Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut hoidatte lasten päiväkotiin viennin ja sieltä haun?

Vierailija
15.02.2016 |

Meillä kaksi lasta, kaksi aikuista ja kaksi autoa. Minä herään 6:25 ja hoidan omat aamutoimeni klo 7:15 mennessä. Sitten herätän lapset, joista toinen herää iloisena ja yhteistyökykyisenä ja toinen kiukkuisena ja yhteistyökyvyttömänä. Mies heräilee siinä 6:45-7:15, useimmiten kuitenkin noin seiskalta. Hän suihkuttelee kaikessa rauhassa ja hoitaa aamutoimiaan samalla kun puen lapsia/odotan, että toinen lapsista pukee itsensä. Sujuvuudesta riippuen olen periaatteessa ”lähtövalmis” 7:30-7:45, jolloin mies olettaa, että autan häntä vielä pukemaan lapsille ulkovaatteet, jotta hän voi sitten vain pukaista itselleen ulkovaatteet ja viedä piltit tarhaan. Minä pääsen lähtemään töihin 7:45-8:00, käytännössä useimmiten noin kahdeksalta. Töissä olen vartin päästä tästä.
No, hakeminen on tietysti mun juttu. Joudun lähtemään varttia vaille, jotta olen tarhalla klo 16. Miinusta työpäivään tulee siis se vartti, koska en ole ehtinyt kahdeksaksi töihin. Mies tulee sitten kun tulee ja yleensä valittaa, että on joutunut tekemään liian lyhyen työpäivän, kun hänen pitää vielä lapset aamulla. Hänen työmatkansa on puoli tuntia ja voisi olla töissä periaatteessa vaikka kuuteen halutessaan. Nyt hän ehdottaa, että pidentäisimme lasten päiväkodissa oloa, jotta minulle ei tulisi miinusta työpäivään ja että hän voisi jatkaa omalla aikataulullaan.

Mä näen asian niin, että meillä on kaksi aikuista, joten olisi mahdollista pitää lasten päiväkodissaoloaika pienempänä kuin meidän työaika työmatkoineen ja että se olisi lasten kannalta kiva juttu. Olenko tässä ihan hakoteillä vai viedäänkö mua 6-0? Mielipiteitä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla liukuva työaika. Karkeasti se, kumpi vie hoitaa lasten aamutoimet ja pukemiset. Se, joka hakee lähtee aikaisemmin töihin ja vastaavasti päääsee aikaisemmin. Vuorotellaan näissä ja joskus myös viedään yhdessä.

Kyllä miehen pitää osallistua enemmän. Lähde sinä aamulla töihin ja mies hoitakoon lapset.

Vierailija
2/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua. Tosin ei se vartin hoitoajan.pidennys mikään katastrofi ole. Mutta kyllä itseänikin ärsyttäisi hoitaa koko aamushow ja sitten kuitenkin hakea lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien lapsen hoitoon noin klo 7.30-7.45. Surautan töihin, teen täyden päivän ja haen lapsen hoidosta noin klo 16.30-16.45 riippuen monelta olen aamulla töihin saapunut. Liukuva työaika.

Vierailija
4/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen vie lapset aamulla, toinen hakee illalla, vuorot sovitaan niin, että kummallekin tulee suht tasan aamu- ja iltakuskauksia. Se, joka ei vie lapsia, pääsee lähtemään rauhassa töihin aiemmin, aamukuski hoitaa myös aamutoimet (oma vika, jos ei saa lapsia liikkeelle ajoissa). Iltapäivällä se, joka ei hae lapsia, voi hoitaa kauppa-asioita, jos on tarpeen ja myös olla töissä pidempään.

Vierailija
5/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien aamulla pihan yli lapset aamupuurolle puoli ysi ja isä hakee klo 16 ja tekee ruoan ennenkuin tulen töistä. Lähtee itse puoli seiskalta fillarilla töihin ja minä taasen autoilevana käyn kaupassa töiden jälkeen. Koko perhe ruokittu ja koossa klo 17 tienoilla ja mihinkään ei tarvitse enää lähteä.

Vierailija
6/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähtee töihin 6 jälkeen. Keittää sitä ennen mulle aamukahvin valmiiksi, siis samalla kun laittaa itselleen kahvin tulemaan.

Minä ja ipana heräillään tunti miehen lähdön jälkeen ja lapsi on päiväkodilla ennen aamupala-aikaa 8. Minä jatkan siitä töihin, liukuva työaika.

Mies hakee lapsen hoidosta 15:30. Menevät kotiin ja tekevät ruuan valmiiksi 17 mennessä. Itse ehdin yleensä kotiin 16:30-17, eli juuri ruoka-aikaan. Jos päivä venyy, niin laitan viestiä että syövät eivätkä odottele.

Sama toimii vielä tokaluokkalaisen ip-kerholaisen kanssa.

Vierailija
7/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä vien lapsen tarhaan klo 9, autolla n. 6km, julkiset ei kulje täällä. Sama reissu iltapäivällä klo 15.

Ketä kiinnostaa..

Vierailija
8/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien aamulla, yleensä ollaan päiväkodilla puoli kasin jälkeen. Mies auttaa aamulla kotona ollessaan pukemiset ja muut säätämiset. Minä olen aamusta riippuen töissä klo 8 tai viimeistään puoli ysi.

Mies hoitaa noudot, jos onnistuu ja noutaa aina siinä klo 15 pintaan. Jos on minun nouto niin lähden töistä niin, että olen puoli neljältä päikyllä. Minulla on liukuva työaika. Vienti ja nouto päivistä tulee minulle miinusta, mutta paikkaan ne pitkillä päivillä, jolloin lapset viettävät vapaapäivää kotona isänsä kanssa.

Vierailija
9/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetätään samaan aikaan, mies keittää koko perheelle aamupuuron ja laittaa aamiaisen pöytään samaan aikaan kun autan lapsia pukemaan ja käydään aamupesulla. Syödään yhdessä ja viedään lapset yhdessä, meillä on työpaikat melkein vierekkäin, eri puolilla tietä :D. Mies tekee pidempää päivää joten haen lapset yleensä kävellen, (n. 3km töistä päiväkotiin ja pk:sta kotiin n 500m) Saa edes vähän liikuntaa joka päivä ja arki toimii.

Vierailija
10/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi lasta, kaksi aikuista ja kaksi autoa. Minä herään 6:25 ja hoidan omat aamutoimeni klo 7:15 mennessä. Sitten herätän lapset, joista toinen herää iloisena ja yhteistyökykyisenä ja toinen kiukkuisena ja yhteistyökyvyttömänä. Mies heräilee siinä 6:45-7:15, useimmiten kuitenkin noin seiskalta. Hän suihkuttelee kaikessa rauhassa ja hoitaa aamutoimiaan samalla kun puen lapsia/odotan, että toinen lapsista pukee itsensä. Sujuvuudesta riippuen olen periaatteessa ”lähtövalmis” 7:30-7:45, jolloin mies olettaa, että autan häntä vielä pukemaan lapsille ulkovaatteet, jotta hän voi sitten vain pukaista itselleen ulkovaatteet ja viedä piltit tarhaan. Minä pääsen lähtemään töihin 7:45-8:00, käytännössä useimmiten noin kahdeksalta. Töissä olen vartin päästä tästä.

No, hakeminen on tietysti mun juttu. Joudun lähtemään varttia vaille, jotta olen tarhalla klo 16. Miinusta työpäivään tulee siis se vartti, koska en ole ehtinyt kahdeksaksi töihin. Mies tulee sitten kun tulee ja yleensä valittaa, että on joutunut tekemään liian lyhyen työpäivän, kun hänen pitää vielä lapset aamulla. Hänen työmatkansa on puoli tuntia ja voisi olla töissä periaatteessa vaikka kuuteen halutessaan. Nyt hän ehdottaa, että pidentäisimme lasten päiväkodissa oloa, jotta minulle ei tulisi miinusta työpäivään ja että hän voisi jatkaa omalla aikataulullaan.

Mä näen asian niin, että meillä on kaksi aikuista, joten olisi mahdollista pitää lasten päiväkodissaoloaika pienempänä kuin meidän työaika työmatkoineen ja että se olisi lasten kannalta kiva juttu. Olenko tässä ihan hakoteillä vai viedäänkö mua 6-0? Mielipiteitä?

Tuo on teidän kahden ajankäytön suunnittelusta kiinni. Miettikää uudelleen ajankäyttö aamulla. Ei tuossa ole sen kummempaa. Miellä ei ole ollu koskaan mitään ongelmaa keritä töihin ja viedä sitä ennen lapset hoitoon. Noustaan sen verran aikisemmin että keritään tehdä aamutoimet rauhassa. Laitetaan lapset nukkumaan aikasemmin illalla jotta ehtivät nukkua tarpeeksi koska aamulla aikanen herätys.

Siis järjestäkää ajankäyttönne ja tehtävät uusiksi niin ei ole ogelmaa.

Vierailija
11/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toi meni aikoinaan niin, että minä lähdin aamulla töihin ajoissa (olin usein toimistolla jo ennen kahdeksaa),mies vei lapset viimeistään klo 9 päiväkotiin, kun aamiaista sai siihen saakka. Ja minä lähdin sitten töistä vähän ennen neljää ja hain lapset. Työmatkat meillä oli tuohon aikaan suht saman mittaisia kuin teillä. Mies teki iltavuoroa sen takia, että työskenteli ruotsalaisessa firmassa, jossa siis kollegat tuli tunnin myöhässä meihin nähden.. Itse olin töissä firmassa jolla on konttoreita 150 maassa, joten ihan sama milloin oli paikalla, joku kolleega oli "väärässä ajassa" kuitenkin. Eli: nouset, käyt suihkussa,syöt aamiaisen ja hyppäät autoon. Mies hoitaa aamun rumban, sinä sitten taas sen ip rumban ruuan laittoineen yms häslinkeineen.

Vierailija
12/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teidän järjestelyssä ei tosiaan ole mitään tolkkua eikä reiluutta. Meillä on molemmilla täysin vapaa työaika, ja mä vien pojan n. puoli kymmeneksi ja mies hakee n. neljältä. Mies on jo lähtenyt töihin kun me heräämme pojan kanssa kahdeksalta. Mä olen sitten töissä n. kuuteen. Toimii todella hyvin.

Miten ihmeessä mies perustelee sen, että sinun pitää auttaa lasten pukemisessa aamulla?

Voisitko vain lähteä töihin puoli kahdeksalta? Tai jopa ennen kuin lapset herää?

Vierailija
13/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mullakin on kyllä liukuva työaika ja niin edes päin, mutta niillä lapsilla on kiinteä hoitoaika. Saavat olla siellä 7:45-16:15 ja tämä sen takia, että jos olisin yksin vaikka miehen työmatkojen takia, siitä ei tulisi minulle miinusta. Ja näin siis teenkin silloin kun äijä on matkoilla. Mutta just se kun meitä on kaksi ja pystyisimme hoitamaan asia niin, että lasten täytyy olla hoidossa vähemmän aikaa kuin me töissä +työmatkalla. Eikä mua tosiaan nyt ehkä häiritsisi se 15 min pidempään olo sinänsä, mutta kun sen voisi välttää ihan vaan sillä, että mies pukisi muksut, veisi aamulla kasiin, menisi töihin sitten kun viemiseltä ehtii ja tulisi kotiinsa, kun työpäivä on täysi. Mä pääsisin lähtemään vaikka jo 7:30, töissä 7:45 ja vastaavasti olisin heitä hakemassa jo neljältä. Mun mielestä se ei olisi kauhean paljon vaadittu, mutta mies saa asian kuullostamaan ylitsepääsemättömältä. Jos jonain aamuna ilmoitan vaan lähteväni 7:30 alkaa mies voikeroida ja pyytää, että laittaisin nyt edes ne talvivaatteet hänelle esille. Niiden ottamiseen kaapistahan menee varmaan 20 sek… ap

Vierailija
14/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aamulla viedään ja illalla haetaan. Ei ydinfysiikkaa.

Vierailija
15/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin toki... mutta sitä valitusta ei jaksa kukaan kuunnella, jos niin tekisin. Hän perustelee pukemisavun sillä, että hänen työmatkansa on pidempi. Ei mitään järkeä.

Sitä jotenkin huomaa olevansa solmussa vasta sitten kun liian myöhäistä. Varmaan sitä olisi jättänyt lapset ko. herran kanssa tekemättä, jos olisi tiennyt millaista taistelua arki tulee olemaan. ap

Vierailija
16/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vien aamulla pihan yli lapset aamupuurolle puoli ysi ja isä hakee klo 16 ja tekee ruoan ennenkuin tulen töistä. Lähtee itse puoli seiskalta fillarilla töihin ja minä taasen autoilevana käyn kaupassa töiden jälkeen. Koko perhe ruokittu ja koossa klo 17 tienoilla ja mihinkään ei tarvitse enää lähteä.

Minkä ihmeen takia viet päiväkotiin aamiaiselle, jos ei tarvii mennä aiemmin???

Jos meet päiväkotiin puol 9, niin ehdit hyvin tehdä lapsille aamupalan kotona! Ja syödä yhdessä lasten kanssa.

Vierailija
17/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdet kokeeksi ennen kuin lapset ovat heränneet/puoli kahdeksalta? Todennäköisesti mies ei kuitenkaan lapsia yöpuvussa hoitoon vie :D

Vierailija
18/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdet kokeeksi ennen kuin lapset ovat heränneet/puoli kahdeksalta? Todennäköisesti mies ei kuitenkaan lapsia yöpuvussa hoitoon vie :D

Kannatan tätä, tai sitten ehdota, että sinä viet lapset ja isä hakee? Ymmärrän pakkotilanteet, mutta suututtaa jos isän mukavuudenhalun takia lasten täytyy olla pitempiä päiviä hoidossa ja lisäksi äidin työtunnit jää miinukselle.

Vierailija
19/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vielä ajankohtaista, mutta luultavasti mies vie ja hakee. Miehellä liukuva työaika, yleensä 8-16, minulla 9-16.30 ilman liukumia. Päivähoitopaikat ovat hänen työmatkansa varrella, ja mun työpaikkani on päinvastaisessa suunnassa tunnin ajomatkan päässä.

Vierailija
20/44 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmentää tuossa kuviossa se, miksi ihmeessä mies ei voi pukea lapsia. Oletko kysynyt mikä siinä olisi niin vaikeaa?

Ymmärrän tosi hyvin tuon, että halutaan pitää päiväkotipäivät mahdollisimman lyhyinä. Siksi kääntyisin nyt miehen puoleen ja kehottaisin miettimään, mitä hän voi omalta osaltaan tehdä saadakseen aamut sujuvammaksi. Mitä tapahtuu jos vaan lähdet töihisi, etkä jää pukemaan lapsia? Ladot vaikka lasten vaatteet eteisen lattialle ja sanot heipat ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi