Migreeni onkin koulunkäyntihaluttomuutta?
Lapseni on kärsinyt pahasta migreenistä koko alakoulun ajan. Se on aiheuttanut viikottaisia poissaoloja ja vain pahentunut vuosi vuodelta. Neurologilta saatiin esto- ja täsmälääke, joilla ei kuitenkaan suurempaa vaikutusta. Parilla buranalla yleensä helpottaa paremmin jos ollenkaan.
Nyt koulu, terveydenhoitaja ym. tahot ovat päättäneet, että lapseni onkin vain koulunkäyntivastainen. Tästä ei todellakaan ole kyse, sillä lapsella on koulussa kavereita ja sairaspäivinä tekee rästitehtävät omatoimisesti. Lapsenikin sanoi, että olisi mieluummin terveenä koulussa, kuin sairaana kotona. Minun pitäisi nyt kaikesta huolimatta viedä jokaisen sairaspäivän aamuna lapsi terveydenhoitajan arvioitavaksi. Viimeksi tänä aamuna soitin terveydenhoitajalle asiasta, mutta hän ei joutanut ottamaan lastani vastaan. Käski vain mennä kouluun. Lapsi on lääkityksestä huolimatta niin kipeä ettei pysty syömään eikä menemään ulos valon häikästessä. Tuntuu että pää räjähtää.
Alan olemaan koulun kanssa neuvoton, kun ei ole olemassa kivun voimakkuutta ilmaisevaa mittaria. Minulle on mm. sanottu, että lapseni näyttelee 3 Orcarin arvoisesti. On tehnyt mieli soittaa opettajalle, kun lapsi on itkenyt ja oksentanut, jos siitä saisi vielä pari lisä-Oscaria.
Onko kukaan muu joutunut taistelemaan migreenin tai muun sairauden vuoksi koulun kanssa?
Kommentit (54)
Olen itse 15-vuotias ja minullakin on ollut ongelmia migreenin takia. Kohtauksen tullessa puheen muodostus on vaikeaa, toinen puoli kropasta puutuu kokonaan, en pysty kävellä ja joudun vain makaamaan pimeässä huoneessa, joskus itkien kivusta. Opettajat eivät pidä migreeniä minään muuna kuin päänsärkynä. Terveydenhoitajan kommentti kun menin kohtauksen takia hänen luokseen jotta pääsisin kotiin, oli "Niin olikos sinulla edes diagnosoitu migreeniä..?"
Luokanvalvoja kuvittelee että lintsaan.
En ymmärrä miten vielä tässä nykymaailmassa ihmiset voivat olla niin tietämättömiä eri sairauksista.
Oletteko käyneet hierojalla/kiropraktikolla? Ainakin itselläni jälkimmäisestä on ollut apua pahaan päänsärkyyn.
Mun lapsella oli vatsakipuja, ja suhtautuminen oli epäilevää. Kun ei löytynyt allergiaa tai helicoa, niin lääkäri epäili psykosomaattiseksi kipua. Vein toiselle lääkärille, joka ultrasi vatsan. Siinä löytyikin sit hydronefroosi, eli ns vesimunuainen.
Muakaan ei aikoinaan koulussa uskottu migreenin takia. Hienosti aina kuulemma teeskenteln ja kerran jouduin siivoamamaan omat oksennukset pois kun tahallaan oksensin käytävälle
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitustasi ja kommentteja oli järkyttävää lukea. Migreeni invalidisoi täysin.
Mikäli kohtaus alkoi töissä, niin istuin hämärässä työhuoneessa aurinkolasit päässä ja tein töitä päätteellä, jonka valot olin säätänyt mahdollisimman himmeiksi. Pahimmassa vaiheessa istuin silmät kiinni enkä pystynyt tekemään yhtään mitään.
Kotimatkalle lähdin, kun pystyin liikkumaan. Istuin junassa aurinkolasit päässä ja oksentamisen varalta muovikassi sylissä. Junavaunun toisessa päässä joku söi purkkaa ja mintun (sillä hetkellä) kammottava haju sai minun melkein antamaan ylen.
Raahauduin kävellen kilometrin matkan kotiin aurinkolasit päässä ja makasin pimeässä huoneessa, kunnes pahin särky helpotti.
Jouduin olemaan pois töistä, jos kohtaus alkoi neljältä aamuyöllä oksentamisella. Auroja en koskaan nähnyt. Olin uupunut, järjettömän heikko ja huonovointinen koko seuraavan päivän.
Keski-ikäisenä tilanne lopulta helpotti eli toivoa on tiedossa - edes jossain vaiheessa.
Ehdotan, että lapsesi (saa luvan) käyttää aurinkolaseja luokassa. Häikäisy ikkunasta ja kirkkaat valot saattavat vaikuttaa migreeniin. Olen pahoillani erittäin vaikeasta tilanteestanne.
Tuota olen koulussakin sanonut, että se on invalidisoiva sairaus. Se rajoittaa koko perheen elämää.
Viimeksi tänä aamuna lapsi makasi lattialla itkien ja päätään pidelleen, kun tuntuu siltä että pää räjähtää. Terveydenhoitaja opasti puhelimesta, että kyllä se siitä helpottuu, kun vain pakotan lapseni kouluun. Siinä vaiheessa ei hänkään osannut enää sanoa mitään, kun kysyin onko hän itse silloin täysin työkykyinen, jos on niin kipeä ettei pääse ylös lattialta. Migreenin järkyttävää kipua ei taida tietää muu kuin sellainen, joka on sen itse joskus kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Muakaan ei aikoinaan koulussa uskottu migreenin takia. Hienosti aina kuulemma teeskenteln ja kerran jouduin siivoamamaan omat oksennukset pois kun tahallaan oksensin käytävälle
Aivan järkyttävää kohtelua!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko käyneet hierojalla/kiropraktikolla? Ainakin itselläni jälkimmäisestä on ollut apua pahaan päänsärkyyn.
Jonkin verran on hierontaa kokeiltu, mm. Intialaista päähierontaa ja itse yritetty hartioita ja selkää hieroa, jos on jotain jumitusta. Kiropraktikkoa ei olla kokeiltu. Täytynee kokeilla sitäkin!
Tiedättekö miksi koulu suhtautuu näihin niin tympeästi?
Nykyään jokaistan oikeasti sairasta kohti on useita leikisti sairaita, joiden pinnaamisen vanhemmat siunaavat. Tälläinen vanhempien luvalla tapahtuva pinnaaminen on räjähtänyt käsiin.
Vielä ikävämpiä tapauksia ovat ne oikeasti sairaat lapset, joiden vanhemmat eivät saa aikaiseksi viedä lasta lääkäriin ja hankkia tälle apua. Opettajat joutuvat uhkailemaan, jotta lapsi saisi avun.
Opettajan on vaikea päältäpäin päätellä mihin ryhmään mikäkin perhe kuuluu.
Hieronta voi myös pahentaa migreeniä.
Suosittelisin tuota äskettäin mainittua sairaalakoulua joksikin aikaa. Nimittäin koska migreeni ON invalidisoiva, voi tavallinen koulunkäynti olla lapselle liian raskasta. Sairaalakoulussa osataan ottaa sairauden vaatimukset huomiooon ja myös seurata sitä, onko jotain, mikä kohtauksia aiheuttaa.
25, olen pahoillani törkeästä kohtelustasi.
Sisareni oli oksentanut rehtorin roskikseen, kun häntä yritettiin pitää lukion aikana koulussa migreenin aikana. Hän sai rehtorilta poistumisluvan. Hän ei onneksi joutunut siivoamaan.
Minulta löytyi päästä aivoaneurysma, joka leikattiin muutama vuosi sitten. Kirurgin mukaan vuosien aikana sairastamani migreeni ei ollut enne aneurysmasta. Mietin, että aneurysma olisi painanut verisuonta ja vaikuttanut särkyyn. Kysyin tietoa ennen leikkausta.
t. 20
Mummini hieroi niskakuoppaani. Hieronta helpotti migreeniä. Sekä isän että äidin suvussa podetaan migreeniä.
Eikö tollasesta terveydenhoitajasta voi tehdä minkäänlaista ilmoitusta mihinkään? Tuntuu järkyttävältä tollanen toiminta! Toihan on karseeta laiminlyöntiä miten ei oteta vakavasti lapsen aitoa kipua. Paljon voimia teille!
Meidän poika käy 8. luokkaa ja ollut migreeni jo yli 3 vuotta. Alussa sitä oli vain kausitttain mutta viime aikoina koko lukukauden niin että on pystynyt käydä koulua vain 2 päivää viikossa. Hän on päässyt sairaalakouluun mutta nyt sairaalakoulun opettajat ovat alkaneet vaatia että hänet pitäisi pakottaa kouluun että voisi varmistaa joko lukioon tai ammatilliseen opilaitokseen pääsemisen koska peruskoulun päätttymiseen on vain 1.5 vuotta.
Omat hermoni ovat ihan riekaleina (olen siis isä) koska olen huolissani poikani tulevaisuudesta. Vaimo on sairas kanssa, on vaikea hengityselinsairaus, ja hän on ollut kotona ja hoitaa pojan koulujärjestelyt. Hänen mielestään mä liioittelen ongelmaa. Itselläni ei ole ystävää jonka kanssa puhua perheen ongelmista. Oma äitini niin vanha ettei ymmärrä ja appivanhemmat kanssa, pitävät minua laiskana kun en ole vienyt poikaa yleisurheilemaan josta hän ei muutenkaan ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Hieronta voi myös pahentaa migreeniä.
Suosittelisin tuota äskettäin mainittua sairaalakoulua joksikin aikaa. Nimittäin koska migreeni ON invalidisoiva, voi tavallinen koulunkäynti olla lapselle liian raskasta. Sairaalakoulussa osataan ottaa sairauden vaatimukset huomiooon ja myös seurata sitä, onko jotain, mikä kohtauksia aiheuttaa.
Tällaisesta vaihtoehdosta en olekaan tätä ennen kuullut. Täytyy selvittää olisiko meillä mahdollisuuksia päästä sellaiseen. Kaikki keinot ja pienimmätkin mahdollisuudet elämän ja koulunkäynnin helpottamiseksi ovat nyt tervetulleita!
Olen joutunut. Lapseni soitti minulle koulusta että migreeni-kohtaus päällä, lääkkeet kotona eikä ope päästä hakemaan niitä. Töistä sitten soittelin opelle, luokanvalvojalle, joka ei päästänyt vanhemmankaan pyynnöstä lasta lääkkeitä hakemaan. Lapsi oli halukas palaamaan koululle, jos olisi saanut kohtauksensa kuriin lääkkeillä, eli lintsauksesta ei tosiaankaan ollut kyse. Sitten soitin rehtorille ja ilmoitin että tilaan 5 minuutin päästä ambulanssin koululle, jos homma ei muuten hoidu. Sai lapsi sitten lopulta hakea lääkkeensä.
Lapsellani oli migreenistä lääkärin todistus ja sairaudesta oli infottu koulua jokaikisessä koulun kyselyssä.
Ajoissa otettu lääkärin määräämä reseptilääkitys auttaa yleensä loiventamaan tai joskus jopa lopettamaan kohtaukset. Koulun terveydenhoitajasta ei siis mitään apua kohtauksissa, koska migreeniin määrätty vahva reseptilääkitys.
Silloin ajattelin, että jos olisin itse ollut niin tyhmä opettajaksi, etten tietäisi mitään migreenistä, olisin kyllä älynnyt kuitenkin edes googlata tietoa sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tollasesta terveydenhoitajasta voi tehdä minkäänlaista ilmoitusta mihinkään? Tuntuu järkyttävältä tollanen toiminta! Toihan on karseeta laiminlyöntiä miten ei oteta vakavasti lapsen aitoa kipua. Paljon voimia teille!
Eipä ne ilmoitukset ja valitukset virkamiehistä auta. Painetaan vaan villaisella. Ja mollataan ja kiusataan valittajaa monella taholla.
Opettaja ei saisi päästää lasta kotiin edes hakemaan lääkkeitään. Jos lapselle sattuu jotain on opettaja vastuussa ja pahimmillaan linnassa. Mieti, jos lapsi olisi pyörtynyt vaikka tielle!
Tilanne ei ole opettajan vaan lainsäätäjän vika.
Jatkossa huolehtikaa, että lapsella on aina lääkkeet mukana.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! On tämä kohtelu kyllä tuntunut käsittämättömältä. Lapsenikin toivoi, että olisi sellainen laite, millä voisi siirtää toiselle ihmiselle tuntemansa kivun, että häntä ymmärrettäisiin.
Tässä maassa lääkärin sana menee terveydenhoitajan sanan yli. Joten viet vain lääkärintodistuksen terveydenhoitajalle ja viittaat kintaalla kaikelle mussuttamiselle. Voit myös vihjata terveydenhoitajalle, että jos ahdistelu jatkuu, niin teet hänestä kantelun. Tuolla pitäisi hiljentyä.
Kiitos tästä tiedosta! Perheessämme ei ole väkivaltaa, alkoholismia, lapsi ei juoksentele pitkin kyliä tms. ongelmia. Ainut on tuo päänsärky. Mutta kuten tuolla ylempänä mainitsinkin, niin rästitehtäviä tehdään aina kun vointi sen sallii. Matematiikassa on ollut aina haasteita, mutta kotona opiskeltuna edellisestä kokeesta tuli pari numeroa parempi kuin yleensä. Pieni ilo tämän taistelun keskellä.