Lapset ei saa leikkiä lumessa???
Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät anna lastensa leikkiä pihallaan lumessa, ettei lumi sotkeennu/mene ruman näköiseksi?? Omasta mielestäni lapsiperheen piha jossa ei näy leikin jälkiä on paljon suurempi häpeä :D
Kommentit (11)
En ole ikinä nähnyt tai kuullut tuollaisesta. Ainahan lapset ovat päällään lumessa.
Ikävä kyllä, sellaisia ihmisiä on, jotka "eivät halua, että heidän kaunis lumipeitteensä pilataan jäljillä".
Tämä oli omin korvin kuultua.
Minä osallistuin kahvipöytäkeskusteluun, jossa oli yksi henkilö, joka kertoi että heidän omakotitalonsa piha on täysin koskematon, lapset saavat leikkiä vain pihamaalla, joka aurataan muutenkin lumesta puhtaaksi. Perheen isä haluaa että lumipeite pysyy siistinä. Ihmettelin asiaa ääneen, mutta en lähtenyt sitten tarkemmin syitä selvittämään. Ajattelin vain tiedustella, että kuinka yleistä tämä mahtaa olla?
Ap
Meillä lapset eivät saa leikkiä lumessa siksi, koska sitä ei koskaan tiedä, että mitä kaikkea likaa ja/tai sairaudenaiheuttajia siellä on. Itse söin lapsena lunta vaikka kiellettiin ja sairastuin niin vakavasti, että jouduin melkein kuukaudeksi sairaalaan.
Minä kerron lapsilleni, että naapurin ikkunanäkymäksi jätetään kaunis hanki ja lumiukot ja linnat tehdään lasten leikipaikalle. Kyllä lapsillekin voi opettaa estetiikkaa. Eivätkä he enää tahdokaan sotkea kaunista hakea, jossa on vain hiiren hyppelyjälkiä lumessa ja jänö loikkinut poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni lapsiperheen piha jossa ei näy leikin jälkiä on paljon suurempi häpeä :D
Mitä hävettävää siinä olisi?
No lähinnä se että se kertoo mielestäni siitä, että lapset eivät paljon nokkaansa ulos pistä ja kuka haluaisi sohvaperunoita kasvattaa? Mutta jos se koskematon lumenpinta johtuukin vanhempien skitsoilusta, niin sitten ei voi sano muutakuin hoh hoijaa taas millaista väkeä!
Meillä kaupungissa lapset saavat leikkiä lumessa vain puhtaammilla paikoilla. Kävelyteiden varsilla ja parkkipaikoilla on koiran paskaa ja huumeneuloja. Isot kinokset sulavat ja sieltä paljastuu kaikki.
Nyt hiukkasen häiritsee, että kukahan on polkenut keittiön ikkunan alla kukkapenkkiä, koska puhtoisena varjelemaani lumeen on ilmestynyt kengänjäljet.
Meillä lapset saisivat talloa lunta, mutta tiettyjä alueita niidenkin pitää osata välttää, kuten juurikin tätä ikkunanaluspenkkiä josta pitäisi kuukauden kuluttua nousta tulppaaneja.
Sitä paitsi ne jalanjäljet on niin, että siinä on joku seissyt tuijottamassa sisään.
On itseasiassa aika yleistä. Itse tunsin jo lapsuudessa perheitä joissa oli näin (ei siis mikään uusi höpötys.) Yhden sen aikaisin hyvän kaverin kotona oli näin. Tuli monesti kysymään leikkimään ja kysyi aina voidaanko leikkiä meillä. Omat vanhemma kun eivät olleet erityisen tarkkoja. Talvella pihalla leikittiin lumileikkejä ja kesällä pelattiin jalkapalloa tai pesistä. Myöskin sisällä saatiin leikkiä vapaasti ja leikkejä ei tarvinnut siivota heti pois. Vaan sama leikki saattoi jatkua montakin päivää. Olen kuullut tuttujen arvostelleen, että meillä oli aina likaista. Totuus oli, että meillä kuitenkin imuroitiin päivittäin ja pölyjä pyyhittiin jatkuvasti. Siistimpää meillä oli kuin useimmilla tutuilla. Ainoa ero vain oli, että meillä sai vapaasti leikkiä ja tolskata menemään :).
No, esimerkiksi mun lapsuudenkodissa oli vähän sellainen meininki. Vanhemmat eivät sitä ihan suoraan koskaan sanoneet, mutta antoivat kyllä ymmärtää, että olisi parempi jos leikittäisiin kaikkien muiden pihoilla, paitsi meidän. Ehkä sillä oli jotain tekemistä sen kanssa, että isäni teki paljon töitä kotona ja ilmeisesti koki häiritseväksi sen, että ikkunan takana olisi riekkunut lauma mukuloita. Ei kyllä uskoisi tänä päivänä. Nykyisten lastenlastensa kanssa pappa on kyllä ihan kympillä kaivelemassa lumitunneleita omalle takapihalleen, joten se koskemattoman hangen varjelu ei liene ollut mikään syy.
Mitä hävettävää siinä olisi?