Mikäköhän tässä mättää (yliopisto-opinnoista)
Aloitin opiskelun syksyllä ja tähän mennessä oon saanut jokaisesta esseestä 3/5, on kyseessä ollut sitten alimittainen, muutamassa tunnissa kyhätty ja parhaassa tapauksessa vielä dead linen jälkeen palautettu kirjoitelma tai perusteellinen ja laaja, 10 kertaa enemmän aikaa ja paneutumista vienyt tulkinta. Turhauttavaa!!! Sinänsä olen tyytyväinen tohon arvosanaan, mutta se ei ole aina suhteessa nähtyyn vaivaan. Muilla vastaavaa kokemusta?
Kommentit (26)
Ei. Kun kirjoitan mielestäni hyvän esseen ja näen sen eteen paljon vaivaa, niin oon saanut 5. Kun kirjoitan mielestäni huonon, niin saan 4. Kolmosta en ole ikinä saanut, mutta johtunee siitä että käytän jokaiseen esseseen vähintään yhden päivän aikaa.
Tuskin sama opettaja on arvostellut kaikkia esseitäsi. Toiset opettajat ovat tiukempia kuin toiset. Mutta käy ihmeessä kysymässä opettajilta palautetta niistä esseistä, joissa ole mielestäsi tehnyt perusteellista työtä. Minusta opiskelijat käyttävät aivan liian vähän mahdollisuutta tutustua arvosteluun.
Yliopistonlehtori
Vierailija kirjoitti:
parhaassa tapauksessa vielä dead linen jälkeen palautettu kirjoitelma tai perusteellinen ja laaja, 10 kertaa enemmän aikaa ja paneutumista vienyt tulkinta.
Ainakin meillä alkoi arvosana automaattisesti tippua jos työ palautettiin deadlinen jälkeen.
Yliopistossa neloseen tarvitaan jo tosi hyvin kirjoitettu essee, rakenteen ja sisällön täytyy olla ihan nappiin. Kaikki oma ekstra on hyvä, paitsi jos sortuu epäolennaisuuksiin niin heti lähtee pisteitä. 3 on hyvä arvosana, tarkoittaa että on suorittanut annetun tehtävän hyvin, muttei muuta.
Mä olen saanut aina vitosen kun olen ruotinut aihetta syvällisesti omin ajatuksin. Ihme alapeukuttajia taas.
t. 1
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut aina vitosen kun olen ruotinut aihetta syvällisesti omin ajatuksin. Ihme alapeukuttajia taas.
t. 1
Aineena arvatenkin kasvatustiede.......
Kaikki vitosia saaneet saa näköjään alapeukkuja, kateutta :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vitosia saaneet saa näköjään alapeukkuja, kateutta :D
Mikä lähdekriittisyys? Kaikki mikä av:lla lukee on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut aina vitosen kun olen ruotinut aihetta syvällisesti omin ajatuksin. Ihme alapeukuttajia taas.
t. 1
Aineena arvatenkin kasvatustiede.......
Maantiede, geologia, biologia, erityispedagogiikka, opeopinnot yms.
Toki esseen rakenteen täytyy myös olla kunnossa, jotta vitonen irtoaa.
t. 1
Opiskelen yhteiskunta- ja hallintotieteitä ja näitä eritasoisia esseitä on ollut joskus samalla kurssillakin, jolloin sama opettaja on ne arvostellut. ap
Meillä (KTK) ainakin annetaan arviointikriteerit etukäteen, ja niin pitäisi olla ihan kaikissa tiedekunnissa. En muista ulkoa, mutta summittain näin:
3 = asiaa käsitelty yhtä lähdettä käyttäen, ei omaa pohdintaa
4 = käytetty useampaa lähdettä ja hieman omaa pohdintaa
5 = käytetty useita eri lähteitä ansiokkaasti, itsenäinen pohdinta laajaa
Olen opettajaopintojeni puitteissa saanut vain yhden kolmosen ja muutaman nelosen, loput on viitosia. Pitää vain noudattaa tuota annettua sabluunaa, ja palauttaa esseet ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
parhaassa tapauksessa vielä dead linen jälkeen palautettu kirjoitelma tai perusteellinen ja laaja, 10 kertaa enemmän aikaa ja paneutumista vienyt tulkinta.
Ainakin meillä alkoi arvosana automaattisesti tippua jos työ palautettiin deadlinen jälkeen.
Meillä on joiltakin kursseilta ollut vähintään kyseisen harjoitustyön osalta, mutta joskus jopa koko kurssin arvosanan osalta automaattisesti hylätty arvosana, jos työ on palautettu deadlinen jälkeen ilman hyväksyttävää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä (KTK) ainakin annetaan arviointikriteerit etukäteen, ja niin pitäisi olla ihan kaikissa tiedekunnissa. En muista ulkoa, mutta summittain näin:
3 = asiaa käsitelty yhtä lähdettä käyttäen, ei omaa pohdintaa
4 = käytetty useampaa lähdettä ja hieman omaa pohdintaa
5 = käytetty useita eri lähteitä ansiokkaasti, itsenäinen pohdinta laajaaOlen opettajaopintojeni puitteissa saanut vain yhden kolmosen ja muutaman nelosen, loput on viitosia. Pitää vain noudattaa tuota annettua sabluunaa, ja palauttaa esseet ajoissa.
Mihin unohtuivat arvosanat 1 ja 2?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä (KTK) ainakin annetaan arviointikriteerit etukäteen, ja niin pitäisi olla ihan kaikissa tiedekunnissa. En muista ulkoa, mutta summittain näin:
3 = asiaa käsitelty yhtä lähdettä käyttäen, ei omaa pohdintaa
4 = käytetty useampaa lähdettä ja hieman omaa pohdintaa
5 = käytetty useita eri lähteitä ansiokkaasti, itsenäinen pohdinta laajaaOlen opettajaopintojeni puitteissa saanut vain yhden kolmosen ja muutaman nelosen, loput on viitosia. Pitää vain noudattaa tuota annettua sabluunaa, ja palauttaa esseet ajoissa.
Mihin unohtuivat arvosanat 1 ja 2?
Ei niitä kasviksessa tarvita.
mä en osaa amk:ssa yhtään arvioida mikä arvosana tulee millonkin.kerran ajattelin että ope kehuu tuotoksen maasta taivaisiin ja sanoikin vain kaikkea negatiivista.joskus vedän kokeen niin ja näin ja saan kolmosen :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä (KTK) ainakin annetaan arviointikriteerit etukäteen, ja niin pitäisi olla ihan kaikissa tiedekunnissa. En muista ulkoa, mutta summittain näin:
3 = asiaa käsitelty yhtä lähdettä käyttäen, ei omaa pohdintaa
4 = käytetty useampaa lähdettä ja hieman omaa pohdintaa
5 = käytetty useita eri lähteitä ansiokkaasti, itsenäinen pohdinta laajaaOlen opettajaopintojeni puitteissa saanut vain yhden kolmosen ja muutaman nelosen, loput on viitosia. Pitää vain noudattaa tuota annettua sabluunaa, ja palauttaa esseet ajoissa.
Mihin unohtuivat arvosanat 1 ja 2?
Kyllä niitäkin annetaan, sillä myös KTK:n kursseilta voi pompata. En muista kriteerejä, mutta olettaisin, että:
2 = ei lähdettä, asiaa käsitelty suppeasti
1 = ei lähdettä, asiaa käsitelty puutteellisesti tai virheellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä (KTK) ainakin annetaan arviointikriteerit etukäteen, ja niin pitäisi olla ihan kaikissa tiedekunnissa. En muista ulkoa, mutta summittain näin:
3 = asiaa käsitelty yhtä lähdettä käyttäen, ei omaa pohdintaa
4 = käytetty useampaa lähdettä ja hieman omaa pohdintaa
5 = käytetty useita eri lähteitä ansiokkaasti, itsenäinen pohdinta laajaaOlen opettajaopintojeni puitteissa saanut vain yhden kolmosen ja muutaman nelosen, loput on viitosia. Pitää vain noudattaa tuota annettua sabluunaa, ja palauttaa esseet ajoissa.
Mihin unohtuivat arvosanat 1 ja 2?
Kyllä niitäkin annetaan, sillä myös KTK:n kursseilta voi pompata. En muista kriteerejä, mutta olettaisin, että:
2 = ei lähdettä, asiaa käsitelty suppeasti
1 = ei lähdettä, asiaa käsitelty puutteellisesti tai virheellisesti
Miten voi saada hyväksytyn arvosanan sillä ettei ole käyttänyt yhtään lähdettä?
Minä opiskelin tutkintoni ulkomailla ja meillä jo ihan perusoletus oli, että kaikissa tehtävissä käytetään kurssikirjallisuutta lähteenä. Ja käytetään siis useampaa kirjaa, ei yhtä kirjaa. Tuo oli siis vaatimus jo sille alimmalle hyväksytylle arvosanalle.
Deadlinen jälkeen jos palautti tehtävän, opettajat ei edes lukeneet sitä vaan se oli tervetuloa uusintaan. Samoin jos salitentissä kirjoitti yli annetun maksimisivumäärän joka oli varattu jokaiselle kysymykselle, opettajat ei lukeneet sitä osuutta joka meni maksimimäärän yli.
Miten kasvatustieteellisessä voi "pompata", jos hylätyn saaminen esseetehtävästä on ilmeisen mahdotonta, kun pelkällä nimellä ja muutaman lauseen mutuilulla saa jo 1-2? Hylätty = ei osallistunut?
Lisää omaa pohdintaa, niin saat väh. nelosia.