hesarin artikkeli koskien tyttöjen kaverisuosiota
mitä ajatuksia herätti?
http://nyt.fi/a1455764988439?ref=tf_iHSisboksi-artikkeli&utm_campaign=t…
tosi ällöttävää toi pinnallisuus.ite oon hyvännäkönen mutta poikien kanssa en tullut toimeen ja siksi epäsuosittu.säälittävää arvottaa sen mukaan tykkääkö pojat vai ei kun pojat nyt tykkää niistä helpoista,joiden tietää antavan,siis yleensä.Oli kyllä tosi mielenkiintoinen artikkeli muuten.
Kommentit (48)
Tuli aika onnistunut olo tyttölapsen kasvattajana. Tyttäreni ei ole noita poikien suosion hakijoita. Vaan oma itsensä ja hyvä osoitus siitä että hyviä ystäviä on silloinkin, tyttöjä ja nykyisin kun hän on lukiolainen, on alkanut löytyä myös poikia ystäviksi.
Olisi kurjaa se että tytär haluaisi jo nuorena tuoda itseään esille esim. seksikkäällä pukeutumisella. Miellyttää sillä poikien silmää...
nyt mä ainakin ymmärrän omia kouluaikojani paremmin kun luin tuon artikkelin, mutta viisaaseen päähän ei vaan mahdu toi, miten paljon pojat joihinkin vaikuttaa.
ap
Hmm, joku on siis ihan tutkinut asiaa, minkä jokainen yläasteen käynyt tietää. Vai unohtuuko se parin vuosikymmenen kuluttua?
Itse kuuluin animehulluihin. Meidän kaveriporukka oli kylläkin myös epäsuosittu ja vähän kiusattu. Olimme luokan hikarit, animehullut ja syömishäiriöiset. Juttelimme kyllä paljon tavisten kanssa, muttei suosituiden. Ei tuntunut, että olisi mitään yhteistä niiden kanssa.
Mun mielestä tollainen suosiojärjestely on ihan tavallista laumaeläimillä. Kyllä eläinlaumassa naarailla on hirarkia ihan kuten uroillakin. Se nyt vain on luontoa. Julmaa tietenkin, jos siihen sisältyy kiusaamista.
Neiti21 kirjoitti:
Hmm, joku on siis ihan tutkinut asiaa, minkä jokainen yläasteen käynyt tietää. Vai unohtuuko se parin vuosikymmenen kuluttua?
Itse kuuluin animehulluihin. Meidän kaveriporukka oli kylläkin myös epäsuosittu ja vähän kiusattu. Olimme luokan hikarit, animehullut ja syömishäiriöiset. Juttelimme kyllä paljon tavisten kanssa, muttei suosituiden. Ei tuntunut, että olisi mitään yhteistä niiden kanssa.
Mun mielestä tollainen suosiojärjestely on ihan tavallista laumaeläimillä. Kyllä eläinlaumassa naarailla on hirarkia ihan kuten uroillakin. Se nyt vain on luontoa. Julmaa tietenkin, jos siihen sisältyy kiusaamista.
Itse en kylläkään huomannut/älynnyt, että poikien huomionosoituksilla oli merkitystä. Mutta nyt jälkeenpäin kun ajattelee, niin näinhän se meni. En ollut pahemmin kiinnostunut pojista siinä iässä, enkä kyllä myöhemminkään..
Minua ihmetytti tuo poikien suosio-juttu. En ainakaan tunnista omasta nuoruudesta. Ei kukaan seurustellutkaan oman luokkalaisten poikien kanssa vaan koulun ulkopuolisten. Muuten suosittuja olivat sellaiset sporttiset tytöt, eivät pissikset.
mun yläasteen luokalla nuo jaot eivät olleet noin selkeät, luojan kiitos. luulen, että tähän vaikutti suosiojärjestelmästä ja poikien huomiosta piittaamattomien suhteellisen suuri osuus. mulle tuo asia ei ollut mitenkään itsestäänselvä, kuten joku ylempänä sanoi.
olisi kyllä ihan supermielenkiintoista ymmärtää, miksi pojat ja heidän suhtautumisensa määrittävät tyttöjen suosiota niin paljon. mistä lapset omaksuvat niin voimakkaasti sen mallin? tässä kyllä näkee, että elämme maailmassa ja yhteiskunnassa jossa feminismiä todellakin tarvitaan vielä...
Taisin parin kaverini kanssa onnistua olemaan kuulumatta mihinkään ryhmään. Pojilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta pukeutumiseeni tai käytökseeni, koska näin heidät samanlaisina kuin veljeni olivat. Olen onnistunut olemaan poissa aivan kaikista kotibileistä ja muista kokoontumisista, kun ihmisjoukot ja ihmissuhteiden kanssa vehtaaminen vain ei ole kiinnostanut.
Noista ajoista on aikaa, mutta tuollaiset ryhmät olivat tosiaan olemassa. "Suosittuja" oli muutama joka luokassa, ja seksikkäältä näyttäminen ja eturiviin pääseminen näytti olevan elämässä kaikkein tärkeintä, eikä opettajien nuoleskelu ja huomion kinuaminen tainnut nolottaa yhtään. Sitä minä kyllä ihmettelen, että tuota ryhmää kutsutaan "suosituiksi" - hehän ovat suosittuja ainoastaan keskenään ja ns. suosittujen poikien keskuudessa, muille pitkälti yhdentekeviä.
Vierailija kirjoitti:
mun yläasteen luokalla nuo jaot eivät olleet noin selkeät, luojan kiitos. luulen, että tähän vaikutti suosiojärjestelmästä ja poikien huomiosta piittaamattomien suhteellisen suuri osuus. mulle tuo asia ei ollut mitenkään itsestäänselvä, kuten joku ylempänä sanoi.
olisi kyllä ihan supermielenkiintoista ymmärtää, miksi pojat ja heidän suhtautumisensa määrittävät tyttöjen suosiota niin paljon. mistä lapset omaksuvat niin voimakkaasti sen mallin? tässä kyllä näkee, että elämme maailmassa ja yhteiskunnassa jossa feminismiä todellakin tarvitaan vielä...
Olen feministi. Mun mielestä tässä ei ole kyse mistään patriarkaalisesta jäänteestä vaan eläinten laumatoiminnasta. Suosio, paremmuus ja korkea asema perustuu usein siihen, kuinka suosittu on vastakkaisen sukupuolen silmissä. Pojilla on ihan sama juttu. Ne söpöt, sporttiset ja tyttöjen kanssa juttelemaan pääsevät ovat suosituimpia.
Miksi se poikia liehakoiva pissis-ryhmä on nimetty "suosituiksi"? Eihän tavikset edes halua siihen ryhmään tutkimuksen mukaan? Siis eikö se ryhmä ole suosittu vain poikien keskuudessa, ei yleisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se poikia liehakoiva pissis-ryhmä on nimetty "suosituiksi"? Eihän tavikset edes halua siihen ryhmään tutkimuksen mukaan? Siis eikö se ryhmä ole suosittu vain poikien keskuudessa, ei yleisesti?
Suositut ovat varmaan itse nimenneet sen niin, ja kukaan ei ole viitsinyt keksiä toista nimeä. Me nimitettiin niitä tyttöjä lissuiksi. Perässähiihtäjät, eli tytöt jotka pyrkivät pääsemään tuohon ryhmään, olivat wannabe-lissuja.
Tuo ryhmä, joka (minunkin mielestäni virheellisesti) on nimetty suosituiksi, on usein niitä joilla murrosikä on alkanut aikaisin. Mulla oli seiskaluokkalaisena murrosikä vasta ihan alussa, eikä pojat edes kiinnostaneet (toisaalta eivät he myöskään kiinnostuneet minusta koska näytin vielä pikkutytöltä).
Neiti21 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen feministi. Mun mielestä tässä ei ole kyse mistään patriarkaalisesta jäänteestä vaan eläinten laumatoiminnasta. Suosio, paremmuus ja korkea asema perustuu usein siihen, kuinka suosittu on vastakkaisen sukupuolen silmissä. Pojilla on ihan sama juttu. Ne söpöt, sporttiset ja tyttöjen kanssa juttelemaan pääsevät ovat suosituimpia.
näin se nähdään, että feministiksi nimittävät kovin monen ajatusmaailman ihmiset itsejään :D kyllähän tuo tutkijakin totesi nytin lyhyessä jutussa, että poikia arvostetaan enemmän, ja se heijastuu tähän jaotteluun. ja poikien arvostusta on ihan turha lähteä etsimään mistään biologiasta, evoluutiopsykologiasta tai muustakaan. tai saahan sitä yrittää, mutta perustelut saisivat olla aika paljon vahvemmat kuin "näin se vain on". tuossa jutussa ei myöskään mainittu, että tyttöjen huomio vaikuttaisi poikiin vaan tutkija hämmästeli ja kertoi haastattelemiensa tyttöjenkin hämmästelleen poikien suurta merkitystä suositummuuden määräytymisessä. luitko edes koko juttua vai tulitko lämpimiksesi tänne heittelemään mutujasi?
tosin pakko myöntää, etten ole itse tutkimusta lukenut vaan pelkän nytin jutun pohjalta aiheesta keskustelen. -7
Kuuluin suosittuihin yläasteella. Hengailimme poikien kanssa ja meno oli välillä aika hurjaakin. Ulkonäkö oli tärkeä mutta paljastavia vaatteita ei silloin 90-luvulla käytetty.
Tänäpäivänä olemme tavallisia perheenäitejä. Osan kanssa ystävyys on säilynyt, osan kanssa ei.
Joo, mulla sama huomio, ne poikien ympärillä pörräävät ovat niitä jolla jo hormonit hyrrää täysillä, on jo kunnon tissit jne. Myöhäisemmät kehittyjät puuhailevat seiskalla vielä heppaharrastuksen tms. parissa ja pojista ehkä vasta salaa haaveillaan.
Ei kyllä ollut mitään mullistavaa. Ainut ehkä tuo näkökulma "poikien salaliitosta". Mutta jotenkin mulla on sellainen kutina, että ne ns. suositut tytöt vaan oli mm. aktiivisempia sinne poikien suuntaan. Ihan jo sen ulospäinsuuntautuneisuutensakin vuoksi. Tyrkkyyskään ei ollut laisinkaan pahitteeksi.
Pyh. Varmaan tehty jossain lapsellisten teinien yläasteella toi. Itellä ei oo ollu tollasta meininkiä sitten alakoulun...
T. Luonnontiedepainotusluokkalainen, 9lk
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä kyllä ihmettelen, että tuota ryhmää kutsutaan "suosituiksi" - hehän ovat suosittuja ainoastaan keskenään ja ns. suosittujen poikien keskuudessa, muille pitkälti yhdentekeviä.
he ottavat eniten tilaa ja heillä on eniten valtaa luokassa. ja jos kysytään, kenen kanssa haluaa tehdä yhteistyötä, nämä "suositut" saavat eniten ääniä. siihen se perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Neiti21 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin se nähdään, että feministiksi nimittävät kovin monen ajatusmaailman ihmiset itsejään :D kyllähän tuo tutkijakin totesi nytin lyhyessä jutussa, että poikia arvostetaan enemmän, ja se heijastuu tähän jaotteluun. ja poikien arvostusta on ihan turha lähteä etsimään mistään biologiasta, evoluutiopsykologiasta tai muustakaan. tai saahan sitä yrittää, mutta perustelut saisivat olla aika paljon vahvemmat kuin "näin se vain on". tuossa jutussa ei myöskään mainittu, että tyttöjen huomio vaikuttaisi poikiin vaan tutkija hämmästeli ja kertoi haastattelemiensa tyttöjenkin hämmästelleen poikien suurta merkitystä suositummuuden määräytymisessä. luitko edes koko juttua vai tulitko lämpimiksesi tänne heittelemään mutujasi?
tosin pakko myöntää, etten ole itse tutkimusta lukenut vaan pelkän nytin jutun pohjalta aiheesta keskustelen. -7
Luin jutun, mutta tää on mun mielipide. En todellakaan ole alan asiantuntija, kunhan ilmaisin kantani (mikä on mutua perustuen omiin kokemuksiin). Saa olla eri mieltä.
Heh, meidän yläasteella toi ryhmä oli nimetty nimenomaan "tyrkyiksi", oli meikit, tekoripset ja blondaukset ja poikakaveriksi seiskaluokkalaiselle kelpasi vain ysiluokkalainen, ei todellakaan samanikäiset. Ei siihen ryhmään todellakaan kaikki edes halunneet, tuskin edes puolet tytöistä. Muilla oli ihan muita tavoitteita...
Mielenkiintoinen artikkeli.
Itse kuuluin aluksi neutraaleihin. Sitten muutettiin ja uudessa kouluissa olin epäsuosittu ja kiusattu.
Lopulta päädyin outojen porukkaan. Se oli paras ryhmistä joissa kouluaikana olin.