Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun äitini leikkii astmaatikkoa ja käyttää minun lääkkeet

Vierailija
22.02.2016 |

Mun äidillä ei todellakaan ole astmaa ! 😣
Se ei tajua ees mun vaikeuksia astmaatikkona, vaikka mulla on se nelivuotiaasta asti ollut. Jos esimerkiks sanon että en pysty juoksee niin pitkästi ku alkaa sattua keuhkoihin, se sanoo et se johtuu siitä et mulla on huono kunto. 🙄 Ja jos vaikka pakkasella en saa happee kunnolla niin se on ihan helisemässä et en haluu mennä ulos vaa siks ku on kylmä. En myöskää pysty pyöreilee kauheen pitkii matkoja ilman et suunnilleen kaadun tienposkeen, ja se vaan aattelee et oon laiska, mutta kun ne keuhkot rasittuu liikunnasta niin hieveen pitkiin suorituksiin ei kykene. Oon silti ihan ok kunnossa, ja harrastan liikuntaa omaan rytmiini, mut ulkoliikunta ei vaan oikee sovi mulle ellei se oo esimerkiks kävelyy.
No sit tullaa tähän mun äidin väitettyyn astmaan. Me oltii nyt veljen ja isän kaa influenssassa, vaikka otettii kaikki ne rokotteet (niiku joka vuos). Ja syy tälle on se ettei minä ja mun äiti sairastuttais influenssaa 😂😂 joo, no mä jouduin luonnollisesti sit ottaa koko sen ajan enempi niit hoitavii lääkkeitä. No nyt mun äiti sit hoksas et hän on ainoo joka ei sairastunu nii nyt se "köhii" tuol keittiös, kävelee ympäri meidän kotii ja valittaa ku on niin kipeet keuhkot ja näin vaikka sillä on oikeesti ihan pikkuköhä. Sit se oli jo kaivanu mun pef-mittarit ja kortisonipurkin esiin. Mittaukset sillä normisti joku 600 nii aluks oli 570 ja sit yllättäen laski 300 🙄😑 verrattuna siihen et mun normi pef ilman lääkettä on 400, nyt sairaana 300-320. Ja lääkkeellä 380. (Ollaan saman pitusii) Nyt ei ollu ees kovin paha silleen, eikä tarvinu kortisonia, mutta tää yks oli jo kaivanu sen mun purkin esille ja oli ottamas ku sanoin et ei ota, ku sitä ei mielellää määrätä ja se on oikeesti hätätilanteisii. 😣 Sit se alko ottaa mun hoitavaa lääkettä, jota se ei tosiaan tarvi. Ja se on aika kallis lääke ja joudun maksaa ne ite kk rahasta. Tarjosin sit avaavaa ja se otti sitä mut kohta se itki jo ku ei muka auta.
Siis mikä ihme tota naista vaivaa??? Miks sen pitää päästä vetää jtn showta et se on sairaampi ku onkaa 😑 Mun isä ja veli heti tietty säälmäs äitii ja sen kamalii oireita, vaikka kumpiki 39 asteen kuumees.. 👋 Siis joo arvostan et äiti on nytki pitäny must huolta aina töitten jälkee ja tuonu mehuu mut miks sen täytyy tulla mun lääkkeille ? Ymmärtäisin jotenki jos se ees maksais ne, mut joudun eka tekee hulluna kotitöitä et ees saan sen kuukausirahan ja siitä menee tyylii 50€ suoriltaa lääkkeisii muutaman kk välin riippuen toki siit millaset oireet.. Onko ihan oikein? Täytin just 16v eli oon '00.
Ps. Jos äiti luet tätä niin moi ✌

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sulla ole tuossa tilanteessa kuin yksi vaihtoehto, menet kertomaan koko tilanteen esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle. Tai mene uudestaan lääkäriin, ja kerrot koko asian hänelle. Tuohon tarvitsee normaalijärkisen aikuisen hoitamaan asiaa, ja sellaista teidän perheessä ei löydy. Aikuisena ymmärrät, että äitisi on kovin huomionkipeä, ja tuollainen ei todellakaan ole mitenkään normaalia toimintaa. Nyt se voi olla vielä hankala käsittää, mutta aikuisen joka kuulee tuon asian pitäisi tajuta asia samantien kun kerrot nuo kaikki kerralla. Se lääkäri joka ei uskonut että äitisi syö lääkkeesi, eikä tehnyt asialle mitään, toimi väärin. Älä silti oleta että joku toinen lääkäri toimisi samalla tavalla.

Vierailija
22/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa se äitisi syömässä niitä lääkkeitä. Ei kai se vaikeaa ole, kun kerran koko ajan niitä vetää. Sitten menet lääkärille/terveydenhoitajalle ja näytät todisteet ja kerrot, että näin hän on tehnyt jo pidemmän aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele yhdessä molempien vanhempiesi kanssa ja ole ihan ehdottoman yksikantainen: äitisi ei saa ottaa sinun reseptilääkkeitäsi. Ylipäänsä kukaan ei saa ottaa toiselle määrättyjä lääkkeitä, vaan on itse mentävä lääkäriin jotta lääkäri arvioi sopivat lääkkeet. Esitä asia äidillesi niin päin, että kun hänellä on niin vakavat oireet ja hän tarvitsee niitä lääkkeitä niin kamalasti, niin lääkärin pitäisi katsoa juuri hänelle sopivat lääkkeet. Kai nyt jokainen teidän perheessä ymmärtää, ettei yhdelle määrätyt lääkkeet riitä kahdelle.

Mielellään voisit myös ottaa puheeksi, että vanhempien tehtävä on kustantaa alaikäisen lapsen lääkkeet. Toki jos tuntuu, että pystyt ne itse maksamaan ja siten voit paremmin perustella, että ne ovat sinun ja vain sinun, voit ne maksaa itse. Voit kyllä todeta, (ja varmaan on tottakin), että kavereistasi kukaan ei osta lääkkeitä omilla rahoilla ja vaikka että yksi kaverisi äiti oli ihan järkyttynyt kun kerroit että sinun pitää itse maksaa.

Vierailija
24/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläsi on persoonallisuushäiriö, mahdollisesti hän on narsisti. Tiedän, että tuo on nykyään "muotidiagnoosi", mutta äitisi sopii kuvaan täydellisesti:

* Ei huolehdi lapsestaan, vaan laittaa lapsen maksamaan itse omat lääkkeensä

* Laittaa itsensä aina etusijalle

* Haluaa aina kaiken huomion, eikä siedä sitä että lapsi saa sitä esim. sairautensa vuoksi

* Keksii kaikenlaisia omituisia rajoitteita (esim. sen, ettei lapsi saa pitää itse omia, itse maksamiaan lääkkeitä hallussaan) vain jotta saisi kontrolloitua muita

* Iskee päälle marttyyrivaihteen jos ei saakaan haluamaansa huomiota 

jne jne. 

Olisi diagnoosi mitä hyvänsä, niin ap: sun äiti ei ole normaali. Hän kohtelee sinua huonosti, sinun ei todellakaan tarvitsisi ostaa itse pakollisia lääkkeitäsi, saatika joutua varjelemaan niitä ettei äiti niitä käyttäisi! Kun olet tervehtynyt, niin käy juttelemassa tilanteestasi esim. koulun terveydenhoitajan/lääkärin/kuraattorin tms. kanssa. Kerro, että joudut itse maksamaan lääkkeesi eikä sinulla olisi niihin varaa. Saat apua ja tukea.

No ei se varmaa mikää narsisti oo ku on se kuitenki hoitanu meitä

Mikään persoonallisuushäiriö ei ole 1 tai 0, ts. ne ovat "liukuvia" tiloja, ja tietyt piirteet esiintyvät joillakin pahempina kuin toisilla. Yleensä narsistiset vanhemmat hoitavat lapsiaan jossakin määrin, koska heille on tärkeää pitää kulissit kunnossa. Ts. lapsia hoidetaan usein vain se minimi, ettei herätettäisi viranomaisten huomiota. Tai pidetään huoli esim. lapsen harrastuksesta, jos vanhempi saa sillä itselleen kunniaa lahjakkaan lapsen vanhempana.

Kuitenkaan nuo seikat mitä äidistäsi kerrot, eivät ole normaalin äidin toimintaa. Ne ovat HYVIN KAUKANA normaalista, eivätkä mene mitenkään huolimattomuuden tai hölmöyden piikkiin. Normaali äiti EI käytä lapsensa lääkkeitä, EI laita lasta maksamaan itse lääkkeitään, EIKÄ vähättele lapsensa sairauden oireita. Nuo kaikki ovat hyvin vakavia laiminlyöntejä. Tässä pelataan nyt sinun terveydelläsi, ja sinun pitää hakea itsellesi apua.

Vierailija
25/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että myös isäsi toimii väärin, kun antaa äitisi toimia noin. Normaali isä pistäisi noin toimivan äidin kuriin, ja ostaisi itse ne lääkkeet lapselle jos äiti ei niitä rajoita. Eikä vain katsoisi vierestä, kun äiti käyttää lapsen lääkkeet ja sairas lapsi joutuu selviämään yksin. Vanhempasi ovat molemmat todella välinpitämättömiä terveytesi suhteen, eikä se ole tippaakaan normaalia.

Vierailija
26/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sun äitis tietää, että voit kuolla jos lääkkeet loppuu? Serkku kuoli astmakohtaukseen, kun oli käyttänyt lääkkeensä loppuun, eikä ollut saanut aikaiseksi hakea lisää.

Vierailija
27/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit tehdä itsestäsi lastensuojeluilmoituksen. Tietysti ensisijaisesti kannattaa jutella ja puhua äidin kanssa, mutta lasu on varteenotettava vaihtoehto. Sitä kautta luulisi asian lähtevän hoitumaan.

Vierailija
28/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan tällaisessa tapauksessa jo tehdä itsestään lasun? Ei kuulosta hyvältä, ettei kumpikaan vanhemmista huolehdi lapsen perussairauden hoidon takaamisesta, ja toinen jopa estää sen.

Vierailija
29/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitille ei oo välii vaikka ei oo lääkkeitä koska hänen mielest feikkaan kuitenkinkoko sairauden, on aina ollu sitä mieltä. Sain siis ekan kohtauksen iha pienenä, ja famu vei mut sairaalaa, ja äiti ei oo jotenkaa koskaa hyväksyny mun sairautta. Ja famu yleensä aina osti mun lääkkeetki, sit ku sain ekan visan nii piti sit alkaa maksaa lääkkeet ite. Saan kk rahaa 100€ ja siit pitää maksaa sit lääkkeiden ja e pillereiden lisäksi vaatteetkin ja menkkajutut, shaverit ja meikit. Veljellähän taas ei oo mtn menoja vaikka on vaan mua vuoden nuorempi, no vaatteet tietty mut ei muuta.

Sit nii en usko et äiti ois narsisti, koska esin nyt ku oltii kipeitä se kysy pe ja la mitä haluttais syyä ja saatii ite päättää ja teki mein lempiruokii vaikkei kauheen pystytty syömää.. Ja en mä oikeesti sitä voi kuvaa koska se on aika loukkaavaa ! Tai mitää lasuja ala tekee emmä haluu laitoksee 😂😂

Vierailija
30/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulle nyt oikein voi mitään sanoa, koska et tunnu kykenevän vielä ymmärtämään kuinka väärin vanhempasi toimivat. Se on ymmärrettävää, koska lapsilla on sisäinen suojelumekanismi joka estää täysin ymmärtämästä kun häntä laiminlyödään. Sinulla tuo suojelumekanismi vielä toimii ikäsi takia "liian hyvin", etkä näe kuinka sinua laiminlyödään rankasti. Harva ihminen on niin psykopaatti, ettei hänessä olisi mitään hyvää, tai ettei hän ikinä toimisi normaalisti. Ne normaalit teot eivät kuitenkaan hyvitä pahoja, etenkään kun pahat vaarantavat jo henkesi ja terveytesi. Kyllähän vaimonhakkaajatkin tuovat monesti pahoinpitelynsä jälkeen puolisolle kukkia, ja lepertelevät rakastavansa... Silti he ovat kieroutuneita, itsekkäitä paskiaisia. Uhri vaan menee siihen lankaan, että yksi hyvä tai normaali teko hyvittäisi ne muut laiminlyönnit ja mitätöinnit.

Mene juttelemaan jollekulle aikuiselle, oikeasti. Tarvitset apua ja tukea.

Vierailija
31/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sinä tänne aloituksia tästä asiasta teet kun et kuitenkaan osaa ottaa neuvoja vastaan?

Vierailija
32/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa provolta.

Ensin kirjoitetaan pitkät tarinat miten ongelma kun äiti vetää kaikki lääkkeet ja teeskentelee sairasta.

Sitten kun ihmiset tarjoavat ihan järkeviä ratkaisuja (puhuminen, lasu, lukollinen säilytyspaikka lääkkeille), niin mikään ei kelpaa ja sitten äitiä aletaan jopa puolustella.

Mitä sinä AP oikeasti haluat? Koska jos haluat että äitisi lopettaa tai ainakin saisit itse pitää lääkkeesi, niin tarvitset siihen luotettavia aikuisia avuksi.

Vierailija
33/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sinä tänne aloituksia tästä asiasta teet kun et kuitenkaan osaa ottaa neuvoja vastaan?

Samaa mietin. Ap:n pitäisi miettiä että haluaako apua vai vain puolustella äitiään.

Vierailija
34/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ikipissis, kyseessä on 16-v lapsi, joka ei kykene ymmärtämään onien vanhempiensa pahuutta. Tajuatko, että tuo lapsi tulee todennäköisesti saamaan äidiltä rangaistuksen, kun yrittää kieltää hältä lääkkeet? Kyseessä on lapsi-äiti suhde, valtasuhde sen todellisessa merkityksessä. Onko ihme, jos sp puolustaa kaikesta huolimatta rakasta äitiään?

Hyvä ap. Puhu asiasta isäsi kanssa. Jos hän ei kuuntele sinua, voit kääntyä terveydenhoitajan puoleen. Varaa hänelle rohkeasti aika, ja sano että haluat puhua kotitilanteestasi. Tiedän, että pelottaa mutta äitisikin pitää nyt tajuta että kyse on sinun hengestä ja terveydestä, ja hän voi saada huomiota teiltä muillakin keinoin.

Vierailija
35/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI KOLMOSSIVUN VASTAAJAT. kyseessä on teini, joka rakastaa äitiään eikä kykene näkemään häntä realistisesti! Yrittäkää miettiä niin että tuntemattomat haukkuisivat netissä teidän äitiä. Varmasti tuntuisi jossakin. Äiti, kelvotonkin, on kuitenkin aina äiti.

Vierailija
36/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on kyllä sairas yksilö, ei mahda mitään.

Astma on ihan todellinen ja vakava sairaus. Sairastuin itse 6-vuotiaana ja omat vanhemmat säikähtivät kovasti ensimmäisiä kohtauksia. Sain diagnoosin ja lääkkeet.

En voisi kuvitellakaan, että kukaan lastaan rakastava vanhempi voisi väheksyä lapsensa sairautta ja käyttää hänen elintärkeitä lääkkeitään.

Astmaatikko voi kuolla ilman lääkkeitä. Ilman säännöllistä lääkitystä keuhkot voivat vaurioitua pysyvästi ja esim. keuhkoahtaumataudin riski kasvaa.

Vierailija
37/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse taitaa ap olla äitisi väärin projisoitu viha isäsi äitiä kohtaan.

Kouluterveydenhoitaja voi auttaa, ja ohjata myös äitiäsi eteenpäin, jotta hänkin saa traumansa käsiteltyä. Lycka till!

Vierailija
38/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin ap:n kannattaisi ottaa neuvoista vaari ja mennä puhumaan kuraattorille tai terveydenhoitajalle. Jos et uskalla mennä puhumaan kasvotusten, lähetä vaikka sähköposti jossa selität tilanteen. Älä sano äidillesi asiasta mitään, ettei hän ehdi kertomaan omaa versiotaan tilanteesta.

Olet  jo parin vuoden päästä täysi-ikäinen, joten vaikka jotuisitkin lasun asiakkaaksi, se ei kestäisi enää pitkään. Tuskin sinua muutenkaan laitokseen pantaisi.

Äitisi käytös kuulostaa huolestuttavalta. Kuten täällä monet jo ovatkin sanoneet, ei ole normaalia syödä lapsensa lääkkeitä, joita tämä toden teolla tarvitsee – kaikkein vähiten reseptilääkkeitä, jotka tämä maksaa vieläpä omista varoistaan. Miusta on ylipäätään todella outoa, että joudut edes maksamaan lääkkeesi itse! Äitisi ei selkeästi ymmärrä, että sairautesi tulee ottaa vakavasti.

En osaa sanoa noihin persoonallisuushäiriöteorioihin mitään, mutta normaaliahan tuo käytös ei todellakaan ole, oli dg sitten mikä tahansa. Kuulostaa, ettei äitisi kerta kaikkiaan siedä sitä, että joku muu on hoivan tai huomion tarpeessa, ja vetää jatkuvasti huomiota itseensä.

Vierailija
39/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta sinun hyvinvointisi on nyt uhattuna AP.

Kuten muutkin vastaajat ovat sanoneet, lääkkeet ovat astmaatikolle elintärkeitä.

Äitisi ei todellakaan ole normaali. Vaikka hän ei varmaan läpeensä paha ole, niin on vakava asia että hän varastaa sinun lääkkeesi ja vielä velvoittaa maksamaan ne!

Äitisi tarvitsee apua, koska sairauden teeskentely ja lapsen lääkkeiden vieminen on oikeasti aivan sairasta toimintaa.

Vierailija
40/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ikipissis, kyseessä on 16-v lapsi, joka ei kykene ymmärtämään onien vanhempiensa pahuutta. Tajuatko, että tuo lapsi tulee todennäköisesti saamaan äidiltä rangaistuksen, kun yrittää kieltää hältä lääkkeet? Kyseessä on lapsi-äiti suhde, valtasuhde sen todellisessa merkityksessä. Onko ihme, jos sp puolustaa kaikesta huolimatta rakasta äitiään?

Hyvä ap. Puhu asiasta isäsi kanssa. Jos hän ei kuuntele sinua, voit kääntyä terveydenhoitajan puoleen. Varaa hänelle rohkeasti aika, ja sano että haluat puhua kotitilanteestasi. Tiedän, että pelottaa mutta äitisikin pitää nyt tajuta että kyse on sinun hengestä ja terveydestä, ja hän voi saada huomiota teiltä muillakin keinoin.

Minä ehdottaisin, että ap menisi suoraan terveydenhoitajan puheille. Jos äidillä todellakin on jotain persoonallisuushäiriöpiirteitä, isä voi olla tämän "talutusnuorassa" ja kertoa äidille, jolloin tämä saattaa aavistaa, että ap on menossa asian kanssa "eteenpäin" ja kiirehtiä panemaan kapuloita rattaisiin. Ikävä sanoa näin, enkä haluaisi pelotella ap:ta spekulaatioilla tämän äidin "pahuudella", mutta tämä on ikävä kyllä täysin realistinen vaihtoehto mikäli pershäiriötä todella löytyy. Silloin pitää olla itse aina askeleen edellä :/ -38