Tuttu teiniäiti puolusteli raskaudenaikaista tupakointia & juomista, kysyin
Häneltä sit yhden kysymyksen ja nyt ei enää olla väleissä.
Hän on koko elämänsä kärsinyt erilaisista oppimisvaikeuksista, huono-osaisuudesta ja köyhyydestä. Kovasti on pitänyt asiasta meteliä.
Häb sai lapsen ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana, ja koko raskauden ajan tupakoi ja joi ainakin n. 6 annosta/kk. Tuo on siis se määrä jonka on itse myöntänyt, tupakkaa meni n. Aski päivässä. Toinen raskaus 20-vuotiaana, ei kai juonut enää mutta poltti läpi raskauden. Esikoisella pahoja oppimisvaikeuksia, nuoremmasta ei vielä tiedä. Esikoinen nyt 5-v eikä osaa kävellä ilman tukea, ei puhua saati lukea.
Äiti väittää kivenkovaan että lääkäritkin sanoi että parempi polttaa kuin lopettaa. Ja että tupakoinnilla ei mitään vaikutusta esikoisen tilaan. Äiti paasaa siitä mielellään, sanoi että tupakoinnista ei ole lapselle haittaa.
Kysyin sitten että no, polttiko sinun äitisi kun odotti sinua?
Vastasi sanoin haista vittu, mun äidin tupakoinnilla ei ole mitään tkemistä mun oppimishäiriöiden kanssa jne.
Joo. Ok.
Kommentit (212)
17, äiti on jopa lääkäri, lopetti tosin tupakoinnin jo ennen eläköitymistään:) Monet perhetutuista lääkäreistä poltti, vielä useampi ryyppäsi, muutama itsensä hengiltä. Ja nimeni löytyy muuten edelleen sm-tilastoista:) muille harvemmin aiheutan tuskaa näyttäytymällä, teen tutkimusta ja liikun lähinnä lähikauppaan. Enkä varmaan muutenkaan noteeraisi kaltaistasi;)
"Tutkimusta" hei nyt oikeesti lopetat. Ilmrisesti vihjaat sitä (viestisi ovat kovin vaikealukuisia), miten sinulla on kaksi akateemista loppututkintoa. Et kykene muodostamaan ajatuksiasi ymmärrettävään tai ilman kirjoitusvirheitä vilisevään muotoon edes vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
17, äiti on jopa lääkäri, lopetti tosin tupakoinnin jo ennen eläköitymistään:) Monet perhetutuista lääkäreistä poltti, vielä useampi ryyppäsi, muutama itsensä hengiltä. Ja nimeni löytyy muuten edelleen sm-tilastoista:) muille harvemmin aiheutan tuskaa näyttäytymällä, teen tutkimusta ja liikun lähinnä lähikauppaan. Enkä varmaan muutenkaan noteeraisi kaltaistasi;)
Te, jotka puolustelette tupakointia ja juomista raskausaikana sillä, että voi raittiinkin äidin lapselle tulla vaurioita ja tupakoivan äidin lapselle ei, onko ok, jos lähden kännissä ajamaan koska voi selvänäkin ajaa kolarin, eivätkä kaikki rattijuopot aja kolaria?
23, ilmrisesti?!';D Siinä vasta äidinkielen taitaja!
Vierailija kirjoitti:
23, ilmrisesti?!';D Siinä vasta äidinkielen taitaja!
Sinuna en hirveästi huutelisi muiden kirjoitusvirheistä.
Onhan se hirveää, jos odottava äiti kokee stressiä ja vieroitusoireita, jos ei voisi polttaa tai ryypätä. Vauvan vieroitusoireilla ja stressillä sen sijaan ei syntymän jälkeen ole väliä, itkeehän se pieni muutenkin, joten ne oireet kärsitään niillä samoilla itkuilla sitten!
Lisäksi kaikki mahdolliset vauriot johtuvat vain huonosta tuurista koska isoisän koiran kaverin lapsikin poltti ja joi raskausaikana, ja lapsi on silti ihan terve. Mitä nyt vähän on keskittymis- ja oppimisvaikeuksia, mutta sekin on vain huonoa tuuria, muistetaan se. Hyvällä omallatunnolla sytytetään sitten uusi rööki ja korkataan sidukka! :)
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää: mielenkiintoista on se että lapsella ei ole älykkyyreen vaikuttavaa kehitysvammaa. Olen tutusnut aiemmin lapselle tehtyihin tutkimuksiin, ja lapsi on "terve" - fyysinen, jaloissa ollut vamma on korjattu leikkauksella.
Ap
Mitähän helvetin paskaa sä oikeen täällä suollat. Tupakka ei aiheuta epämuodostumia ym. vaan nimenomaan ehkä saattaa aiheuttaa aivojen kehityshäiriöitä ja vaikuttaa oppimishäiriöille ym. altistavasti, koska vaikuttaa sikiön hapensaantiin. Tupakan kemikaaleista niin pieni osa läpäisee istukan, etteivät riitä aiheuttamaan vakavia geenimutaatioita, niinku sä tuossa väität. Muutenkin tupakka aiheuttaa aivan toisenlaisia ongelmia, kuin nuo sun kuvaamat.
Minä poltin raskausaikana muutaman tupakan viikossa, max. yhden päivässä ja olin siitä kovin huolissani. Rakenneultrassa, jossa istukkakin kuvataan, kysyin lääkäriltä, näkyykö merkkejä tms. istukassa. Lääkäri sanoi, että ei näy mitään, että istukkani on puhtaampi, kuin monilla kaupungin keskustassa asuvilla äideillä, joilla ilmansaasteet ym. kertyvät mustaksi kerrokseksi istukkaan.
Jotta jotain tuollaista tapahtuis, mitä sä aloituksessa väität, niin ois altistuttava jollekin huomattavasti vaarallisemmalle ja tod näköisesti jo edellisen sukupolven aikana, jotta lapsen äidin geeniperimässä ois mutaatio, joka näkyy sit seuraavalla sukupolvella. Tiedän fas-lapsia ja tunnen yhden fas-aikuisenkin, heillä on puutteensa, mutta kaukana vaikeasta kehitysvammasta.
Mitä jos ap pitäisit turpasi kiinni? Jos ny aloitus on totta, eikä porvoosta. Mikä vittu sä olet syyttämään jotain lapsensa kehitysvammasta (joka siis voi olla älyllinen, fyysinen tai molempia)??? Moni vanhempi siitä syyttää itseään, vaikka vain äärimmäisen harvoin se johtuu mistään äidin tekemästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Un äiti poltti, kaksi akateemista tutkintoa ja nuorena sm-tasolta mitaleita:) eiköhän ne oo vähän muut asiat, kotka vaikuttaa, urpot:D
Näköjään ainakin oikeinkirjoitustaitoon vaikuttaa hälyttävästi raskaudenaikainen tupakointi.
Tässä vähän faktaa, jos joku haluaa lukea, niin ei tarvitse mututuntumalta päteä: http://www.tohtori.fi/?page=0421481&id=7437896
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Un äiti poltti, kaksi akateemista tutkintoa ja nuorena sm-tasolta mitaleita:) eiköhän ne oo vähän muut asiat, kotka vaikuttaa, urpot:D
Näköjään ainakin oikeinkirjoitustaitoon vaikuttaa hälyttävästi raskaudenaikainen tupakointi.
Just meinasin sanoa samaa. Aika paskalla kirjoitustaidolla saa näköjään akateemisen tutkinnon läpi Suomessa... :'D
Vierailija kirjoitti:
Just viikonloppuna juttelin 32-vuotiaan lapsuuden ystäväni kanssa. Akateeminen, töissä valtiolla, oikein älykkö, kuten miehensä. Liikkuu sivistyneemmissä piireissä ja siellä lähes kaikki juovat muutaman ruualla, kun rentouttaa. Myös tupakointi nähdään henkilökohtaisena asiana ja kuuluu äidin itsemääräämisoikeuden piiriin. Että ihan turha väittää, et alkoa käyttäis vain 16v teiniäidit, veikkaan et me 30v ollaan pahempia hienoine punkkuinemme ja skumppaillallistemme kera.
Kyllä, mutta hyvin harva akateemisissa piireissä polttaa. Ja erittäin harva odottava äiti juo alkoholia ainakaan sitä lasia enempää. Eikä kaikki akateemiset juo yhtä paljon, varsin monet minun ulkomaisista tutuistani eivät juo ollenkaan. Eikä koskaan päivällä, edes ranskalaisissa tapaamisissa, rentouttaa mutta väsyttää, työtahti on liian kova siihen. t. Valtiolla töissä, nyt lomalla oleva akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Just viikonloppuna juttelin 32-vuotiaan lapsuuden ystäväni kanssa. Akateeminen, töissä valtiolla, oikein älykkö, kuten miehensä. Liikkuu sivistyneemmissä piireissä ja siellä lähes kaikki juovat muutaman ruualla, kun rentouttaa. Myös tupakointi nähdään henkilökohtaisena asiana ja kuuluu äidin itsemääräämisoikeuden piiriin. Että ihan turha väittää, et alkoa käyttäis vain 16v teiniäidit, veikkaan et me 30v ollaan pahempia hienoine punkkuinemme ja skumppaillallistemme kera.
Tämä on ihan.roskaa. Kukaan akateeminen ei todellakaan kehtaisi myöntää juovansa tai tupakoivansa raskaana ollessa. Juhlassa ehkä skoolataan skumppalasilla, mutta ei sitä juoda tyhjäksi.
Enkä tunne yhtäkään tupakoitsijaa. Ehkä satunnainen rööki baari-illan aikana, mutta eihän kukaan enää 2000-luvulla tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puutut toisten valintoihin? Suomessa ei ole mitään lakia, joka määrittelisi, ettei äiti saa juoda tai polttaa, huumeitakin voi käyttää, jos haluaa. Jokaisella on oikeus siihen omaan kroppaansa, myös raskausaikana. Meidän muiden ei kuulu mennä lässyttämään. 6 annosta kuukaudessa on hyvänen aika aivan mitätön määrä aiihen nähden, mitä muissa maissa käytetään hyväksytysti. Huumeäidit saavat terveitä lapsia, tupakointi ei myöskään aiheuta kehitysvammaa. Kyllä meidän mammojen on vaan hyväksyttävä, että äitejä on erilaisia ja meidän ei paskaakaan kuulu mennä muita arvostelemaan, ei vaan kuulu. Jätä neuvominen ammattilaisille ja keskity oman elämäsi parantamiseen.
Ei ole vielä mutta osassa pohjoismaista tällaisia lakeja jo on. Kyse on syntymättömän lapsen oikeuksista vs. äidin itsemääräämisoikeudesta. Ja jos äiti käytöksellään aiheuttaa huomattavan riskin lapsen terveydelle mietitään pakkokeinoja. TUpakoinnin on todettu kasvattavan ADHD:n riskiä, ja reipas alkoholin tai huumeiden käyttö aiheuttaa lapselle monenlaisia kehitysongelmia (ihan älykkyydestä lähtien). Onko noiden vammojen aiheuttaminen äidin oma päätös? Minusta ei. Jos äiti ei kykene pysymään irti noista itsellensä vahingollisista - ja vauvalle monesti elinikäisiä ongelmia aiheuttavista aineista eikö kaikille parasta olisi jo varhaisessa raskauden vaiheessa päätyä aborttiin?
Eräs minunkin kaverini poltti koko raskausaikansa. Vetosi juuri tuohon, että lääkäri olisi muka sanonut, että lopettaminen on vaarallisempaa sikiölle kuin jatkaminen. Lapsella oli syntyessään eräs näkyvä vamma, josta julisti kaikille kovaan ääneen, että lääkäri oli sanonut, että se olisi voinut tulla ilman tupakointiakin. Se on toki mahdollista, mutta tästä äipästä näki, että hän koki huonoa omatuntoa ja ahdistusta tuon vamman ilmettyä. Hän alkoi suuttua, jos raskaudenaikaisesta tupakoinnista puhuttiin.
Vielä enemmän kuin edes itse tupakoinnin näkeminen, raivostuttaa minua raskaanaolevien tupakoitsijoiden itsepetos ja tyhmyys. Riippuvuudet ovat kamala ja vaikea asia, mutta aivan naurettavaa, jos aikuinen ihminen niitä puolustelee. Miksi ei voisi vaan rehellisesti myöntää, mitä on sikiölle tekemässä ja mille sikiön altistaa? Apua on kyllä saatavilla, mutta nämä eivät ilmeisesti edes halua ottaa sitä vastaan. En tuomitse riippuvaisia ihmisiä, jotka edes yrittävät laittaa vastaan riippuvuudelleen, mutta näitä itselleen valehtelevia halveksun.
Ainahan röökimutseilla on kootut selitykset joka asiaan. Tupakoinnin lopetus ei kannata koska stressi on pahempi. Naapuri veti askin norttia raskausaikana ja vauva on ihan terve jne. Onhan näitä.
Kyllä käy sääliksi niitä lapsia, joiden äiti tupakoi raskausaikana. Loppupeleissä kyseessä on vain äidin itsekkyys. Oma päihteen saanti on tärkeämpää kuin oman lapsen terveys. Ja tiedän mistä puhun, olin todella riippuvainen tupakasta, vajaa aski meni päivässä ja yhtään en polttanut positiivisen raskaustestin jälkeen. Oma lapsi ja hänen terveys on minulle tärkeintä maailmassa. Se kenellä näin ei ole, ei ole valmis äidiksi tai sitten on vain huono äiti.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin miellän itseni akateemiseksi, ehkä sivistyneeksikin, kuten myös ystäväpiirini. Emme ilmeisesti ole kuitenkaan tarpeeksi akateemisia ja sivistyneitä, sillä vaikka olemme samanikäisiä kuin ystäväsi, ja usein myös viinit kuuluvat illanistujaisiimme, niin aina on myös alkoholiton vaihtoehto kaikkeen tarjolla - oli joku raskaana tai ei. Usein sitä myös hyödynnetään ja yksikään ystävistäni ei ole juonut (tai polttanut, suluissa koska en äkkiseltään keksi yhtään ystävääni joka tupakoisi hyvinhyvin satunnaisia humalasavuja enempää) siitä hetkestä eteenpäin, kun raskautta on alettu yrittämään, eli jo kauan ennen plussaamista. Miksi ottaa turhia riskejä, kun ne voi välttääkin? Joku sanoin hyvin; kolarin voi ajaa selvinkin päin, mutta kännissä siihen on suuremmat todennäköisyydet ja sen takia humalassa ei autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä poltin raskausaikana muutaman tupakan viikossa, max. yhden päivässä ja olin siitä kovin huolissani. Rakenneultrassa, jossa istukkakin kuvataan, kysyin lääkäriltä, näkyykö merkkejä tms. istukassa. Lääkäri sanoi, että ei näy mitään, että istukkani on puhtaampi, kuin monilla kaupungin keskustassa asuvilla äideillä, joilla ilmansaasteet ym. kertyvät mustaksi kerrokseksi istukkaan.
Juu juu, aivan varmasti. :) Eiköhän nämä ole näitä samoja urbaaneja legendoja, jossa neuvolahenkilökunta ja lääkärit kannustavat tupakoimaan kun stressi olisi muka pahempi.
"Jokainen tupakasta vedetty henkonen sisältää satoja kertaa enemmän pienhiukkasia verrattuna Helsingin Mannerheimintiellä kävelyyn ruuhka-aikana."
http://terveyshymy.fi/artikkelit/tupakointi-on-ehdottomasti-lopetettava…
Silti jostain syystä (ainakin tupakoitsijoiden mukaan) keskustassa asuminen on muka vaarallisempaa kuin tupakointi ja sillä voi aina perustella sitä omaa tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää: mielenkiintoista on se että lapsella ei ole älykkyyreen vaikuttavaa kehitysvammaa. Olen tutusnut aiemmin lapselle tehtyihin tutkimuksiin, ja lapsi on "terve" - fyysinen, jaloissa ollut vamma on korjattu leikkauksella.
ApMitähän helvetin paskaa sä oikeen täällä suollat. Tupakka ei aiheuta epämuodostumia ym. vaan nimenomaan ehkä saattaa aiheuttaa aivojen kehityshäiriöitä ja vaikuttaa oppimishäiriöille ym. altistavasti, koska vaikuttaa sikiön hapensaantiin. Tupakan kemikaaleista niin pieni osa läpäisee istukan, etteivät riitä aiheuttamaan vakavia geenimutaatioita, niinku sä tuossa väität. Muutenkin tupakka aiheuttaa aivan toisenlaisia ongelmia, kuin nuo sun kuvaamat.
Jotta jotain tuollaista tapahtuis, mitä sä aloituksessa väität, niin ois altistuttava jollekin huomattavasti vaarallisemmalle ja tod näköisesti jo edellisen sukupolven aikana, jotta lapsen äidin geeniperimässä ois mutaatio, joka näkyy sit seuraavalla sukupolvella. Tiedän fas-lapsia ja tunnen yhden fas-aikuisenkin, heillä on puutteensa, mutta kaukana vaikeasta kehitysvammasta.
Mitä jos ap pitäisit turpasi kiinni? Jos ny aloitus on totta, eikä porvoosta. Mikä vittu sä olet syyttämään jotain lapsensa kehitysvammasta (joka siis voi olla älyllinen, fyysinen tai molempia)??? Moni vanhempi siitä syyttää itseään, vaikka vain äärimmäisen harvoin se johtuu mistään äidin tekemästä asiasta.
Tää on ihan hirveää tekstiä. Näin agressiivisesti puolustautuvat ne joilla on huono omatunto. Kyllähän säkin sen tiedät että tupakka vaikuttaa sikiöön.
Itse asun suuren kaupungin keskustassa, ikinä ei ole (kaksi kertaa raskaana) istukassa ollut mitään mustaa kerrosta. Myös tupakan poltto on loppunut kuin seinään plussatestin tehdessä. EIkä stressaa. Mikä ihme teitä oikein vaivaa, vieroitusoireet häviävät aikanaan mutta aikuinen ihminen ei sitä pysty sietämään oman lapsensa vuoksi?
Isäni suku on enemmän tai vähemmän vinksallaan, äiti puhuukin " viallisesta geenistä". Oppimisvaikeuksia, alkoholismia,.. isäni ei ihme kyllä käytä alkoholia lainkaan, mutta uskon että jonkinlainen tarkkaavaisuushäiriö!
Omaa kouluaikaani leimasi erillaiset oppimisvsikeudet ja aikuisena minulla todettiin ADHD sekä asperger-piirteitä
.
en polta, mutta esikoista odottaessa ehdin käydä istuskelemassa terasseilla :-( kuuma kesä ja menkat aina olleet epäsäänölliset.. lisäksi raskaus oli pitkään täysin oireeton!
tämä esikoinen on muuten kasvanut sekä kehittynyt normaalisti, mutta nyt eskarissa alkanut ilmetä vaikeuksia
. Tuskin kuitenkaan pahempaa kuin ADHD .
Nuoremman kohdalla olinkin sitten ottanut opikseni, jos lähdin viihteelle tein ensi raskauatestin!
toisaalta toinen raskaus kyllä tekikin sitten sellaiset oireet, että oli selvä jo ennen testiä :-D
16, ei osunut, ei uponnut. Olen streittari sekä kasvissyöjä. Olen 8 kuulla, ei olisi tullut mieleenkään käyttää alkoholia nyt tai muulloinkaan. Mutta mun tehtäväni ei ole puuttua muiden valintoihin. Mites, meenkö jatkossa nappaamaan ylipainoiselta äidiltä suklaapatukan kädestä? Tai päivittelen, et kuinka sinäkin läski teet muksuja?! Entäs jos on yli 35? "No niin, niin sinäkin teet vaan niitä downeja" tai jos äiti syö hampurilaisen, niin menenkö kertomaan, paljon siinä on suolaa?? Jokaisella äidillä on täällä oikeus aborttiin, mutta yhtäkkiä teitä kiinnostaakin vauvan oikeudet:D