Sipseihin riippuvuus
Voisin oikeasti syödä vaikka joka päivä.. eniten tykkään nacho cheese ballseista ja perussipseistä sweet chili dipillä. Miten tästä himosta pääsee eroon :( en edes kyllästy niihin!
Kommentit (61)
Jätät ostamatta. Mahdotonta syödä sellaista mitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kotikurin eli domestic disciplinen (DD) avulla voi päästä eroon. Vaatii toki käytännössä sen, että sinulla on mies joka vahtii sääntöjen noudattamista ja tarvittaessa rankaisee.
:'DDD
Tämä! :D
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vähän niin kuin tupakoitsijalla jää tupakat ostamatta ja alkoholistilla viinapullo hankkimatta kunhan vaan päättää niin?
ite oon joskus saanu sipsihimon kurii ku oon tehny ite lohkopottuja uunissa. iha yksinkertane tehä:
lohkoa potut, öljyä ne pullasudilla (voi käyttää myös voisulaa jos ei oo öljyä). sitte ripottelet päälle tahtomias mausteita.
paljon terveellisempää ku sipsit ja vieläpä tosi hyviä
Vierailija kirjoitti:
ite oon joskus saanu sipsihimon kurii ku oon tehny ite lohkopottuja uunissa. iha yksinkertane tehä:
lohkoa potut, öljyä ne pullasudilla (voi käyttää myös voisulaa jos ei oo öljyä). sitte ripottelet päälle tahtomias mausteita.
paljon terveellisempää ku sipsit ja vieläpä tosi hyviä
Mulla on potut uunissa ja sipsipussi pöydällä. :) Mutta ei ne uunipotut anna sitä samaa kuin sipsit. Sipsit on tosi suolaisia ja rapsakoita. Uunipotut voi olla suolaisia, mutta samalla tavalla rapeita kuin sipseistä niistä ei saa kyllä millään.
Alat sisäistää sallaisen asian että sipsit oikeasti ovat pahaksi terveydellesi. Mietit kuinka kehosi huutaa joka sipsin kohdalla armoa tuskaisena. Alattelet sipsit myrkkynä.
Sen lisäksi mietit mitä taraumaa tai ongelmasi kompensoit sipseillä. Mikä asia elämässäsi ja sinussa itsessäsi on käsittelemättä kun joudut syömään sen peittääksesi.
Seuraavan kerran kun himo iskee juo 3dl vettä hanasta odota 10min ja juo toinen lasillenen vettä ja jos vielä 10min siitä on nälkä syö jotain terveellistä, kohtuudella.
Ja ennenkaikkea älä osta niitä sipsejä tai pistä muita ostamaan niitä sinulle, äläkä ota vaikka tarjottaisiin. Ja sano ääneen muille ettet halua syödä sipsejä koska jäät koukkuun ja olet nyt lopettanut. Sama asia kuin tupakan lopettaneelle. Sano ääneen, myönnä ongelma ja kieltäydy tajouksesta.
Mulla sama ongelma, voisin syödä vaikka joka päivä. Pystyn kyllä hillitsemään itseni sen verran, että vain viikonloppuisin syön. Jos on ollut huono päivä, niin silloin se on aika vaikeaa. Ilmeisesti mulla on sitten joku psykologinen syy niiden naposteluun, kun varsinkin huonoina päivinä niitä kaipaan. Mikään muu herkku ei aiheuta vastaavaa riippuvuutta ja olen myös ihan normaalipainoinen, että painoon tuo syöminen ei ole vaikuttanut.
Ensin vaihdat sipsit popcorniin. Vähemmän kaloreita. Sitten alat niissä pikkuhiljaa vähentämään suolan määrää.
Täällä toinen sipsiriippuvainen. Tosin osaan rajoittaa sen verran, että syön vain viikonloppuisin (ja silloin koko viikonlopun, 2 pussia). Olen yrittänyt lopettaa, ja onnistuinkin... 3 viikon verran. Sitten tuli viikonloppuna vain niin järjetön himo ja huono olo, ettei mitään muuta voinut kuvitellakaan syövänsä kuin sipsiä. Luojan kiitos se ei näy painossa. Olen yrittänyt ajatella, että paheensa kullakin. Yritän valita sipsejä, joita ei ole valmistettu palmuöljyssä. Tsemppiä AP, tunnen tuskasi!
Vierailija kirjoitti:
Vähän niin kuin tupakoitsijalla jää tupakat ostamatta ja alkoholistilla viinapullo hankkimatta kunhan vaan päättää niin?
Kyllä. Vai luuletko että kukaan ei ole eläissään lopettanut tupakanpolttoa tai viinanjuontia?
Oon ollut kans sipsikoukussa monta vuotta. joskus söin sipsiä joka päivä, viimeisen vuoden söin vain viikonloppuisin yhden pussin. tai ainakin yritin, yleensä aina jos olin esim sairaana tai menkkojen aikana tuli haettua se sipsipussi viikollakin.
Nyt oon päässyt eroon siten, että aloitin Fitfarmin superdieetti simplen (ruokavaliovalmennus). Minut pitää kurissa se, että on määrätyt ruoka-aineet ja määrät jotka saa syödä. huomenna alkaa neljäs viikko ilman sipsejä enkä ole kaivannut niitä kuin kerran. Näillä ruokamäärillä ei tee mieli mitään ylimääräistä muutenkaan.
Dieetin jälkeen aion rajata herkuttelun yhteen päivään viikossa, mutta kokonaista isoa sipsipussia en enää osta. Pieni on ok jos nyt edes maistuu enää hyvälle tauon jälkeen.
Tsemppiä AP!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vai luuletko että kukaan ei ole eläissään lopettanut tupakanpolttoa tai viinanjuontia?
On varmasti lopettanut, mutta se on todella vaikeaa ja yleensä tarvitaan "työntöapua".
Itekkin tykkäisin kyllä syödä herkkupäivänä sipsejä.. mutta ne kerää nestettä niin paljon ja seuraavana päivänä saa herätä silmät umpeen muurautuneena. Sen takia syön sipsiä max. kerran kahteen kuukauteen. Parempi olo kun ei syö ollenkaan :) se on mulle tärkeempää kun hetkellinen hyvä maku suussa.
Mullakin oli ennen jatkuva sipsinhimo, mutta oon onnistunut kehittämään kuvotuksen niitä kohtaan kun tiedän miten epäterveellisiä ne on ja miten saan niistä finnejä ja rasvaisen ihon, ja vieläpä paino nousee. Sipsit ei ole sen arvoisia.
Mä olen 25, hukuttanut itseni juustonaksuihin ala-asteen ekoilta luokilta lähtien. No nyt oon kuullut huhuja että olisvat sulkemassa sipsitehtaan ahvenanmaalta, tää saattaa olla mun mahdollisuus. Jospa niitten naksujen maku muuttuu kun valmistus siirtyy kokonaan jonnekkin ihan perseeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti lopettanut, mutta se on todella vaikeaa ja yleensä tarvitaan "työntöapua".
Ei se vaadi kuin sen päätöksen ja siinä pysymisen. Tupakointiin se ainakin toimi ihan omakohtaisella kokemuksella. Viinanjuontiinkin ihan hyvin aina määräajoin (tipattomat yms), joten en kyllä keksi miksi se ei toimisi sipsien suhteen.
Mä oon koukussa youtuben mustapäidenpuristeluvideoihin. Voisin tuijotella niitä joka päivä.
Pidän kyllä tyhminä niitä ihmisiä jotka syövät sipsejä. Huomaahan sen kuinka niihin tulee riippuvuus.
Eihän normiruokaan tule riippuvuutta.
Ruokaa syödään kun tulee nälkä.
Sipsit eivöt ole ruokaa. Niihin laitetaan aineita jotka koukuttavat.
Ja jotkut opettavat vielä lapsilleenkin moisen moskan!
Ja kuinka kalliiksi se tulee!
Ja eikö tulekin jano?
Siksi limsapullot myydään sipsien lähellä kaupassa.
Älkää olko orjia.
Kotikurin eli domestic disciplinen (DD) avulla voi päästä eroon. Vaatii toki käytännössä sen, että sinulla on mies joka vahtii sääntöjen noudattamista ja tarvittaessa rankaisee.