Ero ja yhteinen koti
Jos lunastan miehen "ulos " tästä talosta, Niin joutuuko maksamaan jotain veroa? Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon? Tämä talo on noin 200000e arvoinen tällä hetkellä. Olen omasta puolikkaastani maksanut noin puolet asuntolainasta, eli 50000e. Tuloni ovat noin 2500e. Tietääkö kukaan onko edes mitenkään päin mahdollista jäädä tähän asumaan lasten kanssa?
Kommentit (8)
Ei kuulosta realistiselta noilla tuloilla. Sähän joudun maksamaan miehelle kuitenkin puolet talon hinnasta
Itse jäin asumaan lapsen kanssa, vähän vastaavassa tilanteessa siis olin.
Arvioitte talon hinnan, ja sitten neuvottelet lainan jolla lunastat miehen osuuden talosta.
Itse ainakin jouduin maksamaan varainsiirtoveron vielä kaupan päälle, talon puolikkaasta, mikä kyllä vähän vitutti.
m39
Jos kuvitellaan että talon arvo on tuo 200000, maksat miehelle puolet eli 100000. Ja sinulla on lainaa vielä jäljellä 50000, miehen osuuden ostamisen jälkeen 150000. Joudut maksamaan varainsiirtoveron joka muistaakseni on 4% (jos kyseessä talo) eli 4000 eur. Jos sinulla ei ole rahaa siihen, sinulla on lainaa 154000 eur. Kuulostaa järkyttävältä summalta noille tuloille. Oletko laskenut millainen kuukausierä siitä tulee? Eikä talon ylläpitäminenkään ihan ilmaista ole. Joudut maksamaan kaiken ihan itse.
Olen laskenut kyllä kuukausierät ja ns pakolliset laskut mitä talosta tulee. Niiden puitteissa pärjään. Jos tulee jotain yllättäviä menoja, niin niihin olen varautunut.
Mutta siis älytöntä, että joutuu maksamaan myös sen varainsiirtoveron talosta, josta on sen kerran jo maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Pankki on se paikka, josta menet kysymään, että saatko riittävästi lainaa, jos saat, asia hoituu kyllä.
Tottakai. Halusin vain tiedustella, onko kellään kokemusta samasta asiasta.
Ap
Ymmärsinko oikein, että
a) talon arvo n. 200.000 euroa
b) lainaa on maksettu sinä 50.000 euroa ja mies 50.000 euroa ->100.000 euroa velatonta ja 100.000 euroa jäljellä?kö? Onko se ostettu kokonaan velaksi?
Miehelle pitää maksaa 50.000 euroa eli hänen velaton osuutensa, ja sinulle tulee silloin vastattavaksi loppuvelka + uutta velkaa eli yhteensä velkaa on 150.000 euroa.
Varainsiirtovero menee.
En usko että antavat sinulle noilla tuloilla tuota lainaa! Kysyimme juuri puolisoni kanssa asuntolainaa isompaan asuntoon, ja meille annettiin maksimissaan 169.000 euroa, ja nettotulomme ovat 4100 euroa. Ja meilläkin on 100.000 euroa kiinni velattomassa asunnossa ja pankissa käteistä 35.000.
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut kyllä kuukausierät ja ns pakolliset laskut mitä talosta tulee. Niiden puitteissa pärjään. Jos tulee jotain yllättäviä menoja, niin niihin olen varautunut.
Mutta siis älytöntä, että joutuu maksamaan myös sen varainsiirtoveron talosta, josta on sen kerran jo maksanut.
Ethän ole maksanut. Jos talo on teidän puoliksi, niin sinä olet maksanut varainsiirtoveron omasta puolikkaasta ja mies omasta puolikkaastaan. Nyt sitten maksat sinä verot siitä toisesta, miehen puolikkaasta. Et voi ajatella että miehen maksama vero "on jo maksettu", sillä ainahan se edellinen omistaja on veronsa maksanut, ja sinä maksat silti omasi kun omaisuus siirtyy sinulle.
Pankki on se paikka, josta menet kysymään, että saatko riittävästi lainaa, jos saat, asia hoituu kyllä.