Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun äitini leikkii astmaatikkoa ja käyttää minun lääkkeet

Vierailija
22.02.2016 |

Mun äidillä ei todellakaan ole astmaa ! 😣
Se ei tajua ees mun vaikeuksia astmaatikkona, vaikka mulla on se nelivuotiaasta asti ollut. Jos esimerkiks sanon että en pysty juoksee niin pitkästi ku alkaa sattua keuhkoihin, se sanoo et se johtuu siitä et mulla on huono kunto. 🙄 Ja jos vaikka pakkasella en saa happee kunnolla niin se on ihan helisemässä et en haluu mennä ulos vaa siks ku on kylmä. En myöskää pysty pyöreilee kauheen pitkii matkoja ilman et suunnilleen kaadun tienposkeen, ja se vaan aattelee et oon laiska, mutta kun ne keuhkot rasittuu liikunnasta niin hieveen pitkiin suorituksiin ei kykene. Oon silti ihan ok kunnossa, ja harrastan liikuntaa omaan rytmiini, mut ulkoliikunta ei vaan oikee sovi mulle ellei se oo esimerkiks kävelyy.
No sit tullaa tähän mun äidin väitettyyn astmaan. Me oltii nyt veljen ja isän kaa influenssassa, vaikka otettii kaikki ne rokotteet (niiku joka vuos). Ja syy tälle on se ettei minä ja mun äiti sairastuttais influenssaa 😂😂 joo, no mä jouduin luonnollisesti sit ottaa koko sen ajan enempi niit hoitavii lääkkeitä. No nyt mun äiti sit hoksas et hän on ainoo joka ei sairastunu nii nyt se "köhii" tuol keittiös, kävelee ympäri meidän kotii ja valittaa ku on niin kipeet keuhkot ja näin vaikka sillä on oikeesti ihan pikkuköhä. Sit se oli jo kaivanu mun pef-mittarit ja kortisonipurkin esiin. Mittaukset sillä normisti joku 600 nii aluks oli 570 ja sit yllättäen laski 300 🙄😑 verrattuna siihen et mun normi pef ilman lääkettä on 400, nyt sairaana 300-320. Ja lääkkeellä 380. (Ollaan saman pitusii) Nyt ei ollu ees kovin paha silleen, eikä tarvinu kortisonia, mutta tää yks oli jo kaivanu sen mun purkin esille ja oli ottamas ku sanoin et ei ota, ku sitä ei mielellää määrätä ja se on oikeesti hätätilanteisii. 😣 Sit se alko ottaa mun hoitavaa lääkettä, jota se ei tosiaan tarvi. Ja se on aika kallis lääke ja joudun maksaa ne ite kk rahasta. Tarjosin sit avaavaa ja se otti sitä mut kohta se itki jo ku ei muka auta.
Siis mikä ihme tota naista vaivaa??? Miks sen pitää päästä vetää jtn showta et se on sairaampi ku onkaa 😑 Mun isä ja veli heti tietty säälmäs äitii ja sen kamalii oireita, vaikka kumpiki 39 asteen kuumees.. 👋 Siis joo arvostan et äiti on nytki pitäny must huolta aina töitten jälkee ja tuonu mehuu mut miks sen täytyy tulla mun lääkkeille ? Ymmärtäisin jotenki jos se ees maksais ne, mut joudun eka tekee hulluna kotitöitä et ees saan sen kuukausirahan ja siitä menee tyylii 50€ suoriltaa lääkkeisii muutaman kk välin riippuen toki siit millaset oireet.. Onko ihan oikein? Täytin just 16v eli oon '00.
Ps. Jos äiti luet tätä niin moi ✌

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tuskaista tekstiä lukea kun käytät emojeita... Huomaa että ikää on 16. Mee Demiin.

Vierailija
2/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, sorry, on vielä tuo peruskoulukin kesken enkä aatellut et se ois täällä nii tarkkaa. Ootko ite tuore parikymppinen vai miksi noin hapan asenne ?. En käytä demiä ja tänne ei tarvii rekisteröityy.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotan sit lyhyesti uudellee:

- oon 16v

- mulla on astma

- maksan omat lääkkeet

- äitillä ei ole astmaa

- käyttää silti mun lääkkeitä

... Ja lisätietoja ⤴️⤴️

Vierailija
4/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti luettavaa tekstiä..

Mutta joo, asiaan. Jos olet alle 18-vuotias niin kyllä vanhempien pitäisi maksaa perussairauden hoitoon kuuluvat lääkkeet.

Vierailija
5/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se yleensä pääsee sun lääkkeisiin käsiksi?

Vierailija
6/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huonosti luettavaa tekstiä..

Mutta joo, asiaan. Jos olet alle 18-vuotias niin kyllä vanhempien pitäisi maksaa perussairauden hoitoon kuuluvat lääkkeet.

Ja sit vetää ne naamaan vaikkei oikeeta tarvetta ole ?

Vierailija
7/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan samassa taloudessa ? Oon aika kipeenä nyttenkin, ja olin vessareissulla ku hoksasin ton yhden touhut. Ja en saa säilyttää mitää lääkkeitä omas huonees paitsi avaavaa jota piän aina matkassa, en tiiä miks.

Vierailija
8/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on Ap:n äiti, haloo..? Pääsetkö sinä käsiksi omien lastesi lääkkeisiin? Jos et, on jokin pahasti vialla!

Aplle: ei ole oikein. Äitisi on huomionkipeä, ja liioittelee oireitaan. Kuulostaa muutenkin tosi empatiakyvyttömältä ihmiseltä. Astmalääkkeitä ei todellakaan pitäisi käyttää kenenkään muun kukn astmaatikkojen! Puhu asiasta isällesi.

Vierailija
9/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, sorry, on vielä tuo peruskoulukin kesken enkä aatellut et se ois täällä nii tarkkaa. Ootko ite tuore parikymppinen vai miksi noin hapan asenne ?. En käytä demiä ja tänne ei tarvii rekisteröityy.

AP

ruthless

Vierailija
10/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysäse äitiltäs voisko se maksaa ne lääkkeet mitä käyttää? Anna sitten käyttää ja olla marttyyrikipeänä, ei aikuista oikein voi ohjailla jos hän on pöljä.

Vierailija
11/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläsi on persoonallisuushäiriö, mahdollisesti hän on narsisti. Tiedän, että tuo on nykyään "muotidiagnoosi", mutta äitisi sopii kuvaan täydellisesti:

* Ei huolehdi lapsestaan, vaan laittaa lapsen maksamaan itse omat lääkkeensä

* Laittaa itsensä aina etusijalle

* Haluaa aina kaiken huomion, eikä siedä sitä että lapsi saa sitä esim. sairautensa vuoksi

* Keksii kaikenlaisia omituisia rajoitteita (esim. sen, ettei lapsi saa pitää itse omia, itse maksamiaan lääkkeitä hallussaan) vain jotta saisi kontrolloitua muita

* Iskee päälle marttyyrivaihteen jos ei saakaan haluamaansa huomiota 

jne jne. 

Olisi diagnoosi mitä hyvänsä, niin ap: sun äiti ei ole normaali. Hän kohtelee sinua huonosti, sinun ei todellakaan tarvitsisi ostaa itse pakollisia lääkkeitäsi, saatika joutua varjelemaan niitä ettei äiti niitä käyttäisi! Kun olet tervehtynyt, niin käy juttelemassa tilanteestasi esim. koulun terveydenhoitajan/lääkärin/kuraattorin tms. kanssa. Kerro, että joudut itse maksamaan lääkkeesi eikä sinulla olisi niihin varaa. Saat apua ja tukea.

Vierailija
12/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sille karmeita hauttavaikutuksia, mitä lääkkeiden väärinkäytöstä voi seurata.

Vierailija
13/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo aikoihi kuullu mitään näin hullua. Ota vaikka kouluterveydenhoitajaan yhteys. Vanhempien kuuluu maksaa lasten lääkkeet!

Vierailija
14/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

oh ho kun huono provo :(

Vierailija
15/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kysäse äitiltäs voisko se maksaa ne lääkkeet mitä käyttää? Anna sitten käyttää ja olla marttyyrikipeänä, ei aikuista oikein voi ohjailla jos hän on pöljä.

No mut emmä saa niitä äitin käyttämii lääkkeitä mitenkää takas. Esim lääkäri ei todellakaa uusi sitä kortisonii jo nytten, ehkä 1/2-1v päästä ! Se laskee et muute käytän liikaa, vaikka mun äiti syö ne. Ja sanoin täst lääkärille, joka sano et miks mun äiti söis mun lääkkeet eikä uskonu. Ei suostunu vuos sitte uusii symbicorttiikaa, koska olis pitäny viel olla 2 purkkii jäljel.. No ei ollu ku äiti otti sen toisen työpaikallee " ku siel on nii huono ilma ja varmaa hometta " (kumma ku mä en reagoi vaiks monesti reagoinki) ja toisen se käytti pitkin vuotta ihan huviksee. Ja sit ku piti hakee lisää ei saanukkaa. En ees tienny et se oli ottanu kaks. No mun piti joutuu sairaalaa et sain respan uusittuu.

Vierailija
16/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläsi on persoonallisuushäiriö, mahdollisesti hän on narsisti. Tiedän, että tuo on nykyään "muotidiagnoosi", mutta äitisi sopii kuvaan täydellisesti:

* Ei huolehdi lapsestaan, vaan laittaa lapsen maksamaan itse omat lääkkeensä

* Laittaa itsensä aina etusijalle

* Haluaa aina kaiken huomion, eikä siedä sitä että lapsi saa sitä esim. sairautensa vuoksi

* Keksii kaikenlaisia omituisia rajoitteita (esim. sen, ettei lapsi saa pitää itse omia, itse maksamiaan lääkkeitä hallussaan) vain jotta saisi kontrolloitua muita

* Iskee päälle marttyyrivaihteen jos ei saakaan haluamaansa huomiota 

jne jne. 

Olisi diagnoosi mitä hyvänsä, niin ap: sun äiti ei ole normaali. Hän kohtelee sinua huonosti, sinun ei todellakaan tarvitsisi ostaa itse pakollisia lääkkeitäsi, saatika joutua varjelemaan niitä ettei äiti niitä käyttäisi! Kun olet tervehtynyt, niin käy juttelemassa tilanteestasi esim. koulun terveydenhoitajan/lääkärin/kuraattorin tms. kanssa. Kerro, että joudut itse maksamaan lääkkeesi eikä sinulla olisi niihin varaa. Saat apua ja tukea.

No ei se varmaa mikää narsisti oo ku on se kuitenki hoitanu meitä

Vierailija
17/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oh ho kun huono provo :(

Oh no mun elämää! Mikä vittu sun kaltasille ihmisille riittää! Se et kuvaan mun äitii feikkioireidensa kanssa??? Älä kommentoi jos ei oo mtn järjevää sanottamaa smh

Vierailija
18/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on Ap:n äiti, haloo..? Pääsetkö sinä käsiksi omien lastesi lääkkeisiin? Jos et, on jokin pahasti vialla!

Aplle: ei ole oikein. Äitisi on huomionkipeä, ja liioittelee oireitaan. Kuulostaa muutenkin tosi empatiakyvyttömältä ihmiseltä. Astmalääkkeitä ei todellakaan pitäisi käyttää kenenkään muun kukn astmaatikkojen! Puhu asiasta isällesi.

16-vuotias astmaatikko, joka ostaa itse lääkkeensä, säilyttää ne myös itse. Ainakin tästä alkaen, jos kerta väärinkäytöksiä tapahtuu. Johan tossa ap:n on mentävä hakemaan uusi resepti hukattujen lääkkeiden tilalle.

Vierailija
19/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Kai olet sanonut, ettei toisen reseptilääkkeitä saa syödä ja että sinä jäät pitkäksi aikaa ilman? Tässä ei äitisi voi edes vedota siihen, että lääkkeet olisivat hänen maksamiaan. Piilota lääkkeet, ja käske mennä lääkäriin jos jotain kaipaa. Riehukoot, sairaus on hänellä jossain aivan muualla kuin keuhkoissa..

Vierailija
20/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on rahaa, sulla on rahaa lukolliseen laatikkoon.

Säilytät itse ostetut lääkkeet laatikossa ja ulkopuolella vain sen verran mitä hätätilanteessa tarvitset.

Sanot äidillesi että olet kusessa jos se huvikseen syö sun hätätilannelääkkeet. Käske myös ottamaan selvää kortisonin haittavaikutuksista: ovat todellisia ja ikäviä, ja varmaan kohta äidilläs näkyvätkin kun syö sun lääkkeitä kuin karkkia.

Tässä ei nyt mehulasilliset kauheasti paina: jos äitisi ei tajua että voit tukehtua kuoliaaksi ilman lääkkeitäsi, hän ei ole kauhean hyvä äiti, ja kannattaakin suunnitella poismuuttoa mahdollisimman pian.