Millä ohjelmalla pilipalialojen gradut tehdään?
Oikeissa tieteissä lopputyöt tehdään tietysti lähes poikkeuksetta LaTeXilla, mutta miten on pilipalialoilla? Käytetäänkö sielläkin LaTeXia vai jotai wordia?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä taas tuntee itsensä fiksuksi kun katsoo tätäkin aloitusta. Kiitos tästä. (Ja tein graduni Wordilla.)
Samoin, ja sain siitä magnan. Mitä olisinkaan saanut, jos olisin käyttänyt jotain aivan erityistä graduohjelmaa.
Provoaako tässä nyt jon wannabe-maisteri vai joku oikeasti pimeä tapaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Mun pilipaligradu käsitteli logiikan filosofiaa ja ihan Wordillä sen kurjoitin. Kaavat tein osittain Unicodella ja osittain erityisellä kaavaeditorilla, jolla tein esim. overlinet.
Mun gradusta vielä, ettei kovin moni ns "kovien" tieteiden harrastaja ymmärtäisi siitä mitään, vaikka laskutaidoillaan briljeeraavatkin.
Jos asiaa ei osaa ilmaista niin, että lajikumppanitkin ymmärtävät, se tarkoittaa että tuotos on oikeasti soopaa!
Et näköjään ymmärrä filosofian ja luonnon- sekä insinööritieteiden eroa. Olisi ehkä kannattanut lukea muutama kurssi sieltä pilipalipuoleltakin ;)
En tiedä, olenko kelvollinen osallistumaan keskusteluun, kun olen vain tällainen taiteiden maisteri, mutta kirjoitin oman opparini tekstiosuuden Wordilla, tutkimustiedon analysoinnissa ja graffojen pohjana käytin Excell-kaavioita, visualisointeja väsäsin PhotoShopilla ja Illustratorilla, ja taitoin InDesignilla. Arvosanaksi sain 5/5, mutta olen edelleen siinä uskossa, ettei sillä ollut mitään tekemistä käyttämieni ohjelmien vaan sisällön kanssa, vaikka allamme opinnäytteiden visuaalisella ulkonäöllä jotain painoarvoa onkin...
Pilipalipilipalipilipali....
Kerro, ap, miten varmistit, ettei sinun ylivertaisen gradusi lähdeteoksista yksikään ollut kirjoitettu Wordillä?
P.S. voit googlettaa sanan 'lähdeteos'.
MS-Wordilla. Ja tarkemmin sanoen sen copy/paste -toiminnolla.
Ajattelin Pagesilla tai InDesignilla vääntää, meillä kun riittää, että se tulee PDF:nä, mutta jos tuo onkin se de facto -softa, niin pitäähän sitä toki kokeilla. Ei kyllä näytä edes lähtevän latautumaan. Ei löytynyt ruutukaappauksiakaan käyttiksestä. Voiko tuolle kertoa, miten meidän laitoksella kirjallisuusluettelo tulee asetella? Miksi sivuston kuvitus ja ulkoasu ovat niin vammaisia? Minä kyllä lisäksi haluaisin päästä vaikuttamaan lopullisen työni taittoon läheltä, ettei se ole täynnä äpäriä tai muita rumuuksia. Mikä tämän softan se varsinainen hyöty on?
-pilipali