Onko omatekoiset jahelihapullat roskaruokaa?
Lapsen kaveri oli yötä meillä.
Tein jauhelihapullia ja kermaperunoita sekä salaattia ruuaksi. 13 vuotias totesi, ettei välitä toskaruuasta.
Jauheliha oli kaupasta. Taikinaan tuli kermaviiliä, munaa, mausteita ja jauhelihaa. Kermaperunat tein oikeasta kermasta, perunoista sekä valkosipulista.
Olen hiukan hämilläni.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Tein jauhelihapullia ja kermaperunoita sekä salaattia ruuaksi. 13 vuotias totesi, ettei välitä toskaruuasta.
Jauheliha oli kaupasta. Taikinaan tuli kermaviiliä, munaa, mausteita ja jauhelihaa. Kermaperunat tein oikeasta kermasta, perunoista sekä valkosipulista.
Olen hiukan hämilläni.
Kerro lapselle mitä on roskaruoka. Ruokaa, josta jää paljon roskaa (paperia, pahveja..).
Olipa epäkohtelias äpärä. Kotiruokaa tuo jokaisen normaalin ihmisen mielestä on.
Toskaruokaa=roskaruokaa
Typohuti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jahe on toskanen
Niin justiin. Vittu ap, opettele kirjoittamaan.
Ei minun mielestäni. Ehkä ne kaupan pullat on, kun niihin on pakko tunkea muutakin, kuin perusaineita. Ja ne ainekset mistä niitä pullia tehdään... kanan nahkaa, läskiä jne. Poika kuullut arvostelua pullista äidiltään? Ei osaa erottaa kotitekoista kaupan tuotteesta.
Huonoa käytöstä kommentoida ruokaa. Lihapullissa ei ole mitään vikaa, mutta en ymmärrä, miksi kukaan syöttäisi kermaperunoita edes pahimmalle vihamiehelleen saati sitten lapsilleen. Mutta siis kylässä ei kommentoida, vaan kiitetään kauniisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hiukan hämilläni.Kerro lapselle mitä on roskaruoka. Ruokaa, josta jää paljon roskaa (paperia, pahveja..).
Kiva, että joku muukin vielä tietää mikä sanan alkuperäinen merkitys oli. Ihmiset on vain niin tietämättömiä tästä ja luulevat roskaruokanimityksen tarkoittavan itse ruoan ominaisuuksia.
Aijaa...no on se hyvä ettei murkkujeni lounasta ole tänään kukaan kaveri syömässä.
T. 800g paistijauhelihaa, sipulihaketta pannusta ja pussista, valkosipulia, hieman pippuria, soijaa, kermaviiliä ja vettä. Kaveriksi ihan vaan keitinperunoita ja tekemäni kastike+salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa käytöstä kommentoida ruokaa. Lihapullissa ei ole mitään vikaa, mutta en ymmärrä, miksi kukaan syöttäisi kermaperunoita edes pahimmalle vihamiehelleen saati sitten lapsilleen. Mutta siis kylässä ei kommentoida, vaan kiitetään kauniisti.
Kermaperunat on siis suoraan saatanasta?
Ok.
Ei yhtään sen enempää kuin mikään jauhelihasta tehty ruoka. Tosin mä en kyllä ymmärrä mitä pahaa siinä jauhelihassa joidenkin mielestä on
No ei ole. Haloo. Puolet italialaisesta keittiöstäkin on sitten roskaruokaa tuolla perusteella. Osta sille pennulle seuraavan kerran jotain karsean makuista raakaruokaa kulhollinen, jos se tulee teille notkumaan yön yli. Kaikkea sitä näemmä joutuu oman lapsen nimissä kestämäänkin. Juota alas mahdollisimman pahalla terveysmehulla. Mikä lie yhden asian ihminen senkin mutsi on... Tavat ovat joka tapauksessa tärkeämpiä, joten mikä ettei sulla olisi ollut tilaisuus kasvattaa huonosti kasvatettua. Kyllä minusta jo vanhemmuus asettaa siihen asemaan, tai siis ihan pelkkä aikuisuuskin ilman lapsia, että noin huonoon käytökseen voi puuttua omassa kodissaan asap ja tehdä pennulle selväski kenen kodissa hän on ja miten siellä ollaan ja piste. Oppisi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun mielestäni. Ehkä ne kaupan pullat on, kun niihin on pakko tunkea muutakin, kuin perusaineita. Ja ne ainekset mistä niitä pullia tehdään... kanan nahkaa, läskiä jne. Poika kuullut arvostelua pullista äidiltään? Ei osaa erottaa kotitekoista kaupan tuotteesta.
Mitä luulet sen kaupan jauhelihan sisältävän...?
No jopas oli :O Itse tehdyt lihapullat eivät todellakaan ole roskaruokaa, enkä sanoisi niin kaupankaan lihapullista, jos ne ovat osa ateriaa eli on tehty oikea perunamuusi tms. seuraksi. Ikinä en opettaisi omalle lapselle, että joku ruoka on roskaa, en edes hampurilaisista, vaikka me ei käydä mäkkärissä kuin todellisessa hätätilanteessa. Siitä olen puhunut lapselle mitkä ruuat ovat terveellisiä ja että niitä vähemmän terveellisiä (esim. pizza tai pakasteranskalaiset) voi syödä välillä, mutta ei koko ajan. En usko että hän nolaa itsensä tai vanhempansa tuon takia kylässäkään, kun on puhuttu miten joissain ruuissa on enemmän tärkeitä ravintoaineita kuin toisissa ja niitä kannattaa enimmäkseen syödä. Me syödään minun mielestäni suht. terveellisesti, mutta tiedän että meidänkin ruuat voivat jonkun mielestä olla "hiilarimössöä" ja ehkä jonkun mielestä ihan roskaakin. Joillain ihmisillä tuntuu olevan kummallisen raivokas suhtautuminen toisten syömisiin :O
P.S. Kai sanoit lapsen vanhemmalle, että yökylä meni muuten hyvin, mutta lapsi ei syönyt, kun oli hänen mielestään vain roskaruokaa tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermaperunat on siis suoraan saatanasta?
Ok.
Kerrotko mitä hyödyllisiä ravintoaineita saat kermaperunasta? Jos perunat on kuorittuja, peruna on pelkkää tärkkelystä. Energiaa sisältää hurjasti, ja maistuu tylsältä. Ainut hyvä asia on tuo valkosipuli. Meillä on ruuan lisäkkeenä esim parsakaalia, kukkakaalia ja porkkanaa. Ihan toista luokkaa ravintoaineiltaan.
Pula-aikana tuollainen energiapommi kuin kermaperunat on ollut arvostettu ruoka, mutta nykylapset eivät elä enää 50-luvulla. Tyhjillä kaloreilla ei ole enää pakko täyttää vatsaa.
Johan oli huonosti kasvatettu 13-vuotias.
Kaikki te mammat, syötte kotona mitä tykkäätte ja syötätte lapsillenne mitä haluatte, mutta menkääs nyt niiden kullannuppujenne luokse ja selittäkää, että kun syödään kylässä, ei ruokaa arvostella oli se mitä hyvänsä. Ruoasta kiitetään kauniisti, syödään mitä kyetään syömään ja kehutaan ruoan laittajaa.
Ja minusta ei ollut roskaruokaa. Mutta kullakin tietysti tapansa. Jutun pointti ei ole roskaruoka, vaan se miten pöljästi voi kolmetoistavuotias näköjään nykyään käyttäytyä.
Itse olisin voinut kyllä vastaukseksi (ainakin jo nykyään, näillä kymmenillä) pamauttaa, että kylässä syödään mitä on tarjolla, ja ruokavieraaksi vaikutat kyllä aika epämiellyttävältä ja töykeältä ihmiseltä.
Kermaperunoita voi ottaa sitten vähän, jos ei pidä. Salaatti oli kuitenkin runsas ja sisälsi kurkkua, salaattia, paprikaa, kurpitsan siemeniä, avokaadoa, porkkanaa ja pinjansiemeniä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kermaperunoita voi ottaa sitten vähän, jos ei pidä. Salaatti oli kuitenkin runsas ja sisälsi kurkkua, salaattia, paprikaa, kurpitsan siemeniä, avokaadoa, porkkanaa ja pinjansiemeniä.
ap
Ei kasvava teini pärjää jollain pinjansiemenillä. Olisi pitänyt olla protskua tarpeeksi.
Hyvää kotiruokaahan tuo on. Jauheliha on meidän perheessä paljon käytetty raaka-aine.
Huonot käytöstavat tuolla 13 v:llä.