Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veritulppa ja FIDD-verikokeen luotettavuus

Vierailija
17.02.2016 |

Mites, onko täällä veritulpan kokeneita, joilla ois tulpan poissulkemiseks tarkotetun verikokeen (FIDD) arvo ollu kuitenkin normaali?

Mulla on ollu nyt kolme viikkoa kipua oikeassa pohkeessa, sääressä, polven takana ja nyt reidessäkin. Jalka tuntuu aika jäykältä verrattuna toiseen, mut ei oo turvonnut, ei värimuutoksia eikä mitään kuumotusta tms. Pelkkä jäykkyyden tunne ja sit semmosina "pistoksina" tulevat särkypiikit. Kun jalan lihaksia kokeilee, niin ovat selvästi aremmat ku toisen jalan, varsinkin pohje. Oireet ei kuitenkaan oo hirveen pahat, ei siis tunnu merkittävää kipua kävellessä, ja välillä kipu tuntuu häviävän jos en kiinnitä siihen huomiota. Esim. normaalina yönä ku nukun normaalisti, en tunne kipua, ja aamulla herätessäni koipi tuntuu suht normaalilta. Mut sit ku nousen ylös ja alan taas liikaa ajattelemaan kipua, niin jalka palautuu taas siihen kipuilu-/jäykistelytilaan. Nyt ku oon alkanu taas pelkäämään tulppaa, niin en saa jalkaa rentoutettua ollenkaan, vaan jännitän lihaksia yötä päivää. Kuten nyt oon pari yötä nukkunu tosi huonosti, ku pelko ottaa vallan.

Kävin siis viikko sitten lääkärissä, jonka mielestä tulppa oli aika epätodennäköinen, otettiin tuo FIDD-verikoe jonka arvo näytti normaalia. Lääkärin mielestä normaali tulos sulkee tulpan mahdollisuuden kokonaan, joten jatkotutkimuksiin ei laitettu. Kaikki ei kuitenkaan tätä mieltä tunnu olevan? Nyt oon pari viikkoa yrittäny saada tätä kipua pois, mut ei vaan lähe. Olin kuukaus takaperin pienessä päiväkirurgisessa leikkauksessa, joten sen takia kuumottaa vähän. Muuten mulla ei oikeen riskitekijöitä oo: ei pitäis olla sukurasite, en käytä e-pillereitä, liikun aika paljon + seisomatyö. Ja oon 25-vuotias.

Oon kyllä nukkunut aika paljon kyljelläni nimenomaan tuo jalka "alimmaisena", eli toinen jalka on ollut ton kipeän jalan päällä. Voisko tää olla syynä lihasten kipeytymiselle, oiskos joku hermo jumissa tms.? En tiiä, mut aika paljon mua yhä pelottaa. Pitääkö mun mennä uudestaan lääkärille vai pitääkö tuohon luottaa, ettei mitään vakavaa oo? :/ Mimmosia kokemuksia täältä löytyy?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lukeeko tätä enää kukaan, mutta mulla täsmälleen sama tilanne kuin aloittajalla. Jalkaa myöten ja samoja kohtia särkee ja samalla tavalla välillä se unohtuu ja ja ja :D 2 viikkoa nyt oireillut, mutta fidd oli vaan 0.2. Jalka ei punoita tai oo turvonnut, mut silti mitä hittoa tää on. Ikää on vasta 23 mut kummasti silti kuumottaa kun kipu ei katoa. :/

Onks ap mitään tilannepäivitystä?

Vierailija
22/26 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on yks paniikkihäiriöisten keskusteluketju *nauraa* vois olla sittenkin tai tätä.tai tuota. Niin tai voit jäädä rattijuopon yliajamaksi! Jos Fidd on alle 0.5 niin julkisella puolella lähdetä ultraamaan. Yksityiset kyllä ottaa tyhmiltä rahat pois mielellään. Itselläni on reidessä todella kovaa kipua, en juurikaan meinaa edes kärsiä kävellä. Kuitenkin fidd otettiin ja arvo omi alle 0.3 ja sanottiin että tulppa voidaan pois sulkea. Pakko köyhän on siihen luottaa eikä luoda kaikkia mahdollisia kauhuscenaarioita. Ja kyllä ap se sinun alaraaja turpoaa ja menee aivan punaiseksi jos siellä on syvä laskimotukos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi,jolla ollut nyt n.viikon ajan aivan samat oireet.Välillä tulee veren maku suuhun ja toissapäivänä oksetti.Rinnasta vähän puristaa,en osaa kuvailla tunnetta,muttei ole normaali olo.Ns.keuhkojen kohdilta sekä rinnan alapuolelta.Kun kävelen koiran kanssa ulkona,välillä tulee yht.äkkinen pistos rinnan alapuolelle kerran ja samantien loppuu.Vointi ei ole normaaliolo. Ja jalkana vasen.

Ja polven takaa siis takapuolelta jalasta kiristää ja vähän ylempää myös.

Odottelen,että pyhät menisi ohi ja varaan aikaa terv.keskukseen,jos vaan saisin ajan ennen uo:ta.

Selvisikö kenellekään mikä oli vialla?

eritulppaa koko ajan pelkään tai,että sydämessä jotain vikaa vai voiko olla joku selkäjumi???

Vierailija
24/26 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fidd arvo normaalin rajoissa, hieman koholla, ei turvotusta. Kova leposärky, kävely ei juurikaan onnistunut enää, edellinen tulppa 6kk aiemmin, 5x1mg Panadolit syönyt vrk joista ei apua kipuun. Ultrattiin isossa sairaalassa Itä-Suomessa, tulos: ei tukosta, yleislääkäri sitä mieltä jotta Buranaa ja kotiin. Menin yksityiselle seuraavana päivänä, massiivinen syvälaskimotukos pohkeessa. Sain asianmukaiset lääkkeet (4 kertaa piti vielä soittaa myös yksityiselle ennenkuin resepti oli sovitun mukainen). Noin 40 vuotta ikää. Hyytymistekijät on testattu kahdesti peräkkäin kun lääkärit ei lue Kantaa mitä jo tehty ja määräävät mitä sattuu niin julkisella kuin osalla yksityisistäkin sairaaloista. Tämä maailma menee siihen suuntaan jotta asiantuntevat lääkärit tekee töitä arkisin klo 8.00-16.00 ja niille on pirun vaikeaa päästä äkillisessä tapauksessa. Ihmisiä pompotellaan paikasta toiseen eikä kukaan ota vastuuta kunnolla saati kerro potilaalle olennaisia asioita. Kylläpä mietin jotta onneksi osaan vielä itse ajatella, vaatia ja hakeutua omatoimisesti hoitoon. Muuten olisivat jo tappaneet minut. Harmittaa vanhuksien puolesta. Soten voi työntää sinne minne aurinko ei paista. Terveyttä kaikille!

Vierailija
25/26 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ultrattiin isossa sairaalassa Itä-Suomessa, tulos: ei tukosta, yleislääkäri sitä mieltä jotta Buranaa ja kotiin. Menin yksityiselle seuraavana päivänä, massiivinen syvälaskimotukos pohkeessa."

Miten tukos todettiin yksityisellä, jos julkisella ei löytynyt? Tää ketju on jo ikivanha, mutta jos löytyis lisää kokemuksia..

Vierailija
26/26 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpäminä kirjoitti:

"Ultrattiin isossa sairaalassa Itä-Suomessa, tulos: ei tukosta, yleislääkäri sitä mieltä jotta Buranaa ja kotiin. Menin yksityiselle seuraavana päivänä, massiivinen syvälaskimotukos pohkeessa."

Miten tukos todettiin yksityisellä, jos julkisella ei löytynyt? Tää ketju on jo ikivanha, mutta jos löytyis lisää kokemuksia..

Löytyi julkisella puolella, tosin vasta useiden lääkärikäyntien jälkeen yksi lääkäri oivalsi laittaa Fidd-testin, ja arvo oli kuulemma niin korkea, että ko. Lääkäri ei ollut ikinä nähnyt vastaavaa, ei ultrattu, tehtiin varjoainekuvaus ja tulppa löytyi keuhkoista, oli sattunut rintaan jo pitempään ja kävellessä tuntui happi loppuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan