Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sterilisaatioon on niin tiukat kriteerit?

Vierailija
13.02.2016 |

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

- henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
- hän on täyttänyt 30 vuotta
- raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
- hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot
- on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
- hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.

Kahdessa ensimmäisessä perusteessa riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan Valviran lupa.

Miksei syyksi riitä, että olen 27, enkä TODELLAKAAN IKINÄ MISSÄÄN TILANTEESSA halua lapsia? Miksei se ole tarpeeksi painava syy, että ehkäisyn pettäessä päätyisin todennäköisemmin itsemurhaan kuin synnytykseen? Aina heitetään se perustelu, että "mitä jos kadut myöhemmin?". No eikös se silloin ole oma ongelmani? Paljon mielummin katuisin sterilisaatiota kuin lasta.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisen epäkypsyyden takia ikäraja on asetettu noinkin korkeaksi. Olet elävä esimerkki siitä, että rajoitukset ovat paikallaan. 

Itsemurha ennen kuin raskaus ja synnytys... ei aikuisen puhetta ole tämä!

Vierailija
2/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisen epäkypsyyden takia ikäraja on asetettu noinkin korkeaksi. Olet elävä esimerkki siitä, että rajoitukset ovat paikallaan. 

Olet siis sitä mieltä, että olen liian epäkypsä sterilisaatioon, mutten liian epäkypsä saamaan lasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatiota näidenkin vaatimusten voimassa ollessa katuu n. viisi prosenttia steriloiduista. Sterilisaation purku on vaikea kirurginen operaatio, paljon vaativampi kuin itse sterilisaatio. 

Mikä tämä katuvien osuus olisikaan, jos vain täysi-ikäisyyden perusteella voisi tehdä tällaisen ratkaisun? Tai edes, että raja laskettaisiin 25:een?

Vierailija
4/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta syöt vielä pillereitä, ompa ihan vitun vaikeeta.

Vierailija
5/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis sitä mieltä, että olen liian epäkypsä sterilisaatioon, mutten liian epäkypsä saamaan lasta?

Voit käyttää ehkäisyä ja odotella kypsymistä kolme vuotta vielä.  Lapsen voi antaa adoptioon. Kukaan terve aikuinen nainen ei ole liian epäkypsä saamaan lasta -- kasvattamaan kyllä. 

Vierailija
6/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaatiota näidenkin vaatimusten voimassa ollessa katuu n. viisi prosenttia steriloiduista. Sterilisaation purku on vaikea kirurginen operaatio, paljon vaativampi kuin itse sterilisaatio. 

Mikä tämä katuvien osuus olisikaan, jos vain täysi-ikäisyyden perusteella voisi tehdä tällaisen ratkaisun? Tai edes, että raja laskettaisiin 25:een?

Jos katuminen olisi relevantti perustelu ikärajalle, pitäisi kaiken muunkin ikärajaa aina tatuoinneista naimisiin menoon ja lasten hankinnasta eroamisluvan saamiseen nostaa tuohon 30v.

Vierailija
7/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla 18v kuten muissakin aikuisuutta vaativissa asioissa.

Vierailija
8/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit käyttää ehkäisyä ja odotella kypsymistä kolme vuotta vielä.  Lapsen voi antaa adoptioon. Kukaan terve aikuinen nainen ei ole liian epäkypsä saamaan lasta -- kasvattamaan kyllä. 

Todellakin käytän ehkäisyä, mutta hölmöä niistä on maksaa vielä kolme vuotta (näiden kaikkien vuosien lisäksi mitä olen tähän mennessä maksanut), kun yhtä hyvin voisin tehdä lopullisen päätöksen nyt.

Ilmeisesti mielestäsi meillä ei ole laitoksissa ja adoptiota odottamassa jo tarpeeksi vahinkolapsia? Saati sitten maailmassa ylipäätään? Ja raskaus ja synnytys itsessäänhän eivät vaikuta naisen fyysiseen eikä psyykkiseen oloon tai kehitykseen mitenkään?

Vierailija
9/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska abortti on pienempi paha, ilmeisesti. Ja ilmeisesti se, että joku ehkä katuu on myös suurempi paha kuin ihmiselämän lopettaminen. Minä en tahdo lapsia ja ehkäisyt eivät sopineet, sterilisaatiota varmemmaksi ja ennen kaikkea PAREMMAKSI kehuttu kierukka petti muutaman kuukauden jälkeen, mutta ei siltikään herunut lupaa sterilisaatioon. Luojan kiitos mieheni täytti 30v siihen väliin.

Vierailija
10/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 27v. kun sain toisen lapseni ja olisin halunnut sterilisaation. No en saanut kun olin niin nuori. Jouduin vielä kuuntelemaan lääkärin pitkän puheen asiasta. No mieheni sai onneksi tehtyä vasektomian. Ei koskaan ole tullut mieleen, että olisin halunnut lisää lapsia ja olen kuitenkin jo keski-ikäinen.

Vierailija
11/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin steriä katuva ryhmä on äidit, jotka tahtovatkin vielä sen yhden iltatähden, eikä suinkaan lapsettomat.

Miksei tehdä niin että sterilisaation saa kun haluaa, mutta purku pitää maksaa itse.

Vierailija
12/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruotsalaiset ovat niin kypsiä jo 25-vuotiaina?

Vierailija
13/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UPpista keikkaa

Vierailija
14/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruotsalaiset ovat niin kypsiä jo 25-vuotiaina?

Siksi, koska Ruotsissa kaikki on toisin.

27-vuotias on vielä nuori, oikeasti. Monta vuotta aikaa katua steriä ja haluta lapsia, vaikka kuinka olisikin tällä hetkellä ehdoton asiassaan.

Vierailija
15/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain edessä 18-vuotias on täysi-ikäinen ja vastuussa omista päätöksistään. Olisin itse tehnyt sterilisaation jo tuolloin, nyt on vielä vuosi odotettavana.

Vierailija
16/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

- henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta

- hän on täyttänyt 30 vuotta

- raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä

- hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot

- on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika

- hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.

Kahdessa ensimmäisessä perusteessa riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan Valviran lupa.

Miksei syyksi riitä, että olen 27, enkä TODELLAKAAN IKINÄ MISSÄÄN TILANTEESSA halua lapsia? Miksei se ole tarpeeksi painava syy, että ehkäisyn pettäessä päätyisin todennäköisemmin itsemurhaan kuin synnytykseen? Aina heitetään se perustelu, että "mitä jos kadut myöhemmin?". No eikös se silloin ole oma ongelmani? Paljon mielummin katuisin sterilisaatiota kuin lasta.

Olen miettinyt samaa,vituttaa kun ei oikein mikään ehkäisy tunnu hyvältä ja olen koko ikäni tiennyt etten halua lapsia,kuitenkin täytän tänä vuonna vasta 29,joten vuosi pitää vielä stressata ehkäisystä ja kärsiä sivuvaikutuksista,sittenkin sterilaation saaminen ei ole itsestään selvää ja kuulemma kalliskin se on. Tietenkään mitään toimenpiteitä ei pitäisi saada tyyliin hetken mielijohteesta,mutta nuo vaatimukset ovat naurettavan tiukat.

Vierailija
17/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio kallis? Mä maksoin poliklinikkamaksun Essuresta. Voihan toi tietty jollekin olla liikaa..

Vierailija
18/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti mielestäsi meillä ei ole laitoksissa ja adoptiota odottamassa jo tarpeeksi vahinkolapsia? Saati sitten maailmassa ylipäätään? Ja raskaus ja synnytys itsessäänhän eivät vaikuta naisen fyysiseen eikä psyykkiseen oloon tai kehitykseen mitenkään?

Luuletko tosiaan, että meillä on joukko vahinkolapsia odottamassa adoptiota? Päinvastoin, adoptiolapsia on tarjolla niin vähän, että niitä haluaville on vuosikausien jonot.

Vierailija
19/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli voi muuttua nuorilla... 30v. on aika hyvä ikä näin isolle päätökselle. Jos vahinko sattuu sitä ennen, saa abortin, joka tietysti on ikävä toimenpide. Itselläni on sterilisaatio harkinnassa ja ikää on yli 30v. En haluaisi toisaalta sotkea "luonnollisuutta" eli operoida mitään. Seksiä ei liitossa enää ole, mutta se on sopinut myös miehelle. Seksi on tullut sellaiseksi, että parhaiten tykkään sooloilla, ei siis raskaudenpelkoa.

Vierailija
20/39 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 vuotta syöt vielä pillereitä, ompa ihan vitun vaikeeta.

Itse asiassa joillekin hormonaalinen ehkäisy voi olla "ihan vitun vaikeata".Mä jouduin luopumaan e-pillereistä veritulppariskin takia.Minipillereiden kanssa vuosin kuin Niagaran putous monta viikkoa putkeen.Nyt on hormonikierukka,jonka kanssa on helvetellinen PMS ja kuukautiskivut tuntuvat siltä kuin joku repisi kohtua kappaleiksi.Mieluusti menisin sterilaatioon vaikka saman tien,jos ikä sallisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi