä", jos ihminen kysyy, että miten paljon työpäiviä on viikossa ja minkäpituisia päivät ovat? Ap

Vierailija
4/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voit menettää soittamalla? Mä tiedän tuon tunteen aika lailla, itse kärsin samasta. Olen tosi luonteva ihmisten kanssa kasvokkain, mutta virallisen puhelun kohdalla jäädyttää. Silti: jos työ kiinnostaa, niin siitä vain. Hakematta sitä ei ainakaan saa.

Vierailija
5/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaminen kannattaa. Etenkin kun ap:lla vaikuttaa olevan ihan oikeakin kysymys. Sellaisiin ei kannata soittaa jos on erikseen jo ilmoitettu ettei ehditä vastaamaan.

Vierailija
6/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin teiltä, arvon asiantuntijat, vielä sitä että, kannattaisiko teidän mielestä laittaa ensin se sähköinen hakemus ja sitten vasta soittaa vai toisinpäin? Itse olen ihan kohtuullisen taitava ilmaisemaan mielipiteeni ja luomaan itsestäni älykäs kuva kasvokkain ihmisten kanssa keskustellessa. Puhelimessa taas olen täysi katastrofi. Eniten lahjoja minulla olisi varmaankin kirjalliseen viestintään. Harmi, että pelkkiä kauniita kirjeitä kirjoittamalla harvoin voi hoitaa työnsä. Ap

Vierailija
7/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kysynyt esim. tarkentavaa infoa työtehtävistä ja työajoista, koska niitä ei mainittu ilmoituksessa. Kannattaako tuollaisia kysyä? Voiko vetää jotain "johtopäätöksiä", jos ihminen kysyy, että miten paljon työpäiviä on viikossa ja minkäpituisia päivät ovat? Ap

no voiko vastaus vaikuttaa sun halukkuuteesi tähän tehtävään? jos hakemisesi on kiinni tästä niin tietenkin kannattaa kysyä mutta jos ei ole niin väliksi niin älä hukkaa aikaa työnantajalta. 

Vierailija
8/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa niitä jännittää. Ihmisiä ne ovat langan toisella puolenkin. 

Vierailija
9/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin teiltä, arvon asiantuntijat, vielä sitä että, kannattaisiko teidän mielestä laittaa ensin se sähköinen hakemus ja sitten vasta soittaa vai toisinpäin? Itse olen ihan kohtuullisen taitava ilmaisemaan mielipiteeni ja luomaan itsestäni älykäs kuva kasvokkain ihmisten kanssa keskustellessa. Puhelimessa taas olen täysi katastrofi. Eniten lahjoja minulla olisi varmaankin kirjalliseen viestintään. Harmi, että pelkkiä kauniita kirjeitä kirjoittamalla harvoin voi hoitaa työnsä. Ap

no jos kysyt tehtävistä ja työajoista niin älä nyt ainakaan JÄLKEEN soita, tietenkään. Mutta jos et pysty olemaan hyvä puhelimessa, älä nyt soita hyvä ihminen. Sinne tulee satoja hakemuksia mistä on vaikea karsia, äkkiä saavat sut deletoitua kun änkytys puhelimessa ja värisevä ääni tulee mieleen. 

Vierailija
10/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no voiko vastaus vaikuttaa sun halukkuuteesi tähän tehtävään? jos hakemisesi on kiinni tästä niin tietenkin kannattaa kysyä mutta jos ei ole niin väliksi niin älä hukkaa aikaa työnantajalta. 

Työpäivien pituudet ja määrä olisi tärkeää tietää yhden vapaa-aikaani liittyvän tärkeän jutun takia, mutta muuten sillä ei sinänsä ole väliä. Se olisi vain ns. kiva tietää juttu, mutta se luultavasti tulisi ilmi myös työhaastattelussa, jos sellaisen pääsisin. Toisaalta työtehtävistä olisi ollut kiva kuulla enemmän, sillä kokemusta ei ole kovin monipuolisista hommista vielä ja olisin halunnut tietää, mitä kaikkea pitäisi osata tehdä. Tämänkin toisaalta saa kyllä selville työhaastattelussa, jos sinne asti pääsee. Ap

Vierailija
11/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun neuvoni on että rohkeasti se luuri käteen ja soita! Ei siinä mitään kamalaa tapahdu, ole oma itsesi, reipas ja ystävällinen.

Vierailija
12/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun neuvoni on että tarkista puhelun aluksi että puhut oikean henkilön kanssa!

kerro mitä asiasi koskee ja kysy onko hyvä hetki jutella vai soittaisitko myöhemmin uudestaan

Vierailija
13/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista! Yritän nyt soittaa. Tulen sitten raportoimaan, miten meni.

Vierailija
14/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinkammosta ei pääse eroon kuin soittelemalla. Itse olen sellaisella alalla, jossa työn hakeminen tehdään pääosin soittamalla ja työpaikalla pitää myös pystyä soittamaan virallisia asioita. Kärsin ennen puhelinkammosta ja jännitän edelleenkin puhelinsoittoja. Sinun kannattaa pyrkiä hoitamaan asioita mahdollisimman paljon puhelimella, jotta totut soitteluun. Se on alkuun vaikeaa, mutta se kannattaa tehdä.

Vierailija
15/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole mitään oikeasti tärkeää asiaa, älä soita.

Rekrytoivalla henkilöllä on isoimpia paikkoja lukuunottamatta muitakin työtehtäviä ja on ärsyttävää vastata koko ajan puhelimeen, kun ei ole mitään oikeaa asiaa.

Olen pyytänyt henkikön haastatteluun pelkällä puhelulla, ja lopulta palkannut tämän. Oli vain niin hyvä jo puhelimessa.

Olen myös torpannut muutaman paperilla hyvältä vaikuttaneen hakijan puhelinsoiton jälkeen, koska puhelinkeskustelu oli niin syvältä ja outo.

Eli mieti ennenkuin soitat.

Vierailija
16/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli muutama vuosi sitten tilanne, että oli pakko löytää uusi työpaikka, kun edellisestä tuli potkut. Hain kaikkea mahdollista ja doittelin moneen paikkaan. Olen tosi puhelinkammoinen. Ekoihin paikkoihin oli melkein mahdoton soittaa, mutta tähänkin tottui muutaman soiton jälkeen. Jos soittaisitkin ensiksi johonkin toiseen paikkaan ihan vaan totutellaksesi tilanteeseen. Tässä ei ainakaan menetä mitään. Kannattanee ihan vaan pyytää kertomaan tarkemmin tehtävästä. Yleensä ihmiset kertovat innoissaan omasta firmastaan jne. Siinä sitten sopivissa väleissä kertoilet, että juuri tässä ja tässä olen loistava. Ai niin, sain lopulta kivan duunin, kannatti soittaa tähänkin firmaan. Tsemppiä!

Vierailija
17/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meni, ap? Joko soitit?

Vierailija
18/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka oli tietty Porvoossa, mutta jottei jäisi kellekään epäselväksi, niin

sinne paikkaan ei soiteta, tämä tekee aina huonon vaikutuksen

Vierailija
19/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinkammosta ei pääse eroon kuin soittelemalla. Itse olen sellaisella alalla, jossa työn hakeminen tehdään pääosin soittamalla ja työpaikalla pitää myös pystyä soittamaan virallisia asioita. Kärsin ennen puhelinkammosta ja jännitän edelleenkin puhelinsoittoja. Sinun kannattaa pyrkiä hoitamaan asioita mahdollisimman paljon puhelimella, jotta totut soitteluun. Se on alkuun vaikeaa, mutta se kannattaa tehdä.

Suosittelen ehdottomasti tätä lähestymistapaa! Niitä kaikkein vaikeimpia puheluita voi myös "kuivaharjoitella" kaverin kanssa.

Vierailija
20/23 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vaan. Kuvittele ensin mielessäsi mitä kaikkea kamalaa voikaan tapahtua, ajattele ne hirveimmät kauhuskenaariot ja miten munaat itsesi täysin. Mutta vedä siis mielikuvissasi ihan täysin överiksi, suunnilleen, että ensin vastaa joku joka kysyy viidesti "Anteeksi kuka" ja toteaa sitten että soitit tosi huonoon aikaan, mutta hän nyt yhdistää tän puhelun, vaikkei saisi jne. Sitten jäädyt ja änkytät ja pissaat housuun ja putoat tuolilta ja kaadat samalla pöydän, niin että kilinä ja kolina varmasti kuuluu puhelinlinjoja pitkin (samoin kuin se ähinä ja manauksesi).

Sit rauhoitut, laitat lunttilappusi eteesi (ja varmuudeksi kynän ja paperia) ja soitat.

Hyvin se menee. Ja jokaisen soiton jälkeen sujuu aina helpommin, tässäkin harjoitus tekee mestarin.

Mitään et muuten menetä, kun uskallat soittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän