Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein skitsofreenikko tappaa?

Vierailija
20.02.2016 |

Kellään tietoa tästä?

Kun tappaa, kohdistuuko henkirikos yleensä lähiomaiseen vai voiko helposti kohdistua johonkin tuntemattomaankin?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä parikymmentä vuotta vanhaa dataa, mutta Suomesta.

http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/content/22/1/83.full.pdf

Lyhyesti, ~10 kertaa suurempi todennäköisyys kuin valtaväestöllä, jos mukana alkoholiongelmaa todennäköisyys ampaisee 17-kertaiseksi, ilman tätä 7-kertainen. Pitää toki muistaa että väkivallan todennäköisyys valtaväestön joukossa ei ole mitenkään erityisen suuri, joten kertaluokkaa suurempikin todennäköisyys tarkoittaa silti sitä että suurin osa skitsofreenikoista on kuitenkin ei taipuvaisia väkivaltaan.

Vierailija
22/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

FRII-kanavalla on mielenkiintoisia ja karmeitakin murhaohjelmia. Yhdessä ohjelmassa tiedemies kertoi omista tutkimuksistaan, jotka kohdistuivat murhan tai väkivallanteon tehneisiin vankeihin.

Kaikkein pahimmat rikolliset ovat luonnevikaisia, tunteettomia, sosiopaatteja. Jos tämän lisäksi väkivallantekijällä oli mielenterveysongelma, esim. paranoidinen skitrofenia, jossa ihminen on aivan harhainen eikä tunne mitään pelkoa tai kipua, johtuen luonneviasta, tulee kaikkein hirvein rikollistyyppi esille. 

Pelkästään mielenterveyspotilaiden "murhaamisaste" ei ollut juurikaan muuta väestöä korkeampi. Usein varsinkin naisten mielenterveysongelmat, mm. masennut kohdistuu vain oman itsen vahingoittamiseen.

Itse tunnen yhden, nyttemmin kuolleen skitsofreniaa sairastavan henkilön. Hän oli yhtä lempeä kuin ennen sairastumistaan. Ilmeisesti liiallinen herkkyys saikin sairastumaan, itsetuhoisuuteen asti. Oli kuitenkin huumorintajuinenkin vielä, vaikka alakulo vei vallan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia sinällään ei aiheuta tappamista, itsemurhia lukuunottamatta. Alkoholi aiheuttaa murhia. Skitsofreenikkojen joukossa on keskimääräistä enemmän alkoholisteja. Silloin kun skitsofreenikko tappaa jonkun, on tappaja lähes aina skitsofrenian lisäksi alkoholin vaikutuksen alaisena, ja tapon/murhan uhri on perheenjäsen/muu läheinen tuttu.

Mistä johtuu että moni skitsofreenikko on alkoholisti?

No ehkä halutaan paeta niitä harhoja ja ajatuksia?

Päihteethän tunnetusti lisää harhaisuutta.

Tuo yksi tuntemani skitsofreenikko oli sellanen et sen pää sano sen isää kohtaan jatkuvasti että " tapa! tapa! tapa! " siis että sen pitäis tappaa oma isänsä . . . ja sitten tämä hurja oli lähteny ulkona pimeällä seuraamaan myös jotain naista ja miettiny sen tappamista, mutta oli kuitenkin päättäny jättää sit tappamatta.

Tää ryyppää jatkuvasti, on kirjaimellisesti alkoholisti, ei kykene mihinkään kunnon töihin.

Arvaappa vaan oonko tuommosen ystävä enää.

Vierailija
24/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain skitsofreenikoilla oirekuvaan kuuluu väkivaltaisuus. Väkivalta kohdistuu useimmiten lähiomaiseen tai viranomaiseen, ei niinkään ulkopuolisiin. Joidenkin osalla oireilu on sitä, että tulee hallitsemattomia väkivaltaisia impulsseja, osa taas tekee väkivaltaisia tekoja harhojensa kehoittamana. Kumpikaan ei tietenkään tarkoita, että tällä tavoin oireileva ihminen olisi paha. Kun sairaus on hallinnassa, ovat yleensä tavallisia mukavia ihmisiä jotka katuvat tekojaan.

Minä just pelkään että joudun väkivallan uhriksi jos tuon yhen pää läplättää harhoja.

Älä ole tollaisten ihmisten kanssa tekemisissä, niin ei tarvitse pelätä! Suojele ja arvosta itseäsi ja valitse seurasi sen mukaan.

Vierailija
25/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia sinällään ei aiheuta tappamista, itsemurhia lukuunottamatta. Alkoholi aiheuttaa murhia. Skitsofreenikkojen joukossa on keskimääräistä enemmän alkoholisteja. Silloin kun skitsofreenikko tappaa jonkun, on tappaja lähes aina skitsofrenian lisäksi alkoholin vaikutuksen alaisena, ja tapon/murhan uhri on perheenjäsen/muu läheinen tuttu.

Tuo yksi tuntemani skitsofreenikko oli sellanen et sen pää sano sen isää kohtaan jatkuvasti että " tapa! tapa! tapa! " siis että sen pitäis tappaa oma isänsä . . . ja sitten tämä hurja oli lähteny ulkona pimeällä seuraamaan myös jotain naista ja miettiny sen tappamista, mutta oli kuitenkin päättäny jättää sit tappamatta.

Tää ryyppää jatkuvasti, on kirjaimellisesti alkoholisti, ei kykene mihinkään kunnon töihin.

Tuommonen tyyppi pitäisi ohjata hoitoon. Puhu hänen läheisilleen tai jos tilanteenne on sellainen, patista sinä hänet hoitoon.

Vierailija
26/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain skitsofreenikoilla oirekuvaan kuuluu väkivaltaisuus. Väkivalta kohdistuu useimmiten lähiomaiseen tai viranomaiseen, ei niinkään ulkopuolisiin. Joidenkin osalla oireilu on sitä, että tulee hallitsemattomia väkivaltaisia impulsseja, osa taas tekee väkivaltaisia tekoja harhojensa kehoittamana. Kumpikaan ei tietenkään tarkoita, että tällä tavoin oireileva ihminen olisi paha. Kun sairaus on hallinnassa, ovat yleensä tavallisia mukavia ihmisiä jotka katuvat tekojaan.

Minä just pelkään että joudun väkivallan uhriksi jos tuon yhen pää läplättää harhoja.

Älä ole tollaisten ihmisten kanssa tekemisissä, niin ei tarvitse pelätä! Suojele ja arvosta itseäsi ja valitse seurasi sen mukaan.

En olekkaan ja tää ihminen joka on alkanut käyttäytymään uhkaavasti mua kohtaan ja epäilee mun kyttäävän häntä, on tuntematon, olen sattunut muutamia kertoja yleisellä paikalla vaan hänen lähelleen ja asutaan lähekkäin... Mitä teen? Tuleeko tuo riistämään vielä minulta hengen? :(

Vierailija
27/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommonen tyyppi pitäisi ohjata hoitoon. Puhu hänen läheisilleen tai jos tilanteenne on sellainen, patista sinä hänet hoitoon.

En ole enää missään tekemisissä hänen kanssaan. En puutu tuollaisiin asioihin.

Vierailija
28/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoisin, että psykoottisessa vaiheessa skitsofreenikko voi harhoissaan olla väkivaltainen, miksei tappaakin, vaikka niin onneksi käy harvoin. Ajatellaampa, että sinun maailmasi vääristyisi tykkänään, näkisit/kuulisit/tuntisit jotain itsellesi kertakaikkiaan todellista, nää harhat tai harhaluulot voi joskus olla todella uhkaavia tai pelottavia. Alkoholi ei varsinkaan enää sovi tuohon yhtälöön, saati muuten päihteet. Alkoholia käyttäessä voi lääkityskin jäädä hoitamatta, ja aika monet skitsofreenikot tarvitsevat jatkuvaa lääkehoitoa, jotta skitsofrenian "positiiviset" eli näkyvät oireet pysyvät hallinnassa. Muistatteko Sanna Sillanpään tapauksen? Siinä yksi esimerkki, kun paranoidinen skitsofreenikko tappoi harhoissaan.

Vierailija
29/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappaa keskimäärin useamman kerran viikossa. Harvoin lähiomaisiaan, vaan useimmiten hyttysiä, amppareita, joskus jonkun hiiren yms. Joku skitso jonkun kerran myös myrkytelly puita, esim Tampereella vanhoja poppeleita.

Vierailija
30/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olekkaan ja tää ihminen joka on alkanut käyttäytymään uhkaavasti mua kohtaan ja epäilee mun kyttäävän häntä, on tuntematon, olen sattunut muutamia kertoja yleisellä paikalla vaan hänen lähelleen ja asutaan lähekkäin... Mitä teen? Tuleeko tuo riistämään vielä minulta hengen? :(

Täh? Mistä tiedät hänellä olevan skitsofrenia, jos et edes tunne häntä?

Vierailija
31/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanoisin, että psykoottisessa vaiheessa skitsofreenikko voi harhoissaan olla väkivaltainen, miksei tappaakin, vaikka niin onneksi käy harvoin. Ajatellaampa, että sinun maailmasi vääristyisi tykkänään, näkisit/kuulisit/tuntisit jotain itsellesi kertakaikkiaan todellista, nää harhat tai harhaluulot voi joskus olla todella uhkaavia tai pelottavia. Alkoholi ei varsinkaan enää sovi tuohon yhtälöön, saati muuten päihteet. Alkoholia käyttäessä voi lääkityskin jäädä hoitamatta, ja aika monet skitsofreenikot tarvitsevat jatkuvaa lääkehoitoa, jotta skitsofrenian "positiiviset" eli näkyvät oireet pysyvät hallinnassa. Muistatteko Sanna Sillanpään tapauksen? Siinä yksi esimerkki, kun paranoidinen skitsofreenikko tappoi harhoissaan.

Sanna Sillanpää, oon kuullu siitä, hyi että inhottaa tuollaset ihmiset..

Mitä ovat sitten skitsofrenian näkyvät oireet?

Vierailija
32/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen. Koska yleisellä paikalla luulee minun kyttäävän häntä katseellani ja muutenkin kun törmätään usein, kun asutaan samalla asuinalueella. On sitten niin häiriintynyt tästä minun suorittamasta "ahdistelusta" että on käyttäytynyt jopa uhkaavan väkivaltaisen oloisesti minua kohtaan!

Vierailija
33/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi usein tappaa,ehkä kerran tunnissa.Varsinkin semmoisia tappavat,jotka ovat kovin huolissaan tapetuksi tulemisesta.Kannattaisi nyt lukittautua kotiin,asentaa hälytinjärjestelmä ja ostaa ase.Kaikki maailman pahuus ruumiillistuu juuri skirsofreniaa sairastaviin,sodat,nälänhädät,huono talouspolitiikka,työttömyys,kaikki!Skitsofrenia pitäisi lopettaa heti.Minusta on väärin,että ihmiset skitsoilevat.

Vierailija
34/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen. Koska yleisellä paikalla luulee minun kyttäävän häntä katseellani ja muutenkin kun törmätään usein, kun asutaan samalla asuinalueella. On sitten niin häiriintynyt tästä minun suorittamasta "ahdistelusta" että on käyttäytynyt jopa uhkaavan väkivaltaisen oloisesti minua kohtaan!

Ja kun törmätään usein, pelkään että tämä tyyppi kehittää vielä sen pakkomielteen minua kohtaan..... ja sitten ehkä jopa tappaa.

Vierailija
35/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutullani on se ja pelkään häntä. Hän käyttäytyy hyvin aggressiivisesti välillä ja on vainoharhainen. Ei ole laitosjaksot auttaneet juurikaan.

Esim on kuin kimppuun käymäisilöään ja sitten toteaa ääneen, etten minä tottele tätä nyt ja peruu aikeensa.

Olen alkanut vältellä häntä.

Tunnen toisenkin, mutta hän on rauhallinen. (Tosin ei ole yhtä läheinen kaveri)

Vierailija
36/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa kärsiä itse aika pahoista harhoista.

Sosiopaatit ja psykopaatit tappavat ja pahoinpitelevät. Niitä on vankilat täynnä. Tai ainakin olisi, jos täällä annettaisiin edes oikeita tuomioita.

Vierailija
37/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolesi on aiheellinen.Kannattaisi harkita asuinpaikan vaihtoa.Ottaisivatkohan sinut suljetulle turvasäilöön?Voisit samalla pohdiskella omien pelkojesi luonnetta.Tosiasioihin pohjaamattomia pelkoja kutsutaan vainoharhoiksi.

Vierailija
38/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että saatan harhailla itsekin. Mulla on elämässä ollu rankkoja juttuja ja oon sairastanu ite masennusta, ahdistusta ja unettomuutta. Juuri sen takia en kaipaakaan sitä, että joku alkaa käyttäytymään uhkaavasti minua kohtaan, koska mielikuvitus alkaa sit helposti lentää ja alan pelkäämään helposti kaikenlaista...

Vierailija
39/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä skitsofreenikoilla sitten on se, että kehittävät pakkomielteen jotakin ihmistä kohtaan?

Vierailija
40/57 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin tullut oikeanlaisia vastauksia. Siis todellisuudessa joka kymmenes skitso tappaa, ja lähes aina silloin ovat äärimmäisen väkivaltaisia. Väkivalta kohdistuu lähes aina tuntemattomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi