Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään viimeinen päivä lihansyöntiä. Mitä tilalle soija-allergiselle?

Vierailija
15.02.2016 |

Ja saa muutenkin ehdottaa lihattomia ruokia. Salaatit on niin nähty. Kalaa ja munia kyllä syömme.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet perehtynyt lihattomaan ruokavalioon?

En hirveästi ole perehtynyt. Sen tiedän, että papuja, linssejä, pähkinöitä yms. mistä en osaa safkaa laittaa, pitäisi syödä. Tahtoisin jotain helppoa. Teini saa syödä mitä tahto, eikä tuo  paljon ole kotona syömässäkään.

Punaista lihaa emme ole syöneet muutamaan vuoteen, nyt jätämme kanan. Punainen liha jäi, koska lapsi ei tykkää siitä, ja mun maha ei kestä. Mutta ei mun maha kestä kanaakaan.

Noin typerät ihmiset voisivat lopettaa syömisen kokonaan.

Kiitos. Mikähän tässä on typerää? Myö tuskin nähdään nälkää tai kuollaan puutoksiin. Typerä olisin, jos jatkaisin lihansyöntiä, mikä ei sovi mun mahalle. Ja tytär ei useinkaan halua liharuokaa iltaisin.

Huomenna ilman lihaa eikä ole kiinnostanut LAINKAAN selvittää, että mitähän sitä sitten söisi kun ei osaa edes papuja keittää... Kyllä. Olet suorastaan käsittämättömän typerä ihminen.

Vierailija
22/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linssejä ja papuja.

Linssit ja pavut (mukaanlukien soija) eivät ole kenellekään sopivaa ravintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa linssikeitto ja linssimuhennos. Jolien keittiössä -linssikeitto on superhyvää ja toinen herkku on Eeva Kolun reseptillä linssi-bataattimuhennos. 

Minä en voi syödä soijajogurtteja ja -maitoa allergian vuoksi, en myöskään raakaa tofua, mutta kypsennetty tofu, soijarouhe, -suikaleet ym. jalosteet menevät ilman oireita. Kannattaa kokeilla varovasti, sietäisikö tytär noita, jos allergia ei ole kovin voimakas. Noista saa jo monenlaista vaihtelua. 

Meillä syödään myös usein GoGreenin Chili sin carne  -valmisruokaa (pahvitölkissä, säilykehyllyssä), jos on kiire. Lisään sinne turvotettua soijarouhetta ja kaurakermaa joskus, niin tulee vielä tuhdimpaa. Erilaiset papu-tomaattikeitot ovat myös tavallisia appeita meidän keittiössä. Chili sin carne kannattaa toki tehdä alusta saakka, jos ei ole tulenpalava kiire, tulee tietty valmisversiota parempaa. 

Salaattiin voisin laittaa esim. paahdetut tofukuutiot ja kikherneitä vihannesten ja avokadon lisäksi. Päälle pähkinä-siemenseosta, niin ruokaisaa on. Tofun voi halutessaan korvata vaikka salaattijuustolla tai grillatulla halloumilla.

Käykö tofu soija-allergiselle?

Vierailija
24/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta se vegaanien syöpälookki on kyllä ihan paras, joten kyllä kannattaa!

Vierailija
25/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hirveästi ole perehtynyt. Sen tiedän, että papuja, linssejä, pähkinöitä yms. mistä en osaa safkaa laittaa, pitäisi syödä. Tahtoisin jotain helppoa. Teini saa syödä mitä tahto, eikä tuo  paljon ole kotona syömässäkään.

Punaista lihaa emme ole syöneet muutamaan vuoteen, nyt jätämme kanan. Punainen liha jäi, koska lapsi ei tykkää siitä, ja mun maha ei kestä. Mutta ei mun maha kestä kanaakaan.

Noin typerät ihmiset voisivat lopettaa syömisen kokonaan.

Kiitos. Mikähän tässä on typerää? Myö tuskin nähdään nälkää tai kuollaan puutoksiin. Typerä olisin, jos jatkaisin lihansyöntiä, mikä ei sovi mun mahalle. Ja tytär ei useinkaan halua liharuokaa iltaisin.

Huomenna ilman lihaa eikä ole kiinnostanut LAINKAAN selvittää, että mitähän sitä sitten söisi kun ei osaa edes papuja keittää... Kyllä. Olet suorastaan käsittämättömän typerä ihminen.

Ap ei tykkää näistä paskakommenteista :D:D

Vierailija
26/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt lääkärillä vatsavaivojesi kanssa? Ei oöe normaalia, ettei vatsa "kestä" lihaa. Voi olla sairauden oire.

Vierailija
27/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikastike on ihanaa. Ensin keitetään linssit (itse olen käyttänyt vihreitä) lähes kypsiksi, sen jälkeen kaadetaan enimmät vedet pois, lisätään paseerattua tomaattia ja (kaura)kermaa maun mukaan. Mausteina paprika, mustapippuri, chili ja soijakastike.

Kun teen vain itselleni, käytän linssejä noin desin ja kermaa ja tomaattia kumpaistakin noin 1,5 desiä, tästä syön kahdesta neljään kertaa. Voi syödä perunan, pastan, riisin, kvinoan tai oikeastaan melkein minkä vain kanssa.

Linssikeitto on myös hyvää, siihen löytyy paljon ohjeita netistä.

Kikherne'risotto' on hyvää myös, riisit keitetään lähes kypsiksi, kaadetaan pannulle kuullotettun sipulin ja haluttujen kasvisten (esim. paprika, vihreät pavut, maissi) joukkoon, lisätään hiukan vettä ja maustetaan currylla ja grillimausteella. Lisätään keitetyt kikherneet ja keitetään riisi kypsäksi (kannen alla). Kikherneet voi lisätä oikeastaan missä vaiheessa vain, kunhan lämpiävät.

Vierailija
28/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on soija-allerginen, minä vegaani. Soija-allergia estää tofun, soijapohjaisen tempen ja mm. soijasuikaleiden syömisen. Jotkut kestävät pieniä määriä soijakastiketta, jotkut eivät sitäkään.

-Seitan (isommista kaupungeista saa ihan tavallisista kaupan hyllyista mm. Wheaty-merkillä)

-Tempeh, esim. lupiinista, herneestä tai herne/tattari (huom! Näitä on myös soijapohjaisina!)

-Härkäpapurouhe, voi käyttää ihan kuin jauhelihaa

-Kikherneet, tosi helppoja, voi myös mm. paistaa

-Erilaiset siemenet ja pähkinät

-Erilaiset pavut ja herneet

-Nyhtökaura, kunhan tulee kauppoihin suuremmissa määrin

-sienet

Vegaanista ruokaa löytyy mm. Chocochilin blogista. Osa on soijattomia tai soijattomiksi muunnettavia. Tarvittaessa voitte käyttää esim. kaurakerman tilalla tavallista kermaa, kun sitä kerran käytätte. Ohjeet ovat helppoja. Myös Vegaanihaasteen ruuat voi kokeilla.

Heitän tähän kuitenkin yhden oman suosikin omista reseptivarastoista:

Kikherne-linssi-kookoscurry

n 1 rkl garam masalaa

½-1 tl kurkumaa

½ tl jeeraa (juustokumina)

mustapippuria (käytän lisäksi pientä määrää anista ja sarviapilansiemeniä)

oliivi- tai avokadoölyä (muukin käy)

+ tulisuutta toivottaessa 1-2 chiliä, kuivattuna ½-1. Kuivatut kannattaa murustella pieneen määrään vettä.

1 dl vihreitä linssejä

1 prk kikherneitä

5-6 tuoretta tomaattia pilkottuina

1 pieni purkki tomaattipyrettä

2 pienehköä keltasipulia (tai 1 iso)

n. 2cm pala tuoretta inkivääriä

2 dl kookosmaitoa

suolaa oman maun mukaan

+ tarvittaessa vettä

Oman maun mukaan voi lisätä tuoretta korianteria. Itselle ei maistu.

1. Keittele linssejä n. 20 min kattilassa, kunnes alkavat pehmetä (linssit eivät ole täysin kypsiä). Ota pois liedeltä, huuhtele (!) linssit lävikössä.

2. Heitä mausteet pannuun / pataan ja käännä levy kutoselle. Paahda hetki. Mm. kurkumasta lähtee voimakas tuoksu, kun se on riittävän paahteinen.  Tähän menee hellasta riippuen 20-30 sekuntia, joskus pidempään. Lisää öljyä riittävästi, jotta saat tehtyä öljy-mausteseoksen. Käännä lieden tehot keskitasolle.

3. Kuullota sipulit ja raastettu inkivääri mausteöljyssä.

4. Kaada joukkoon pilkotut tomaatit. Anna hautua n. 5-10 min, kääntele, jotta öljy leviää. Tarvittaessa voit lisätä hieman vettä. Lisää tomaattipyre ja halutessasi chilit.

5. Lisää linssit, huuhtele kikherneet (jos sinulla on kaksi lävikköä, on järkevää toki huuhdella ne aiemmin) ja lisää nekin. Hauduta hetki. Lisää suola.

6. Lisää kookosmaito. Anna hautua 10+ minuuttia pienillä tehoilla. (Jos nestettä on paljon, kannattaa kuitenkin nostaa tehot hetkeksi keskitasolle.) Kastike on aika vaaleaa aluksi ja maku tulee paremmin esille kun hauduttaa loppuvaiheessa "kookoksen makua vähän enemmän pois".

Kastikkeeseen voi tosiaan lisätä korianteria tai limen mehua. Tarjoillaan riisin kanssa.

Yleensä teen tähän syrjään vielä raidan, joka on nepalilainen kylmä kastike. En itse tosiaan käytä maitotuotteita, mutta avopuolisolle teen tämän normaaliin jogurttiin:

Raita (n. 4 dl)

2 dl jogurttia (esim. turkkilainen jogurtti), vegaaniseen versioon esim. soijajogurttia)

Puolikas kurkku raastettuna

½-1 ti raastettua inkivääriä

½ tl suolaa

ripaus cayennepippuria

ripaus jeeraa (juustokumina)

Lisää makua saa korianterilla, sitruunalla/limellä tai mintulla. Itse olen käyttänyt minttua.

Vierailija
29/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän saman tyyppinen ongelma. Meinaan lopettaa maitotuotteet kokonaan huomenna. Limua en juo ja soijamaidosta saan ihottumaan korviin. Vedestä ei lapsi tykkää. Mitään en asiasta tiedä myöskään, mutta tarvitsisin nyt pikana vinkkejä ettemme kuole perheen kanssa huomenna janoon. 

Öö... miten olisi vesi? Limua ei kukaan tarvitse. Kasvismaidoista on monia versioita, esim. kauramaito.

Vierailija
30/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt lääkärillä vatsavaivojesi kanssa? Ei oöe normaalia, ettei vatsa "kestä" lihaa. Voi olla sairauden oire.

Voi olla sairaus, mutta ei välttämättä. Todennäköisemmin sairausoireita aiheuttaa mm. viljat. Joidenkin keho ei vain kestä niin raskasta sulatettavaa kuin punainen liha ja kana, syy voi olla suoliston bakteeritasapainossa.

Vierailija
31/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa aasialaisia (thaimaa, intia...) reseptejä. Siellä päin tehdään paljon kasvisruokia. Ei tarvitse "korvata" lihaa millään vaan voi ottaa ihan tuoreen näkökulman :) Linssikeitto on hyvää, samoin kasvissosekeitto. Jämistä tykkään tehdä tomaattikastiketta niin, että laitan kattilaan purkin tomaattia ja purkin kikherneitä/papuja ja pilkon joukkoon kaikkia vihanneksia mitä kaapissa sattuu olemaan. Esim sipuli, bataatti, myskikurpitsa, kesäkurpitsa ovat kaikki aivan loistavia aineksia.

Vierailija
32/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tänään viimeinen lihansyöntipäivä etkä tiedä, mitä voisit syödä! Etkö ole hankkinut ollenkaan tietoa kasvisruokavaliosta??

Juu, olen minä miettinyt, mutta en ole sen kummemmin lukenut asiasta. Kalaa ja munia syömme, teini siis saa ostaa ja syödä mitä haluaa, mutta minä en osta enää kanaa. Muuta lihaa emme ole syöneet muutamaan vuoteen. Ei tämä nyt niin iso juttu ole. Kana vaan pitää korvata.

No lisää kalaa ja munaa sitten. Ja papua ja pähkinää. Pierettää kyllä.

Vierailija
33/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. 

Kyllä nyt joillekin ottaa koville, jos emme syö nautaa, sikaa tai kanaa enää. Tytär saa ostaa kotiin tai syödä muualla ollessa ihan mitä haluaa. Hän on jo iso tyttö, ja osaa hoitaa omat ruoka-asiansa.

Sairauden epäilijälle: Minulla on tähystetty paikat sekä ylä- että alakautta, ei ou sairautta muuta kuin ärtsy paksusuoli. Kun ei maha kestä lihaa niin ei kestä.

Kana ei uppoa enää senkään takia, että en halua osallistua eläinrääkkäykseen. Tai oikeastaan se on se tärkein syy, ilmavaivat yms. sitten toissijainen. Ja kyllästynyt olen siihen.

Kasviksia syödään tosi paljon noin muutenkin, ja elämä ilman lihaa on helppoa. Helpompaa kuin lihan kanssa. Perunaa, pastaa ja makaronia emme syö juuri ollenkaan. En jaksa uskoa, että jos jätämme kanankin pois, niin tulemme kärsimään kamalista puutteista. 

Itseasiassa, en taida ruveta korvaamaan sitä omalta osaltani juuri millään. Tytär saa tofua yms. Ostin minä soijasuikaleita, mutta tuskin nyt tarvitsen niitäkään kovin usein laittaa. Papuja kokeilen. Kokeilin äsken, tykkään kyllä mausta, mutta kestääkö vatsa...

ap

Vierailija
35/35 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quornia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi