Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veritulppa ja FIDD-verikokeen luotettavuus

Vierailija
17.02.2016 |

Mites, onko täällä veritulpan kokeneita, joilla ois tulpan poissulkemiseks tarkotetun verikokeen (FIDD) arvo ollu kuitenkin normaali?

Mulla on ollu nyt kolme viikkoa kipua oikeassa pohkeessa, sääressä, polven takana ja nyt reidessäkin. Jalka tuntuu aika jäykältä verrattuna toiseen, mut ei oo turvonnut, ei värimuutoksia eikä mitään kuumotusta tms. Pelkkä jäykkyyden tunne ja sit semmosina "pistoksina" tulevat särkypiikit. Kun jalan lihaksia kokeilee, niin ovat selvästi aremmat ku toisen jalan, varsinkin pohje. Oireet ei kuitenkaan oo hirveen pahat, ei siis tunnu merkittävää kipua kävellessä, ja välillä kipu tuntuu häviävän jos en kiinnitä siihen huomiota. Esim. normaalina yönä ku nukun normaalisti, en tunne kipua, ja aamulla herätessäni koipi tuntuu suht normaalilta. Mut sit ku nousen ylös ja alan taas liikaa ajattelemaan kipua, niin jalka palautuu taas siihen kipuilu-/jäykistelytilaan. Nyt ku oon alkanu taas pelkäämään tulppaa, niin en saa jalkaa rentoutettua ollenkaan, vaan jännitän lihaksia yötä päivää. Kuten nyt oon pari yötä nukkunu tosi huonosti, ku pelko ottaa vallan.

Kävin siis viikko sitten lääkärissä, jonka mielestä tulppa oli aika epätodennäköinen, otettiin tuo FIDD-verikoe jonka arvo näytti normaalia. Lääkärin mielestä normaali tulos sulkee tulpan mahdollisuuden kokonaan, joten jatkotutkimuksiin ei laitettu. Kaikki ei kuitenkaan tätä mieltä tunnu olevan? Nyt oon pari viikkoa yrittäny saada tätä kipua pois, mut ei vaan lähe. Olin kuukaus takaperin pienessä päiväkirurgisessa leikkauksessa, joten sen takia kuumottaa vähän. Muuten mulla ei oikeen riskitekijöitä oo: ei pitäis olla sukurasite, en käytä e-pillereitä, liikun aika paljon + seisomatyö. Ja oon 25-vuotias.

Oon kyllä nukkunut aika paljon kyljelläni nimenomaan tuo jalka "alimmaisena", eli toinen jalka on ollut ton kipeän jalan päällä. Voisko tää olla syynä lihasten kipeytymiselle, oiskos joku hermo jumissa tms.? En tiiä, mut aika paljon mua yhä pelottaa. Pitääkö mun mennä uudestaan lääkärille vai pitääkö tuohon luottaa, ettei mitään vakavaa oo? :/ Mimmosia kokemuksia täältä löytyy?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiddin ollessa viitearvoissaan, voidaan pitää varsin todennäköisenä, ettei tulppaa ole, kun taas sen ollessa koholla ei ole läheskään yhtä varmaa, että tulppaa todella olisi. Eli veritulpan poissulkemisessa varsin luotettava - vaikkei ehkä ihan 100% varma niin hyvin lähelle.

Vierailija
2/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä 2 viestiin: varaa aika omalääkärille. Tuskin on tulppa kyseessä, mutta jos kipu häiritsee elämää niin kannattaahan se muutenkin tutkia mikä kivun takana on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset kengät aapeellä on? Mulle tuli tuollaisia oireita kun kävelin pitempiä matkoja tasapohjaisilla tennareilla

Vierailija
4/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset kengät aapeellä on? Mulle tuli tuollaisia oireita kun kävelin pitempiä matkoja tasapohjaisilla tennareilla

Ihan arkikäytössä mulla on maiharit, töissä työkengät :) 

Vierailija
5/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se virallinen prosenttiluku on 95 mun mielestä. Mut en sit tiiä, ku oon lukenu jostain, että jos on vanha tulppa kyseessä (abouttiarallaa viikon vanha?) niin FIDD-arvo vois olla normaali siitä tulpasta huolimatta. Tiedä häntä sitten :D

Mut juu, harkitsen vakavasti ajan varaamista, mutta vähän hävettää mennä taas lääkärille. Oon meinaan juossut viimeisen puolen vuoden aikana n. 15 kertaa lääkärissä, koska ensin selviteltiin oireita joiden diagnoosin takia jouduin leikkaukseen, sit leikkauksen jälkeen mulle iski heti kova virustauti. Ja nyt sit viimesimpänä tää "veritulppa" -keissi. Voin kuvitella, et mitä ne Terveystalossa aattelee, ku ramppaan siellä koko ajan.

Vierailija
6/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, se virallinen prosenttiluku on 95 mun mielestä. Mut en sit tiiä, ku oon lukenu jostain, että jos on vanha tulppa kyseessä (abouttiarallaa viikon vanha?) niin FIDD-arvo vois olla normaali siitä tulpasta huolimatta. Tiedä häntä sitten :D

Mut juu, harkitsen vakavasti ajan varaamista, mutta vähän hävettää mennä taas lääkärille. Oon meinaan juossut viimeisen puolen vuoden aikana n. 15 kertaa lääkärissä, koska ensin selviteltiin oireita joiden diagnoosin takia jouduin leikkaukseen, sit leikkauksen jälkeen mulle iski heti kova virustauti. Ja nyt sit viimesimpänä tää "veritulppa" -keissi. Voin kuvitella, et mitä ne Terveystalossa aattelee, ku ramppaan siellä koko ajan.

Ap siis kyseessä, en osaa oikeen käyttää tätä palstaa. En ite hirveen usein kirjottele mitään :P Nyt oli tosin pakko :D

Vierailija
7/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiddin ollessa viitearvoissaan, voidaan pitää varsin todennäköisenä, ettei tulppaa ole, kun taas sen ollessa koholla ei ole läheskään yhtä varmaa, että tulppaa todella olisi. Eli veritulpan poissulkemisessa varsin luotettava - vaikkei ehkä ihan 100% varma niin hyvin lähelle.

95 % potilaista, joilla FIDD on normaali, ei ole tulppaa.

50 % potilaista, joilla on FIDD koholla, voidaan osoittaa tukos.

Vierailija
8/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95 % potilaista, joilla FIDD on normaali, ei ole tulppaa.

50 % potilaista, joilla on FIDD koholla, voidaan osoittaa tukos.

No, ehkä tähän on sitten uskottava :) Varaan kuitenkin lääkärille ajan, jossei ens viikkoon mennessä oo tapahtunu parannusta olossa. Et saa ainakin sit apua vaivaan.

Vierailija
9/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puhut kuin minusta, ihan samaa jalkaa myöten! Itse ramppailin samasta syystä päivystyksessä useaan kertaan ja ottivat FIDDin lisäksi laajemman verikuvan ja EKG:n, koska mulla oli myös hengenahdistusta. Kävin paikalla useita kertoja, mut koskaan ei tehty jatkotutkimuksia kuten ultraa. Ja oireet alkaneet jo lokakuussa, enkä ole vielä kuollut, joten kai se on lääkäreiden sanaan luotettava :D

Yksi lääkäri vihjaisi, että voisiko liittyä alaselkäongelmiini, joita olen nyt pyrkinyt hoitamaan yhdessä fysioterapeutin kanssa. Ja kas! Fyssari huomasi, että oikeassa jalassani on selkeä alipronaatio ja lonkka kiertyy oikealle. Olen siis seissyt ja kävellyt väärin. Tästä johtuen jalkapohjan lihasten sijaan töitä on tehnyt pohje, joka onkin hieman toista jalkaa vahvempi. Kyllä helpotti tajuta, että asialle voisi olla näinkin luonteva selitys! En tosin ole vielä saanut kipua täysin pois, mutta luotto on vahva. 

Tosin hieman rupesi tulppapelko nostamaan taas päätään kun luin tekstisi, niin samalta kuulostaa..

Vierailija
10/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis puhut kuin minusta, ihan samaa jalkaa myöten! Itse ramppailin samasta syystä päivystyksessä useaan kertaan ja ottivat FIDDin lisäksi laajemman verikuvan ja EKG:n, koska mulla oli myös hengenahdistusta. Kävin paikalla useita kertoja, mut koskaan ei tehty jatkotutkimuksia kuten ultraa. Ja oireet alkaneet jo lokakuussa, enkä ole vielä kuollut, joten kai se on lääkäreiden sanaan luotettava :D

Yksi lääkäri vihjaisi, että voisiko liittyä alaselkäongelmiini, joita olen nyt pyrkinyt hoitamaan yhdessä fysioterapeutin kanssa. Ja kas! Fyssari huomasi, että oikeassa jalassani on selkeä alipronaatio ja lonkka kiertyy oikealle. Olen siis seissyt ja kävellyt väärin. Tästä johtuen jalkapohjan lihasten sijaan töitä on tehnyt pohje, joka onkin hieman toista jalkaa vahvempi. Kyllä helpotti tajuta, että asialle voisi olla näinkin luonteva selitys! En tosin ole vielä saanut kipua täysin pois, mutta luotto on vahva. 

Tosin hieman rupesi tulppapelko nostamaan taas päätään kun luin tekstisi, niin samalta kuulostaa..

Hei älä vaan ala pelkäämään mun tekstin takia, oon meinaan niin varma ku maallikko vaan voi olla, ettei sulla oo tulppaa, jos kerran lokakuusta asti oireillut! Jos sulla ois tulppa, niin sun jalka ois varmaan tyyliin jo kuoliossa tai sit se ois jo ehtiny keuhkoihin asti. Eli sulla ei oo varmasti pienintäkään huolenhäivää :) Itsestäni en oo viel ihan 100% varma, kun kumminkin "vasta" kolme viikkoa kulunut. Vaikka yleensä tulppa antaa kuulua itsestään jo muutamassa päivässä siellä keuhkojenkin puolella. Tsemppiä, älä hätäile! Uskon, että hoidon kanssa alkaa vaiva helpottamaan. :) Mullakin välillä tuntuu henkee ahdistavan ja puristaa rinnasta, tuntuu semmosta palan tunnetta kurkussa.. tosin en tiedä, johtuuko tästä koko jutun panikoimisesta vaan. Toivottavasti. Koska itelläni on paniikkihäiriö.

Mut joo, itellänikin ollut selkävaivaa, mulla on pieni välilevynpullistuma, jonka takia oon menossa fysiatrille ens viikolla. Se tutkii mut muutenkin just noiden virheasentojen varalta. Joten voi toki sitä vaurioituneen välilevyn aiheuttamaa iskiassärkyäkin olla, se kun säteilee yleensä jompaan kumpaan alaraajaan. 

Vierailija
11/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei älä vaan ala pelkäämään mun tekstin takia, oon meinaan niin varma ku maallikko vaan voi olla, ettei sulla oo tulppaa, jos kerran lokakuusta asti oireillut! Jos sulla ois tulppa, niin sun jalka ois varmaan tyyliin jo kuoliossa tai sit se ois jo ehtiny keuhkoihin asti. Eli sulla ei oo varmasti pienintäkään huolenhäivää :) Itsestäni en oo viel ihan 100% varma, kun kumminkin "vasta" kolme viikkoa kulunut. Vaikka yleensä tulppa antaa kuulua itsestään jo muutamassa päivässä siellä keuhkojenkin puolella. Tsemppiä, älä hätäile! Uskon, että hoidon kanssa alkaa vaiva helpottamaan. :) Mullakin välillä tuntuu henkee ahdistavan ja puristaa rinnasta, tuntuu semmosta palan tunnetta kurkussa.. tosin en tiedä, johtuuko tästä koko jutun panikoimisesta vaan. Toivottavasti. Koska itelläni on paniikkihäiriö.

Mut joo, itellänikin ollut selkävaivaa, mulla on pieni välilevynpullistuma, jonka takia oon menossa fysiatrille ens viikolla. Se tutkii mut muutenkin just noiden virheasentojen varalta. Joten voi toki sitä vaurioituneen välilevyn aiheuttamaa iskiassärkyäkin olla, se kun säteilee yleensä jompaan kumpaan alaraajaan. 

Hah, joo. Itseäni ei auta tässä luulotauteilussa se, että olen lääkärisuvusta, ja valitettavasti lähisukulaiset ovat nähneet myös noita 5% tapauksia. Mutta en itsekään usko, että tulpasta kyse, vaan mullakin mukana just lihasperäisen vaivan lisäksi paniikkioiretta. Ilmoittele tänne, miten menee kun pääset lääkärin syyniin. Tsempit!

Vierailija
12/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, joo. Itseäni ei auta tässä luulotauteilussa se, että olen lääkärisuvusta, ja valitettavasti lähisukulaiset ovat nähneet myös noita 5% tapauksia. Mutta en itsekään usko, että tulpasta kyse, vaan mullakin mukana just lihasperäisen vaivan lisäksi paniikkioiretta. Ilmoittele tänne, miten menee kun pääset lääkärin syyniin. Tsempit!

Auts, ei se ookaan pelkästään hyvä, et on suvussa lääkäreitä. Kuulee kaikki kauhutarinat siinä samassa sitte. Millasia noi epäonniset 5% tapaukset on olleet..? Ehtiks olla pitkään oireita, ja siinä uskossa ettei tulppaa ole?

Mut juu, tuun raportoimaan tänne sitten :)

Vierailija
13/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Bakerin kysta voisi olla mahdollinen syy siihen jalan oireiluun. Aiheuttaa usein kovinkin samankaltaisia oireita kuin syvässä laskimotukoksessa on.

Vierailija
14/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, mun uusi "lempparipelkoni" on veritulppa... Syksyllä olin tutkimuksissa säärikipujen takia, oli koholla tuo FIDD, mutta ilmeisesti ei tulppaa.

Nyt sitten aina kun on kummaa tuntemusta jaloissa, alan panikoida, voihan se tulppa siis olla lähes oireetonkin. Vittiläinen...

Vierailija
15/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, mun uusi "lempparipelkoni" on veritulppa... Syksyllä olin tutkimuksissa säärikipujen takia, oli koholla tuo FIDD, mutta ilmeisesti ei tulppaa.

Nyt sitten aina kun on kummaa tuntemusta jaloissa, alan panikoida, voihan se tulppa siis olla lähes oireetonkin. Vittiläinen...

Wtf, jos FIDD oli koholla, niin eivätkö ne muka ultranneet? :o 

Mut joo sama täällä, iteki toivon etten IKINÄ ois menny googlettamaan virustaudissa kokemieni pahojen keuhkokipujen takia joskus kuulemaani sanaa "keuhkoveritulppa".. siitä se kaikki sitten lähti. Nyt tiedän paljon enemmän ku tahtoisin, ja pelkään että en saa ikinä mielenrauhaa :D Saa aina pelätä, jos istuu pidemmän matkan autossa, lentokoneessa... tai vaikka tietokoneen ääressä. Hyi. Voi ku sais muistin pyyhittyä.

-Ap

Vierailija
16/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, Bakerin kysta voisi olla mahdollinen syy siihen jalan oireiluun. Aiheuttaa usein kovinkin samankaltaisia oireita kuin syvässä laskimotukoksessa on.

Juu, oon kans tota Bakerin kystaa tutkinut. Mut ei kuulosta siltä mun lukeman perusteella. Mut enhän voi sit siitäkään varmaa johtopäätöstä vetää :D Oletin vaan, että toi kysta tulis vaan vanhemmille ihmisille. Esim. mun isällä oli muutama vuos takaperin. -ap

Vierailija
17/26 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli FIDD koholla, ultrattiin päivystyksessä eikä ollut tulppaa. Eli uä olisi fiksua tehdä kuitenkin.

Vierailija
18/26 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli FIDD koholla, ultrattiin päivystyksessä eikä ollut tulppaa. Eli uä olisi fiksua tehdä kuitenkin.

Joo samaa mieltä mäkin oon, että vois sen kyllä ultrata :/ Sais mielenrauhan heti eikä vasta vuoden päästä.

Vierailija
19/26 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ole siis kerrottu mitään spesifejä tapauksia, mutta kun tietävät riskit niin tsemppaavat että "koita nyt saada se ultraus kuitenkin, niin saadaan mielenrauha". Vaan eipä ole tk-lääkärit suostuneet. 

Vierailija
20/26 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen leikkaus sinulle tehtiin, kun viittasit siihen aloitusviestissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä