Tuttu teiniäiti puolusteli raskaudenaikaista tupakointia & juomista, kysyin
Häneltä sit yhden kysymyksen ja nyt ei enää olla väleissä.
Hän on koko elämänsä kärsinyt erilaisista oppimisvaikeuksista, huono-osaisuudesta ja köyhyydestä. Kovasti on pitänyt asiasta meteliä.
Häb sai lapsen ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana, ja koko raskauden ajan tupakoi ja joi ainakin n. 6 annosta/kk. Tuo on siis se määrä jonka on itse myöntänyt, tupakkaa meni n. Aski päivässä. Toinen raskaus 20-vuotiaana, ei kai juonut enää mutta poltti läpi raskauden. Esikoisella pahoja oppimisvaikeuksia, nuoremmasta ei vielä tiedä. Esikoinen nyt 5-v eikä osaa kävellä ilman tukea, ei puhua saati lukea.
Äiti väittää kivenkovaan että lääkäritkin sanoi että parempi polttaa kuin lopettaa. Ja että tupakoinnilla ei mitään vaikutusta esikoisen tilaan. Äiti paasaa siitä mielellään, sanoi että tupakoinnista ei ole lapselle haittaa.
Kysyin sitten että no, polttiko sinun äitisi kun odotti sinua?
Vastasi sanoin haista vittu, mun äidin tupakoinnilla ei ole mitään tkemistä mun oppimishäiriöiden kanssa jne.
Joo. Ok.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Un äiti poltti, kaksi akateemista tutkintoa ja nuorena sm-tasolta mitaleita:) eiköhän ne oo vähän muut asiat, kotka vaikuttaa, urpot:D
Juujuu, kaksi akateemista tutkintoa eli peruskoulu ja amis käytynä. Tietenkään sä et itse ymmärrä miten tupakoiminen vaikutti sinuun. Ulkopuolisille se sen sijaan on tuskallisen näkyvää. Et haukka kuittaa.
mitä sitten jos se näkyy "ulkopuolisille"? Törkeää puhetta. Eihän täällä hyvänen aika niiden ulkopuolisten vaan oman itsen takia eletä. Ihminen ei voi kuitenkaan itseään muuttaa. Miksi tämän viestin kirjoittaja luokittelee toisia häiriöisiksi ja toisia normaaleiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä esikoisella mitään oppimisvaikeuksia ole. Tuo on kehitysvamma. Ja sitä ei tupakointi aiheuta. Oikeasti varmaankin sattumaa tai sitten tosiaan sitä alkoa on mennyt reippaamman puoleisesti varsinkin viimeisellä kolmanneksella. Se kyllä aiheuttaa vammaisuutta.
En siis mitenkään puolustele raskauden aikaista tupakointia (häpeän hirveästi, että itse olen polttanut) ja sen tiedetään aiheuttavan oppimisvaikeuksia ja stressiherkkyyttä. Näitä tosin aiheuttaa vielä enemmän äidin raskauden aikainen stressi, mitä ei kaikissa elämäntilanteissa pysty välttämään. Esim raskaana olevatkin menettävät läheisiään ja kokevat suuria traumoja. Ei siitä voi äitiä silloin syyllistää, että lapsella on oppimisvaikeuksia. Mutta tuolla ipanalla on kehitysvamma ja sitä ei tupakointi aiheuta.
Kiitän luojaani joka päivä, että lapseni ovat skarppeja ja fiksuja, iloisia ja sosiaalisia. Kaikella mittapuulla johtotähtiä. Huolimatta tupakoinnistani.
Eniten ihmettelen sitä, että miten edes se kohonnut kätkytkuoleman riski ei kannusta lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää: mielenkiintoista on se että lapsella ei ole älykkyyreen vaikuttavaa kehitysvammaa. Olen tutusnut aiemmin lapselle tehtyihin tutkimuksiin, ja lapsi on "terve" - fyysinen, jaloissa ollut vamma on korjattu leikkauksella.
ApMitähän helvetin paskaa sä oikeen täällä suollat. Tupakka ei aiheuta epämuodostumia ym. vaan nimenomaan ehkä saattaa aiheuttaa aivojen kehityshäiriöitä ja vaikuttaa oppimishäiriöille ym. altistavasti, koska vaikuttaa sikiön hapensaantiin. Tupakan kemikaaleista niin pieni osa läpäisee istukan, etteivät riitä aiheuttamaan vakavia geenimutaatioita, niinku sä tuossa väität. Muutenkin tupakka aiheuttaa aivan toisenlaisia ongelmia, kuin nuo sun kuvaamat.
Minä poltin raskausaikana muutaman tupakan viikossa, max. yhden päivässä ja olin siitä kovin huolissani. Rakenneultrassa, jossa istukkakin kuvataan, kysyin lääkäriltä, näkyykö merkkejä tms. istukassa. Lääkäri sanoi, että ei näy mitään, että istukkani on puhtaampi, kuin monilla kaupungin keskustassa asuvilla äideillä, joilla ilmansaasteet ym. kertyvät mustaksi kerrokseksi istukkaan.
Jotta jotain tuollaista tapahtuis, mitä sä aloituksessa väität, niin ois altistuttava jollekin huomattavasti vaarallisemmalle ja tod näköisesti jo edellisen sukupolven aikana, jotta lapsen äidin geeniperimässä ois mutaatio, joka näkyy sit seuraavalla sukupolvella. Tiedän fas-lapsia ja tunnen yhden fas-aikuisenkin, heillä on puutteensa, mutta kaukana vaikeasta kehitysvammasta.
Mitä jos ap pitäisit turpasi kiinni? Jos ny aloitus on totta, eikä porvoosta. Mikä vittu sä olet syyttämään jotain lapsensa kehitysvammasta (joka siis voi olla älyllinen, fyysinen tai molempia)??? Moni vanhempi siitä syyttää itseään, vaikka vain äärimmäisen harvoin se johtuu mistään äidin tekemästä asiasta.
Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys: jos määrä on ollut noin pieni, eli riippuvuus ei kovin suurta niin miksei ole samantien lopetettu kokonaan? Miksi sinun nautintosi on mennyt lapsen terveyden edelle?
Jos olen yrittänyt vähän kysellä, että missäs tk:ssa/lääkäriasemalla ne lääkärit kertoilevat stressin olevan tupakointia pahempi, mutta vastausta ei ole koskaan tullut. Olisin meinaan halunnut soittaa ja kysyä, että näinkö tosiaan tutkimustulokset sanoo.
Ja eniten muuten ihmettelen sitä, että jopa lapsettomuushoidoissa olevista löytyy tupakoitsijoita. Itse seurailin odotusaikana erästä raskautta yrittävien ryhmää ja siellä tosiaan muutamatkin kirjoittelivat ihan pokkana, että esim. kolme vuotta tuloksetta yritetty ja tutkimuksiin ollaan hakeutumassa. Mutta polttamista ei voi lopettaa, sen aiheuttama stressi vaan entisestään vaikeuttaisi raskautumista.
Että joo-o... Ehkä se luonto joidenkin kohdalla on vaan viisas.
Ja lapsettomuusongelmista puheenollen, äidin tupakointi odotusaikanahan voi aiheuttaa etenkin poikalapsille hedelmättömyysongelmia.
Mun mielestä ihminen saa elää täysin normaalia elämää, vaikkakin siihen kuuluu viini, tupakka tai vaikka graavilohi JOS YRITTÄÄ LASTA.
Toinen asia tietysti, kun raskautuu...
Miettikää nyt jotain lapsetomuudesta kärsiviä henkilöitä. Sen lisäksi, että vauvaa ei kuulu eikä näy -pitäisi heidän elää monta vuotta kuten raskaanaollessa , tosin ilman sitä palkintoa, eli lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ihminen saa elää täysin normaalia elämää, vaikkakin siihen kuuluu viini, tupakka tai vaikka graavilohi JOS YRITTÄÄ LASTA.
Toinen asia tietysti, kun raskautuu...
Miettikää nyt jotain lapsetomuudesta kärsiviä henkilöitä. Sen lisäksi, että vauvaa ei kuulu eikä näy -pitäisi heidän elää monta vuotta kuten raskaanaollessa , tosin ilman sitä palkintoa, eli lasta.
En laske tupakointia muutenkaan ihan "normaaliksi elämäksi", sen verran epäterveellinen harrastus.
Ja tupakointihan alentaa hedelmällisyyttä, joten ihme jos edes se fakta ei kannusta lopettamaan etenkin jos niitä lapsettomuusongelmia esiintyy.
Plus suurinosahan näistä raskaustupakoinneista on syyllä "en pysty lopettamaan ja pelkään lopettamisen aiheuttaman stressin aiheuttamia haittoja". Mutta siihenhän on nerokas ratkaisu: lopeta ENNEN raskautta.
Ja etten vaan huutele puskista tietämättömänä, niin itse lopetin kahdeksan vuotta kestäneen röökaamisen kun jälkikasvun hankkiminen tuli ajankohtaiseksi. Hemmetin vaikeaa oli, mutta selvisin kun pidin mielessä miksi olen lopettamassa.
Ja btw, alkoholi ja välteltävät ruoka-aineet poistuvat elimistöstä nopeasti. Sen sijaan tupakasta tulevien myrkkyjen poistumiseen menee pari-kolme kuukautta, joten kyllä valitettavasti se lapsi altistusta ehtii saamaan vaikka tumppaisikin siihen positiiviseen testiin... Hyvä tietty lopettaa edes siinä kohtaa, mutta varmemmilla korteilla pelaisi jos lopettaisi n. kolme-neljä kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä.
Kuinka moni näistä tupakoivista odottajista pistäisi tupakan vastasyntyneen suuhun? Sehän on aivan sama asia kuin polttaa lapsi mahassaan. Ne saman savut kulkeutuvat napanuoraa pitkin lapseen aivan kuin hän itse polttaisi. Vieroitusoireet ovat varmaan aivan saatanalliset pienellä hennolla vastasyntyneellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää: mielenkiintoista on se että lapsella ei ole älykkyyreen vaikuttavaa kehitysvammaa. Olen tutusnut aiemmin lapselle tehtyihin tutkimuksiin, ja lapsi on "terve" - fyysinen, jaloissa ollut vamma on korjattu leikkauksella.
ApMitähän helvetin paskaa sä oikeen täällä suollat. Tupakka ei aiheuta epämuodostumia ym. vaan nimenomaan ehkä saattaa aiheuttaa aivojen kehityshäiriöitä ja vaikuttaa oppimishäiriöille ym. altistavasti, koska vaikuttaa sikiön hapensaantiin. Tupakan kemikaaleista niin pieni osa läpäisee istukan, etteivät riitä aiheuttamaan vakavia geenimutaatioita, niinku sä tuossa väität. Muutenkin tupakka aiheuttaa aivan toisenlaisia ongelmia, kuin nuo sun kuvaamat.
Minä poltin raskausaikana muutaman tupakan viikossa, max. yhden päivässä ja olin siitä kovin huolissani. Rakenneultrassa, jossa istukkakin kuvataan, kysyin lääkäriltä, näkyykö merkkejä tms. istukassa. Lääkäri sanoi, että ei näy mitään, että istukkani on puhtaampi, kuin monilla kaupungin keskustassa asuvilla äideillä, joilla ilmansaasteet ym. kertyvät mustaksi kerrokseksi istukkaan.
Jotta jotain tuollaista tapahtuis, mitä sä aloituksessa väität, niin ois altistuttava jollekin huomattavasti vaarallisemmalle ja tod näköisesti jo edellisen sukupolven aikana, jotta lapsen äidin geeniperimässä ois mutaatio, joka näkyy sit seuraavalla sukupolvella. Tiedän fas-lapsia ja tunnen yhden fas-aikuisenkin, heillä on puutteensa, mutta kaukana vaikeasta kehitysvammasta.
Mitä jos ap pitäisit turpasi kiinni? Jos ny aloitus on totta, eikä porvoosta. Mikä vittu sä olet syyttämään jotain lapsensa kehitysvammasta (joka siis voi olla älyllinen, fyysinen tai molempia)??? Moni vanhempi siitä syyttää itseään, vaikka vain äärimmäisen harvoin se johtuu mistään äidin tekemästä asiasta.
Kehitysvamma on aina älyllinen vamma.
Tuskin pelkästä tupakasta vaan viinastahan nuo viat. Ja tyhmyys myös peritty.
Uskomatonta miten vielä v.2016 puolustellaan raskaana tupakointia
51 lisää että oma äiti tupakoi ja on lukijäiriö ja oppimisvaikeuksia. Esim. sairaanhoitajan opinnot on mulle täysi mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten vielä v.2016 puolustellaan raskaana tupakointia
Ja lisäksi se asenne, ettei tupakkaäitejä saisi syyllistää kun "se nyt ei ainakaan auta lopettamaan".
Kyllä takuulla muuten syyllistän. Jos se ajatus omasta lapsesta ja hänen terveydestään ei ole tarpeeksi iso kannustin lopettamaan, niin tulisi vähän jo miettiä onko ylipäätään valmis äidiksi, jos ei ole valmis laittamaan lasta itsensä edelle.
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää sitä näkyä, kun odottava äiti sytyttää tupakan. Oon arka ja usein ylikohtelias ihminen, mutta olen yllättänyt itseni menemällä kiskaisemaan tupakan selkeästi raskaana olevan naisen suusta ennen sytyttämistä. Olin vielä lukiossa ja tää nainen ehkä ~25.
Hassuinta on se, että ajattelin, että pian mulle huudetaan. Äippä ei sanonut mitään, tuijotti vaan. Mäkään en osannut sanoa mitään. Ooteltiin sitten se 10 min bussia. Äiti ei yrittänyt toista.
"Selkeästi raskaana" no sitä ei kyllä päällepäin pysty varmasti kukaan maallikko ainakaan sanomaan kuka on raskaana, vatsapömppö kun voi aiheutua myös rasvasta ja nesteestä, terveisin Eräs jonka on luultu olevan raskaana jo 20 vuotta. Monesti on olleet ihmisten ilmeet paljonpuhuvia kun olen vaikka juonut alkoholia tai energiajuomia. Ei sentään ole kukaan ääliö tullut kiskaisemaan lasia kädestä. Laskettua aikaa on kyllä kyselty...
Jos se ajatus omasta lapsesta ja hänen terveydestään ei ole tarpeeksi iso kannustin lopettamaan, niin tulisi vähän jo miettiä onko ylipäätään valmis äidiksi, jos ei ole valmis laittamaan lasta itsensä edelle.
Täytyy kyllä sanoa, että suurin osa tupakoivista raskaana olevista ei oikeasti olekkaan mitään parasta äiti materiaalia. Ne jotka ravaa tupakalla kesken synnytyksen ja 10 min välein lapsivuodeosastolla on niin yksinkertaista sakkia, että surku on vauvan puolesta. Yleensä näillä on niin paljon ongelmia elämässään, että se tupakointi on kyllä pienimmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lapsi pahasti vammainen jos ei osaa puhua ja kävellä, mutta ei viisivuotiaan kuulukaan osata lukea, se opetetaan sitten ekalla luokalla koulussa, jotkut oppii jo eskarivuotena, mutta hyvin harva viisivuotias osaa lukea.
Moni opiskelukaverini on oppinut lukemaan 4-5-vuotiaana. Mä opin 5-vuotiaana ja koulunkäynti on aina ollut ihan älyttömän helppoa. Äitini ei todellakaan polttanut, naurattaa ajatuskin :D
Mutta joo, on tosi surullista miten äiti saa vahingoittaa lastaan ihan vapaasti. Abortti olisi parempi vaihtoehto, harmi vaan että noissa piireissä abortin vastustus taitaa olla aika yleistä. Ilmainen ehkäisy nuorille ja apua huono-osaisille olis varmaan hyviä keinoja, mutta nykymenolla ei tuu tapahtumaan. Päinvastoin, tuloerothan vaan kasvavat ja köyhät jätetään oman onnensa nojaan.
Minä opin lukemaan 4-vuotiaana. Olen Mensan jäsen, käynyt yliopiston ja opiskellut kaksi tutkintoa, kaikki parhain mahdollisin arvioin läpi koulutuksen ilman minkäänlaisia ongelmia. Mitään terveysongelmaa ei ole koskaan ollut. Olen kahden pienen, täydellisen lapsen äiti. Ja äitini todellakin poltti raskausaikanaan.
Mieheni syntyi teiniäidille, jota pahoinpideltiin raa'asti ja raiskattiin läpi raskauden. Äiti joi ja käytti satunnaisesti crackia läpi raskauden. Synnytyksessä kipulääkkeenä hän käytti pullollista vodkaa. Miehen ÄO on korkeampi kuin Einsteinin arvioitu, koulut meni leikiten läpi stipendeillä. On 194cm pitkä ja todella hyvä kaikessa urheilussa. Perusti yrityksen, josta tulee joka vuosi kahdeksannumeroisia palkkoja/osinkoja kotiin. Ei ole koskaan sairas.
En minä syytä äitiäni, joka oli koukussa tupakointiin. Hän oli kuitenkin todella hyvä äiti. Jotkut ihmiset addiktoituvat kovemmin kuin toiset. Vaikka riskit ovatkin moninkertaiset, ilmaantuvuus on edelleen pientä. Miehen äitiä en todellakaan syytä. Elämä ei mene aina täydellisesti.
Itse en tupakoinut enkä juonut alkoholia raskausaikana. En tosin tupakoi muutenkaan. Söin vain luomua ja asuimme raskausajat vuoristomökillä keskellä ei mitään, jossa ei ollut saasteita, koska lisäaineiden/pesticidien ja pakokaasujen yms. on todistettu aiheuttavan sikiövaurioita. En meikannut ollenkaan, en värjännyt hiuksia ja kosteusvoiteena käytin ainoastaan luomukookosöljyä. En minä siitä huolimatta puhu rumasti ihmisistä, jotka eivät tee samoin, vaan ottavat riskejä vauvojensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lapsi pahasti vammainen jos ei osaa puhua ja kävellä, mutta ei viisivuotiaan kuulukaan osata lukea, se opetetaan sitten ekalla luokalla koulussa, jotkut oppii jo eskarivuotena, mutta hyvin harva viisivuotias osaa lukea.
Moni opiskelukaverini on oppinut lukemaan 4-5-vuotiaana. Mä opin 5-vuotiaana ja koulunkäynti on aina ollut ihan älyttömän helppoa. Äitini ei todellakaan polttanut, naurattaa ajatuskin :D
Mutta joo, on tosi surullista miten äiti saa vahingoittaa lastaan ihan vapaasti. Abortti olisi parempi vaihtoehto, harmi vaan että noissa piireissä abortin vastustus taitaa olla aika yleistä. Ilmainen ehkäisy nuorille ja apua huono-osaisille olis varmaan hyviä keinoja, mutta nykymenolla ei tuu tapahtumaan. Päinvastoin, tuloerothan vaan kasvavat ja köyhät jätetään oman onnensa nojaan.
Minä opin lukemaan 4-vuotiaana. Olen Mensan jäsen, käynyt yliopiston ja opiskellut kaksi tutkintoa, kaikki parhain mahdollisin arvioin läpi koulutuksen ilman minkäänlaisia ongelmia. Mitään terveysongelmaa ei ole koskaan ollut. Olen kahden pienen, täydellisen lapsen äiti. Ja äitini todellakin poltti raskausaikanaan.
Mieheni syntyi teiniäidille, jota pahoinpideltiin raa'asti ja raiskattiin läpi raskauden. Äiti joi ja käytti satunnaisesti crackia läpi raskauden. Synnytyksessä kipulääkkeenä hän käytti pullollista vodkaa. Miehen ÄO on korkeampi kuin Einsteinin arvioitu, koulut meni leikiten läpi stipendeillä. On 194cm pitkä ja todella hyvä kaikessa urheilussa. Perusti yrityksen, josta tulee joka vuosi kahdeksannumeroisia palkkoja/osinkoja kotiin. Ei ole koskaan sairas.
En minä syytä äitiäni, joka oli koukussa tupakointiin. Hän oli kuitenkin todella hyvä äiti. Jotkut ihmiset addiktoituvat kovemmin kuin toiset. Vaikka riskit ovatkin moninkertaiset, ilmaantuvuus on edelleen pientä. Miehen äitiä en todellakaan syytä. Elämä ei mene aina täydellisesti.
Itse en tupakoinut enkä juonut alkoholia raskausaikana. En tosin tupakoi muutenkaan. Söin vain luomua ja asuimme raskausajat vuoristomökillä keskellä ei mitään, jossa ei ollut saasteita, koska lisäaineiden/pesticidien ja pakokaasujen yms. on todistettu aiheuttavan sikiövaurioita. En meikannut ollenkaan, en värjännyt hiuksia ja kosteusvoiteena käytin ainoastaan luomukookosöljyä. En minä siitä huolimatta puhu rumasti ihmisistä, jotka eivät tee samoin, vaan ottavat riskejä vauvojensa kanssa.
Yksi vinkki tupakkaäideille: liioitelkaa noissa jutuissa vähemmän, niin tulee edes pientä uskottavuuden tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vinkki tupakkaäideille: liioitelkaa noissa jutuissa vähemmän, niin tulee edes pientä uskottavuuden tuntua.
Mikä tilanteessamme tuntui liioittelulta? Joka ikinen sana on totta. Vai onko se niin uskomatonta, että tupakoivien/juovien äitien lapsista voi tulla jotain? Ja ei, en todellakaan ole polttanut enkä juonut raskausaikoinani. Minä en olisi riskeerannut lapsiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä haluat luoda positiivisen kuvan tupakoivista raskaanaolevista?
Kun kerran on faktaa siitä, että tupakointi raskausaikana nostaa tiettyjen vaurioiden riskiä, en kertakaikkiaan ymmärrä tätä "äitini poltti 15 askia päivässä mutta mä olen ihan normaali"-lässytystä. Mikä se pointti muu voi olla kuin se, että hyväksytään tupakointi?
Joo, munkin äiti ajoi joka päivä kännissä puuhun minä kyydissä, mutta koska oon edelleen hengissä, on kännissä ajaminen lapsi kyydissä mun mielestä ihan ok :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä haluat luoda positiivisen kuvan tupakoivista raskaanaolevista?
Kun kerran on faktaa siitä, että tupakointi raskausaikana nostaa tiettyjen vaurioiden riskiä, en kertakaikkiaan ymmärrä tätä "äitini poltti 15 askia päivässä mutta mä olen ihan normaali"-lässytystä. Mikä se pointti muu voi olla kuin se, että hyväksytään tupakointi?
Joo, munkin äiti ajoi joka päivä kännissä puuhun minä kyydissä, mutta koska oon edelleen hengissä, on kännissä ajaminen lapsi kyydissä mun mielestä ihan ok :)
Missä sanoin, että se on positiivista polttaa raskauden aikana? Totesin kyllä, että äitini oli hyvä äiti tupakoinnista huolimatta. Ihmettelen vain sitä, että tietyt riskit hyväksytään ja tiettyjä ei. Lisäaineet/pesticidit ovat todella vaarallisia kaikille. Samoin ilmansaasteet. Kemikaalit. Hormonit (esim. maidossa ja vaikka soijassa). Miksei niistä syyllistetä samalla tavalla?
Lähinnä nostin sekä minun että miehen pärjäämisen elämässä esiin, koska lainaamani henkilö kertoi kuinka helppoa hänelle on koulutus ollut - ja äitinsä ei todellakaan polttanut. Ja tupakoivien äitien lapsilla ei vikojen esiintyvyyden ole todistettu olevan huomattavan suurta. Mutta omien lasteni kanssa en todellakaan ottaisi riskiä ja kyllä ihmetyttää että miksi niin moni vielä nykypäivänä edes polttaa.
Mutta, minä en käy syyllistämässä ketään. En polttavia äitejä, en huumeäitejä enkä teitä äitejä, jotka olette syyllistäneet tupakoivia äitejä ja samalla altistaneet omat lapsenne ties mille myrkyille vapaaehtoisesti. Syyllistäminen ei ole se oikea tie. Ei se ainakaan ole antanut näkyviä tuloksia raskausaikaisen tupakoinnin tai vaikkapa lihavuuden suhteen. Miten olisi koittaa jotain muuta lähestymistapaa?
Isäni suku on enemmän tai vähemmän vinksallaan, äiti puhuukin " viallisesta geenistä". Oppimisvaikeuksia, alkoholismia,.. isäni ei ihme kyllä käytä alkoholia lainkaan, mutta uskon että jonkinlainen tarkkaavaisuushäiriö!
Omaa kouluaikaani leimasi erillaiset oppimisvsikeudet ja aikuisena minulla todettiin ADHD sekä asperger-piirteitä
.
en polta, mutta esikoista odottaessa ehdin käydä istuskelemassa terasseilla :-( kuuma kesä ja menkat aina olleet epäsäänölliset.. lisäksi raskaus oli pitkään täysin oireeton!
tämä esikoinen on muuten kasvanut sekä kehittynyt normaalisti, mutta nyt eskarissa alkanut ilmetä vaikeuksia
. Tuskin kuitenkaan pahempaa kuin ADHD .
Nuoremman kohdalla olinkin sitten ottanut opikseni, jos lähdin viihteelle tein ensi raskauatestin!
toisaalta toinen raskaus kyllä tekikin sitten sellaiset oireet, että oli selvä jo ennen testiä :-D