Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi tupakkalaki ÄLYTÖN...!

Vierailija
01.05.2007 |

Tarkoitan siis lakia, joka alkaa kesäkuun alussa ja kieltää tupakoinnin baareissa. Ärsyttää myös ajankohta, sillä terassillahan saa polttaa, ja kesäisin moni istuu niillä mielummin kun sisällä baarissa---> aluksi tulee tilastoharha, etteivät asiakkaat muka vähene, todellisuus iskee vasta kun ilmat kylmenevät ja terassit suljetaan.

Tupakkakoppi/ulos meneminen aikaan saa riskejä;

-Juoma pitää jättää vartioimatta johonkin, kuinka paljon helpompi hullujen onkaan laitella ihmisten juomiin tyrmäystippoja tmv. Valitettavasti epäilen, että känniset teinit jotka vasta aloittaneet baarissa käymisen osaavat varoa vähiten ja ovat suurimpia kärsiöitä:(

-Tappelut tulevat lisääntymään. Tällä hetkellä baareissa ollaan monesti vain oman porukan kesken ja jutellaan omien kavereiden kesken pöydässä.

Nyt kun väki " jokaisesta" pöydästä sulloutuu monta kertaa illan aikana koppiin/pihalle, niin väkisinkin tavallaan astutaan toisten " reviirille" . Saatetaan humalapäissä liittyä muiden juttuihin ymv. ja siinä sitten mätetään turpiin onko Tappara vai TPS parempi joukkue... Tai muuta tyhjänpäiväistä; miks karistit mun uusien kenkien päälle, iskikkö sä silmää mun muijalle tmv. tmv.

-Uskoisin että monilla baareissa käyminen tulee vähentymään =baareja menee konkurssiin. Tässä kaupungissa jossa asun, on vuosien varrella pariin otteeseen koitettu lanseerata savutonta baaria, ja ei ole toiminut. Savuttomat ruokaravintolat sen sijaa toimivat ihan hyvin.

-Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin ne " savuttomat" jäävät yksin pöytään odottelemaan että kaverit tulevat tupakalta. Vai väittääkö joku, että jossain päin Suomea on baari, jonka savuton alue olisi josku täydempi kun savullisten puoli...? Eli tupakka ennemmin ihmiset ovat seisokeleen tupakkapuolella, kun istuskelleet savuttomalla alueella. Myös ne jotka eivät itse polta.

-Järjestyhäiriöt. Kiva asua aluella jossa baareja, humalaisten möykkää aamun ensitunneille saakka, kun väki käy tupakalla. Baarien melu valtaa katumme, hienoa.

Loppuun vielä, itse en ole vuosikausiin polttanut muuten kun istuessani iltaa, eli kun nautin alkoholia. Minulle se että otan muutaman ja poltan muutaman röökin on osa nautintoa.

Aion lopettaa baareissa käymisen kokonaan tämän kesän jälkeen. Jollekkin hyvälle keikalle voin lähteä, ja jos jokin hyvin spesiaali tapaus kyseessä, kaverin polttarit tmv. Mutta muuten olen kotona, laitan itse hyvää ruokaa ja ostan Alkosta juotavaa seuraksi. Käy mielummin omalla pihalla tupakalla kun kadun varressa/savuisessa kopissa.

No, tuolla tavoin säästyy rahaa, ja voimme miehen kanssa tehdä talven aikana pari edullista ~viikon reissua ulkomaille, maihin joissa saamme nauttia oluemme/drinkkimme/viinimme tupakan kera.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudet asiat aiheuttaa muutosvastarinnan, kunnes muutos sitten tapahtuu ja huomataan ettei se niin kamalaa ollutkaan.

Niissä maissa joissa vastaava säädös on jo olemassa, on myös ollut kauhea poru asiasta ennakkoon ja on povattu että ravintolat menee konkkaan kun kukaan ei niissä enää käy. ja kas kummaa, kyllä käy, sekä tupakoivat että tupakoimattomat.

Sinänsä olis kyllä tälle kansalle ihan hyväkin jos baareissa käyminen vähän harvenisi, eipä silti.

Vierailija
22/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei muistais.

Aikoinaan kun poltin niin se homma kuului niin kiinteästi yhteen, että kapakat olisi jääneet ellei olisi saanut polttaa.

Kas kun ne hommat menee niin, että käydään vessassa ja poltetaan siellä tupakka. Ja kun niitä tupakoitsijoita on siellä vessassa monta, kohta on taskumatit kehissä ja vessaan kertyy rinkejä, missä naukkaillaan ja salaa poltetaan.

Ja sen haluaisin nähdä kun alan miehet ryystää tuopin tyhjäksi ja lähtee ulos tupakille..hohhoijaa...

Nyt on jo perustettu näitä yksityisklubeja, missä saa polttaa. Olen aivan varma, että kohta sinne jonottaa myös ne tupakoimattomat.

Ja en ole sitä mieltä, että tupakoiva mies on cool. Mutta muistelkaapa omaa nuoruuttanne. Kuinka monen mies poltti ainakin silloin kun aloitte seurustella? Vai onko kaikilla palstamammoilla tupakoimaton mies?

Myös oma mieheni poltti kun tapasimme. Poltin myös minä. Se kuului siihen aikaan, että käytiin oluella porukalla ja poltettiin tupakkaa. Jos olisi ollut tupakkalaki sellainen, mikä siitä on tulossa, emme olisi käyneet kapakoissa vaan olisimme kaveriporukalla pitäneet bileitä ja kokoontumisia muualla. Kesällä toki terasseilla, mutta talvisin olisimme kokoontuneet jonkun kämpille ja ehkä käväisseet loppuillasta yökerhossa katsastamassa, mitä siellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeasti koulutettuja miehiä ja naisia.

Vierailija
24/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni heistä on polttanut nuorena opiskeluaikaan kun kulkivat baareissa. Niin teki minunkin tuttuni. Kas kun korkeakoulutetuillakin on monesti hurja opiskelijanuoruus takana.

Harva perheellinen enää käy ravintoloissa niin paljoa, että sillä pysyisi yökerhot pystyssä. Ei ne säily sillä, että muutama tupakoimaton, korkeakoulutettu käy pari kertaa vuodessa nauttimassa pari lasia viiniä.

Mutta ei ole onneksi minun ongelma. En tupakoi, en käy ravintoloissa. Minulle on aivan sama, vaikka pystyssä ei olisi yhtään kapakkaa.

Vierailija
25/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksevat kapakoissa. Olen itsekin tänä iltana menossa kuitenkin. On kiva käydä laulamassa karaokea tai kuunnella bändiä keikalla.

Vierailija
26/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä voi käydä bändejä kuuntelemassa tai laulamassa karaokea.

ja parempi niin olisikin. Minun mielestä kaikki kapakat ja yökerhot voisi sulkea kokonaan pois. Olisi kaikille parempi niin.

Vierailija
27/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermot menee noiden naapureiden sauhuttelun takia.

Vierailija
28/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulee voimaan nyt kesällä myös Briteissä, pubien luvatussa maassa.

Eikä kyllä kaikkialla irlannissa tupakointi baareissa jatku! Veljeni asuu Dublinissa ja kertoi, että kun hän ennen poltti askin illassa baarissa " ihan huomaamatta" niin nyt polttaa vain muutaman tupakan, koska on mukavampi istua paikallaan kuten ennenkin, kuin mennä ulos viimaan tupakalle. MITÄ PAHAA TÄSSÄ ON AP? Olen todella onnellinen veljeni puolesta, ehkä vähitellen loppuu tupakointi kokonaan!!

Vierailija
29/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon sen tuovan mukanaan paljon ongelmia mihin ei ole osattu kiinnittää etukäteen tarpeeksi huomiota. Onhan olemassa myös sellainen mahdollisuus, että kun ne havaitaan laista saataessa kokemuksia, niin lakia tullaan lieventämään.

Jos ajatellaan, että esim. parveketupakointi kielletään todellakin kokonaan kaikissa kerrostaloissa niin se on jo mielivaltaa. On meilläkin tupakoivia naapureita ja hajut tulee parvekelasienkin läpi puolellemme. Silti olen valmis sietämään sen pahan verrattuna niihin vaihtoehtoihin mitä asialle muuten on.

Inhoan tupakanhajua, mutta mielestäni yksilöllä on suurempia oikeuksia kuin mitä tupakkalaki jättää heille.

Vierailija
30/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka pitää etkoja kotonaan ja käyvät parvekkeella tupakalla ja lähtevät sinne savuttomaan baariin vasta puolenyön aikaan. Ottavat vielä taskumatin evääksi ja jäävät sinne baarin edustan tupakkapaikalle hengailemaan pitkäksikin aikaa (säästä toki riippuen) ennenkuin vaivautuvat sisään. Baarit menettävät tuloja.

Toisaalta voihan käydä niinkin, että erilaiset rähjäiset kaljakuppilat, jossa örinäporukat dokaavat päiväsaikaan, muuttavat imagoaan savuttomuuden myötä ja saavat asiakkaikseen vaikkapa tupakoimattomia kotiäitejä lapsineen. Mutta yökerhojen puolesta olen hieman huolissani. Niitä tulee varmasti jonkin verran kaatumaan.

Vierailija
31/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja uskon sen tuovan mukanaan paljon ongelmia mihin ei ole osattu kiinnittää etukäteen tarpeeksi huomiota. Onhan olemassa myös sellainen mahdollisuus, että kun ne havaitaan laista saataessa kokemuksia, niin lakia tullaan lieventämään.

Jos ajatellaan, että esim. parveketupakointi kielletään todellakin kokonaan kaikissa kerrostaloissa niin se on jo mielivaltaa. On meilläkin tupakoivia naapureita ja hajut tulee parvekelasienkin läpi puolellemme. Silti olen valmis sietämään sen pahan verrattuna niihin vaihtoehtoihin mitä asialle muuten on.

Inhoan tupakanhajua, mutta mielestäni yksilöllä on suurempia oikeuksia kuin mitä tupakkalaki jättää heille.

Vierailija
32/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asiakkaat ajetaan ulos tupakalle, niin tulee aika kivat hajut yläpuolella olevista ikkunoista sisään. Parveketupakointi on kevyttä siihen verrattuna. Miettikää nyt.

Varmasti pitkässä juoksussa tupakointi vähenee (eli sinänsä tosi hyvä laki!), mutta kyllä siihen vielä ainakin 10 vuotta menee.

Vierailija
33/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvänä puolena tosiaan on se, että ei tarvi enää baareissa juoksennella!!! Säästyy rahaa ja voi sit pari kertaa useammin käydä miehen kanssa matkoilla, maissa, joissa elämää ei näin rajoiteta!!

Villi arvaus, että Tallinnasta saattaa tulla ihan kova bilemesta, varsinkin pääkaupunkiseudun asukkaille. Laivayhtiöt tekee omat " biletyspakettinsa" aivan varmaan...

Ja myös minä olen kuullut joidenkin ravintoloitsijoiden suunnitelleen yksityisen klubin perustamista tai katetun, osittain lämmitetyn terassin rakentamista. Eli kiertoteitä tulee oleen aivan varmasti!

Viimeisenä ihmettelen, miksi lakimuutos EI tule voimaan laivoillaimme. Vaikka sekä Ruotsissa, että Suomessa laki on käytössä?? Ehkä laivan henkilökuntaa ei katsota siinä määrin saman arvoiseksi, että heidän terveydentilastaan tarvisi olla huolissaan... vai pelätäänkö asiakkaiden lopullinen valuminen Tallinkin- laivoille ja Baltian maihin ylipäätään??

Vierailija
34/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan jo puhuttu että vastaavaa lakia suunnitellaan myös Viroon. Luultavasti tulossa vähitellen koko EU:n alueelle. Ja 20 vuoden kuluttua kyllä ihmetellään, kuinka joskus täällä sai polttaa ravintoloissa!! Kuten nyt silmät pyöreinä muistellaan aikaa, jolloin sai polttaa terveyskeksuksissa ja sairaaloissa...

Hassua että jotkut mieltävät, että ei voi bilettää ilman tupakkaa. Nykynuorethan (18-19-v) tupakoi (ja käyttää päihteitä) huomattavasti VÄHEMMÄN kuin edellinen sukupolvi. Ja tupakoinnin arvellaan koko ajan vähentyvän. Ihme kyllä, ne nykynuoretkin kai odaavat bilettää...?

Vierailija:

Villi arvaus, että Tallinnasta saattaa tulla ihan kova bilemesta, varsinkin pääkaupunkiseudun asukkaille. Laivayhtiöt tekee omat " biletyspakettinsa" aivan varmaan...

Viimeisenä ihmettelen, miksi lakimuutos EI tule voimaan laivoillaimme. Vaikka sekä Ruotsissa, että Suomessa laki on käytössä?? Ehkä laivan henkilökuntaa ei katsota siinä määrin saman arvoiseksi, että heidän terveydentilastaan tarvisi olla huolissaan... vai pelätäänkö asiakkaiden lopullinen valuminen Tallinkin- laivoille ja Baltian maihin ylipäätään??

Vierailija
35/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkaisehan yoytubelta nimellä raision nuoret ja näät totuuden.

Vierailija
36/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vilkaisehan yoytubelta nimellä raision nuoret ja näät totuuden.

Vierailija
37/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nykynuorten biletys niin auvoisaa ole, mitä annat ymmärtää! Ei edes Sedu Koskisen trendikuppiloissa...

Eikä se kait niin mahdoton ajatus ole ymmärtää, että joku tosiaan saattaa nauttia drinkkinsä/ oluensa tupakan/ sikarin kanssa?? Mulle on sama, niin kuin sanoin, baarissa käyntini tulee vähentyyn! Ja käyn sitten muutaman kerran useammin matkoilla, joissa todella saan nauttia elämästäni!

T:98

Vierailija
38/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso käyttää myös huumeita vähemmän kuin 90-luvun teinit. Kaikki päihteet ovat menettäneet suosiotaan, ja se on tietysti hyvä asia.

Terv. nuorisotutkija ja sosiaalityöntekijä

Vierailija:

Ei se nykynuorten biletys niin auvoisaa ole, mitä annat ymmärtää! Ei edes Sedu Koskisen trendikuppiloissa...

T:98

Vierailija
39/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heistä suurin osa ei polta. Miehen kanssa käymme jonkun verran baareissa, mutta kun emme kumpikaan polta niin kartamme savuisimpia luolia. Tupakoivat tuttuni taas ovat suurin osa aikeissa lain myötä ainakin vähentää polttelua, osa aikoo lain motivoimana lopettaakin. Tämä ei mielestäni ole mikään huono asia.

Ja jos baareja kaatuu, niin silloinhan ne baarista ulkona ravaavien tupakoitsijoiden aiheuttamat haitat kyseisen talon asukkaille vähenevät. Luulisin, että ne baarit jotka lain myötä kaatuvat ovat _enimmäkseen_ niitä pieniä räkälätyyppisiä paikkoja joissa kaljaa myydään mahdollisimman halvalla, ja näiden menetystä en kyllä ainakaan minä jää suremaan.

Vierailija
40/94 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni Ranskassa harva se ihminen istuu nortti suussa, viinipullo pöydässä sivistyneesti juoden.