Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni eivät halua tehdä mitään :(

Vierailija
21.02.2016 |

Lapset 9v poika ja 12v tyttö. Ei huvita lähteä laskettelemaan, pulkkamäkeen, uimahalliin , koiraa ulkoiluttamaan, mökille tai yleensäkään mihinkään :(

Ehdottaa heille mitä vaan, niin ei huvita. Itse olen aika toimelias ja liikunnallinen. Nytkin on kiva talvinen päivä. Poika voisi mennä ulos tekemään vaikka lumilinnaa, laskemaan mäkeä tai kavereiden kanssa. Mutta kun ei huvita. Haluaa vain katsoa Simpsoneita ja vinkuu, että pitäisi saada karkkia filmtownista. Peliaikakin on jo aamusta käytetty loppuun. Itse olin juuri ulkoilemassa koiran kanssa, kun se on ainoa jota huvittaa.

Tytärtä ei ole huvittanut enää pitkään aikaan yhtään mikään. Harrastukset on lopetettu yksi toisensa jälkeen. Haluaa vain näpyttää kännykkäänsä ja laittaa naamaansa.
Kun he olivat pienempiä, käytiin joka päivä leikkipuistossa ulkoilemassa ja tiesmissä perhekerhoissa ja lapsitapahtumissa. Eivät he silloinkaan olleet mitään ulkona viihtyviä lapsia. Vähän joutui painostamaan siihenkin.

Nämä haluaisivat vain olla kaikki päivät sisällä ja pelata/näprätä kännykkää/maata sohvalla/syödä karkkia. Jääkaapilla käydään jatkuvasti etsimässä herkkuja. Mikään sellainen ei huvita, mitä normaalisti kuvittelisi olevan lapsista kivaa. Itkut :`( Itse sain juuri kuulla olevani paska-aivo lesbo, kun ärähdin pojan jatkuvasta karkin mankumisesta. Eilen oli vasta karkkipäivä.

Onko kellään muulla vastaavaa? Onko muilla lapsia joita ei huvita tehdä yhtään mitään?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kärsii kun ei ole isää elämässä.

Lapsilla on isä elämässä, mutta hän nukkuu juuri nyt, kun on useampi yövuoro peräjälkeen.

ap

Ehkä isän nukkuminen antaa väärnlaista mallia heille? Että on mukavaa loikoilla sisällä ja se tekee hyvää? Kaipaavat ehkä isän seuraa. Kaveripuolella voi olla myös ongelmia.

Lisäkis tuo herkkujen syönti ja poelaaminen, sekä nuo tv-ohjelmat, ne eivät tee hyvää.

Vierailija
42/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti taas tilanne jossa äiti itse tuijottelee televisiota 6 tuntia päivässä ja lapsi ei saisia edes paria tuntia pelata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peliaika? Siis ootko sä asettanut _viikonlopulle_ jonkin rajotteen pelaamisen suhteen? No ei ihmekään etteivät halua tehdä mitään sun kanssa

Peliaikakin on varmaan joku tunti, missä ajassa ei nykypelejä saada kunnolla edes käyntiin.

Peliaika rajoitus oli pakko laittaa pojalle, kun hän ei olisi tehnyt mitään muuta kuin pelannut. Viikonloppuna peliaika on 2t/pv ja arkena 1t. Peliaikaa saa lisää ulkoilusta. Eli Ulkoilua 1/2t --> tunti lisäaikaa pelata. Arvatkaa vaan onko lisäpeliaikaa juurikaan koskaan hankittu?

Joku tuossa arvosteli, että eikö lapset saa viikonloppunakaan levätä? Saavat levätä. Saavat arkenakin levätä. Mutta onko siinä tolkkua, että se lepääminen on ainoastaan ja vain pelaamista ja telkkarin katsomista? Mitään muuta ei huvita tehdä.

Silti tuo tunti joka päivä ja lisäksi vielä lisäaikaa ulkoilun jälkeen. Se on paljon 9 vuotiaalle, vaikkei moni sitä haluakaan uskoa. 20 minuuttia per päivä. Pelaahan ne joka tapauksessa yksinkin eism koulun välitunneilla, kavereiden luona, koulumatkoilla jne. Silloin, kun et ole rajoittamassa. Se passivoittaa aivoja ja heikentää aivojen kehitystä. Samoin tv-aika. Sisältökin pitää tarkistaa ja rajoittaa.

Rrutujen tuijotus on kuin alkoholismi, vain se on lepoa. Katkaise nopeasti se kierre. Ja tämä on monen muunkin vanhemman ongelma. Todella harva ymmärtää, miten paljon ruutuaikaa on tarvis rajoittaa. 1-2 päivänä 15-60 min olisi ihanne. koska ne tekee sitä kuitenkin jo muutenkin kavereilla ja jokaisena vapaahetkenään missä vain.

Vierailija
44/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin osittain tuollainen lapsena ja taidan olla vieläkin. Tykkäsin kyllä silloin tällöin käydä esimerkiksi luistelemassa (tykkäisin edelleen jos olisi luistimet) tms, mutta olen aina viihtynyt eniten sisällä omissa puuhissani. Saatan olla laiska ja mukavuudenhaluinen, mutta onko se nyt niin kamalaa? Miksi aina pitäisi olla aktiivisesti touhuamassa kaikkea? Omassa lapsuudessani eräs tärkeä aikuinen oli juuri sellainen aamulla viideltä heräävä ja suursiivouksen aloittava ihminen joka viihtyi ulkona jne eikä ymmärtänyt ollenkaan sitä, että on muitakin tapoja elää, joten lapsena sitä sitten oltiin leikkipuistoissa ja harrastuksissa ja hiihtämässä päivästä toiseen. Kun sitten vihdoin alkoi olla jotain päätösvaltaa jo itsellä, niin valitsin yleensä mieluummin tietokoneella istumisen, kuin hiihtämisen. En muuten minäkään ole ylipainoinen ja näin aikuisena olen jopa innostunut juoksemisesta. Mut pointti oli se, että ihmiset on erilaisia eivätkä kaikki ole automaattisesti yhtä aktiivisia ja reippaita eikä siinä ole mitään väärää. Älä painosta, tuon ikäisenä kun viimeinen asia mitä haluaa tehdä on miellyttää omaa äitiä.

Vierailija
45/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peliaika? Siis ootko sä asettanut _viikonlopulle_ jonkin rajotteen pelaamisen suhteen? No ei ihmekään etteivät halua tehdä mitään sun kanssa

Peliaikakin on varmaan joku tunti, missä ajassa ei nykypelejä saada kunnolla edes käyntiin.

Peliaika rajoitus oli pakko laittaa pojalle, kun hän ei olisi tehnyt mitään muuta kuin pelannut. Viikonloppuna peliaika on 2t/pv ja arkena 1t. Peliaikaa saa lisää ulkoilusta. Eli Ulkoilua 1/2t --> tunti lisäaikaa pelata. Arvatkaa vaan onko lisäpeliaikaa juurikaan koskaan hankittu?

Joku tuossa arvosteli, että eikö lapset saa viikonloppunakaan levätä? Saavat levätä. Saavat arkenakin levätä. Mutta onko siinä tolkkua, että se lepääminen on ainoastaan ja vain pelaamista ja telkkarin katsomista? Mitään muuta ei huvita tehdä.

Silti tuo tunti joka päivä ja lisäksi vielä lisäaikaa ulkoilun jälkeen. Se on paljon 9 vuotiaalle, vaikkei moni sitä haluakaan uskoa. 20 minuuttia per päivä. Pelaahan ne joka tapauksessa yksinkin eism koulun välitunneilla, kavereiden luona, koulumatkoilla jne. Silloin, kun et ole rajoittamassa. Se passivoittaa aivoja ja heikentää aivojen kehitystä. Samoin tv-aika. Sisältökin pitää tarkistaa ja rajoittaa.

Rrutujen tuijotus on kuin alkoholismi, vain se on lepoa. Katkaise nopeasti se kierre. Ja tämä on monen muunkin vanhemman ongelma. Todella harva ymmärtää, miten paljon ruutuaikaa on tarvis rajoittaa. 1-2 päivänä 15-60 min olisi ihanne. koska ne tekee sitä kuitenkin jo muutenkin kavereilla ja jokaisena vapaahetkenään missä vain.

Laitatko vielä ihan tutkimuksenkin tuosta pelaamisen vaikutuksesta aivojen kehityksen heikentymiseen?

Vierailija
46/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niillä kavereita? Kavereitten kanssa luulisi keksivän tekemistä.

Tytöllä on paljon kavereita. Tänään hän ei jaksa kuulemma heitä tavata. tyttö on kohta 13v, en hänestä ole niin huolissani. Tuon ikäisillä on jo omat kotkotukset.

Mutta tuo 9v.. yksi paras kaveri on, mutta hän ei vastaa nyt puhelimeen. Eli oma poikani ei halua lähteä minnekään hakemaan ketään muuta ulos tai minnekään muuallekaan leikkimään. Tuon yhden kaverinkin kanssa haluavat pääasiassa pelata x-boxia..

ap

No niin. Eli lapsesi kaipaavat oma rauhaa omassa kodissaan. He eivät juuri tänään jaksa tavata ketään. Kuka jaksaa aina toisia ihmisiä? Anna niiden nyt vaan olla ja anna lupa vaikka valehdella kavereilleen, ettei äiti päästä tänään minnekään. Niin ei tarvitse pojan tuntea itseään paskiaiseksi, kun ei vaan vastaa kaverinsa soittoyrityksiin. Ei meilläkään lapset jaksa aina kaveerata ja sanovat pokkana puhelimessa, että meillä on nyt muuta äidin päätöksestä. Kun joskus meistä aikuisistakin on vaikea sanoa jollekin suoraan, ettei vaan jaksa juuri nyt toisen seuraa.

Vierailija
47/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herttinen sentään! Eikös nyt ole hiihtoloma? Anna lasten tehdä hiihtolomalla, mitä tahtovat.

Vierailija
48/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilta teinimeiningiltä kuullostaa. Tuolle haukkumiselle laittaisin kyllä stopin ja, jos peliaika rajoitus on mielestäsi tarpeellinen, pidä siitä kiinni arkena älä lomalla. Jos haluat mennä uimaan, niin mene ihmeessä. Etkös tuolla aiemmin kertonut, että isä on kotona nukkumassa. Kyllä noin isot pärjää. Ulkoilu on hyvä juttu, mutta unohda pakottaminen. Teinit on teinejä.

Vierailija
49/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi teini-ikäistä poikaa, joista toinen asuu minun luonani, toinen vuoroviikkolapsi. Ajan kysymys, milloin tuo nuorempikin muuttaa minun luokseni. Isä kun haluaa tehdä kaikkea, mitä pojat eivät halua. Minä annan heidän olla rauhassa.

Niin kauan kuin pojat hoitavat koulunsa, kotityönsä, harrastuksensa, eivätkä haistattele tai häiriökäyttäydy, niin jätän heidät rauhaan.

Vierailija
50/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan tarkistaa, että mikä tän keskustelun päivämäärä on :) Että oliko jostain 1980-luvulta. Laitatko linkkiä johonkin tutkimukseen, jossa näin on. "Passivoi aivoja ja heikentää aivojen kehittymistä" . Kun täällä missä asutaan, esim. Minecraftia pidetään oikein hyvänä pelinä, ihan opetjjaien ja kasvatuksen ammattilaisten mielestä.

Toki joo rajat voi ja kannattaa asentaa, meillä pelaaminen on myös kavereiden kanssa olemista, eli esim. skypen kanssa pelataan yhdessä, toiselle puolelle maapalloa. Mutta ei sitä tehdä koko päivää.

Ulkoilu on todella huono porkkana tuossa. Eli pakollisella 30 min ulkoilulla saa lisää peliaikaa. Johtaa siihen, että ulkoilu on se todella inhottu juttu, pakko, saadakseen jotain. Rinnastettavissa sitten siihen, että kun siivoat vessan, saat 30 min lisää peliaikaa. Mitä lisäarvoa joku ulkona seisominen edes tuo??? Mikä siitä ulkona seisomisesta tekee arvokkaampaa? Ulkoilma? No, voi polttaa tupakkaa ilman että vanhemmat haistaa niin helposti. 

Vierailija
51/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalilta teinimeiningiltä kuullostaa. Tuolle haukkumiselle laittaisin kyllä stopin ja, jos peliaika rajoitus on mielestäsi tarpeellinen, pidä siitä kiinni arkena älä lomalla. Jos haluat mennä uimaan, niin mene ihmeessä. Etkös tuolla aiemmin kertonut, että isä on kotona nukkumassa. Kyllä noin isot pärjää. Ulkoilu on hyvä juttu, mutta unohda pakottaminen. Teinit on teinejä.

9-vuotias ei ole teini, vaan lapsi.

Vierailija
52/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä et ap voisi tehdä niiden lasten kanssa jotain, mikä heitä huvittaa?

Haette pojan kanssa Filmtownista pussin karkkia ja pelaatte yhdessä sillä X-Boxilla tai mikä teillä nyt onkaan. Oma 10 v. poikani rakastaa sitä, kun pelaan hänen kanssaan. En itse tykkää siitä erityisemmin, mutta uhraan mielelläni sen tunnin siihen, että pelaamme jotain Harry Potteria X-Boxilla. En tajua koko pelistä yhtään mitään, mutta istutaanpahan vierekkäin toistemme kainalossa ja sählätään ohjaimilla "äiti, tuu, tänne. Sun pitää painaa B ja samalla liikuttaa. Odota, mä autan. No niin, nyt tuu tänne"

Tämä antaa sille lapselle taatusti enemmän kuin pakkoulkoilutus ihan vaan siksi, että ap olet siinä käsityksessä, että kaikki nuoret rakastavat ulkoilua ja lumilinnan rakentaminen on aivan mahtavaa.

Onhan se, mutta meillä se tehdään niin, että mokillä rakennetaan se lumilinna porukalla ja sitten ollaan joukkueina lumisotaa niin, että toinen porukka on linnassa, toinen ulkona. Mutta lasten aloitteesta. Yhtä arvokasta toimintaa on makoilla mökissä ja lukea isän vanhoja akkareita 70-luvulta.

Vierailija
53/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti taas tilanne jossa äiti itse tuijottelee televisiota 6 tuntia päivässä ja lapsi ei saisia edes paria tuntia pelata.

Väärin arvattu. Katson hyvin vähän tv:ta. En edes joka päivä. Facessakin olin viimeeksi viikko sitten ja sitä ennen kolme kuukautta sitten. Täällä Vauva-palstalla käväisen muutaman kerran viikossa.

Lapseni pelaisivat ilman rajoittamista varmasti kaiken valveillaolo ajan.

Olen aina kuvitellut, että 2t/pv pelaamista on paljon, liikaakin. Mutta näköjään olen ollut väärässä. Kuinka paljon teidän lapsenne saavat pelata?

En pidä pelaamista läpeensä pahana, mutta kun poikani alkoi valittamaan jokapäiväistä päänsärkyä ja hänen pinnansa oli tosi lyhyt, niin pistin rajat pelaamiselle. Ensin tuli hetkeksi täysikielto (=vieroitus) ja sitten sai nykyisen rajoitetun peliajan.

ap

Vierailija
54/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haette pojan kanssa Filmtownista pussin karkkia ja pelaatte yhdessä sillä X-Boxilla tai mikä teillä nyt onkaan. Oma 10 v. poikani rakastaa sitä, kun pelaan hänen kanssaan. En itse tykkää siitä erityisemmin, mutta uhraan mielelläni sen tunnin siihen, että pelaamme jotain Harry Potteria X-Boxilla. En tajua koko pelistä yhtään mitään, mutta istutaanpahan vierekkäin toistemme kainalossa ja sählätään ohjaimilla "äiti, tuu, tänne. Sun pitää painaa B ja samalla liikuttaa. Odota, mä autan. No niin, nyt tuu tänne"

Tämä antaa sille lapselle taatusti enemmän kuin pakkoulkoilutus ihan vaan siksi, että ap olet siinä käsityksessä, että kaikki nuoret rakastavat ulkoilua ja lumilinnan rakentaminen on aivan mahtavaa.

Onhan se, mutta meillä se tehdään niin, että mokillä rakennetaan se lumilinna porukalla ja sitten ollaan joukkueina lumisotaa niin, että toinen porukka on linnassa, toinen ulkona. Mutta lasten aloitteesta. Yhtä arvokasta toimintaa on makoilla mökissä ja lukea isän vanhoja akkareita 70-luvulta.

Teemme lapsiemme kanssa yhdessä paljonkin mieheni kanssa. Juuri kävin pojan kanssa kävellen siellä Filmtownissa :). Mökillä kalastan pojan kanssa ja autan majan tekemisessä. Mutta pelaamaan en ala. En vain itse tykkää pelaamisesta yhtään.

ap

Vierailija
55/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytutkimuksen mukaan liika televisio,nettipelaaminen tai netti haittaa aivojen kehitystä. Ottakaapa ihan ite selvää: aiheesta ovat luennoineet ihan suomalaiset psykiatrit ja tutkijat.

Se on niin helppoa pistää lastenvahdiksi peli.. Siitä ap:n syyllistäminen. 😕

Vierailija
56/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teemme lapsiemme kanssa yhdessä paljonkin mieheni kanssa. Juuri kävin pojan kanssa kävellen siellä Filmtownissa :). Mökillä kalastan pojan kanssa ja autan majan tekemisessä. Mutta pelaamaan en ala. En vain itse tykkää pelaamisesta yhtään.

ap

No mutta sun lapset ei tykkää pulkkamäestä yhtään, mutta sun mielestä se olis just se hyvä juttu ja siksi lastenkin pitäisi himoita pulkkamäkeä. 

Mutta sun ei tartte tehdä sellaista, mistä lapset tykkää, koska itse et siitä tykkää.

Tuliko lasten kasvaminen jotenkin kovana yllätyksenä? Ajattelit, että voit aina veivata heitä omien mielihalujesi mukaan ulkoilemaan, kävelemään, hiihtämään, luistelemaan...kaikkeen sellaiseen, josta itse pidät. Ymmärtämättä, että maailma muuttuu ja lapset sen mukana.

Jotenkin tuntuu, että et ole pakottamisellasi oikein onnistunut tekemään liikunnasta kauhean positiivista asiaa, pikemminkin päinvastoin. Ulkoilu on jotain, mikä on pakko tehdä saadakseen asioita. Ei asia, jonka tekee mielellään sikis, että se tuo hyvää oloa. Se on muodostunut lapsille suoritukseksi, joka on pakko tehdä.

Vierailija
57/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin arvattu. Katson hyvin vähän tv:ta. En edes joka päivä. Facessakin olin viimeeksi viikko sitten ja sitä ennen kolme kuukautta sitten. Täällä Vauva-palstalla käväisen muutaman kerran viikossa.

Lapseni pelaisivat ilman rajoittamista varmasti kaiken valveillaolo ajan.

Olen aina kuvitellut, että 2t/pv pelaamista on paljon, liikaakin. Mutta näköjään olen ollut väärässä. Kuinka paljon teidän lapsenne saavat pelata?

En pidä pelaamista läpeensä pahana, mutta kun poikani alkoi valittamaan jokapäiväistä päänsärkyä ja hänen pinnansa oli tosi lyhyt, niin pistin rajat pelaamiselle. Ensin tuli hetkeksi täysikielto (=vieroitus) ja sitten sai nykyisen rajoitetun peliajan.

ap

Saavat pelata niin paljon kuin haluat. Ehtona tälle on se, että osallistuvat kotitöihin ja koulu menee hyvin. Välillä pelaavat 14h ja toisinaan eivät edes avaa pelikonetta

Vierailija
58/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sinä olet huono vanhempi.

Vierailija
59/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykytutkimuksen mukaan liika televisio,nettipelaaminen tai netti haittaa aivojen kehitystä. Ottakaapa ihan ite selvää: aiheesta ovat luennoineet ihan suomalaiset psykiatrit ja tutkijat.

Se on niin helppoa pistää lastenvahdiksi peli.. Siitä ap:n syyllistäminen. 😕

Paino sanalla liika. Edelleen, odotan tutkimuksia siitä, että pelaaminen ylipäänsä haittaa aivojen kehitymistä ja on yksiselitteisesti huonoa. En jaksa uskoa, että Suomen menestyneimmät tyypit eivät olisi lainkaan pelanneet lapsuudessaan, vaan ihan pulkkamäen tuloksena kehittivät Rovion ja Supercellin.

Tätä samaa asiaa on jauhettu siitä lähtien, kun televisiot tulivat koteihin. Lasteni ollessa pieniä, oli mm. täällä aivan yleinen  "tieto", että telkkaria ei saa pitää päällä alle 1-vuotiaiden lasten ollessa samassa huoneessa, koska aivojen kehitys voi häiriintyä, eikä lapset ylipäänsä saisi katsoa ollenkaan televisiota. Varovasti ehkä 3-vuotiaana voi alkaa katsomaan 5 minuuttia päivässä. Tai jotain siihen suuntaan.

Ai niin, ja omien vanhempiemme aikaan kerottiin totuutena, että pop-musiikin kuunteleminen tuhoaa aivoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan