Miksi vauva herää päiväunilta kärttyisenä?
Meillä on 3 kk vanha vauva, joka aina herää päikkäreiltä alahuuli rullalla ja kitisevänä tai itkevänä. Ainoastaan aamulla yöunilta vauva herää hyväntuulisena ja hymyilevänä. Tuntuuko vauvasta, että unet jää kesken päivällä? Vauvan huono tuuli tasaantuu sitten vähän ajan päästä, tai jos maitoa tai vaipanvaihtoa vailla, niin sen jälkeen. Tämä tuli mieleen viime viikolla näkemästäni aloituksesta jossa vauva rullasi huultaan nähdessään isoäidin, muttei kehdannut itkeä, ettei isoäidille tulisi paha mieli (tai noin aloittajaa ainakin tulkittiin) :D
Kommentit (5)
Herääkö vauva kärttyisänä nukuttuaan sisällä vai nukuttuaan ulkona? Jotkut vauvat käyttäytyvät päiväunien loppuvaiheessa kuin heillä olisi veressä alhainen happitaso ja he heräävät kärttyisinä, siis ilmeisesti siihen tunteeseen että nyt nukut liian syvästi, herää ja äkkiä happea. Kuitenkin nukkuessaan ulkona tätä vaihetta ei tule, tai siis lapsi nukkuu sen kohdan yli ja jatkaa uniaan loppuun asti. En tiedä miksi se on tuo raikas ilma joka siihen vaikuttaa, yhtä laillahan siis sisäilmakin on riittävän happirikasta.
Vierailija kirjoitti:
Herääkö vaubva kärttyisänä nukuttuaan sisällä vai nukuttuaan ulkona? Jotkut vauvat käyttäytyvät päiväunien loppuvaiheessa kuin heillä olisi veressä alhainen happitaso ja he heräävät kärttyisinä, siis ilmeisesti siihen tunteeseen että nyt nukut liian syvästi, herää ja äkkiä happea. Kuitenkin nukkuessaan ulkona tätä vaihetta ei tule, tai siis lapsi nukkuu sen kohdan yli ja jatkaa uniaan loppuun asti. En tiedä miksi se on tuo raikas ilma joka siihen vaikuttaa, yhtä laillahan siis sisäilmakin on riittävän happirikasta.
Tuo on totta! Ulkona vauva herää ihan hyväntuulisena.
Ap
Tämä on vaan ajatus, mutta olen itse ajatellut, että ulkona vauvan uni ei ole yhtä syvää kuin sisällä. Tutkimuksissa on todettu, että aivan terveilläkin pienillä vauvoilla saattaa hengitykseen tulla jostain syystä pieniä katkoksia ja saturaatiotaso alkaa laskea unen aikana. Lapsi herää silloin lievään tukehtumisen tunteeseen, on hikinen, kärttyinen ja syke on korkeampi. Kun lapsi ulkona nukkuu vähän kevyemmin, äänien ja raikkaan ilman vuoksi, hän ei vaivu niin syvään uneen etteikö pystyisi itse helposti korjaamaan hengitystään.
Täytyis kyllä ulkoilla enemmän ja nukuttaa vauvaa enemmän ulkona, ihan jo muistakin syistä. Toisaalta en kuitenkaan halua vauvan nukkuvan joka päikkäreitä kovin "loppuun asti." ettei vauvan yöunet kärsi :)
Ap
Meidän 2v "vauva" on samanlainen. Tosin nyt kun ajattelen, niin olen itsekin todella vihainen päiväunien jälkeen. Mitä pidemmät päikkärit otan, sitä enemmän vituttaa :D