Wc pönttö tukossa, soitanko putkimiehelle?
Wc pönttö meni yöllä tukkoon, huomasin asian 2 aikaan yöllä. Vesi jää melkein renkaaseen asti vetämisen jälkeen, paperi jää lillumaan veteen. Kuitenkin n.3tunnin päästä vetämisestä kun käyn katsomassa, vesi on laskenut normaalille tasolle. Jos vetää uudestaan, vesi nousee taas. Olen kokeillut useamman kerran.
Onko siis jotain kikka kolmosta, vai pitääkö soittaa putkimiehelle? Ja se selvennyksenä, että asun omakotitalossa, joten isännöitsijäkään tai taloyhtiö ei auta tähän hätään. Kuuluuko minun muuten maksaa putkimies, vai vuokranantajan?
Kommentit (45)
Kuka sen pöntön on tukkinut, sinä vai vuokranantaja?
Putkenavaajaa pullo pönttöön ja vessaharjalla "työntämällä" edestakaisin hulautat sen putkistoon?
Voi olla huono neuvo mutta kokeilisin sitä itse :D
Mä soittaisin suosiosta putkimiehelle. Onpahan sitten kunnolla avattu viemäri. Tukos voi olla nimittäin useammankin metrin päässä.
Mitenkäs tuon veden kanssa, pitääkö olla kuumaa tai lämmintä? Ajattelin sitä kokeilla ja sitten soittaa putkimiehelle, jos ei auta. Ja ajattelinpahan vain tuota maksu asiaa sen suhteen, että jostain joskus olen kuullut, että kuuluisi vuokranantajan maksaa ja tässä tapauksessa ainakin, kun ei hän mitään sovittuja asioita hoida
Mäkin varmaan kokeilisin jotain putkenavauslitkua. Kärsiiköhän posliini moisesta?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin varmaan kokeilisin jotain putkenavauslitkua. Kärsiiköhän posliini moisesta?
Niagaraa ei ainakaan kestä. Olen vaihtanut suht uuden pöntön, koska sinne oli nakattu niagaraa ja pohja oli haljennut.
Tietenkin soittat putkimiehelle! Ei putkenavaslitkut siihen auta.
Kerran putkimies neuvoi, että kuumaa vettä kannattaa kaataa reilusti. Toimii etenkin keittiössä, jossa on paljon rasvaa putkissa, mutta myös pönttöön. Tietysti varovasti, ettei ihan kiehuvan kuumalla vedellä halkaise pönttöä, mutta kunnolla kuumaa saa olla ja mielellään paljon kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuon veden kanssa, pitääkö olla kuumaa tai lämmintä? Ajattelin sitä kokeilla ja sitten soittaa putkimiehelle, jos ei auta. Ja ajattelinpahan vain tuota maksu asiaa sen suhteen, että jostain joskus olen kuullut, että kuuluisi vuokranantajan maksaa ja tässä tapauksessa ainakin, kun ei hän mitään sovittuja asioita hoida
Jos haluat että vuokranantaja maksaa, niin älä tilaa putkimiestä itse, vaan soita vuokranantajalle ja kysy miten toimitaan.
Vuokranantajahan voi haluta avata tukoksen itse tai ainakin itse valita ja tilata haluamansa putkimiehen.
Mitään aineita en varmaan uskalla sinne laittaa, sen verran monesta paikasta olen lukenut ja kuullut, ettei saisi laittaa. Kokeilen tuota lämmintä vettä, kunhan vesi vain laskee. Sitten putkimiehelle soitto, jos ei auta.
Kiitos vinkeistä!
Ihan vaikka Fairyäkin voi koittaa, ja reilulla määrällä lämmintä vettä huuhdella
Mahtaako olla tamponeja tai muita kuukautisrättejä putket täynnä? Jos, niin kuumalla vedellä ne eivät lähde, vaan on mekaanisesti rassattava pois.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako olla tamponeja tai muita kuukautisrättejä putket täynnä? Jos, niin kuumalla vedellä ne eivät lähde, vaan on mekaanisesti rassattava pois.
Ei ainakaan minun jäljiltäni, entisistä vuokralaisista en tiedä. Pönttö on kyllä aina ollut täällä aika ongelmallinen, yleensä on tukokset saanut harjan kanssa auki, mutta ei tällä kertaa. On myös aina ollut todella huono paine vedessä tässä asunnossa niin pöntössä, kuin suihkussa ja kaikissa muissakin.
Vierailija kirjoitti:
Putkenavaajaa pullo pönttöön ja vessaharjalla "työntämällä" edestakaisin hulautat sen putkistoon?
Voi olla huono neuvo mutta kokeilisin sitä itse :D
Wc-pönttö/keramiikka/posliini vaurioituu Kodin putkimiehistä yms. kemikaaleista.
Jep, laimeaa fairyliuosta 10 litraa.
Jos ei toimi niin kodin putkimiestä 1/2 pulloa.
Ja jos ei sittenkään toimi niin putkimies, puhelimella tilattuna.
Tietty omistajan asia viimekädessä on jos vuokralainen hajottaa paikkoja, mutta eiköhän ne hammastikut, hiustupot ja tamponit sieltä saada sulatettua muutenkin.
Kokeile ensimmäiSenä kädellä niin syvälle pöntöstä kun yletyt , voi olla hajulukossa sinne kuulumatonta.
Ja vessanpönttöön ei mitään muuta kuin ulostetta, virtsaa ja vessapaperia!
Vierailija kirjoitti:
Joo eikä siihen tarvita putkimiestä kun hakee Biltemasta rassin
esim
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Tyokalut-ja-tarvikkeet/Viemar…
tai
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Tyokalut-ja-tarvikkeet/Viemar…
tai
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Tyokalut-ja-tarvikkeet/Puhdis…
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ensimmäiSenä kädellä niin syvälle pöntöstä kun yletyt , voi olla hajulukossa sinne kuulumatonta.
Mitäköhän sinne olisi voinut ilmestyä? Ennen ei ole tehnyt näin, joten luulisi että olisi nyt ilmestynyt jotakin, jos siellä jotain on. Vessan raikastimena käytän niitä painettavia geeli palleroita, joten raikastin ei voi olla kyseessä. Voiko olla mahdollista, että olisi tähän asti ollut siellä hajulukossa, muttei aiheuttanut sen ihmeempiä ongelmia?
Ota ämpäri ja siihen vettä täyteen ja kaada pönttöön. Kato mitä tapahtuu. Ainakin 20 kertaa ja jos ei tule normaaliksi niin sitten ammattimies.